سه شنبه, 19 آذر 1398 - 10:03

تکنیک های طراحی کمپین بازاریابی برای جمعه سیاه

وقتی مناسبت های مهم مانند کریسمس از راه می رسد، بسیاری از مردم مشغول خرید هدیه یا وسایل مورد نیازشان می شوند. اغلب برندها برنامه های خاصی برای جلب نظر مشتریان در چنین مناسبت هایی دارند. هر سال برخی از برندها در پایان سال میلادی اقدام به شرکت در ترند «جمعه سیاه» می کنند. در این مناسبت محصولات شرکت ها با تخفیف های گسترده در اختیار مشتریان قرار می گیرد. هدف اصلی از این اقدام فروش تمام محصولات در روزهای پایانی سال و همچنین جلب نظر مخاطب به برندهاست. متاسفانه همه برندها فرصت موفقیت در جمعه سیاه را ندارند. به همین خاطر فقط برخی از برندها با سرمایه گذاری هوشمندانه در این ترند موفق به فروش گسترده و جلب نظر مشتریان می شوند. بدون تردید هر رویدادی دارای درس های زیادی برای برندهاست. هدف من در این مقاله بررسی پنج درس بزرگ از ترند جمعه سیاه است.

1. اهمیت اطلاع رسانی به مشتریان

تکنیک های طراحی کمپین بازاریابی جمعه سیاه

بخشی قابل توجهی از موفقیت برندها در جمعه سیاه به دلیل اطلاع قبلی مشتریان از زمان برگزاری آن است. اگر شما به دنبال کسب موفقیت بزرگ در حوزه کاری تان هستید، باید اهمیت اطلاع رسانی به مشتریان را مدنظر داشته باشید. این امر فقط درباره جمعه سیاه مصداق ندارد. بسیاری از برندها در عمل اقدامات لازم برای اطلاع رسانی به مشتریان شان درباره رویدادهای مهم را ندارند. این امر موجب کاهش سطح توجه مشتریان به فعالیت های بازاریابی و تلاش های کلی برند موردنظر می شود.

وقتی اغلب برندها در یک حوزه دارای ضعف هستند، سرمایه گذاری ما در آن مزیت قابل توجهی به ارمغان خواهد آورد، بنابراین توصیه من در این بخش تلاش برای ایجاد ارتباط بهینه با مشتریان و اطلاع رسانی مناسب پیرامون رویدادهای مرتبط با برندمان است.

مطلب مرتبط: «فرصت امروز» از تجربه «بلک فرایدی» در ایران گزارش می دهد / جمعه سیاه ایرانی

2. ایجاد وضعیت فوری

یکی از تکنیک های تاثیرگذاری در حوزه بازاریابی B2B ایجاد حالت اضطرار است. این امر به طور معمول با تعیین محدودیت زمانی برای شرکت مخاطب در کمپین یا استفاده از دامنه وسیعی از تخفیف ها صورت می گیرد. اگر با دقت به ترند جمعه سیاه نگاه کنیم، بخش قابل توجهی از استقبال مشتریان به دلیل محدودیت زمانی است. مشتریان برای بهره مندی از تخفیف های گسترده فقط 24 ساعت زمان دارند، بنابراین از هفته ها قبل برنامه های لازم برای خرید محصولات موردنیازشان در این روز را مدنظر خواهند داشت.

یکی از نکات مهم درخصوص ایجاد محدودیت زمانی برای کمپین برندمان توانایی انتقال احساس بهره مندی از مزیت های ویژه به مخاطب است. اگر مخاطب ما احساس بهره مندی از تخفیف های جذاب را نداشته باشد، انگیزه کافی برای حضور در روز جمعه سیاه را نیز نخواهد داشت. موفقیت در این بخش بستگی به توانایی برند ما در زمینه تولید کمپین های بازاریابی تاثیرگذار است. درست به همین خاطر اغلب برندهای عادی در جمعه سیاه موفق به جلب نظر مشتریان نمی شوند. برندهای بزرگ توانایی قابل توجهی در زمینه متقاعد ساختن مخاطب دارند. این امر باید مدنظر سایر برندها نیز قرار گیرد. البته بخش قابل توجهی از اعتماد مشتریان به برندهای بزرگ ناشی از عملکرد مطلوب آنها در بلندمدت است، بنابراین در صورت ارائه عملکرد نامناسب در گذشته کار ما بسیار دشوار خواهد بود.

3. ترکیب هیجان و محدودیت محصولات

وقتی محصولات یک شرکت برای جمعه سیاه بسیار زیاد باشد، مشتریان احساس فوریت در خرید نخواهند داشت. این امر به خوبی مدنظر برندهای بزرگ قرار دارد. به همین خاطر اغلب آنها در جمعه سیاه تعداد محدودی از محصولات را همراه با تخفیف گسترده عرضه می کنند. مشتریان در چنین وضعیتی انگیزه دوچندانی برای خرید پیدا می کنند. به هر حال موفقیت در خرید آن هم در چنین شرایطی به معنای موفقیت ما در پس انداز مقدار پول بیشتر در مقایسه با دیگران است.

وقتی یک برند تعداد محصولات اندکی برای جمعه سیاه عرضه می کند، این امر علاوه بر بحث ناتوانی در زمینه توجه ارائه تخفیف گسترده بر روی شمار بالایی از محصولات مربوط به ایجاد هیجان دوچندان میان مشتریان نیز هست.

گاهی اوقات برخی از برندها به جای تخفیف بیشتر اقدام به ارائه هدیه های جذاب در کنار سفارش مشتریان می کنند. این امر به شرط شناخت درست مشتریان تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. وقتی از شناخت سلیقه مشتریان صحبت می کنیم، بررسی سفارش های قبلی آنها اهمیت زیادی دارد. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها بدون توجه به این نکته اقدام به تعیین هدیه براساس سلیقه شخصی شان می کنند. بدون تردید تفاوت میان سلیقه ما و مشتریان امری طبیعی خواهد بود، بنابراین در صورت تمایل به ارائه هدیه باید فرآیند ارزیابی سلیقه مشتریان را به خوبی انجام دهیم.

4. اطمینان از حمایت مشتریان از تخفیف های برندمان

هر اقدامی که ما به عنوان برند انجام می دهیم، باید حمایت مشتریان را جلب کند. امروزه بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی احساس ناخوشایندی از مشاهده تصاویر مربوط به محصولات برندها دارند. این امر ناشی از عدم علاقه کاربران به مشاهده شمار بالایی از پست های تبلیغاتی یا مرتبط با برندها در شبکه های اجتماعی است. تیم بازاریابی ما در چنین وضعیتی باید دلایل احساس تنفر مخاطب از محتوای تجاری را بررسی کند. سپس نوبت به یافتن راهکاری برای جلب نظر مخاطب خواهد رسید.

مطلب مرتبط: رویکرد نوین برند ایرانی برای فروش در آخرین جمعه ماه نوامبر / مشتری ربایی در جمعه سیاه

یکی از تکنیک های جالب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب بی علاقه نسبت به محتوای تجاری اعلام رسمی تخفیف های برندمان در شبکه های اجتماعی است. بدون تردید هیچ فردی از مشاهده تخفیف های گسترده احساس بدی نخواهد داشت. این امر گامی موثر در راستای بهبود رابطه برندمان با مخاطب های سخت پسند است. بدون تردید در ابتدا تعامل با چنین مخاطب هایی دشوار خواهد بود، اما در صورت جلب نظر آنها شانس بالایی در زمینه تبدیل شان به مشتریان وفادار داریم.

بهبود کیفیت کمپین

ارزیابی وضعیت کمپین یکی از بهترین راهکارها برای بهبود کیفیت فعالیت مان است. این امر به طور کلی در قالب دو راهکار اصلی انجام می شود. راهکار نخست شامل طراحی چند الگوی بازاریابی برای جمعه سیاه و آزمایش نحوه تاثیرگذاری شان بر روی مخاطب است. انجام این فرآیند در عین کارایی بسیار زیاد همراه با مشکلات فراوانی است. راهکار دوم شامل ارزیابی ایرادهای کمپین سال گذشته و تلاش برای رفع آنها در برنامه ریزی برای سال جدید است. بدون شک هیچ کمپینی بدون ایراد نیست، بنابراین بررسی کمپین های قبلی برندمان فرصت مناسبی در راستای جبران اشتباه های قبلی در اختیار ما قرار خواهد داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید