جمعه, ۲۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 17 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

تاثیر استفاده از تیرچه کرومیت در ساختمان

تیرچه کرومیت یا تیرچه فلزی یکی از روش های اجرای سقف با سیستم تیرچه بلوک محسوب می شود. برای ساخت تیرچه های قدیمی یا پاشنه بتنی از قالب هایی به نام فُندوله، بتن و میلگرد استفاده می شود، اما زمانی که به یک تیرچه کرومیت نگاه می کنید سازه ای کاملا فلزی را خواهید دید.

مزایای تیرچه کرومیت باعث شده تا این نوع تیرچه با استقبال خوبی از سوی مهندسان و سازندگان ساختمان مواجه شود. با ما همراه باشید.

·        اجزای تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت نوعی سازه پیش ساخته است که دارای سه بخش زیر است:

بال تحتانی: در تیرچه های قدیمی این قسمت سازه با قالب هایی به اسم فندوله و بتن داخل قالب ساخته می شد، اما در تیرچه کرومیت ورق فولادی برش خورده یا تسمه به جای فندوله و بتن استفاده می شود.

اعضای قطری یا خرپایی: به میلگردهای موربی که بین بال تحتانی و بال فوقانی تیرچه کرومیت قرار می گیرند اعضای قطری گفته می شود.

بال فوقانی: این قسمت از تیرچه کرومیت با استفاده از نبشی، تسمه و یا ناودانی ساخته می شود. بال فوقانی بعد از بتن ریزی به صورت کامل در بتن قرار می گیرد.

ورق تقویتی: این عضو یک ورق برش خورده است که در صورت نیاز در ابتدای تیرچه نصب می شود

گوشواره اضافی تقویت: در صورت نیاز در محل قرارگرفتن نخستین عضو قطری که یک میلگرد به شکل 8 یا 7 است، میلگرد دیگری بر خلاف جهت آن جوش داده می شود که به آن گوشواره اضافی تقویت گفته می شود.

اجزای تیرچه کرومیت

 

·        مزایای تیرچه کرومیت

  • کم کردن هزینه و برتری اقتصادی: این نکته با توجه به گران تر بودن این تیرچه نسبت به تیرچه قدیمی، شاید عجیب باشد اما وقتی دقیق تر نگاه کنیم به دلیل برتری اقتصادی تیرچه کرومیت پی می بریم. فاصله کارگذاری این تیرچه ها بیشتر از تیرچه های پاشنه بتنی است، در نتیجه تعداد کمتری تیرچه لازم است. در مرحله بتن ریزی، بتن کمتری مصرف می شود و هزینه بتن ریزی پایین می آید. علاوه بر این ها سقف های کرومیت قابلیت بتن ریزی همزمان چند سقف را دارند که این هم باعث کاهش هزینه و افزایش سرعت می شود.
  • سرعت بالای اجرای سقف و راحت تر بودن اجرای سقف: با این نوع تیرچه با توجه به سبک بودن تیرچه کرومیت
  • امکان اجرا در اسکلت فلزی و بتنی
  • عدم نیاز به استفاده از شمع در اجرای تیرچه کرومیت یکی از مزایای مهم استفاده از این تیرچه با حساب می آید.
  • مقاومت نهایی سقف به مرور زمان به دست می آید. رفتار سقف ساخته شده با این تیرچه به نحوی است که انفصال تدریجی بین بتن و تیرچه می دهد. این مساله سبب بالا رفتن مقاومت نهایی و استحکام سقف می شود.
  • امکان اجرای سقف هایی با دهانه بزرگ و بلند و دهانه هایی با باربری خاص
  • تیرچه فلزی باید به اسکلت فلزی جوش داده شود که باعث یکپارچگی بهتر تیرچه و سقف با اسکلت خواهد شد تا حدی که می توان کل سیستم را یک دیافراگم صلب در نظر گرفت. در اسکلت بتنی هم با توجه به استفاده از قلاب های ویژه، یکپارچگی بیشتری نسبت به تیرچه های قدیمی حاصل می شود.
  • با توجه به عدم نیاز به شمع بندی امکان اجرای همزمان چند سقف وجود دارد.
  • این تیرچه ها تا حد قابل قبولی عایق صوتی و حرارتی مناسب شمرده می شوند.
  • با توجه به سبک بودن تیرچه کرومیت، وزن سقف اجرا شده کمتر می شود.
  • این تیرچه ها در فاصله بیشتری نسبت به تیرچه های پاشنه بتنی نصب می شوند. در نتیجه شرایط برای اجرای داکت های مختلف مانند کانال های تهویه هوا و لوله های تاسیسات، بدون نیاز به بریدن تیرچه مهیا است.
  • یکنواخت بودن سقف زیرین و نبود رد فولاد زیر سقف باعث می شود تا مصرف مصالحی مانند گچ برای پرداخت سقف کمتر صورت گیرد.
  • این تیرچه ها دارای حالت خودایستا هستند زیرا در زمان ساخت به آن ها خیز منفی داده می شود. خودایستا بودن تیرچه کرومیت باعث تحمل وزن بالای بتن خیس می شود؛ در نتیجه کاهش تنش در بتن رخ می دهد.
  • قابلیت بهتر نظارت بر اجرای سقف حین کار

·        معایب تیرچه کرومیت

  1. خودایستا بودن تیرچه کرومیت هم مزیت این تیرچه به حساب می آید و هم به نوعی یکی از معایب آن. برای خودایستا بودن باید فولاد بیشتری در ساخت تیرچه مصرف شود و در نتیجه مصرف فولاد بهینه اتفاق نمی افتد.
  2. با توجه به فاصله نصب بیشتر بین تیرچه های فلزی، اندازه بلوک های رایج برای این سیستم سقف مناسب نیست. در نتیجه بعضی اوقات پیدا کردن بلوک مناسب به راحتی امکان پذیر نیست.
  3. اجرای تیرچه کرومیت نیاز به نیروی کار ماهر و آموزش دیده دارد.
  4. ساخت این تیرچه باید با استاندارد و کیفیت بالا انجام شود که در مجموعه های کارآمد و معتبر امکان پذیر است. تیرچه های فلزی در کارگاه های متفرقه زیادی تولید می شوند که در بسیاری از مواقع فاقد استانداردهای لازم هستند.
  5. برخی اوقات رد تیرچه بر رووی سقف پایین قابل مشاهده است.

 

 

نحوه قرار گرفتن بلوک یونولیتی بین دو تیرچه کرومیت

 

 

 

·        جمع بندی نهایی

همان طور که مشاهده می کنید مزایای تیرچه کرومیت بسیار بیشتر از معایب آن است که بسیاری از سازندگان را به استفاده از این نوع تیرچه ترغیب می کند. در این مطلب سعی کردیم به نکاتی که در انتخاب تیرچه دارای اهمیت است اشاره کنیم. در صورتی که شما قصد خرید تیرچه کرومیت و یا وال پست را دارید، می توانید، محصولات ما در «آهن بازار» را انتخاب کنید.

شرکت آهن بازار، گروهی از متخصصان صنعت فولاد هست که با تجربه و توانمندی های خود، به تامین و خرید محصولات فولادی در ایران می پردازد. این شرکت، با امکاناتی مانند انبار سرپوشیده به مساحت ۱۰ هزار مترمربع و ارائه گواهینامه های کیفیت، همواره به دنبال فراهم کردن محیط امن برای مشتریان و صنایع تولیدی است.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WGcS747L
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
محسن دادگر :
3 ماه پیش
با درود بسیار عالی بود در متن ، اجرای کار توسط نیروی ماهر و آموزش دیده را جزو معایب دانسته اید در حالی که جزو مزیت ها میباشد . کار باید توسط متخصصین طراحی _ نظارت _ اجرا و حتی فروش باشد . پاینده باشید
جواد مردعلی :
3 ماه پیش
تیرچه کرومیت استاندارد اجباری ندارد بیشتر از ورق ها ومیلگرد عیر استاندارد ساخته می‌شود وتیرچه پاشنه بتی با جوش مقاومتی ومیلگرد استاندارد تولید می‌شود واستاندارد اجباری دارد
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه