سه شنبه, ۲۹ اسفند(۱۲) ۱۴۰۲ / Tue, 19 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

ثبات در نرخ دلار، نوسان قیمت خودرو را کاهش داده و از جهش قیمت خبری نیست، اما بازار در سایه سکوت خبری درباره خودروهای وارداتی، همچنان به هر خبری در این حوزه واکنش نشان می دهد و رکوردهای قیمتی جدیدی در کارنامه بعضی خودروهای سواری به ثبت می رسد.

به گزارش فرصت امروز به نقل از همشری آنلاین فرخنده رفائی، آخرین تحولات و اخبار در بازار خودرو مصوبه کمیسیون صنایع مجلس درخصوص واردات خودروهای کارکرده و پس از آن، مصوبه اخیر شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودرو بود.

قیمت خودروهای داخلی بدون نوسان، رکوردهای قیمتی جدید در کارنامه خودروهای وارداتی

شورای رقابت در دستورالعملی ۷ بندی برای تنظیم قیمت خودروی سواری که روز یکشنبه تصویب و ابلاغ شد، قیمت گذاری خودروهای تولید داخل را براساس ترازیابی با تولیدات مشابه خارجی و فروش آنها را از طریق سامانه یکپارچه مصوب کرده است.

روز گذشته بعضی از فعالان بازار از افزایش ۵ تا۸درصدی قیمت خودرو بلافاصله پس از انتشار این مصوبه خبر دادند تا نگرانی ها درباره واکنش بازار به این مصوبه افزایش یابد، اما به اعتقاد رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران، واکنش بازار نسبت به این موضوع چشمگیر نبود و قیمت ها نهایتا یک تا ۲میلیون تومان بالا و پایین شد که این تغییرات نیز موقتی است.

سعید مؤتمنی در این زمینه به همشهری گفت: مشکل بازار خودرو محدودیت عرضه و انحصار است. شورای رقابت از نظر قانونی ورود کرده و معتقد است جایی که انحصار هست ناظر هم باید باشد، اما مشکل بازار با این اقدامات حل نمی شود و این قبیل تصمیمات اگر تأثیری هم بر بازار داشته باشد، موقتی و به صورت مسکن است.

وی اضافه کرد: خودرو چه در قرعه کشی به فروش برسد، چه شورای رقابت قیمت بدهد و چه در بورس کالا فروخته شود به هرحال مشکلی را از بازار حل نمی کند؛ مشکل بازار زمانی حل می شود که انحصار را از بین ببریم، واردات آزاد باشد و نیاز بازار تامین شود. وقتی نیاز بازار تامین شود، دیگر فاصله قیمتی وجود نخواهد داشت. ما در سال های گذشته نتوانستیم نیاز بازار را تامین کنیم و کمتر از نیاز کالا به بازار عرضه کردیم؛ در نتیجه فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار زیادشده و می بینیم که مشکلاتی را برای مصرف کنندگان خودرو و دیگر کالاها ایجاد کرده؛ چون افزایش قیمت خودرو روی قیمت دیگر کالاها هم تأثیر می گذارد.

مقایسه با کدام خودروی خارجی؟

شورای رقابت در مصوبه اخیر خود مبنای نرخ گذاری خودروهای سواری تولید داخل را ترازیابی و مقایسه با حداقل ۳خودروی خارجی و رتبه بندی براساس شاخص رقابت پذیری در سطوح A تا G اعلام کرده است؛ شیوه ای که برای فعالان این حوزه سؤالاتی را ایجاد کرده است.

موتمنی با انتقاد از این شیوه برآورد قیمت گفت: خودروهای تولید داخلی با کدام خودروی خارجی قابل مقایسه است؟ ماشین های مونتاژی چینی با کدام خودروها قرار است ترازیابی شوند؟ این خودروها را در چندماه گذشته با هر قیمتی که خواسته اند فروخته اند و ماشین ۵۰۰میلیونی تا ۲میلیارد تومان به فروش رسیده است. آیا این ماشین با ماشین خارجی ۳۰هزار دلاری قابل قیاس است؟

موتمنی مبنای درست قیمت گذاری را قیمت تمام شده دانست و افزود: تا جایی که من می دانم هر کالایی که تولید می شود قیمت تمام شده ای دارد که با لحاظ کردن سودی برای تولیدکننده قیمت نهایی آن تعیین می شود و این امکان که من بتوانم کالای تولیدی خود را به دلیل بی رقیب بودن با هر قیمتی بفروشم نباید وجود داشته باشد. به اعتقاد این فعال بازار خودرو، شورای رقابت باید کار قانونی خود را انجام دهد و کالا را با توجه به هزینه تمام شده و میزان تورم قیمت گذاری کند.

استقبال از واردات خودروهای کارکرده

تداوم التهابات بازار خودرو در ماه های اخیر و تأخیر جدی در روند واردات خودرو، باعث شد مجلس هفته گذشته طرح واردات خودروهای کارکرده را در کمیسیون صنایع به بحث بگذارد. براساس این طرح که یکشنبه هفته گذشته در کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسید، واردات خودروهای کارکرده با عمر ۵ تا ۸سال در دستور کار قرار گرفت تا با توجه به قیمت پایین تر و امکان واردات با تیراژ بالاتر، بازار خودرو را یک گام به تعدیل قیمت نزدیک تر کند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران نیز با استقبال از این طرح، واردات خودروهای کارکرده را اقدام مؤثری در جهت تنظیم بازار دانست.

موتمنی گفت: اگر بخواهیم التهابات بازار خودرو فروکش کند باید اجازه دهیم خودروهای خارجی چه کارکرده و چه نو، با تعرفه پایین به کشور وارد شوند تا بازار اشباع شود و اما و اگرها به پایان برسد.

موتمنی تأکید کرد: تنها در چنین شرایطی است که بازار راه خودش را پیدا می کند، وگرنه بازی با کلمات و مصوبات و طرح های مختلف واکنش مثبتی در بازار ایجاد نمی کند.

ریزش قیمت ها با واردات خودروهای کارکرده

سعید مؤتمنی در تشریح مزیت های واردات خودروهای کارکرده اضافه کرد: کیفیت خودروهای خارجی مثل هیوندا، تویوتا، نیسان و دیگر برندها بالاست و با گذشت ۵سال از تاریخ تولید، نیاز به تعویض قطعه ندارند.

به گفته این کارشناس، خودروهای داخلی سر ۳هزار کیلومتر نیاز به تعویض قطعه دارند؛ درحالی که خودروهای خارجی حتی تولیدات کره و ژاپن ممکن است تا ۲۰۰هزار کیلومتر هم نیاز به تعویض قطعه نداشته باشند و کیفیت این خودروها مورد تأیید است. واردات این خودروها در شرایطی که مصرف کننده با توجه به شرایط اقتصادی انتخاب دیگری هم ندارد، می تواند در ساماندهی بازار نقش مؤثری داشته باشد و بالانس قیمتی در بازار ایجاد شود.

موتمنی معتقد است واردات خودروهای کارکرده می تواند قیمت خودروهای خارجی را که هم اکنون بیش از اندازه بالا رفته، کنترل کند و در کاهش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی نیز مؤثر باشد.

وی افزود: ۲۰۷دنده ای الان حدود ۶۰۰میلیون تومان قیمت دارد و خودروهای مونتاژی ۲میلیارد تومان فروخته می شوند؛ درحالی که این رقم ها قیمت واقعی آنها نیست و اگر برندهای خوشنام وارد کشور شوند، قیمت آنها قطعا ریزش خواهد داشت.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/mLcZpyHf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورپرده پذیراییلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه