دوشنبه, 03 تیر 1398 - 16:30

تراویس کالانیک، موسس برند اوبر(نخستین و بزرگترین شرکت فعال در زمینه حمل و نقل آنلاین) است. وی شرکت خود را در سال 2009 تاسیس کرد و در مدت زمان کوتاهی موفقیت شد تا به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان مطرح شود. تاخیر در رسیدن به یک کنفرانس به علت پیدا نکردن تاکسی مناسب، ایده اولیه اوبر را در ذهن آقای تراویس کالانیک و دوست او گرت کمپ، شکل داد تا افراد بتوانند نزدیک ترین راننده ها به خود را پیدا کرده و با مشخص کردن مبدأ و مقصد خود، هزینه سفر را مشاهده کنند.

وی از همان دوران جوانی علاقه بسیاری به حوزه کارآفرینی داشته و تحصیلات خود را برای کار در یک استارت آپ به نام اسکور، رها کرد، با این حال نخستین فعالیت حرفه ای وی چندان موفقیت آمیز نبوده و با شکست و کناره گیری وی از آن مواجه شد، با این حال دومین فعالیت جدی او در سال 2001 اگرچه با کاهش قیمت شدید پهنای باند اینترنت با شکست مواجه شد، با این حال سود 19 میلیون دلاری را برای وی به همراه داشت که رقمی قابل توجهی محسوب می شود و امکانات را برای وی در راستای ایجاد اوبر فراهم کرد.

راز موفقیت تراویس کالانیک

در راستای مشهورشدن شرکت نوپای اوبر، آقای کالانیک در ابتدا کم ترین میزان سود را به ازای هر سفر مشخص کرده و با این اقدام به کاهش چشمگیر هزینه سفر و افزایش سود رانندگان، کمک کرد. همین امر نیز باعث شد تا این برند در مدت زمان کوتاهی به یکی از اپلیکیشن های محبوب افراد تبدیل شود.

همچنین تلاش های وی منجر به جذب چندین سرمایه گذار مناسب نیز شد که فضا را برای گسترش فعالیت اوبر به شهرهای دیگر از سراسر جهان، فراهم کرد. اگرچه پس از مدتی این برند با مشکلات حقوقی و شکایت هایی مواجه شد، با این حال آقای کالانیک به خوبی توانست تا اوضاع را مدیریت کرده و به علت عدم وجود رقیب در عرصه کاری خود، رشدی چشمگیر را تجربه کند. از دیگر سیاست های سودمند این برند، کاهش هزینه سفر در ساعت های خلوت و افزایش آن در زمان اوج ترافیک بوده که خود به افزایش رضایت رانندگان منجر شد.

مطلب مرتبط: 10 راز موفقیت از زبان ساتیا نادلا

از دیگر استراتژی های این برند، جهانی کردن فعالیت خود پس از تصاحب بازار آمریکا بوده که در این رابطه ابتدا کشورهای پیشرفته و مطرحی نظیر فرانسه را مدنظر قرار داد. گام بعدی این شرکت پس از کسب شهرت جهانی، حضور در کشورهای پرجمعیت جهان نظیر چین و هند بوده که خود سود بسیاری را به همراه داشته است. اگرچه این برند در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان فعالیت دارد، با این حال برخی نیز مخالفت هایی را از خود نشان داده اند که پیش بینی می شود طی سال های آینده این کشورها نیز به صف استفاده کنندگان این برند درآیند، با این حال در سال 2017 پس از ایجاد تنش میان تراویس کالانیک و سرمایه گذاران اوبر و روی دادن برخی از مشکلات، آقای کالانیک به اجبار از سمت خود استعفا داده و دارا خسروشاهی(مدیرعامل سابق نیویورک تایمز و اکسپدیا) به عنوان جایگزین وی معرفی شد. با توجه توضیحات ارائه شده، در ادامه به بررسی 10 راز موفقیت از زبان موسس ارزشمندترین شرکت نوپای جهان خواهیم پرداخت.

1-مشکلات خود با محیط پیرامون را مورد توجه قرار دهید

ایده اوبر تنها به علت مشکلات موجود در زمینه یافتن تاکسی برای موسس آن، شکل گرفت. به همین خاطر نیز آقای کالانیک عقیده دارد که در راستای موفقیت تنها کافی است تا به دنبال رفع یک نیاز خود باشید. بدون شک این امر تنها مختص به شما نبوده و افراد بسیاری نیز از با این مشکل مواجه هستند. به همین خاطر در راستای کسب یک ایده عالی و کارآمد، لازم است تا به محیط پیرامون خود توجه کافی را داشته و به دنبال راهکارهایی برای رفع حداقل یک مشکل باشید، با این حال این امر تنها نقطه شروع شما محسوب شده و لازم است تا از مهارت و دانش کافی را در زمینه کاری خود به دست آورید. برای مثال تجربه های به دست آمده در زمینه کارآفرینی در دوران جوانی، به مدیریت هرچه بهتر اوبر توسط تراویس کالانیک کمک کرده است. در این رابطه وی عنوان کرده است که در ابتدا ابدا به دنبال ایده ای جهانی و بزرگ نبوده و تنها به یافتن یک راه حل ساده برای مشکل خود فکر کرده است که همین سهولت کار باعث شده است تا ایده ساده وی، به شهرتی جهانی دست پیدا کند.

2-خلاقیت و قدرت تحلیل را در خود افزایش دهید

اوبر همواره با توجه به شرایط بازار، سیاست های جدیدی را ارائه می دهد تا بتواند همزمان رضایت رانندگان و مسافران خود را به دست آورد. همین امر نیز باعث شده است تا این شرکت همچنان روند رو به رشد خود را حفظ کند. آقای کالانیک در این رابطه عنوان کرده است که به عنوان یک مدیر، لازم است تا تمامی مسائل را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده و بهترین تصمیم را برای آینده شرکت خود اتخاذ کنید. همچنین با افزایش قدرت خلاقیت خود، می توانید از ایده اولیه، در زمینه های دیگر نیز استفاده کنید. برای مثال اوبر در حال حاضر در زمینه پخش مواد غذایی به صورت آنلاین نیز فعالیت دارد که خود سودآوری قابل توجهی را به همراه داشته است.

3-همواره چیزی جدید برای ارائه داشته باشید

بدون شک جذابیت هر اقدامی با گذشت زمان کاهشی چشمگیر را پیدا خواهد کرد. به همین خاطر نیز لازم است تا همواره به دنبال اقدامات جدیدی باشید تا برای مخاطب جذابیت کافی را داشته باشید. در این رابطه اوبر همواره تخفیف هایی را به مشتریان خود ارائه می رهد تا آنها به استفاده بیشتر از آن ترغیب شوند. همچنین این امر که اوبر اعلام کرده است که دیگر با رانندگانی که امتیازهای پایینی دارند، همکاری نخواهد کرد. خود از دیگر اقداماتی است که به افزایش رضایت مشتریان کمک کرده است.

مطلب مرتبط: 10 راز موفقیت از زبان رید هافمن

4-تنها به دنبال درس گرفتن از اشتباهات خود باشید

اگرچه هر اشتباهی لحظات سختی را برای افراد به وجود خواهد آورد، با این حال نباید اجازه دهید که این موارد به ترسی برای اقدامات جدید در شما تبدیل شود. در این رابطه اگرچه آقای کالانیک در ابتدای کار خود با شکست هایی مواجه شده است، با این حال هیچ گاه هدف خود را فراموش نکرده و تنها به دنبال یادگیری نکات مهم شکست-های خود بوده است. همین امر نیز باعث شد تا وی بتواند اوبر را در مدت زمانی کوتاه، به یکی از ارزشمندترین برندهای جهان تبدیل کند.

5-به دنبال رفع مشکلات به جای مقابله با آنها باشید

در هر زمانی که اوبر با مشکل مواجه شده است، آقای کالانیک تلاش کرده تا با شناسایی ریشه های بروز این مسئله، بهترین واکنش را نسبت به آن داشته باشد. همین تلاش وی باعث شده است تا شرکت بتواند بدون توقف طولانی، به کار خود ادامه دهد. به همین خاطر نیز وی به تمامی کارآفرینان توصیه می کند که از مشکلات فرار نکرده و به دنبال راه حلی برای شرایط گوناگون باشند. به همین خاطر نیز از نگاه وی جسارت و شجاعت دو ویژگی اخلاقی بسیار مهم برای موفقیت در امر کارآفرینی است.

6-فراموش نکنید که همه چیز مطابق میل شما پیش نخواهد رفت

اوبر هنوز هم با مشکلات متعددی مواجه است. اگرچه این موارد در مقاطعی به کند شدن سرعت رشد این برند منجر شده است، با این حال آقای کالانیک این موارد را اتفاقات غیرقابل اجتنابی عنوان کرده است که برای تمامی برندها وجود دارد. به همین خاطر نباید مشکلات پیش روی خود را بیش از حد بزرگ تلقی کرده و بر روی نیمه خالی لیوان تمرکز کنید.

7-شروع کوچک یک ضعف نیست

تقریبا تمامی برندهای مطرح حال حاضر جهان، در ابتدا کاملا کوچک بوده و تعداد کارمندان بسیار کمی را داشته اند. این امر نه تنها بد نیست، بلکه می تواند به مزیتی بزرگ برای شما تبدیل شود. درواقع همه چیز به نوع عملکرد شما باز می گردد. در این رابطه فراموش نکنید که یک تیم کوچک، از چالاکی به مراتب بیشتری برخوردار است که شرایط را برای بسیاری از اقدامات برای آنها فراهم کرده و در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی خواهد کرد. در این رابطه جالب است بدانید که اوبر در ابتدای کار خود تنها یک تیم 5 نفره بوده است. در نهایت توجه داشته باشید که تحمل سختی ها در ابتدای کار باعث خواهد شد تا توان مواجهه با مشکلات بزرگ تر را نیز پیدا کنید.

8-از بهترین ها درس بگیرید

به عقیده آقای کالانیک، بهترین راه برای افزایش وفاداری افراد این است که آنها را تا حد امکان در روند انجام کارها مشارکت دهید. این امر در صورتی که با سهولت کافی همراه باشد، مخاطب را به بالاترین حد رضایت خواهد رساند. همچنین وی در راستای موفقیت در کار خود همواره توجه ویژه ای را به اصول استیو جابز داشته و در ارتباط با مشتری و مدیریت تیم خود، از راهکارهای وی استفاده کرده است. به همین خاطر نیز وی توصیه می کند که به دنبال استفاده از روش ها و یادگیری از بهترین ها باشید. این امر به اقدامات شما استاندارد مطلوبی را خواهد داد.

مطلب مرتبط: 10 راز موفقیت از زبان گرنت کاردون

9-از معجزه داستان سرایی غافل نشوید

در تمامی تبلیغات اوبر شما جهان را از زاویه دید یک راننده و یا یک مسافر مشاهده می کنید. وجود داستانی جذاب در این رابطه کمک می کند تا افراد به خوبی به تاثیر این شرکت در ایجاد جهانی بهتر پی برده و تصویر ذهنی خوبی در افراد شکل گیرد. به همین خاطر نیز آقای کالانیک توصیه می کند که از تبلیغات مستقیم فاصله گرفته و به دنبال خلق داستانی برای معرفی هر آنچه بهتر برند خود باشید.

10-به خاطر داشته باشید که بسیاری از غیرممکن ها نادرست است

این امر که به دنبال عملی ساختن چیزی باشید که به نظر دیگران غیرممکن به نظر می رسد، برگ بنده شما برای رسیدن به بالاترین جایگاه موجود خواهد بود. بدون شک بسیاری از افراد به علت عدم توانایی خود، به بسیاری از موارد برچسب غیرممکن را می چسبانند. با این حال با نگاهی به زندگی افراد بزرگ تاریخ، عملا به این باور دست پیدا خواهید کرد که غیرممکن بی معنا است و تنها باید روش درست رسیدن به هر یک را بیابید. برای مثال ایده تاکسی های پرنده، اگرچه به عقیده بسیاری غیرممکن به نظر می رسد، با این حال اوبر در تلاش است تا با انجام این کار، در آینده نیز موفقیت های چشمگیری را به دست آورد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید