شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

پس از دو سال سخت که ویروس کرونا تمامی جهان را درگیر خود کرده بود، اکنون به نقطه ای رسیده ایم که می توان از آن نقطه شروع مجدد نام برد، با این حال بدون داشتن استراتژی بازاریابی، نمی توان در بازار حال حاضر موفقیت خاصی را به دست آورد. درواقع جهان امروز به بالاترین سطح از پیشرفت و رشد تکنولوژی رسیده است و اکنون مفاهیمی نظیر متاورس مطرح شده که می تواند بازار را با تغییرات بنیادی مواجه سازد. به صورت خلاصه می توان این موضوع را مطرح کرد که روش های قدیمی و رایج بازار، دیگر جوابگوی نیازهای آتی و آینده نخواهد بود. در این زمینه با توجه به رقابت بسیار تنگاتنگ، شما عملا فرصتی برای اشتباه کردن و پرداختن به روش هایی نخواهید داشت که نتایج آن، تضمین شده محسوب نمی شود. در حال حاضر نیز با توجه به این امر که در هفته های ابتدایی سال جدید هستیم، بهترین زمان برای تصمیم گیری و اتخاذ سیاست های جدید محسوب می شود. به همین خاطر در ادامه 10 استراتژی تضمین شده را بررسی خواهیم کرد که هر یک از آنها می توانند عملکرد شما در سال جدید را با تحولی چشمگیر مواجه سازد. 

بهترین استراتژی های بازاریابی در سال 2023

1-تنوع محصولات و یا خدمات خود را افزایش دهید 

واقعیت این است که با تک محصولی بودن دیگر نمی توان نتایج خوبی را به دست آورد. در این زمینه نکته مهم این است که تنوع محصول و یا خدماتی که ارائه می دهید را افزایش داده و فرصت های جدید را برای خود در بازار ایجاد نمایید. این امر باعث خواهد شد تا در صورت بروز بحران در یک بخش، با نابودی کسب و کار خود مواجه نشده و سود به مراتب بیشتری را به دست آورید. در این زمینه می توان برند مایکروسافت را مثال زد که تنوع فعالیت های بالایی دارد و این موضوع باعث شده است که در هیچ سالی با بحران جدی مواجه نباشد. با این حال نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که فعالیت های شما مکمل یکدیگر باشند. درواقع قدم گذاشتن در مسیری که نسبت به آن سررشته ندارید، خود یک اقدام پرریسک محسوب می شود. در این زمینه استراتژی های مختلفی وجود دارد. درواقع شما می توانید یک استارت آپ را خریداری کرده و آن را رشد دهید و یا همه کارها را به تنهایی و یا به صورت شراکتی، انجام دهید. درواقع شیوه فعالیت شما در این بخش بستگی به توانایی های شرکت و شرایط موجود دارد. با این حال نباید تحت هیچ شرایطی از تنوع دادن به محصولات و خدمات خود غافل شوید. درواقع این موضوع را می توان مهمترین استراتژی این فهرست، عنوان کرد. 

مطلب مرتبط: طراحی استراتژی بازاریابی برای سال 2023

2-به بازارهای جدید فکر کنید 

تفاوتی ندارد که تاکنون در چه سطحی فعالیت داشته اید. اکنون لازم است تا به دنبال گسترش بازار خود باشید. در این رابطه لازم است که حتما اولویت بندی داشته باشید. برای مثال ممکن است تحت پوشش قرار دادن تمامی شهرهای کشوری که در آن فعالیت دارید، اولویت اول محسوب شود. با این حال در این رابطه معیار تصمیم گیری شما، بررسی آمارها خواهد بود. برای مثال اگر الگوی رفتار اقتصادی یک کشور دیگر مشابه آمارهای مشتریان شما می باشد، بدون شک در آن بازار هم شانس رشد بالایی را خواهید داشت. درواقع موفقیت شما در این بخش کاملا وابسته به در اختیار داشتن بانک اطلاعات جامع مشتری است. در این بخش ممکن است شما حتی به بازدید میدانی و بررسی مستقیم، نیاز داشته باشید. درواقع حتی ایجاد یک شعبه در منطقه ای دیگر، اقدامی هزینه بر بوده و لازم است تا تمامی جوانب را سنجیده باشید. 

3-حفظ مشتری را جدی بگیرید 

به صورت کلی هر روز هزاران شرکت جدید در حوزه های مختلف کسب و کار ایجاد می شوند که تمامی آنها خواهان رشد بالا در همان سال اول فعالیت خود هستند. نکته ای که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید این است که اکنون بیش از هر زمان دیگری احتمال از دست دادن مشتری وجود دارد. درواقع افراد به راحتی می توانند برندی مشابه شما را پیدا کنند. به همین خاطر شما به اقدامات متنوعی نیاز خواهید داشت که باعث می شود تا وفاداری مشتری افزایش پیدا کرده و تمایل آنها به ماندن بیشتر شود. در این رابطه استفاده از به‎روزترین تکنولوژی ها، هوش مصنوعی، آموزش مداوم کارمندان و... مطرح خواهد بود. به همین خاطر ابدا نباید تصور کنید که با اقدامات سطحی و چند فعالیت کوچک نظیر ارسال کد تخفیف، می توانید موفقیت خاصی را در حفظ مشتریان خود داشته باشید. درواقع به هر میزان که پیدا کردن مشتری جدید سخت محسوب می شود، از دست دادن، کاملا راحت است و حتی ممکن است یک اقدام ساده نیز شدت آن را افزایش دهد. به همین خاطر در این بخش شما باید استراتژی جداگانه که جامعیت لازم را داشته باشد، ایجاد نمایید. 

4-از فناوری های جدید استقبال نمایید 

بیشترین سرمایه گذاری در سال جدید باید معطوف به فناوری های جدید در عرصه کاری شما باشد. در این زمینه شرکت در نمایشگاه ها و پیگیری جدیدترین مقالات و اخبار، امری کاملا ضروری بوده و لازم است تا در این زمینه حتی شما ایجادکننده یک فناوری جدید باشید. این موضوع باعث خواهد شد تا توان رقابت با حتی بزرگ ترین برندهای جهان را در اختیار داشته باشید و رشدی تضمین شده را برای چندین سال ایجاد نمایید. 

5-در آموزش و توسعه کارکنان سرمایه گذاری نمایید 

واقعیت این است که مهمترین دارایی هر کسب و کاری، تیم کاری محسوب می شود. در این رابطه شما باید الگوهای کارآمدی را برای استخدام های خود داشته باشید و جذب بهترین ها و افراد آینده دار را به عنوان یک سرمایه گذاری بدانید. همچنین توصیه می شود که خود را تنها به جذب کردن محدود نکرده و برنامه مشخصی جهت آموزش دادن به آنها و ارتقای سطحی که دارند، داشته باشید. به صورت کلی شما باید به دنبال شیوه های نوین کار کردن باشید تا از زمان، بهترین استفاده ممکن شود. در این زمینه حتی دیگر به حضور هشت ساعته افراد در شرکت نیازی نیست و لازم است تا تنها به انجام فعالیت ها تمرکز نمایید. درواقع بسیاری از شرکت ها از فرهنگ سازمانی غلط خود، ضربه می خورند و این امر بسیار بد است. 

مطلب مرتبط: آیا استراتژی بازاریابی برند شما از رده خارج شده است؟

6-با سایرین همکاری داشته باشید 

واقعیت این است که در بازار امروز نمی توان بدون تعامل و همکاری، موفقیتی را به دست آورد. به همین خاطر شما باید به صورت مداوم به دنبال همکاری با برندها و افراد مختلف باشید. برای مثال ممكن است ایجاد یك نمایندگی در یك منطقه كوچك، صرفه اقتصادی لازم را نداشته باشد. با این حال با همكاری یك فروشگاه در آن منطقه، می توانید مشتریان حتی یك بازار كوچك را نیز به سمت خود جلب نمایید. با این حال این امر تنها یك نمونه ساده از شیوه همكاری محسوب می شود و در این زمینه می توان صدها روش را مطرح نمود. 

7-سرمایه گذاری را جدی بگیرید 

بسیاری از برندها مبالغ زیادی را در بانك نگه می دارند تا در مواقع ضروری، نقدینگی لازم شكل گیرد و با مشكلی مواجه نشوند. با این حال این موضوع تنها باعث خواهد شد تا ارزش پول شما كاهش پیدا كند. این امر در حالی است كه شما می توانید در بخش های مختلف سرمایه گذاری داشته باشید تا در صورتی كه بازار برای مدتی با مشكل مواجه شد، كمبود بودجه ایجاد نشود و همواره سرمایه های دیگری نیز وجود داشته باشد. این اقدام حتی می تواند باعث شود كه اگر كسب و كار شما با ورشكستگی هم مواجه شد امكان شروع مجدد را داشته باشید. در این رابطه می توانید خانه هایی را خریداری كرده و از اجاره دادن آنها كسب سود نمایید. در این زمینه هر گاه كه بخواهید می توانید آنها را به فروش رسانده و یا به واسطه آنها، وام هایی را دریافت نمایید. به همین خاطر است كه از سرمایه گذاری به عنوان یك بخش مهم نام برده می شود. به صورت كلی، مهمترین نكته در سرمایه گذاری این است كه خارج از حوزه كسب و كار شما باشد و حفظ سرمایه در آن، تضمین شده محسوب شود. 

8-چابكی خود را حفظ كنید 

این امر یك واقعیت است كه بسیاری از برندها خود را درگیر هزینه هایی می كنند كه باعث می شود تا امكان پرداختن به كارهای جدید گرفته شود به قدری خود را درگیر استخدام افراد متعدد می نمایند كه چابكی شركت نابود می شود. درواقع شما باید به نحوی فعالیت نمایید كه براساس نیاز واقعی شركت باشد و چابكی شما حفظ شود. همچنین لازم است تا كه این نكته را به خاطر داشته باشید كه یك تیم هرچند كوچك، می تواند موفق تر از تیمی باشد كه تعدد كارمندان در آن باعث شده است تا روند كارها با تاخیر زیاد همراه شود. درواقع شما باید در هر بخشی، به كنترل هزینه ها توجه داشته باشید. این موضوع یك چالش جهانی محسوب می شود و برندهای زیادی را می توان مثال زد كه پس از مدتی حتی از پرداخت حقوق كارمندان خود نیز عاجز می شوند. این موضوع بدون شك برای اعتبار برند شما نیز بسیار بد خواهد بود. 

9-ارزش سازی را جدی بگیرید 

اگر در بازار امروز نتوانید دلایل خوبی را داشته باشید كه مشتری از بین گزینه های مختلف شما را انتخاب كند، بدون شك فرصت ها را از دست خواهید داد. در این رابطه ممكن است شما نوع جدیدی از عكس برداری از محصول را داشته باشید كه خود می تواند یك ارزش محسوب شود. با این حال شما تنها با تکیه بر یك مورد نمی توانید نتایج خاصی را به دست آورید. در این زمینه نكته مهم دیگر این است كه اینترنت، امكانات متنوعی را در اختیار كسب و كارها قرار داده است كه شما باید از آن نهایت استفاده را داشته باشید. درواقع با یك خبر، می توانید ارزش برند خود را با یك رشد انفجاری مواجه سازید. به همین خاطر زمینه فعالیت در این رابطه كاملا مهیا است. 

مطلب مرتبط: استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی

10-به دنبال روش های مقرون به صرفه باشید 

واقعیت این است كه برای هزینه كردن هیچ سقف مشخصی وجود ندارد و تنوع اقدامات به قدری بالا است كه همواره احتمال ورشكسته شدن وجود دارد. نكته ای كه باید به آن توجه داشته باشید این است كه در جهان امروز صرفا پرهزینه ترین اقدامات بازاریابی و تبلیغات، بالاترین سطح نتایج را به همراه ندارد. در این زمینه بهتر است كه به دنبال 100 روش كم هزینه به جای یك روش باشید كه تمام بودجه شما را اشغال خواهد كرد. این نكته را فراموش نكنید كه ممكن است با بحران های دیگری مشابه كرونا مواجه شویم. به همین خاطر نباید در هزینه كردن ریسك بالایی را كرد و همانطور كه تك محصولی بودن یك آفت محسوب می شود و در موارد قبلی هم این موضوع عنوان شد، تكیه كردن بر یك كانال و روش نیز آسیب های خود را به همراه دارد. 

منبع : entrepreneur
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dw1yIizD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه