شب گذشته یکی از نمایندگان مجلس در گفتگویی تلویزیونی به وضوح از ممنوعیت واردات خودروی بالای 20 هزار دلار خبر داد و هدف آن را حمایت از طبقه ضعیف عنوان کرد.
یک نماینده مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اخیر خود در یک برنامه تلویزیونی از سقف قیمت واردات خودرو خبر داد. او صراحتا از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 20 هزار دلار خبر داده، هدف از این تصمیم را حمایت دهک های ضعیف و متوسط جامعه و جلوگیری از نفوذ مافیای خودرو عنوان کرد.
ممنوعیت واردات خودروی بالای 20 هزار دلار
گرچه این روزها آیین نامه واردات خودرو در دولت در حال تهیه است و تا زمان تایید رسمی آن نمی توان اظهار نظر خاصی درباره وضعیت واردات خودرو کرد، گاها اخباری درباره واردات خودرو به گوش می رسد که می توان آن ها را به عنوان حقایقی قطعی در نظر داشت.
ماجرا از این قرار است همزمان با انقضای موعد قانون ممنوعیت واردات خودرو در پایان اردیبهشت ماه سال جاری، ایده های مختلفی درباره واردات خودروهای خارجی مطرح شد. عده ای معتقدند که خودروهای لاکچری و گرانتر از 25 هزار دلار نباید به ایران وارد شود چراکه در این صورت باید انتظار ظهور سلاطین بالقوه و نفوذ مافیای خودرو را داشته باشیم. برخی دیگر معتقدند واردات خودروهای اقتصادی می تواند منجر به ایجاد جو رقابتی در بازار و افزایش کیفیت خودروهای داخلی شود.
از سوی دیگر، با حذف خودروهای تیبا، سمند، 405 و ساینا از خط تولید، حال شدیدا خلا خودرو اقتصادی احساس می شود. واردات خودرو اما باید به نحوی باشد که این کمبود جبران شود و در عین حال دهک های متوسط و ضعیف جامعه هم توان خرید خودرو داشته باشند. در حقیقت از جایی که دهک های مرفه و بالای جامعه از توان کافی برای تهیه هر مدل خودرویی برخوردار هستند، واردات خودرو بیشتر باید با تمرکز بر نیاز اقشار متوسط و ضعیف انجام شود.
در همین راستا یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه اخیر خود نسبت با پرداختن به مسئله سقف واردات خودرو، از ممنوعیت واردات خودروی گرانتر از 20 هزار دلار گفته است.
گفتنی است که به خاطر وضعیت بد اقتصاد ایران، تعرفه ها و هزینه های سنگین گمرکی، تورم و بسیاری موارد دیگر، عملا خودروهای وارداتی زیر 20 هزار دلار نیز با قیمتی بسیار بالا به دست خریداران می رسد. در هر حال اما باید انتظار انتشار آیین نامه واردات خودرو را داشته باشیم تا ببینیم مسائل چگونه پیش می رود.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی