جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

مخاطبان ایرانی با تمام مشکلات روزمره، تناسب اندام برای شان مهم است و بسیاری از آنها در روز وقتی را برای باشگاه رفتن صرف می کنند. بنابراین باشگاه های ورزشی با گروه مخاطبان زیادی روبه رو هستند که باید برای تبلیغات کاری کنند، اما باشگاه های ورزشی یکی از حوزه هایی ا ست که معمولا اثر تبلیغاتی خاصی از آنها منتشر نمی شود و مخاطبان در کمتر موردی، آگهی محیطی را از این حوزه مشاهده می کنند.

حال وقتی نگاه مخاطبان تغییر کرده و باشگاه  رفتن و تناسب اندام برای شان اهمیت پیدا کرده، بهتر است این حوزه نیز به فکر اجرای کارهای خلاق باشد. یکی از فعالان این حوزه یعنی باشگاه های ورزشی جوان، چندی  است طرح آگهی محیطی را به منظور جذب مخاطب بیشتر اکران کرده است.

«فرصت امروز» برای بررسی طرح آگهی محیطی باشگاه های ورزشی جوان گفت وگویی را با آرمین سعیدنیا، مدیرهنری و طراح گرافیک و محمدرضا صیاد دریابخش، مدیرهنری و عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران داشته که در ادامه می خوانید.

عوامل متعدد برای شکل دادن یک اثر خوب

آرمین سعیدنیا، مدیر هنری و طراح گرافیک درباره طرح محیطی باشگاه های ورزشی جوان می گوید: یک اثر خوب نتیجه عوامل متعددى ا ست که وقتی در کنار هم قرار بگیرند منجر به اثری می شوند که نتیجه آن مطلوب خواهد شد. یک ایده خوب با اجرای مناسب و انتخاب درست مدیا و... می توانند، از عوامل موفقیت آمیز یک اثر باشند.

طرح تبلیغاتی باشگاه جوان مجموعه ای است از این عوامل که در نهایت یک اثر موفق را به نمایش گذاشته است. علاوه بر این طرح تبلیغاتی باشگاه های ورزشی جوان جذابیت بصری پیام خود را خیلی واضح و شفاف به مخاطب منتقل مى كند و این انتقال پیام به صورت خیلی سریع و در بهترین شکل انجام می گیرد.

تعلیق موجود در ویژوال طرح آگهی موردنظر که به خاطر نوع خاص اجراست اول در ذهن این خطا را به وجود مى آورد که گویی تصویر نتیجه یک حجم شکل گرفته است، این خطای چشم که یک تصویر تک بعدی را به صورت سه بعدی به نمایش مى گذارد کمک کرده تا جذابیت بصری تصویر بیشتر شود. همین نكته نشان دهنده شناخت درست طراح از روانشناسی مخاطب است.

چیدمان ساده کار در آگهی تبلیغاتی

سعیدنیا می گوید: انتخاب درست از قسمتی از بدن، مخاطبانی را که مشتریان این سبک باشگاه ها هستند تحت تاثیر قرار می دهد زیرا داشتن SIX Pack شاید آرزوی هر جوانی باشد که در این باشگاه ها به دنبال آن مى روند. بنابراین انگشت گذاشتن روی این نقطه حساس در موفقیت اثر نقش بسزایی خواهد داشت. سعیدنیا درباره استفاده از یک المان در طرح آگهی موردنظر می گوید: تک پیامی و المان اثر، خود از مزیت های کار محسوب می شود.

در آگهی موردنظر، طراح یا سفارش دهنده یک پیام را در نظر گرفته  و آن را به صورت شفاف بیان کرده  است. خیلی از سفارش دهندگان با فرض اینکه در قبال هزینه ای که می کنند و اجاره  سنگین بیلبوردها، تمام پیام های تبلیغاتی خود را در یک طرح جا می دهند که به شکلی مقرون به صرفه شود ولی با این كار جز اینکه مخاطب را دچار سردرگمی کنند و پول خود را به هدر دهند کار دیگری نکرده اند.

علاوه براین موارد، چیدمان کار هم ساده است و هم با کل ترکیب کار همخوانی مناسبی دارد و از آنجایی که تصویر خیلی ساده و بدون هیچ ساخت و ساز اضافی است بنابراین استفاده از تنالیته خاکستری و سیاه و سفید در کل کادر به یک دست کردن اثر کمک کرده است. شاید اگر تصویر به سمت واقعیت سوق پیدا می کرد، هماهنگی کار در این اثر از بین می رفت.

طراحی برای باشگاه های ورزشی پیچیده است

محمدرضا صیاد دریابخش، مدیرهنری و عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره طرح محیطی باشگاه  های ورزشی جوان می گوید: طراحی تبلیغاتی برای حوزه باشگا ه های ورزشی به خاطر محدودیت های موجود در کشورمان کمی پیچیده است و طراحان این حوزه برای اجرای ایده های خود با مشکلات مختلفی روبه رو هستند.

شاید بتوان گفت که برای طرح  آگهی های این حوزه ایده پردازی خاصی صورت نمی گیرد و طراحان از یک الگوی ثابت برای طراحی پیروی می کنند. بنابراین اگر دقت کرده  باشید، اکثر طرح های این حوزه با یک سری اطلاعات در مورد باشگاه ها یا مکان ورزشی اکران شده و در آنها ویژوال خلاقانه ای به کار نمی رود اما با این توصیفات طرح تبلیغاتی موردنظر از لحاظ ایده روند متفاوتی را به نسبت مابقی طرح های تبلیغاتی این حوزه در پیش گرفته که این موضوع اتفاق جالبی را رقم زده است.

طراح در این آگهی با کمترین المان به کار رفته در روند ایده  پردازی بیشترین مفهوم را به مخاطب رسانده است. به نوعی می توان گفت که طراح این آگهی بدون واسطه و حرف اضافی پیام موردنظر سفارش دهنده خود را به مخاطبانش رسانده است. البته گاهی طراحان کپی از طرح های خارجی می کنند که اگر این اتفاق رخ دهد، کل زحمتی که کشیده اند از بین می رود.

طرح توانایی ترغیب مخاطبان را دارد

صیاد دریابخش می گوید: طرح محیطی باشگاه ورزشی جوان خوب است و شاید بتوان ایرادات جزیی به آن وارد کرد؛ ایراداتی به مانند نوع فونت انتخابی یا محل قرارگیری لوگو در طرح اما مواردی که عنوان کردم به طرح یا نحوه انتقال پیام ضربه نزده اند و مخاطبان با وجود متفاوت بودن آنها با المان اصلی باز به راحتی و در زمانی کوتاه می توانند پیام اصلی آگهی را دریافت کنند.

صیاد دریابخش درباره اینکه آیا طرح محیطی باشگاه ورزشی جوان توانایی ترغیب مخاطبان به انجام عمل یا جذب باشگاه  شدن را داشته است یا خیر، می گوید: در این طرح طراح از المانی استفاده کرده که مخاطبان بارها آن را دیده اند. تصویر شکم سیکس پک شده المانی ا ست که این روزها شاید بسیاری از جوانان در تلاش هستند، بدن شان را به آن شکل دربیاورند و در این باره نیز وقت و هزینه  زیادی صرف می کنند. بنابراین مطمئنا دیدن این المان ، گروه مخاطبان اصلی این طرح آگهی را ترغیب به ثبت نام در باشگاه خواهد کرد و آگهی اثربخشی لازم را می تواند داشته باشد.

همخوانی لوگو با طرح تبلیغاتی

صیاد دریابخش درباره جزییات طراحی طرح باشگاه های ورزشی جوان می گوید: طرح موردنظر از دو بخش تشکیل شده است که بیشترین قسمت به المان اصلی اختصاص داده شده، این روند طراحی اتفاق خوبی است؛ اتفاقی که مطمئنا طراح برای آن وقت زیادی صرف کرده است چون اکثر سفارش دهندگان آگهی های ایرانی تمایل چندانی ندارند که اطلاعات مربوط به کسب وکارشان بخش کوچکی را از طرح تشکیل دهد.

البته این نگاه تاحدودی تغییر کرده اما باز همچنان نگاه غالب این حوزه است. با تمام این توصیفات لوگوی موجود در طرح کمی با المان اصلی متفاوت است و رنگ های سبز و نارنجی موجود در لوگوی باعث ایجاد تمایز میان دو قسمت طرح آگهی موردنظر شده اند. شاید اگر کل طرح را المان اصلی یعنی سیکس پک استفاده می شد و در پایین طرح اطلاعات مربوط به باشگاه می آمد، جذابیت آگهی بیشتر می شد و تناقضاتی که عنوان کردم به چشم نمی آمد.

صیاد دریابخش درباره نورپردازی طرح و بهتر دیده شدن آگهی فقط در شب می گوید: یکی از اشکالات طرح موردنظر طراحی سفید آن و بهتر دیده شدن آگهی در شب است چون رسانه های تبلیغاتی داخلی قابلیت این را ندارند که چنین طرحی را در روز نیز به خوبی شب نشان دهند. شاید اگر یک فریم رنگ نارنجی دور طرح ایجاد می شد که با لوگو همخوان بود، باعث بهتر دیده شدن طرح در روز می شد.

صیاد دریابخش در پایان می گوید: در مجموع طرح آگهی تبلیغاتی باشگاه های ورزشی جوان نمره قابل قبولی می گیرد چون در راستای انتقال پیام روند خوبی را طی کرده است.
ارتباط با نویسنده: nargesfaraji62@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/oYtR9Tue
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه