سه شنبه, ۲۸ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Tue, 16 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

فصل سرما، فرصت خوبی را برای تبلیغات محصولات گرمایشی مهیا می کند؛ فصلی که برند2000 یکی از فعالان حوزه تولیدکننده محصولات رادیاتور و پکیج شوفاژ دیواری چندی ا ست آگهی تلویزیونی موزیکالی را اکران کرده است.

در این آگهی برند برای نشان دادن فضای گرمی که توسط محصولاتش ایجاد می شود، تمام تلاش خود را کرده است. آگهی موزیکال برند 2000 از زوایای مختلفی قابل بررسی ا ست که «فرصت امروز» برای این کار گفت وگویی را با مهدی علی فرد، مدیرتولید، کارگردان آگهی و برنامه های تلویزیونی و محمد مظلوم پور، کارگردان آگهی تلویزیونی برند ۲۰۰۰ داشته است که در ادامه می خوانید.

عبور از سدهای مستحکم ساخت آگهی های تلویزیونی در ایران

مهدی علی فرد، کارگردان آگهی و برنامه های تلویزیونی، درباره آگهی تلویزیونی برند ۲۰۰۰ می گوید: ساخت آگهی در ایران، در اغلب موارد پیش از اینکه از کارگروه های تخصصی مرتبط با استراتژی بازاریابی و فروش و سیاست گذار در استراتژی تبلیغات خارج شود از سد های مستحکم تری باید عبور کند که عموما دانش و تجربه کافی در حوزه های فوق را ندارند و در واقع حتی این نبود بینش بازاریابی و تبلیغات و شاید نبود ارتباط منطقی و اصولی بین تیم بازاریابی، فروش و تبلیغات و در نهایت این دو با تیم سازنده، عموما کار را برای عوامل تولید که در خط پایانی تولید هم قرار دارند دوچندان سخت خواهد کرد.

البته در انتها نیز تیم سازنده هست که زیر ذره بین نقد اهالی تبلیغات قرار می گیرد. شاید بد نبود پیش از اینکه به خود آگهی بپردازیم و اینکه آیا این آگهی می تواند کارکرد مناسبی در جهت تقویت نام برند و میزان فروشش داشته باشد به نام تجاری محصول می پرداختیم، در این صورت شاید به بخش بزرگی از پاسخ سوالات هم دست پیدا می کردیم اما از این جهت که رسالت این گفت وگو بر پایه نقد مستقیم آگهی فوق است از ارجاع به این موضوع ناخواسته عبور می کنم.

در پاسخ به سوال شما باید بگویم: کانسپت آگهی فوق ایده جدیدی ندارد، فضا سازی و تکنیک اجرایی کار نیز اتفاق جدیدی در حوزه ساخت آگهی محسوب نمی شود، اما از نظرشیوه ارائه کانسپت به مخاطب با رویکرد آگهی شاد (Happy Family) و با قالب موزیکال احتمالا موفق عمل خواهد کرد، از این جهت که طبق تجربه و البته بدون پایه های موثق تحقیقاتی، عموما آگهی های شاد با اقبال عمومی مواجه می شوند.

از لحاظ کارگردانی و تدوین هم آگهی یکدست و خوش ساختی است هر چند همیشه جا برای بهتر شدن وجود خواهد داشت. در نهایت از آنجایی که بودجه، زمان و میزان تاثیر گذاری عوامل تولید مثل کارگردان، کانسپت آرتیست و گروه تولید در کیفیت ساخت اثرگذار خواهد بود باید دید عوامل فوق چقدر در راستای حمایت یا محدودیت تیم سازنده قرار داشته اند.

موج سواری با آگهی های موزیکال

علی فرد درباره بازی بازیگران آگهی برند 2000 می گوید: وقتی صحبت از شاخصه های کیفی یک آگهی می شود، در کنار کانسپت آگهی، بازی بازیگران در اولویت اول نقد کیفی قرار می گیرد. یکی از نکات مثبت و قابل بیان این آگهی بازی قابل قبول بازیگرانش است که عامل مهم در جهت نشان دادن ارتباط بین گرمای حضور افراد خانواده در کنار هم و حضور محصولی که خود نیز گرمابخش محیط زندگی خانواده هاست، را به تصویر می کشد.

علی فرد درباره اینکه آیا آگهی موردنظر توانسته پیام برند را به مخاطبان برساند یا خیر، می گوید: پاسخ دادن به سوالات کیفی با رویکرد کمی نیازمند تحقیقات اصولی است که بتوان نسبت به آنها پیش بینی منطقی و واقعی تری به موفقیت یا عدم موفقیت داشت. اما شاید بتوان دو عامل کیفی را به عنوان دلایل حداقلی برای دسترسی تیم تبلیغاتی به موفقیتی نسبی برشمرد:

اول: سوار شدن روی موجی که آگهی های موزیکال و شاد فعالان حوزه گرمایشی و رقبای برند 2000 به وجود آورنده آن هستند. هر چند که شکل محتوایی و ارائه آگهی های رقبا با آگهی فوق فرق دارد ولی از نظر ماهیتی یکی هستند.

دوم: استفاده از قالب موزیکال با رویکرد خانواده شاد که عموما با ریسک کمتری در ارتباط گیری با مخاطب همراه است، می تواند عامل موفقیت در ارائه پیام آگهی به مخاطب هدف باشد. ذکر این نکته نیز لازم است که آگهی فوق آگهی فصلی و موقعیتی است و قطعا به دلیل همزمانی پخش آگهی با فصل فروش محصول، برند و آگهی فوق پیچیدگی خاصی در ارائه پیام خود به مخاطب نخواهند داشت.

مخاطب حرف آخر را می زند

علی فرد درباره اینکه، آیا قالب آگهی های موزیکال برای هر نوع محصول یا برندی معقول و قابل ارائه هستند یا خیر؟! می گوید: پاسخ به این سوال قطعا خیر خواهد بود، نباید فراموش کنیم که رفتار مخاطب حرف آخر را در تصمیم گیری و سیاست های کلان سازمان ها می زد. همان طور که پیش از این نیز گفتم در ایران تم موسیقیایی آگهی ها در پذیرش از سمت مخاطب و ارتباطش با آن مثبت عمل کرده است ولی استفاده از این قالب نیز باید با برنامه و با نگاه به جایگاه برند و سیاست های آینده برند صورت گیرد. خصلت عمومی آگهی های موزیکال بر شاد بودن و پرانرژی بودن موسیقی و ضرباهنگ کار استوار است.

آگهی فوق نیز سعی کرده از این قاعده مستثنی نباشد که این امر باعث آمیختگی موسیقی و فضای شاد و در نهایت جذابیت نسبی این آگهی شده است. اما اینکه آیا بین جایگاه برند – محصول، پیام و محتوای آگهی و سبک آگهی، می توان ارتباط معناداری پیدا کرد، باید در پیشینه برند، استراتژی فروش و بازاریابی و در نهایت استراتژی تبلیغاتی آن جست وجو کرد.

اگر استراتژی تبلیغاتی برند بر مبنای تقسیم بندی بازار صورت گرفته باشد، باید منتظر آگهی های دیگری از این برند بر مبنای مخاطبان هدفش باشیم. همچنین اگر آگهی فوق به عنوان یک آگهی جنرال نمایش داده شده باشد از این جهت که تمرکزش روی معرفی محصول، معرفی مزیت ها و شاخصه های اصلی برند با رویکرد فروش مستقیم نیست، در نتیجه تنها موفقیتش در جذب مصرف کننده یا برندینگ منوط به میزان پخش تلویزیونی آن خواهد بود و نه اتکا به آگهی فوق.

معرفی محصولات برند 2000 هدف اصلی آگهی تلویزیونی

محمد مظلوم پور، کارگردان آگهی تلویزیونی برند ۲۰۰۰، درباره این آگهی می گوید: سناریو اولیه آگهی موردنظر که قبل از ورود من به پروژه توسط آژانس به مشتری ارائه شده بود به خاطر فرصت زمانی کمی که برای ساخت داشتیم، دستخوش تغییراتی شد. به نوعی تلاش بر این بود که با ساده سازی داستان، بتوانیم آگهی را با کیفیتی قابل قبول به زمان پخش در نظر گرفته شده برسانیم. این آگهی با محوریت معرفی محصولات شرکت 2000 ساخته شده است.

ایده آگهی مورد نظر از ابتدای کار و قبل از ورود ما (تیم سازنده) موزیکال در نظر گرفته شده بود و ملودی و موسیقی آگهی از ابتدا آماده بود، بنابراین ساخت آگهی با این روال شروع شد. مظلوم پور می گوید: تمام تلاش بر این بود که در زمانی کوتاه بتوانیم، تصاویر خوبی از محصول و برند را برای مخاطبان به نمایش بگذاریم.

مظلوم پور درباره اینکه آیا موزیکال بودن آگهی های تلویزیونی مرز مشخصی دارد، می گوید: میان اهالی تبلیغات و سفارش دهندگان آگهی این موضوع که مخاطبان ایرانی با آگهی های موزیکال ارتباط بهتری برقرار برجسته است و به طور دائم نیز تکرار می شود. اینکه چقدر این برداشت و موضوع علمی و براساس تحقیقات بازار انجام شده دقیقا نمی دانم. شاید بتوان گفت این طرز فکری ا ست که در بازار ایران حاکم است.

البته در سال های اخیر آگهی های موزیکالی هم داشته ایم که جایگاه خوبی میان مخاطبان پیدا کرده و بینندگان نیز با آن ارتباط خوبی برقرار کرده اند اما به هرحال این سبک در تبلیغات ایران رایج است و برندهایی زیادی از آن بهره برداری کرده اند و معمولا برای تمامی گروه های سنی از آن استفاده می کنند. البته در این میان نوع محصول نیز در به کارگیری این سبک تبلیغاتی اهمیت دارد.

مظلوم پور در پاسخ به این سوال که آیا موسیقی این آگهی به طور خاص ساخته شده یا اینکه برگرفته از موسیقی از پیش ساخته شده است، می گوید: موسیقی و آهنگ برای این آگهی ساخته شده است. برخی از موارد که آگهی های موزیکال کپی می شود، که این امر بیشتر به خاطر آشنا بودن ملودی و حسی که مخاطب از قبل به آن دارد اتفاق می افتد.

این اتفاق فقط در آگهی های داخلی رخ نمی دهد و درآگهی های خارجی نیز این شیوه مرسوم است. بنابراین کپی موزیک در این باره به معنای بهره برداری یا سرقت نیست. هدف استفاده از یک ملودی آشناست که برای مخاطب یادآور خاطره هایی باشد.

مظلوم پور درباره پک شات آگهی موزیکال برند 2000 می گوید: اکثر سفارش دهندگان تمایل دارند که در پک شات آگهی ها تصویر بزرگنمایی شده ای از محصولات شان به نمایش گذاشته شود اما برای تمامی محصولات این شیوه عملکرد جوابگو نیست. به خصوص این شیوه برای محصولاتی که با رقبای شان تفاوت چندانی ندارند، جذاب نیست. از طرفی در این آگهی مزیت رقابتی خاصی مطرح نشده و هدف معرفی محصولات و خود برند بوده است. بنابراین با توجه به خواست مشتری سعی شد که در پک شات نمایی تاکیدی از محصولات نشان داده شود.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji62@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/x4RCB6Gl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه