دوشنبه, 03 شهریور 1399 - 14:00

در طراحی و اقدامات مختلف بازاریابی، رنگ ‎ها نقش تعیین کننده ای دارند. در این راستا مهم ‎ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، روان ‎شناسی آنها است. با این حال در این مقاله قصد بررسی نکاتی را داریم که اگرچه اهمیت مورد اول را ندارند، با این حال شانس موفقیت شما را افزایش خواهند داد. در این راستا نکته جالب این است که علی رغم تصور عموم که تعداد رنگ ‎ها را بسیار محدود تصور می ‎کنند، بیش از 8 میلیون نام‎ گذاری تا به امروز انجام شده است. به همین خاطر فعالیت در این بخش می‎ تواند در عین سادگی، پیچیدگی ‎های خاص خود را نیز داشته باشد.

1-رنگ های به کار رفته را به اشتراک بگذارید

نکته استفاده تجاری رنگ

اخیرا یکی از اقداماتی که با استقبال بسیار خوبی همراه شده است این است که رنگ ‏های به کار رفته در صحنه ‎های مختلف فیلم ‎های بتر هان را معرفی می‎ کنند. این امر با استقبال بسیار خوبی همراه شده است، با این حال چرا این اقدام توسط برندهای دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد؟ درواقع شما می ‎توانید با توجه به این بخش، یک اقدام جدید و جذاب را انجام داده و محتواهای خود را متنوع‎ تر نمایید. در کنار این موضوع پیدا کردن رنگ‏ های به کار رفته در تصاویر مختلف، باعث خواهد شد تا امکان هماهنگ کردن اقدامات نیز وجود داشته باشد. برای مثال اگر در رابطه با تبلیغ یکی از محصولات خود از یک طیف خاص از رنگ صورتی استفاده کرده ‎اید، با پیدا کردن و ذخیره آنها، در اقدامات بعدی می ‎توانید از آنها استفاده کرده و با نرم ‎افزارهای ادیت نظیر فتوشاپ، این رنگ‎ ها را جایگزین موارد اصلی نمایید.

مطلب مرتبط: تأثیر رنگ در تبلیغات و بازاریابی چقدر است؟

2-از چرخه رنگ استفاده کنید

از این بخش به دو صورت می ‎توان استفاده کرد. نخست آنکه هم‎خانواده ‏های یک رنگ را به راحتی پیدا نمود. درواقع تنوع دادن به رنگ‏ها اقدامی کاملا هوشمندانه و چشم‎ نواز محسوب می شود، با این حال اگر در این رابطه به هم‎خانواده بودن رنگ ‎ها توجه نداشته باشید، تضادی شکل می ‎گیرد که بدون شک مورد رضایت هیچ فردی نخواهد بود. همچنین شما باید به این نکته توجه داشته باشید که هر رنگ، یک محدوده زمانی خاصی داشته و همواره ترندهای جدیدی معرفی می‎ شود که باید تمرکز اصلی خود را بر روی آنها قرار دهید، با این حال بهتر است که هسته اولیه اقدامات شما را یک رنگ ثابت شکل دهد. این امر باعث خواهد شد تا برند شما با آن رنگ، پیوند یابد. برای مثال در حال حاضر نخستین برندی که افراد پس از مواجهه با رنگ سبز در ذهن آنها نقش می ‎بندد، استارباکس است. این امر حتی در زمینه برندهای ورزشی نیز کاربرد دارد. برای مثال تضاد دو رنگ آبی و قرمز باعث شده است تا باشگاه بارسلونا در ذهن به سرعت تداعی شود. در این راستا توجه به سلیقه جامعه هدف نیز بسیار مهم خواهد بود. درواقع ممکن است حتی استانداردهای جهانی با ویژگی‏ های جامعه هدف شما تفاوت ‎هایی را داشته باشد.

3-از متخصصان استفاده کنید

بدون شک در هر زمینه ‎ای اگر کارها به افراد متخصص واگذار شود، نتیجه به مراتب بهتری را به دست می ‏آورید. در این راستا نکته ‎ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که افراد متخصص به صورت حرفه‎ ای درگیر کار بوده و آنها می توانند بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند. برای مثال ممکن است برای شما انتقال مفهوم آرامش در محیط شرکت بسیار مهم باشد. تحت این شرایط رنگ آبی، یک انتخاب بسیار خوب خواهد بود، با این حال افراد حرفه‏ ای تنها به این اقدام بسنده نکرده و حتی در زمینه طراحی و نوع چیدمان شرکت، طراحی سایت، بسته ‎بندی و... به نحوی رفتار می ‎کنند که همه چیز در راستای این مفهوم باشد.

4-به تفاوت فصل‎ ها و موقعیت ‎ها توجه داشته باشید

رنگ ‎های به کار رفته باید ارتباط لازم را با موقعیت ‎های مختلف داشته باشد. برای مثال عدم استفاده از رنگ ‎های زرد و نارنجی در پاییز، یک اشتباه غیرقابل بخشش خواهد بود. در این راستا توجه داشته باشید که شما می توانید از موارد مختلف نیز الهام بگیرید. برای مثال از نوع رنگ چوب خاص یک منطقه می ‎توانید برای رنگ بسته بندی جدیدترین محصول خود که یک وسیله چوبی است، استفاده کنید. از این دسته از اقدامات تحت عنوان بازی با رنگ‎ها نام برده می شود.

مطلب مرتبط: روان شناسی رنگ ها در بازاریابی و برندینگ

5-تکنولوژی را فراموش نکنید

در نهایت این نکته را به خاطر داشته باشید که تکنولوژی باعث شده است تا کار در حوزه‏ های مختلف، بسیار ساده شود. در این راستا شما می‎توانید اقداماتی نظیر پیدا کردن ترندها را با استفاده از بازارهای مختلف، به سادگی انجام دهید. در کنار این موضوع فراموش نکنید که شما می‏توانید با بیان فلسفه و روان‎ شناسی رنگ‎ های خود، یک محتوای جذاب را به مخاطب ارائه کنید. برای مثال اگرچه ممکن است یک رنگ خاص، از نظر روان‏شناسی معنای موردنظر را داشته باشد، با این حال تاریخچه و فلسفه آن ممکن است موردی منفی در رابطه با عقاید یک منطقه باشد که جزو مشتریان اصلی شما محسوب می ‎شوند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که عملکرد سایر رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید با آگاهی از نقاط قوت و ضعف آنها، عملکرد خود را بهبود بخشید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید