خلاق باش یا بمیر - فرصت امروز

پنج شنبه, 07 شهریور 1398 - 15:09

بدون شک هیچ یک از عوامل موفقیت را نمی توان با خلاقیت در یک رده تصور کرد. اگرچه بسیاری از افراد تصور می کنند که این امر یک استعداد ذاتی بوده که تنها برخی از افراد از آن بهره مند هستند، با این حال واقعیت این است که تفکر خلاق مهارتی است که هر فردی می تواند آن را در خود تقویت کند. در این رابطه توجه داشته باشید که در حال حاضر در تمامی حوزه های کسب وکار، شاهد حضور برندهای مختلف بوده که رقابت را به بالاترین حد خود رسانده است. این امر در حالی است که در گذشته، تعداد برندها کاملا محدود بوده و همین بازار انحصاری باعث می شد تا جوی تک بعدی در بازار حاکم باشد، با این حال امروزه شاهد رشد در تمامی جنبه های اقتصاد هستیم.

به همین خاطر دیگر نمی توان برندهایی را که ثروت و یا شهرت کافی دارند را تا ابد پایدار تلقی کرد. نمونه بارز این امر برند نوکیا است که تا قبل از ظهور گوشی های هوشمند، قدرت بلامنازع عرصه تلفن های همراه محسوب می شد، با این حال یک خلاقیت جدید، منجر به نابودی آن شد. به همین خاطر نیز شاهد اتاق های فکر و اقدامات متعدد برندهایی نظیر گوگل، برای افزایش خلاقیت کارمندان خود هستیم. در زمینه استارت آپ ها نیز افراد حرفه ای همواره توصیه می کنند تا با کمترین بودجه ممکن کار خود را آغاز کنید و علت این امر به این خاطر است که عدم امکانات کافی، زمینه شکوفایی خلاقیت شما را به همراه خواهد داشت.

خلاقیت

در این رابطه پروفسور جک وی ماتسون در کتاب خلاق باش یا بمیر، به خوبی به اهمیت خلاقیت و نوآوری برای رشد و بقای برندها اشاره کرده است. درواقع با نگاهی به روند شکل گیری برندهای موفق، شاهد شروع ساده تمامی آنها خواهید بود. برای مثال در هنگام شروع کار نایک، آدیداس قدرت اصلی این عرصه محسوب می شد و هیچ برندی توان رقابت با آن را در اختیار نداشت. علت اصلی عدم موفقیت سایر برندها تنها در یک جمله می توان خلاصه کرد. آنها در تلاش بودند تا عملکردی مشابه آدیداس را ارائه دهند. این امر در حالی است که هیچ فردی تمایل ندارد تا نسخه کپی یک چیز را هنگامی که اصل آن وجود دارد، تهیه کنند، با این حال نایک با تکیه بر خلاقیت های جدید در شرایطی بسیار سخت و در هنگامی که تنها یک تولیدی کوچک بودند، در نهایت موفق شدند تا به جایگاه نخست این عرصه دست پیدا کنند. درواقع مزیت رقابتی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، از دل خلاقیت بیرون خواهد آمد. به همین خاطر نیز پروفسور ماتسون بر این باور است که در صورت عدم خلاقیت، شما محکوم به نابودی خواهید بود.

مطلب مرتبط: بازریابی خلاق؛ایده های بازاریابی مدرن و موفق

در این رابطه فراموش نکنید که تنها یک خلاقیت کافی نبوده و لازم است تا این امر را به عادت کاری خود تبدیل کنید. حتی در صورتی که صاحب یک کسب وکار نیستید، این امر زمینه رشد شما را فراهم خواهد کرد. در نهایت در صورتی که خلاقیت کافی را داشته باشید، شانس و شایستگی تبدیل شدن از یک کارمند به یک کارآفرین موفق را خواهید داشت. برای تقویت خلاقیت و نوآوری اگرچه راهکارهای متنوعی عنوان شده است و توصیه می شود تا تمامی مقالات، کتاب ها و سخنرانی های مرتبط با این موضوع را مورد مطالعه قرار دهید، با این حال ساده ترین روش ها همراه بهترین گزینه ها برای شروع محسوب می شوند. به همین خاطر در ادامه به بررسی سه اقدام ساده و در عین حال موثر در این رابطه که می تواند مورد استفاده یک شخص و یا کل تیم قرار گیرد، خواهیم پرداخت.

1-نگرش خود و تیم را نسبت به مقوله تغییر عوض کنید

این امر که به این باور دست پیدا کنید که هیچ چیز در کمال خود نبوده و همواره باید به دنبال جایگزین و بهبود بود، نگرشی است که شما را به سمت تفکر خلاق سوق خواهد داد. درواقع تا زمانی که خود را به بهانه های نادرست از وضعیت فعلی راضی نگه دارید، هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نخواهد داد. همچنین انجام کارهایی نظیر دور شدن از روزمرگی، انجام متفاوت کارها و مطالعه به روز ترین مطالب در این زمینه در کنار تکرار و تمرین، تفکر خلاق شما را رشد خواهد داد.

2-به خوبی بشنوید

از جمله الزامات خلاقیت و نوآوری، توجه کافی به محیط پیرامون است. درواقع تا زمانی که ندانید در چه زمینه ای باید خلاقیت داشته باشید، ذهن شما به سمت های مختلف منحرف خواهد شد. به همین خاطر لازم است تا به خوبی سخنان همه افراد را شنیده و به وضعیت بازار، مشتریان و رقبای خود توجه داشته باشید. این امر شما را متوجه بسیاری از کمبودها خواهد کرد. حال تنها کافی است تا برای پر کردن این فضاهای خالی، به دنبال راه حل های مناسب باشید و در این رابطه فراموش نکنید که تمامی ایده های شما باید مکتوب شده و در نهایت با مقایسه آنها با یکدیگر، به بهترین ایده ممکن دست پیدا کنید. صحبت با افراد خبره و مشورت گرفتن با سایر افراد تیم، از دیگر موارد تاثیرگذار در این رابطه محسوب می شود. درواقع علی رغم باور عموم که تصور می کنند تنها کافی است تا مدیریت به خوبی فکر کند، واقعیت این است که هر برند شما زمانی رشد خواهد کرد که هر فرد بتواند در زمینه کاری خود، خلاقیت هایی را داشته باشد. به همین خاطر نباید از رشد آن در تمامی افراد تیم غافل شد.

مطلب مرتبط: ایده های تبلیغاتی جذاب و خلاقانه

3-افراد را به ریسک کردن و شکست خوردن تشویق کنید

اگرچه این امر کمی عجیب به نظر می رسد، با این حال واقعیت این است که با توجه به این امر که خلاقیت و نوآوری از دل موارد جدید بیرون می آید، تنها زمانی می توان در این زمینه موفق ظاهر شد که از حصار امن و محافظ های ذهنی خود فاصله بگیرید. بدون شک این امر با توجه به ریسک هایی که به همراه دارد ممکن است خصوصا در ابتدای کار، با شکست هایی همراه باشد. با این حال این امر نباید موجب دلسردی شما شود. درواقع این امر کاملا طبیعی است و با نگاهی به زندگی و روند رشد افراد موفق نیز پی به درستی این جمله خواهید برد، با این حال شکست ها باید همراه با تحلیل و بررسی های لازم باشد تا نکات و درس های لازم را از آن به دست آورده و عملکرد بعدی خود را بهبود بخشید. این امر که به کارمندان اطمینان دهید که شما پشتیبان آنها در هنگام بروز خطا و شکست خواهید بود و این امر ابدا برای شما یک مورد منفی محسوب نمی شود، همگان را به سمت ارائه خلاقیت سوق خواهد داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی