جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

نقش اجزا سرور در کارایی و کاهش دان تایم

عوامل مختلفی باعث می شوند تا کارایی سرور کاهش پیدا کرده و در نهایت دان تایم شود. از جمله این عوامل باید به قطعی جریان برق، افزایش دما، عدم مدیریت صحیح حافظه و غیره اشاره کرد. علاوه بر این، اجزا داخلی سرور با گذشت زمان قدیمی می شوند، هیت سینک ها و فن ها گرد و غبار زیادی جذب می کنند که کارایی سرور را کاهش می دهند. در مقاله «معرفی برندهای معروف سرور» برندهای معتبر و معروف تولیدکننده سرور را معرفی کردیم. در این محتوا می خواهیم مشکلات رایجی که باعث دان تایم سرور می شود را بررسی می کنیم.

کارشناسان شبکه از تکنیکی که مدیریت چرخه عمر سرور نام دارد، برای کاهش اثرات تخریبی بر سخت افزار سرور استفاده می کنند تا بدانند چه زمانی باید اجزا سرور را تعویض کرد. قبل از پیدایش چنین تکنیکی، تیم های فناوری اطلاعات تقریبا هر سه سال یک بار سرورهای قدیمی را با سرورهای جدید تعویض می کردند تا از خرابی سخت افزار جلوگیری کنند. در عصر مجازی سازی سرور که به طور گسترده پذیرفته شده است، سخت افزارهای سرور اغلب مدت زمان بیشتری قادر به ارائه خدمات هستند. فناوری هایی مثل خوشه بندی و مجازی سازی اجازه داده اند تا سرورها عمر طولانی تر داشته باشند. با افزایش طول عمر سرور، نگهداری از سخت افزار سرور اهمیت بیشتری پیدا می کند.

4 مشکل رایج سرور و تاثیر آن بر دان تایم شدن سرور

هنگامی که زمان دان تایم یک سرور زیاد می شود، یک سازمان ابتدا با مشکلات عملکردی روبرو می شود. اگر مشکل اصلاح نشود، ممکن است این مسئله در نهایت به نقص سخت افزاری تبدیل شود. دان تایم سرور معمولا در سطح اجزا رخ می دهد. از اجزا مهمی که نقش مهمی بر کارایی سرور و همچنین افزایش یا کاهش دان تایم دارند باید به منابع تغذیه، حافظه و دیسک اشاره کرد.

1. ایراد در منابع تغذیه سرور

همان طور که از نام آن مشخص است، منبع تغذیه یک سرور وظیفه تامین برق اجزای مختلف سرور را بر عهده دارد. اگرچه منابع تغذیه سرور به طور کلی قابل اعتماد هستند، اما ممکن است از کار بیفتند. شایع ترین علت خرابی منبع تغذیه گرم شدن بیش از حد است. منابع تغذیه دارای فن های داخلی هستند که برای خنک نگه داشتن منبع تغذیه طراحی شده اند. اما با گذشت زمان، این فن ها گرد و غبار را جذب کرده و وارد منبع تغذیه می کنند. میزان غلظت گرد و غبار می تواند جریان گردش هوا در منبع تغذیه را کاهش داده و باعث افزایش گرما شود. در موارد بحرانی تر، تجمع گرد و غبار حتی می تواند باعث از کار افتادن فن ها شود و در نهایت قطع برق می شود.

نوسانات برق نیز می توانند منبع تغذیه را خراب کنند. این اتفاقات باعث می شوند جریان ورودی به سطحی بیشتر از آن چه منبع تغذیه برای کنترل آن طراحی شده است افزایش یابد و منبع تغذیه و احتمالا سایر اجزای داخلی از بین برود. در همه این موارد با مشکل دان تایم شدن سرور روبرو می شویم. برای حل این مشکل باید به فکر تهیه سرورهایی باشید که مجهز به دو منبع تغذیه هستند و در حالت آماده به کار و فعال پیکربندی شده اند. در چنین شرایطی، اگر منبع تغذیه اصلی خراب شود، دومی به مدار وارد شده و جریان برق را تامین می کند. در این مدت کارشناسان شبکه فرصت کافی برای جایگزینی نمونه خراب با سالم را دارند.

2. ایراد در پردازنده مرکزی سرور

گرد و غبار می تواند برای واحد پردازش مرکزی سرور (CPU) مشکلاتی ایجاد کند. اگر گرد و غبار وارد سرور شود، می تواند جریان گردش هوا را تغییر دهد و اجازه ندهد فن ها و هیت سینک ها به درستی گرمای پردازنده را دفع کنند. رویکرد فوق می تواند باعث داغ شدن بیش از حد CPUهای سرور شود. اکثر سرورهای مدرن به گونه ای طراحی شده اند که هنگامی که حرارتی بیش از اندازه را احساس می کنند یا به عبارت دقیق تر، بیش از اندازه داغ می شوند، برای جلوگیری از آسیب، پردازنده های خود را مجبور به کاهش سرعت می کنند. وقتی این اتفاق می افتد، عملکرد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

اگر مشکل جدی باشد یا بار کاری بیش از اندازه ای به پردازنده مرکزی وارد شود، سرور به طور خودکار راه اندازی می شود تا گرما را دفع کند. برای حل این مشکلات و کاهش دان تایم بهتر است به شکل دوره ای فن ها و هیت سینک ها تمیز شوند و همچنین به مدیریت بارهای کاری که سرور باید پردازش کند، بپردازید. یکی از راهکارهای موثر برای مدیریت نحوه استفاده از پردازنده مرکزی، مجازی سازی، تعریف و پیکربندی ماشین های مجازی متناسب با نیازهای کاری کلاینت ها است.

نقش اجزا سرور در کارایی و کاهش دان تایم

3. ایراد در حافظه اصلی سرور

حافظه یکی دیگر از اجزای سرور است که گاهی اوقات باعث دان تایم سرور می شود. عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر حافظه سرور تاثیر منفی بگذارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، سرور می تواند مشکلات عملکردی قابل توجه مثل از دست دادن داده ها یا مشکلات پایداری سرور را به وجود آورد. عوامل مختلفی باعث بروز مشکلات حافظه می شوند که تغییر ولتاژ حافظه، گرمای بیش از اندازه حافظه، ناسازگاری رم و پردازنده مرکزی، خراب شدن پین های حافظه اصلی، گرد و غبار یا لرزش زیاد از جمله عواملی هستند که باعث ناپایداری سرور می شوند.

در این میان، گرد و غبار می تواند مانع تماس درست ماژول های حافظه با سوکت هایی شود که در آن نصب شده اند. به طور مشابه، لرزش بیش از حد گاهی اوقات می تواند باعث شل شدن ماژول های حافظه و عدم عملکرد صحیح آن ها شود. شبیه به منابع تغذیه و پردازنده ها، حافظه سرور نیز می تواند در اثر گرمای بیش از حد یا نوسانات برق آسیب ببیند.

4. ایراد ذخیره سازی سرور

تجهیزات ذخیره سازی مثل هارد دیسک (HDD)، دیسک های حالت جامد (SSD) و استوریج ها از جمله تجهیزاتی هستند که بیشتر در معرض خرابی قرار دارند و عامل اصلی دان تایم شدن سیستم می شوند. هارد دیسک ها حاوی صفحات چرخان و بازوهای متحرک هستند که در سراسر سطح دیسک حرکت می کنند. مانند هر وسیله مکانیکی دیگری با قطعات متحرک، هارد دیسک ها به سادگی با گذشت زمان فرسوده می شوند.

SSDها نیز مستعد سایش هستند، اما به شکل متفاوتی با این مشکل روبرو هستند. بر خلاف HDDها، SSDها حاوی هیچ قطعه متحرکی نیستند.

نقش اجزا سرور در کارایی و کاهش دان تایم

SSDها به جای ذخیره داده ها در صفحات چرخان، داده ها را در سلول های حافظه فلش نگه می دارند. یکی از بزرگ ترین مشکلات مربوط به استفاده از حافظه فلش این است که عملیات نوشتن از نظر فیزیکی برای رسانه مخرب است. هر بار که داده ای روی آن ها نوشته می شود، عمر سلول را کم می کند. هر سلول قادر است تعداد مشخصی عملیات نوشتن قبل از این که به طور کامل خراب شود را پشتیبانی کند. فروشندگان حافظه فلش برای جلوگیری از فرسودگی زودهنگام حافظه های SSD از تکنیک هایی مثل wear leveling و فناوری های مشابه استفاده می کنند. با وجود مکانیزم هایی که برای بهبود دوام و طول عمر طراحی شده اند، بازهم SSD و HDD با گذشت زمان فرسوده می شوند و در نهایت از کار می افتند. برای کاهش زمان دان تایم سرور, بهتر است، دیسک هایی که دائما اطلاعات روی آن ها نوشته شده یا از آن ها خوانده می شود را تعویض کرد.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sA7XQ4HA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه