جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
به وقت آماده شدن برای سال جدید!

طراحی استراتژی بازاریابی برای سال 2023

1 سال پیش ( 1401/8/29 )

سال جدید میلادی کمتر از دو ماه دیگر فرا می رسد و تقریبا نیمی از مردم دنیا تعطیلاتی خاطره انگیز را تجربه خواهند کرد. بعد از مدت ها دیگر سایه کرونا به کلی از سر دنیا کم شده و مردم می توانند با خیال راحت دورهمی های دوستانه داشته باشند. در این میان بازاریاب ها نیز شرایط ویژه ای دارند. در حالی که خیلی از تیم های مارکتینگ حتی به کمپین های ویژه کریسمس فکر هم نکرده اند، صحبت درباره طراحی استراتژی برای سال 2023 خیلی عجیب به نظر می رسد. البته اگر با عینک واقع بینی به ماجرا نگاه کنیم، شما تا همین حالا هم کلی از وقت تان را از دست داده اید؛ چراکه طراحی استراتژی یک شبه انجام نمی شود. در عوض کارآفرینان باید از مدت ها قبل برنامه ای ویژه برای این بازه زمانی مهم داشته باشند. وگرنه مثل کارگردان نمایشی خواهید بود که قبل از اجرا حتی یکبار هم درست و حسابی با اعضای گروه تمرین نکرده است. 

اگر بخواهیم استراتژی بازاریابی را خیلی ساده و خودمانی تعریف کنیم، باید سری به دنیای بازی های کامپیوتری بزنیم. احتمالا اغلب شما تجربه بازی های استراتژیکی مثل قلعه یا ماینکرافت را داشته اید که حسابی ذهن آدم را درگیر می کند. در چنین بازی هایی گیمرها باید همیشه اهداف اصلی، وضعیت کلی بازی و همینطور منابع در دسترس را مد نظر داشته باشند. وگرنه هرگز فرصتی برای موفقیت در بازی پیدا نکرده و در یک چشم به هم زدن گیم اور خواهند شد. 

طراحی استراتژی بازاریابی برای سال 2023

بی شک شکست خوردن در دنیای بازاریابی خیلی تلخ تر از تجربه بازی های کامپیوتری خواهد بود. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه خیال تان از بابت بازاریابی در سال جدید راحت شود، سراغ بعضی از گام های مهم در طراحی استراتژی برای سال پیش رو رفته ایم. اگر شما هم دوست دارید در سال جدید با ظاهری جدید در دنیای مارکتینگ حاضر شوید، در ادامه با ما همراه باشید. 

مطلب مرتبط: استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی چطور متولد می شود؟

استراتژی بازاریابی در سال 2023: درسنامه ای جامع

طراحی استراتژی بازاریابی برای سال 2023

آیا در شرکت تان کسی به عنوان استراتژیست بازاریابی فعالیت دارد؟ احتمالا جواب اغلب مردم به چنین سوالی یک «نه» قرص و محکم است. انگار که اصلا چنین پست سازمانی وجود خارجی هم ندارد. البته در این مورد کسب و کارهای کوچک کاملا حق دارند؛ چراکه در ماراتن نفسگیر کسب و کار همین که برندهای نوپا در کورس رقابت باقی بمانند، خودش یک شاهکار تمام عیار خواهد بود. اگر شما هم در شرکت تان استراتژیست بازاریابی ندارید، ما در این مقاله شما را تبدیل به یک پا طراح استراتژی بی نظیر خواهیم کرد. این کار را هم بدون سر و صدا و فقط با چند تا سوال کلیدی انجام خواهیم داد. پس منتظر چه هستید؟ آماده شوید تا سوالات مان را مرور کنیم. 

چه کسانی محتوای شما را می خوانند؟

طراحی استراتژی بازاریابی برای سال 2023

اولین و شاید کلیشه ای ترین سوال در زمینه طراحی استراتژی با مخاطب هدف شروع می شود. شما هر چقدر هم که بازاریاب کارکشته ای باشید، اگر محتوای تان به دل مخاطب نشیند، هیچ شانسی در بازار نخواهید داشت. دقیقا به همین خاطر برندهای بزرگ در به در دنبال راهکارهایی برای ارتباط نزدیک با مخاطب شان هستند. به علاوه، مشتریان در طول زمان سلیقه شان یکسان باقی نمی ماند. اگر فکر کرده اید می شود سلیقه و نیازهای مشتریان را در فریزر گذاشت تا اصلا تغییر نکند، سخت دراشتباهید. بنابراین قبل از شروع سال جدید کمی درباره عادت های مشتریان تان فکر کنید. این تمرین تا حدودی شما را به روز کرده و کار تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز آسان تر از همیشه خواهد کرد. 

وقتی کسی در جلسات اول کلاس درس غایب باشد، معمولا تا آخر ترم چیز زیادی از صحبت های استاد یاد نمی گیرد. ماجرا درباره طراحی استراتژی بازاریابی نیز به همین ترتیب است. پس اگر فکر کرده اید اولین سوال کلیدی ما خیلی مهم نیست، باید آماده انواع سرگیجه ها در ادامه مقاله باشید. 

بی شک تکنیک هایی مثل طراحی پرسونای برند یا مشتری در این بخش حسابی گره از کارتان باز می کند، اما راهکار ساده تر ارزیابی ویژگی های مشتریان فعلی تان خواهد بود. کافی است مثل یک کارآگاه خبره از خودتان درباره مشخصات اصلی مشتریان سوال کنید. اینکه آنها چه عادت هایی دارند، سلیقه شان در دنیای کسب و کار چیست یا حتی چقدر پول ته جیب شان برای خرید از شما گذاشته اند، نکات بی نهایت مهمی است که به شناخت تان از مشتریان کمک خواهد کرد.

مطلب مرتبط: آیا استراتژی بازاریابی برند شما از رده خارج شده است؟

 مشکل مشتریان تان چیست؟

طراحی استراتژی بازاریابی برای سال 2023

آدم ها در طول زندگی دائما دنبال حل مشکلات شان هستند. فرقی هم ندارد این مشکل به بزرگی بحران زیست محیطی باشد یا خرید یک نوشیدنی خوشمزه؛ در هر صورت وظیفه برندها حل مشکلات مردم است. اگر شما اطلاع دقیقی درباره مشکلات مشتریان تان ندارید، تا همینجای کار هم کلی از بقیه رقبا عقب افتاده اید. یادتان نرود مشتریان عاشق برندهایی هستند که جوابی دقیق برای مشکلات شان دارند. وگرنه اصلا چه دلیلی دارد از برندی که اصلا در باغ نیست، خرید کنند؟

کارآفرینان باهوش احتمالا همین اول کاری به ما اعتراض می کنند که مگر می شود یک برند هیچ ایده ای درباره مشکلات مشتریان نداشته باشد؟ قبول دارم این سناریو خیلی عجیب به نظر می رسد، اما یادتان نرود مشکلات مشتریان در طول زمان حسابی زیر و رو می شود. بنابراین نیازی که پنج سال پیش همه مردم در بازار داشتند، شاید حالا جزوی از کتاب های تاریخ باشد!

ارزیابی دوباره از مشکلات مردم در دنیای کسب و کار همیشه کار برندها را دقیق تر می کند. اگر بخواهیم از یک مثال دم دستی استفاده کنیم، باید به وضعیت خلبانی اشاره کرد که هرچند سال یک بار برای آشنایی با مدل های جدید ایرباس در دوره های آموزشی شرکت می کند. شاید بدون این دوره ها هم خلبان قصه ما بی رقیب باشد، اما گاهی اوقات نکات کوچک طوری به آدم کمک می کند که نگو و نپرس.

یکی از افسانه های تاریخ مصرف گذشته ای که خیلی از بازاریاب ها درباره رفع نیاز مشتریان در سر دارند، نیاز به تولید کالایی مشخص در این فرآیند است. شما حتی با یک ویدئوی آموزشی در یوتیوب نیز می توانید نیاز مشتریان تان را رفع کنید. کافی است به جای بهانه‎جویی دنبال کمک به آنها به هر صورت باشید. آن وقت کلی راه تازه جلوی پای تان سبز خواهد شد.

چه چیزی محتوای شما را منحصر به فرد می کند؟

طراحی استراتژی بازاریابی برای سال 2023

اجازه دهید با هم روراست باشیم، شما تنها برندی نیستید که در بازار مشغول تولید محتوا و بازاریابی است. ده ها برند دیگر نیز در بازار هستند که اتفاقا یک سر و گردن نیز از شما بالاتر ایستاده اند. با این حساب اگر از همان دست فرمان سال قبل برای تولید محتوا استفاده کنید، احتمالا حتی یک نفر هم به جمع مشتریان تان اضافه نمی شود. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا دوست ندارم محتوای تکراری یک برند را برای سال های متمادی تحمل کنم. آن هم وقتی یک عالمه برند سختکوش برای کسب موقعیت بهتر در تلاش هستند. فکر می کنم کم کم متوجه شده اید که باید برای سال جدید دنبال مزایای جدیدی در دنیای مارکتینگ باشید، مگر نه؟

فرمول ما در روزنامه فرصت امروز قرار دادن خودتان به جای مشتریان یا کاربران شبکه های اجتماعی است. در این سناریو باید از خودتان بپرسید چرا مردم باید از کمپین بازاریابی تان استقبال کنند؟ شاید این سوال خیلی ساده به نظر برسد اما جواب دادن به آن خیلی هم راحت نخواهد بود. در دنیایی که کلی غول تجاری بزرگ بر روی بازارهای مختلف سایه انداخته اند، ارائه یک محتوای درجه یک کار راحتی نخواهد بود. البته مگر اینکه یک چوب جادو از دنیای هری پاتر داشته باشید!

از آنجایی که خیلی از بازاریاب ها خودشان جوابی برای مزایای محتوای برندشان ندارند، بهترین گزینه استفاده از کمک دیگران است. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که تعدادی مشتری وفادار داشته باشید، باید از آنها برای داوری درباره شرایط برندتان کمک بگیرید. اینطوری به راحتی آب خوردن از فرصت های بازاریابی پیش روی تان استفاده کرده و دیگر لازم نیست نگران شرایط تان باشید. 

اگر نظر ما را بخواهید، مزایای محتوای بازاریابی شما دست کم باید دو سه مورد باشد. اینطوری دامنه گسترده تری از مشتریان را با شیوه های بازاریابی تان تحت تاثیر قرار می دهید. بنابراین اگر در مرحله پرس و جو از دیگران فقط به یک مزیت نصفه و نیمه برخوردید، باید در اسرع وقت دست به کار شده و استراتژی تان را براساس مزایای متنوع تر آپدیت کنید. 

مطلب مرتبط: بهترین اهداف ممکن برای طراحی استراتژی بازاریابی کدامند؟

آیا اهداف تان نیاز به آپدیت دارد؟

طراحی استراتژی بازاریابی برای سال 2023

خیلی از برندها بعد از گذشت چند دهه هنوز هم اهداف شان را دست نخورده باقی گذاشته اند. اجازه دهید برای یک لحظه هم که شده از دنیای مارکتینگ فاصله بگیریم و اوضاع را به طور کلی زیر ذره بین ببریم. آیا کسی را سراغ دارید که اهداف ثابت یک برند برای 30 سال را مشاهده کند و پیش خودش نگوید یک جای کار می لنگد؟ اگر چنین کسی را پیدا کردید، ما را هم بی خبر نگذارید!

در دنیایی که تمام بخش های آن با سرعت نور در حال تغییر و تحول است، کسب و کارها نمی توانند مثل کبک سرشان را زیر برف کنند. شما نیز باید به موازات تغییرات سریع خودتان را آپدیت کنید؛ دقیقا مثل مایکروسافت که هر هفته برای ویندوز آپدیت می دهد. اینطوری سال جدید را با سر و شکلی تازه شروع کرده و مشتریان تان را نیز غافلگیر خواهید کرد. 

برندهایی که در بازار تکراری می شوند، معمولا خیلی سخت به شرایط عادی باز خواهند گشت. به همین خاطر اغلب کارشناس ها برندهای کلیشه ای یا تکراری را جزو کسب و کارهای مرده قلمداد می کنند. اگر دوست ندارید سال آینده برند شما نیز وارد این لیست سیاه شود، باید از همین امروز برای بازاریابی در سال پیش رو برنامه ریزی کنید. 

حتی اگر برنامه ریزی شما برای سال جدید همراه با تغییرات بسیار اندک در اهداف بازاریابی باشد، باز هم چیزی از ارزش کارتان کم نمی شود. خیلی از مشتریان همین که یک برند فعال در زمینه جست و جو برای اهداف کارآفرینی تازه را مشاهده می کنند، حسابی به خودشان افتخار خواهند کرد. فکر می کنم لازم به توضیح نباشد که خرید از برندی که همیشه در تلاش برای بهترین بودن است، حس و حال خاص خودش را دارد.

 گاهی اوقات برندها فکر می کنند همه کارهای شان بی عیب و نقص انجام شده اما وقتی از چشم انداز مشتریان به قضیه نگاه کنند، کم کم مشکلات سر و کله شان پیدا می شود. دقیقا به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم سال نو یکی از بهانه های بی نهایت جذاب برای به روز رسانی اهداف بازاریابی است. اینطوری شما در سال آینده دست کم موفقیت تان را تضمین خواهید کرد. 

معیارهای ارزیابی استراتژی تان چیست؟

طراحی استراتژی بازاریابی برای سال 2023

کار بدون برنامه همیشه محکوم به شکست است. اغلب تیم های ورزشی که آخر فصل به دسته پایین تر سقوط می کنند، هیچ برنامه مشخصی در طول سال نداشته اند. همین امر هم باعث پیش بینی خیلی از کارشناس ها از سقوط این تیم ها حتی قبل از پایان مسابقات می شود. شاید فکر کنید این سناریو فقط برای تیم های ورزشی مصداق دارد، اما در دنیای بازاریابی نیز اوضاع به همین شکل است. به همین خاطر اغلب استراتژی های بازاریابی بخش ویژه ای برای تعیین میعارهای ارزیابی نتیجه نهایی کار نیز دارند. 

اگر شما در بخش قبلی اهداف تان را به خوبی آپدیت کرده باشید، انتخاب معیارهای درست برای ارزیابی استراتژی کار چندان سختی نخواهد بود. این بخش ارتباط نزدیکی با اهداف انتخاب شما دارد. مثلا اگر مهمترین هدف بازاریابی شما فروش بیشتر باشد، آن وقت آمار و ارقام مربوط به میزان فروش یا حتی رشد آن در مقایسه با سال های قبل معیار اساسی در ارزیابی نهایی وضعیت ‏تان خواهد بود. 

به طور مشابه، بعضی از برندها افزایش ترافیک سایت را در کانون توجه قرار می دهند. برای چنین برندهایی تمام تلاش های بازاریابی وقتی معنادار می شود که پای افزایش ترافیک سایت وسط باشد. وگرنه هرگونه تلاشی برای موفقیت در حوزه مارکتینگ بی معنا خواهد بود. 

همانطور که می بینید، معیارهای ارزیابی وضعیت کمپین یا استراتژی در مقیاسی کلان در واقع از دل اهداف مارکتینگ بیرون می آیند. پس اگر بخش قبلی را همینطوری سرسری و با بی حوصلگی تمام پشت سر گذاشته اید، باید یکبار دیگر آن را از اول مرور کنید. 

مطلب مرتبط: بررسی استراتژی بازاریابی 10 برند محبوب

آیا تقویم محتوا دارید؟

طراحی استراتژی بازاریابی برای سال 2023

تقویم محتوا یکی از مهمترین بخش های بازاریابی محسوب می شود. اگر قرار باشد بازاریاب ها در زمینه تولید محتوا به حال خودشان رها شوند یا آنقدر محتوا تولید می کنند که همه سردرد بگیرند یا کلا مثل روح از بازار ناپدید خواهند شد. فرمولی که تعادل میان این دو طیف افراطی را برقرار می سازد، ابزار تقویم محتواست. این تقویم برای برنامه ریزی در راستای تولید و انتشار محتوا در زمان های مشخص مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما هم دوست دارید همیشه سر وقت و بدون کم و کاست محتوای بازاریابی برای مخاطب تان داشته باشید، باید همین امروز کار با ابزار تقویم گوگل را شروع کنید. 

رابط کاربری تقویم گوگل آنقدر ساده هست که نیاز به توضیح اضافه نداشته باشد. کافی است در جدول ماهانه این ابزار روزهای مناسب برای انتشار محتوا را مشخص کرده و از چند روز قبل به خودتان وقت دهید تا دست به کار تولید محتوا شوید. آن وقت در سال جدید دیگر خبری از بی برنامگی محض در زمینه تولید یا انتشار محتوا نخواهد بود؛ به همین سادگی.

منابع: 

https://xperiencify.com

https://moz.com

https://marketinginsidergroup.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/a2bhVvkY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه