جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس اوراق بهادار تهران نخستین روز معاملاتی خود را در حالی آغاز کرد که قیمت سهام شرکت‌ها با افت مواجه‌شد. بعد از افزایش زیان بورس تهران به 9 درصد در هفته گذشته، روند ریزشی قیمت‌ها با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد. از بین رفتن جذابیت خرید در بورس تهران در مقابل تورم 23 درصدی موجب شده تا 50 درصد سرمایه‌گذاران از بورس تهران خارج شده و حدود 20 درصد سرمایه‌گذاران نیز در این شرایط ترجیح دادند پول خود را به سمت خرید اوراق مشارکت سوق دهند. به طوری که آمارها نشان می‌دهد، با تداوم رکود حاکم در بازار سرمایه، میزان جذب نقدینگی به سمت اوراق مشارکت افزایش پیدا کرده است.

افت 439 واحدی شاخص کل

در پایان معاملات نخستین روز هفته با دادوستد 323 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 103 میلیارد تومان در 36 هزار نوبت معاملاتی، دماسنج بازار سرمایه با افت 439 واحدی تا ارتفاع 71 هزار و 486 واحد ریزش کرد. نمادهای معاملاتی پارسان، کچاد و رمپنا هم امروز بیشترین تاثیر منفی را بر روند حرکتی نماگر بازار سرمایه داشتند و نمادهای فارس، و معادن و اخابر با رشد خود در تلاش برای ممانعت از کاهش بیشتر شاخص بورس بودند. صنایع محصولات شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی و خدمات فنی مهندسی نیز در روز گذشته بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس داشتند و صنعت مخابرات تنها گروه مثبت اثرگذار بر نماگر بازار سهام بود.

شیمیایی‌ها دارای بیشترین حجم و ارزش معاملات

در نتیجه معاملات روز گذشته شیمیایی‌ها با معامله بیش از 25میلیون سهم به ارزش 195 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را در میان 39 صنعت حاضر در بازار داشتند و در صدر برترین صنایع قرار گرفتند. همچنین گروه مالی و مواد دارویی نیز در رده‌های دوم و سوم نشستند.

طولانی‌ترین صف‌های خرید نیز برای نمادهای پارس الکتریک، صنعتی آما، پست بانک، داروسازی امین، فرآورده‌های نسوز آذر و سپنتا تشکیل شد. سهامداران سنگین‌ترین صف‌های فروش را برای نمادهای پارس خودرو، مپنا، سیمان مازندران، پارس پامچال، کمباین‌سازی ایران، کاغذ‌سازی کاوه و صنعتی آما تشکیل دادند. در پایان معاملات بانک تجارت، ایران خودروو تیپیکو بیشترین حجم معاملات را داشتند. در مقابل نمادهای هلدینگ خلیج فارس، تیپیکو و تولید اتومبیل سایپا بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.

حمایت حقوقی‌ها از پتروشیمی خلیج فارس و توسعه ‌معادن‌ و فلزات‌

با از سرگیری معاملات در نخستین روز کاری این هفته، نمادهای مالی و خودرویی در ابتدای معاملات بر روند منفی بازار موثر بودند، اما در ادامه با افزایش فشار از سوی نمادهای معدنی، پتروشیمی و همچنین منفی‌تر شدن جو معاملات در گروه خودرویی، عرصه بر شاخص تنگ‌تر شد. نمادهایی مانند معدنی ‌و صنعتی‌چادرملو، ایران‌ خودرو، سایپا، معدنی و صنعتی گل گهر، بانک صادرات ایران و سرمایه‌گذاری غدیر و در ادامه گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین تاثیر را در سیر رو به افول شاخص ایفا کردند.

جمع‌آوری برخی از صف‌های فروش در نمادهای خودروسازی نیز وضعیت را بدتر کرد. معامله بلوکی در درصدهای مثبت در نماد مخابرات ایران به‌صورت مقطعی شاخص را کمی بالا کشید اما این روند به سرعت خنثی شد. شاخص در ادامه به سیر نزولی اما آرام خود ادامه داد. افزایش حجم معاملات در برخی از نمادهای بزرگ بازار از جمله گسترش نفت و گاز پارسیان شاخص را بیش از پیش پایین آورد. افت شاخص پس از این برهه نیز تا اواخر زمان معاملات ادامه یافت، اما حمایت‌های حقوقی صورت گرفته از نمادهایی مانند صنایع پتروشیمی خلیج فارس و توسعه ‌معادن‌ و فلزات‌ کمی از شاخص حمایت کرد، اما در نهایت این نماگر با افتی محسوس به کار خود پایان داد.

افت 3.9 واحدی آیفکس

در نخستین روز معاملاتی هفته بازار فرابورس نزول 3.9 واحدی سبب شد، آیفکس در رقم 813.9 واحد متوقف شود و بازار فرابورس هم مبادله 46 میلیون اوراق به ارزش 554 میلیارد ریال را به نام خود ثبت کرد. همچنین در گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، 5.2 میلیون سهم به ارزش 42.6 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و از بیشترین حجم و ارزش بهره‌مند شد. کمترین حجم معاملات هم به شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین، بیمه‌های نوین و کارآفرین متعلق بود.

در همین میان، شرکت‌های کارخانجات مخابرات ایران، فارسیت اهواز، اوره لردگان، احیای صنایع خراسان و گاز لوله بیشترین رشد قیمت را داشتند. بیشترین کاهش قیمت هم نصیب قند بیستون، بسته‌بندی ایران، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و صنعتی آبگینه شد. از سوی دیگر، در بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین حجم معاملات را خریدوفروش 42 هزار و 300 برگه اوراق اجاره مپنا کسب کرد. همچنین در بازار صندوق‌های قابل معامله (ETF) صندوق سرمایه‌گذاری اطلس با جابه‌جایی22 هزار و 878 واحد بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

برچسب ها : اخبار امروز بورس
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NGrcaOy5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه