جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

ماه‌های زیادی است که جنجال بر سر راه‌اندازی تلویزیون‌های اینترنتی  (IPTV) در کشور وجود دارد. سه نهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما هر یک ادعای سلطه بر این بازار را دارند و حق خود می‌دانند تا بر روند فعالیت شرکت‌های فعال در این زمینه نظارت ‌کنند و مجوز‌های لازم برای راه‌اندازی چنین شبکه‌هایی را ارائه دهند.

اواخر سال گذشته بود که چند شرکت سرانجام توانستند پس از کش‌و قوس‌های فراوان، مجوزهای لازم را دریافت کنند و آماده ورود به بازار آی‌پی‌تی‌وی‌ها شوند‌. به همین دلیل فرصت را مغتنم شمردیم و گفت‌وگویی خودمانی با حسین تهرانی، مدیرعامل شرکت باران‌تلکام داشتیم تا به معرفی این خدمات و مشکلاتی که برای ارائه وجود دارد بپردازیم.

با توجه به اینکه تنش‌هایی بین نهادهای مختلف برای ارائه جواز به شرکت‌هایی که در حوزه تلویزیون اینترنتی فعال هستند وجود دارد، شرکت باران‌تلکام برای دریافت مجوز مشکلی نداشته‌ است؟

ما مجوز‌های لازم را دریافت کرده‌ایم اما یک فضای مبهمی در ارائه مجوز به شرکت‌هایی که آماده ارائه خدمات اینترنتی هستند وجود دارد که امیدواریم مشکلات هرچه زودتر برطرف شود و مشکلی برای شرکت‌های فعال به وجود نیاید.

فکر می‌کنید از تلویزیون‌های اینترنتی در روستا‌ها و مناطق دور‌افتاده استقبال خواهد شد؟

با ارائه خدمات 3G و 4G در سراسر کشور همه مردم می‌توانند از تلویزیون‌ اینترنتی بهره‌مند شوند. تلویزیون اینترنتی به لطف فناوری اینترنت همراه می‌تواند به مردم این مناطق برای مشاهده برنامه دلخواه خود کمک زیادی کند. ما در آینده برنامه‌ها را منطقه‌بندی خواهیم کرد و مشترکان هر منطقه می‌توانند سرویس ویژه‌سازی شده با توجه به موقعیت جغرافیایی خود را مشاهده کنند.

آیا زیرساخت‌های ایران جوابگوی استفاده مردم سراسر کشور از تلویزیون‌های اینترنتی است؟

همه جای دنیا زیرساخت‌ها براساس ایجاد تقاضا شکل می‌گیرد و در ایران هم اگر 80 درصد زیرساخت‌‌های موجود مورد استفاده قرار گیرد به دنبال ایجاد زیرساخت خواهیم بود. البته برنامه‌هایی در حال حاضر برای بهبود وضعیت زیرساخت‌ وجود دارد اما مسئولان زمانی آن را جدی می‌گیرند که وارد مرز بحران و ضعف زیرساخت شویم.

آمارها بیانگر آن است که در منطقه اروپای غربی و مرکزی تا پایان سال 2015، بیش از 55 درصد از پهنای باند اینترنت به خدمات ویدئویی اختصاص داشته که قطعاً با افزایش ارائه خدمات تلویزیون اینترنتی، ظرفیت زیادی از پهنای باند در ایران هم به سرویس‌های ویدئویی اختصاص خواهد یافت.

در حال حاضر آیو خدمات خود را به‌طور گسترده ارائه می‌دهد یا این سرویس‌ها همچنان به‌طور محدود ارائه می‌شود؟

از لحاظ تجاری ارائه خدمات ما شروع شده و برنامه ما این است که تا پایان خرداد یا اوایل تیرماه سرویس‌ها به‌طور رایگان در اختیار کاربران قرار گیرد و اولویت مجموعه در غنی کردن محتوای موجود روی سرویس متمرکز است. میزان هزینه‌ اشتراک ماهانه کاربران هنوز قطعی نشده است و براساس نوع سرویس انتخاب شده متفاوت خواهد بود.

ما در تلاشیم تا طرحی را اجرا کنیم که مشترکان دغدغه حجم مصرفی اینترنت خود را نداشته باشند چون سرویس‌های ویدئو حجم نسبتا زیادی دارند. هزینه مصرف اینترنت در ایران بالاست و ما سعی می‌کنیم با همکاری ISPهای مختلف، این ‌هزینه را برای مشترکین به حداقل برسانیم.

خدمات ویدئویی به‌طور زنده  (استریم) خواهد بود یا آفلاین به دست مشترکان می‌رسد؟

خدمات به سه شکل به دست مشترکان می‌رسد که نخستین آنها بر پایه استریم است. دومین مورد آن خدماتی است که کاربر می‌تواند ویدئوهای سه روز و گاهی اوقات هفت روز گذشته را به تفکیک ساعت، روز و برنامه مشاهده کند. و سومین بخش VOD است که کاربر می‌تواند هم به‌طور زنده برنامه‌ها را ببیند و هم به‌طور آفلاین.

در حالت زنده کیفیت تصاویر دریافتی با مقدار سرعت اینترنت تطبیق داده شده و براساس آن، کیفیت افزایش یا کاهش می‌یابد. ما به علت دغدغه‌ای که صاحبان محتوا داشته‌اند اجازه بارگذاری روی سیستم کاربران را نداده‌ایم اما تا آخر امسال آیتمی را به خدمات اضافه ‌می‌کنیم که کاربر می‌تواند محتوا را گرفته و بعد مشاهده کند اما باید در محیط نرم‌افزار آیو استفاده شود نه از طریق پلیر‌های دیگر.

خدمات تلویزیون‌های اینترنتی در ایران با خدماتی که در کشور‌های دیگر ارائه می‌شود متفاوت است؟

از نظر فناوری هیچ تفاوتی وجود ندارد اما در دسترسی کاربر به اینترنت و زیرساخت و هزینه پهنای باند تفاوت وجود دارد.

فکر ‌می‌کنید استقبال کاربران تا آخر امسال چگونه‌ خواهد بود؟

تا به‌حال حدود 40 هزار کاربر از خدمات آیو استفاده می‌کنند و برنامه ما این است که تا آخر سال 1.5 میلیون کاربر را جذب کنیم که از این تعداد حدود 10 درصد خدمات را از خارج کشور دریافت خواهند کرد.

برنامه‌هایی که در حال حاضر ارائه می‌شود تنوع زیادی دارد اما در طول سال روی چند بخش تمرکز بیشتری می‌شود که ورزش و کودک و آموزش از جمله این بخش‌ها هستند. این خدمات تنها شامل ویدئو نیست و خدمات دیگری مثل ارائه اپلیکیشن و صوت هم خواهد بود.

آیا تلویزیون‌های اینترنتی می‌توانند به رقیبی سرسخت برای شبکه‌های خانگی تبدیل شوند؟

آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که مهم‌ترین رقیب شبکه‌های خانگی، آپی‌تی‌وی‌ها هستند به دلیل اینکه تلویزیون‌های اینترنتی خدمات گسترده‌تری را ارائه می‌دهند. طبیعتا وقتی شما می‌توانید برای مشاهده ویدئو در خانه بنشینید و انتخاب‌های زیادی برای دیدن داشته باشید، ترجیح نمی‌دهید به مغازه و فروشگاه‌ها بروید و یک دی‌وی‌دی خریداری کنید که شامل یک یا دو برنامه‌ است.

بنابراین تلویزیون‌های اینترنتی رقیب سرسختی برای پخش خانگی محسوب می‌شوند که البته ضمن تعامل با یکدیگر می‌توان پخش خانگی را به تلویزیون‌های اینترنتی آورد که یقینا در آینده این اتفاق خواهد افتاد.

ارتباط با نویسنده: anoosh.m1986@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FIgrZYpk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه