شنبه, ۵ خرداد(۳) ۱۴۰۳ / Sat, 25 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

یادگیری مهارت های مختلف دیگر کاری نیست که حتما از طریق کلاس های دانشگاهی دنبال شود. زمانی نه چندان دور رقابت بر سر ورود به دانشگاه و غول کنکور حسابی همه را اذیت می کرد. با این حال الان اوضاع به کلی فرق کرده و خیلی ها دیگر میلی برای رقابت بر سر ورود به دانشگاه ندارند. در این میان دوره های آنلاین جای میز و نیمکت های نوستالژیک را گرفته است. اگر شما هم مهارت خاصی دارید که بقیه مشتاق یادگیری اش هستند، می توانید یک دوره آنلاین برای خودتان طراحی کرده و شانس تان در بازار را امتحان کنید. البته این پایان ماجرا نیست. خیلی از کارآفرینان برای اینکه نتیجه دلخواه در بازار را بگیرند، باید قیمت گذاری درست هم داشته باشند. خب قیمت های عجیب یا غیرمنطقی هیچ وقت نظر مشتریان را جلب نخواهد کرد.

وقتی صحبت از قیمت گذاری دوره های آموزشی می شود، خیلی ها فکر می کنند فقط باید دور قیمت های بالا را خط کشید. خب راستش را بخواهید، ما در مقاله مان قصد داریم نگاهی دقیق به همه جنبه های کار بیندازیم. اتفاقا به نظر ما قیمت پایین خودش دردسرهای زیادی دارد؛ چراکه عملا ارزش کارتان را کاهش داده و خیلی ها را بدبین می کند. 

راهنمای قیمت گذاری دوره آموزش آنلاین

اگر شما هم سال هاست وسوسه طراحی دوره آنلاین خودتان را دارید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید. شما در این مقاله نه تنها توصیه های کلیدی برای قیمت گذاری دوره های آموزش آنلاین را یاد می گیرید، بلکه با برخی از مهمترین اشتباهات در این راستا نیز رو به رو خواهید شد. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا حاضر شده و کارتان را شروع کنید. 

مطلب مرتبط: راهنمای طراحی دوره آموزشی آنلاین

چرا قیمت گذاری دوره آموزش آنلاین سخت است؟

این روزها مردم دیگر علاقه ای برای حضور در دوره های واقعی یا نشستن پست میز برای یادگیری مهارت های مورد نیازشان ندارند. در عوض دوره های آنلاین گزینه بسیار شسته و رفته‏ تری است. البته چنین دوره هایی دردسرهای خاص خودش را هم دارد. مثلا خیلی ها گمان می ‏کنند در دوره های آنلاین فرآیند یادگیری سخت ‏تری خواهند داشت. به علاوه، دسترسی به دامنه وسیعی از دوره های رایگان در یوتیوب این ذهنیت را ایجاد کرده که هیچ وقت نباید برای چنین دوره هایی دست به جیب شد.

نکته آخر خیلی وقت ها کارآفرینان را حسابی به دردسر می‏ اندازد. به طوری که بعد از گذشت چند ماه شما حتی انگیزه ‏تان برای ادامه تولید دوره را از دست خواهید داد. خب تا وقتی که کلی دوره مختلف در یوتیوب به طور کاملا رایگان در دسترس است، چرا باید به دوره های پولی توجه کرد؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر کار باارزشی مشتریان را وادار به پرداخت هزینه می کند. بنابراین مسئله اصلی در این میان نه ماهیت پولی بودن دوره ها، بلکه کیفیت نهایی کار است. اگر شما از کیفیت نهایی دوره تان کاملا مطمئن هستید، بد نیست تا انتها با ما همراه شوید و اصول قیمت گذاری دوره را یاد بگیرید. خب اجازه دهید به همین مقدمه کوتاه بسنده کنیم و برویم سراغ اصل مطلب.

قیمت گذاری پایین: افسانه ای کاملا غلط

تعیین قیمت پایین دوره آموزشی

برخی از کارآفرینان فکر می کنند قیمت گذاری پایین محصولات همیشه به آنها برای فعالیت بهتر در بازار کمک خواهد کرد. مثلا دوره های آنلاین را در نظر بگیرید؛ از نظر آنها هرچه یک دوره قیمت پایین تری داشته باشد، بهتر رقبا را از میدان به در خواهد کرد. شاید بعضی از افراد دوره های ارزان را روی هوا بخرند، اما بد نیست برای چند دقیقه خودمان را جای کسی قرار دهیم که نیاز به یادگیری یک مهارت تازه دارد. 

یادگیری کار با نرم افزار اکسل مهارتی است که خیلی ها در دنیا دنبالش هستند. حالا اگر شما با دوره آموزش آنلاین رو به رو شوید که فقط در ازای 100 هزار تومان این مهارت را به شما یاد می دهد، چه واکنشی خواهید داشت؟ احتمالا این گزینه بی نهایت جذاب خواهد بود. البته نه وقتی بقیه دوره ها بین 3 تا 7 میلیون قیمت داشته باشند!

وقتی بقیه دوره های آموزشی قیمت بی نهایت بالایی دارند، آدم کم کم به شک می افتد که نکند یک جای کار ایراد دارد. خب مگر می شود یک نفر در دنیا پیدا شود و محض رضای خدا دوره آموزشی را کلی ارزان تر تحویل من و شما دهد؟

وقتی شما قیمت دوره آموزشی تان را پایین تعیین می کنید، حتی اگر بهترین دوره دنیا را هم داشته باشید، باز مخاطب به ماهیت کارتان شک خواهد کرد. آن وقت سراغ گزینه های دیگر رفته و ریسک خرید از شما را به جان نخواهد خرید. ما در روزنامه فرصت امروز کاملا قبول داریم گاهی اوقات تخفیف های ویژه برای یک دوره حسابی مشتریان را سر کیف می آورد، اما شما نباید درست در ابتدای شروع به کارتان از این تکنیک استفاده کنید؛ چراکه خیلی زود دست تان را برای مشتریان رو خواهد کرد. 

نکته دومی که درباره ارزان بودن دوره ها باید بدان توجه کنیم، ذهنیت مشتریان است. خب هیچ کس دوست ندارد یک دوره بی نهایت ارزان را خریداری کند؛ چراکه مشتریان به طور معمول فکر می کنند دوره های ارزان اصلا محتوای آموزشی خوبی ندارند. از قدیم گفته اند «هیچ گرانی بی حکمت نیست». بی شک گرانی بیش از اندازه هم اصلا قابل توجیه نیست، اما در سوی مقابل نباید خیلی خودتان را به محصولات ارزان دلخوش کنید. 

وقتی شما قیمت دوره تان را پایین در نظر می گیرید، دیگر بودجه بازاریابی مناسبی برای تبلیغات نخواهید داشت. خب یک دوره ارزان آنقدر عایدی برای تان به همراه ندارد که بخشی را به بازاریابی اختصاص دهید. این دقیقا همان مشکلی است که خیلی از کارآفرینان دو دستی خودشان را در آن گرفتار می کنند. اگر شما هم فکر می کنید شروع کار با قیمت های بی نهایت ارزان منطقی است، باید تجدیدنظر اساسی در نحوه کارتان داشته باشید. وگرنه خیلی زود به مشکل خورده و دیگر نمی توانید اوضاع تان را مدیریت کنید. 

نکته دیگری که در اینجا باید بدان اشاره کنیم، رقابت ناشی از تعیین قیمت های پایین است. وقتی شما این کار را می کنید، بقیه رقبا نیز تحریک خواهند شد. آن وقت درگیری بی پایانی برای کاهش قیمت ها درمی گیرد. در این میان مزیت نهایی برای مشتریان خواهد بود. این در حالی است که شما به عنوان طراح دوره در نهایت سود کمتری به جیب خواهید زد. 

مطلب مرتبط: تکنیک های طراحی دوره آموزشی آنلاین با فروش بالا

اصول قیمت گذاری دوره آنلاین

اصول قیمت گذاری دوره آنلاین

حالا که با مشکل قیمت گذاری پایین یک دوره آموزشی آنلاین آشنا شدید، باید کم کم برویم سراغ اصل مطلب. خب شما که اینجا نیامده اید که فقط برخی از مشکلات قیمت گذاری ارزان را یاد بگیرید. در عوض ما به شما کمک می کنیم تا تمام مشکلات و مسائل مورد بحث در این بخش را به خوبی یاد بگیرید. پس با ما همراه شوید تا بدل به یکپا کارشناس در زمینه قیمت گذاری محصولات شوید. 

قیمت گذاری برمبنای مدت دوره: ریسکی بزرگ!

قیمت گذاری برمبنای مدت دوره

برخی از کارآفرینان فکر می کنند هرچه مدت زمان دوره شان طولانی تر باشد، باید قیمت بالاتری برای آن انتخاب کنند. به طور مشابه کسانی که دوره های کوتاه طراحی می کنند، همیشه دنبال قیمت های بی نهایت پایین می روند. شاید این دسته بندی به طور طبیعی درست به نظر برسد، اما ما در روزنامه فرصت امروز اصلا آن را قبول نداریم. 

گاهی اوقات یک دوره کوتاه که مطلبی مهم و کلیدی را یاد می دهد، به اندازه صدها دوره طولانی و چند روزه ارزش دارد. درست به همین خاطر شما باید خودتان را برای قیمت گذاری برمبنای اهمیت و کیفیت دوره ها آماده کنید. این امر به شما کمک می کند تا خیلی راحت تر دوره آموزشی تان را مدیریت کرده و دیگر هیچ مشکلی در این رابطه نداشته باشید. 

سوالی که اینجا باید بدان جواب دهیم، نحوه تعیین ارزش یک دوره است. خب در این رابطه شما چند تا معیار درست و حسابی دارید:

•    تعداد رقبا: دوره ای که رقبای کمی دارد یا اینکه اصلا نمونه مشابه نداشته، ارزش زیادی خواهد داشت. زمانی که تازه نرم افزار ادوبی پرمیر (Adobe Premiere) عرضه شده بود، دوره های آموزش آنلاین درباره اش پرطرفدار بود. هر موسسه ای هم که اول دوره اش را تکمیل می کرد، آن را با هزینه ای بالا در دسترس دیگران قرار می داد. 

•    میزان تقاضا: تقاضا برای یادگیری یک دوره نقش کلیدی در تعیین ارزشش دارد. وقتی شما دنبال یک محصول جذاب و تاپ هستید، باید خودتان را برای هر چیزی آماده کنید. در این میان برخی از کارآفرینان خودشان را در موقعیت های خطرناکی قرار می دهند. مثلا دوره ای که هیچ طرفداری ندارد، با قیمتی فضایی روانه بازار می کنند. خب در این حالت اصلا اساس طراحی دوره شما زیر سوال می رود؛ چراکه یک دوره آموزشی که تقاضایی ندارد، طبیعتا ارزشی هم نخواهد داشت، مگر نه؟

•    استاد دوره: اینکه شما در دوره تان از چه استادی استفاده می کنید، اهمیت زیادی خواهد داشت. مثلا اگر در یک دوره آموزش فوتبال کریستیانو رونالدو حضور داشته باشد، ارزشش به طور طبیعی بالا خواهد رفت. در نقطه مقابل اگر یک بازیکن دست چندم یا ناشناس این دوره را درست کند، ارزش آن تقریبا صفر خواهد بود. 

مطلب مرتبط: ارزیابی دوره های آموزشی کسب و کار در 6 گام

نگاهی به رقبا: یک اقدام درست

نگاهی به رقبا

رقبای شما در بازار چطور دنبال اثرگذاری بر روی مشتریان هستند؟ این نکته ای است که خیلی از کارآفرینان به طور طبیعی بدان توجهی ندارند. انگار که کارآفرینی در یک فضای کاملا بسته شکل می گیرد و کسی هم نباید با رقبا کاری داشته باشد. 

ما در روزنامه فرصت امروز کارآفرینی را دقیقا مثل مسابقه ماراتن می دانیم. برندی در این میان برنده خواهد بود که بهتر از بقیه بتواند روی مخاطبش اثرگذار باشد. شما برای اثرگذاری بهتر چاره ای به غیر از ارزیابی رقبا ندارید. چه بسا رقیب مستقیم شما از ایده ای بهتر برای طراحی دوره استفاده کند. آن وقت اگر شما دست روی دست بگذارید، فقط مشتریان تان را پراکنده اید؛ همینقدر دردناک و باورنکردنی!

خب حالا که درباره اهمیت نگاه به رقبا حرف زدیم، باید درباره نحوه این کار نیز صحبت کنیم. خیلی ها فکر می کنند همین که نگاهی سرسری به وضعیت رقبا داشته باشند، دیگر مو لای درز کارشان نخواهد رفت. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، بد نیست تجدیدنظر اساسی در نحوه کارتان داشته باشید. 

فرمول طلایی ما در این بخش دعوت از همکاران تان در طراحی دوره برای نگاه جامع به دوره است. مثلا کسی که مسئولیت بازاریابی دوره را برعهده دارد، باید کمپین های تبلیغاتی رقبا را بررسی کند. اگر هر کسی مسئولیت خودش را درست دنبال کند، در نهایت شما یک مجموعه منسجم از اطلاعات موردنیازتان خواهید داشت. فکر می کنم شما هم قبول دارید از این مرحله به بعد ارزیابی کلی کمپین تان و سپس قیمت گذاری برای آن راحت تر خواهد شد، مگر نه؟

مشتریان وقتی قصد خرید در بازار را دارند، همیشه قیمت کلی محصولات را با هم مقایسه می کنند. مثلا بازار کفش های ورزشی را در نظر بگیرید. اگر میانگین قیمت یک کفش ورزشی معمولی 50 دلار باشد، تقریبا تمام برندها در حاشیه همین قیمت باهم رقابت می کنند. حالا اگر برندی پیدا شود و همین کفش 50 دلاری را به قیمت 15 دلار نقد و مابقی اقساط به فروش برساند (قبول دارم عجیب به نظر می رسد!)، چه خواهد؟ 

جواب سوال بالا روشن است: مشتریان بیشتری از این شیوه قیمت گذاری استقبال خواهند کرد. البته طولی نمی کشد که تمام برندها در بازار از این مدل قیمت گذاری استفاده کرده و شیوه مورد بحث کاملا رایج شود. این دقیقا همان تاثیری است که ارزیابی رقبا بر روی عملکرد کلی بازار دارد. پس اصلا آن را دست کم نگیرید. 

بیان دستاوردهای دوره به مخاطب: به وقت حساب و کتاب

بیان دستاوردهای دوره به مخاطب

هنرجویی را فرض بگیرید که دوست دارد در کنار تحصیل آکادمیک در رشته نقاشی در یک دوره آنلاین تاریخ هنر هم شرکت کند. بی شک هر کسی انتظارات خاص خودش درباره دوره آموزش آنلاین را دارد. اگر هنرجوی ما دوست داشته باشد با قیمتی منطقی آشنایی نسبتا جامعی با تاریخ هنر پیدا کند، آن وقت دوره ای که فقط یک بازه زمانی خاص را بررسی می کند، اصلا به کارش نمی آید. 

مطلب مرتبط: 4 ایده برتر برای برگزاری دوره های آموزشی

اشتباهی که خیلی از کارآفرینان می کنند، تلاش برای جلب نظر تمام افراد به هر قیمتی است. خب اینطوری دودستی با اعتبار کسب و کارتان بازی می کنید. یک راهکار هوشمندانه در این میان بیان مزایای دوره آموزشی تان به مخاطب است. البته شما نباید در این مسیر کلی گویی کنید. در عوض تبدیل مزایای دوره آنلاین تان به زبان اعداد و ارقام بهتر خواهد بود. 

وقتی شما با زبان اعداد با مخاطب تان صحبت می کنید، خیال تان از بابت همه چیز راحت خواهد بود. خب هرچه باشد اعداد که دروغ نمی گویند!

قبول دارم تبدیل دستاوردهای کیفی یک دوره به عدد کار سختی است، اما شما گاهی اوقات باید کارهای سخت را هم انجام دهید. وگرنه شانسی برای خودنمایی در بازار نخواهید داشت. به علاوه، خیلی وقت ها به علاوه، هر کاری فقط اولش حسابی سخت خواهد بود. به محض اینکه بدان عادت کنید، در دنیایی کاملا متفاوت قدم خواهید زد. ماجرا جالب شد، نه؟

اجازه دهید از یک مثال ساده برای این بخش استفاده کنیم. اگر شما فیلتر روغنی تولید کرده اید که علاوه بر عمر بیشتر، کیفیت فعالیت موتور و دوام روغن را نیز افزایش می دهد، باید این مسائل را به زبان اعداد بیان کنید. مثلا بگویید خرید روغن برند شما تا فلان درصد عمر موتور را بیشتر کرده و تا بهمان ماه عمر سایر قطعات مصرفی را افزایش خواهد داد. اینطوری مخاطب تان انگیزه بیشتری برای خرید محصول تان با قیمت موردنظر خواهد داشت. 

یادتان باشد، ماجرای بالا درباره دوره های آموزش آنلاین هم مصداق دارد. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و کارتان را از همین حالا شروع کنید. وگرنه حسابی دیر خواهد شد. 

تعیین قیمت شناور: آمادگی برای تغییرات

تعیین قیمت شناور

قیمت های شناور تاثیرگذاری بسیار خوبی بر روی مخاطب هدف دارد. گاهی اوقات آدم دوست دارد در زمان های خاص دوره ای را با قیمت کمتر خریداری کند. مثلا وقتی کلی دوره دیگر تازه رونمایی شده اند، یک دوره قدیمی تر باید بالطبع کمی قیمت را پایین بیاورد تا توانایی رقابت داشته باشد. در نقطه مقابل کم نیستند دوره هایی که تا وقتی رقبای گردن کلفت دارند، قیمت شان کاملا رقابتی است، اما تا پای رقبا از بازار برچیده می شود، قیمت را کمی بالاتر می برد. حالا این حذف رقبا می تواند اصلا به خاطر کیفیت بالای دوره من و شما باشد. نکته مهم در این میان اعمال تغییر در قیمت های نهایی است. اینطوری شما توانایی خاصی برای راضی کردن مشتریان خواهید یافت. 

گاهی اوقات مشتریان دوست دارند یک دوره آنلاین را به طور شخصی سازی شده سپری کنند. در این صورت شما می توانید در ازای دریافت هزینه بیشتر دوره ای خصوصی و کاملا شخصی سازی شده براساس نیازهای مشتری تان طراحی کنید. این نکته ای است که خیلی از کارآفرینان تقریبا توجهی بدان ندارند. به همین خاطر دائما با مشکلات ریز و درشت در این میان رو به رو می شوند. 

هدف اصلی در تعیین قیمت های شناور، هماهنگی بیشتر با بازار است. این کار دقیقا مثل واکنش یک سرمربی فوتبال به روند بازی و نتیجه است. بی شک مربی های خوب در طول بازی بارها و بارها ترکیب را عوض می کنند. وگرنه شکست تیم شان اصلا دور از انتظار نخواهد بود. 

سخن پایانی

قیمت گذاری دوره آموزش آنلاین

قیمت گذاری برای یک دوره آموزش آنلاین کاری نیست که هر کسی به خوبی از پس آن برآید. این امر خیلی وقت ها بدل به دردسری بزرگ شده و تا مدت ها ذهن کارآفرینان را درگیر می کند. درست به همین خاطر ما در این مقاله سراغ بررسی دقیق این مسئله رفتیم. شما الان آمادگی لازم برای قیمت گذاری درست یک دوره آموزشی را دارید. بی شک توصیه ها و تکنیک های بی نهایت زیادی در دنیا هست که ما در این مقاله محدود به آنها نپرداختیم. یادتان باشد، قبل از اینکه دربست یک ایده یا توصیه را قبول کنید، کمی آن را سبک و سنگین کنید. اگر به نظرتان کاملا غیرمنطقی رسید، اصلا نباید آن را رعایت نمایید. این امر می تواند شما را با دردسرهای عجیبی رو به رو کرده و حتی شانس تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب را نیز به کلی از بین ببرد. 

مطلب مرتبط: تکنیک های طراحی دوره آموزشی آنلاین

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اصول قیمت گذاری دوره های آنلاین کرده باشد، مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، ما را بی خبر نگذارید. 

منابع:

https://www.thinkific.com

https://kajabi.com

https://teachable.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/E5eeZbu3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه