جمعه, 18 مهر 1399 - 13:00

کسب و کارهای کوچک بیش از سایر شرکت ‎ها نیاز به بازاریابی دارند. شاید بسیاری از کارآفرینان نسبت به این نکته تردید داشته باشند بنابراین باید موضوع را کمی بیشتر مورد بررسی قرار داد. دلیل اصلی نیاز کسب و کارهای کوچک به بازاریابی مربوط به محدودیت در منابع است. کسب و کارهای بزرگ امکان صرف بودجه ‎های چند هزار دلاری بر روی پروژه‎ های مختلف تبلیغاتی را دارند. در این میان وضعیت کسب و کارهای کوچک به دلیل محدودیت در منابع دشوار خواهد بود.

بسیاری از بازاریاب ‎ها در تجربه شخصی‎ شان در زمینه همکاری با برندهای مختلف نسبت به بی‎ توجهی کسب و کارهای کوچک به بازاریابی آنلاین ابراز شگفتی کرده ‎اند. دلیل اصلی این امر تلاش‎ های اولیه ناموفق بسیاری از کسب و کارهای کوچک است. شاید در نگاه نخست مواجهه با یک شکست ابتدایی امر ساده ‎ای به نظر برسد، اما کسب و کارهای کوچک ارزیابی بسیار غیرطبیعی از چنین شکست‎ هایی خواهند داشت. نتیجه این امر ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس تداوم در عرصه بازاریابی آنلاین خواهد بود.

طراحی برنامه بازاریابی آنلاین کسب و کارهای کوچک 27 روز

بدون شک با شیوع ویروس کرونا در مقیاس جهانی نیاز به بازاریابی آنلاین برای کسب و کارها بیشتر شده است. کسب و کارهای کوچک نیز در این میان استثنا نیستند. در ادامه فرآیند طراحی برنامه بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهای کوچک در کمتر از یک ماه (27 روز) مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هدف اصلی در بخش ‎های بعدی بیان ساده نکات به منظور استفاده تمام کسب وکارها از آنهاست.

مطلب مرتبط: 5 گام برای درست کردن برنامه بازاریابی

روزهای اول تا هفتم: ایجاد وجه آنلاین برای برند

روزهای نخست حضور در عرصه بازاریابی آنلاین باید صرف ایجاد وجهه حرفه ‎ای برای کسب و کار شود. بسیاری از کسب و کارهای کوچک در ابتدای امر چندان شناخته شده و مشهور نیستند بنابراین تلاش برای ایجاد ثبات در عملکرد و معرفی کسب و کارشان به دیگران اهمیت بالایی خواهد داشت.

استفاده از پلتفرم‎ های تبلیغاتی مشهور در روزهای نخست ایده جذابی به نظر می‎ رسد. نکته مهم در این بخش شناخت درست پلتفرم‎ های تبلیغاتی مانند گوگل و فیس ‎بوک است. متاسفانه برخی از کسب و کارهای کوچک از همان روز نخست اقدام به سرمایه گذاری بر روی بخش تبلیغات می‎ کنند. این امر اغلب اوقات نتیجه ‎ای به جز شکست برای کسب و کارها به همراه ندارد بنابراین حضور در عرصه بازاریابی آنلاین و تبلیغات باید با دقت صورت گیرد.

ایجاد سایت رسمی برای کسب و کار ایده مناسبی به منظور شروع فرآیند بازاریابی خواهد بود. بسیاری از کسب و کارهای کوچک نسبت به راه‎ اندازی سایت رسمی بی ‎توجه هستند. این امر کاربران را برای دریافت اطلاعات بیشتر از برندها دچار سردرگمی خواهد کرد. همچنین آشنایی با برندها را نیز دشوار خواهد ساخت. امروزه مشتریان در صورت مشاهده برندی بدون سایت رسمی و اطلاعات مشخص به سادگی از کنارش عبور خواهند کرد.

اگر یک کسب و کار از روز نخست شروع فعالیت در عرصه بازاریابی آنلاین تا روز هفتم موفق به طراحی سایت رسمی و همچنین ایجاد وجهه حرفه‎ ای برندش شود، هفته مناسبی را پشت سر گذاشته است. گام بعدی در این راستا تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و معرفی کسب و کار خواهد بود. اگر برندها در این زمینه نیز فعالیت موفقی داشته باشند، بخش قابل توجهی از مسیر بازاریابی را طی کرده‎ اند.

نکته مهم درخصوص شروع فرآیند بازاریابی آنلاین مربوط به اهمیت گام نخست است. اگر برندها گام نخست را نامناسب بردارند، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهند داد.

روزهای هشتم تا چهاردهم: طراحی کمپین بازاریابی و بهبود رتبه سئو

پس از آشنایی مقدماتی با وضعیت بازاریابی آنلاین نوبت به طراحی محتوا می ‎رسد. کمپین های بازاریابی بسیار زیادی در طول سال با هدف تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف طراحی می ‎شود، با این حال فقط تعداد اندکی از آنها به هدف ‎شان دست پیدا می ‎کنند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد. بهترین توصیه برای کسب و کارهای تازه تاسیس یا کوچک الگوبرداری از برندهای بزرگ است. شاید این امر در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما تمام کارآفرینان و بازاریاب ‎ها امکان بهره ‎گیری از مزیت ‎های بازاریابی برندهای بزرگ را دارند. این امر شامل بررسی نحوه طراحی کمپین و سپس تعامل با مخاطب هدف است.

مدیریت سئو در گام بعدی برنامه‎ریزی بازاریابی قرار دارد. بسیاری از برندها نسبت به بازاریابی آنلاین اطلاعات اندکی دارند. مدیریت سئو بیانگر رتبه محتوای سایت برندها در موتورهای جست ‎وجو است. امروزه گوگل به عنوان مهمترین موتور جست ‎وجو شناخته می ‎شود بنابراین تمام تلاش‎ های برندها باید معطوف به مدیریت سئو در این پلتفرم باشد. استفاده از کلیدواژه‎ها گام اساسی برای بهبود وضعیت برند در زمینه سئو است. اگر بازاریاب‎ های برند شما آگاهی دقیق از کلمات کلیدی حوزه کسب و کارتان ندارند، الگوبرداری از رقبا ایده جذابی خواهد بود. این امر بدون نیاز به صرف هزینه و زمان زیاد امکان یادگیری کلیدواژه‎ های اساسی را فراهم خواهد کرد.

امروزه به لطف توسعه فناوری دیجیتال طراحی کمپین های بازاریابی در فضای آنلاین همراه با تنوع بسیار زیادی است. یکی از قدیمی ‎ترین الگوهای بازاریابی مربوط به بازاریابی ایمیلی است. این شیوه از زمان ظهور فناوری اینترنت مورد توجه بازاریاب‎ ها قرار داشته است. امروزه نیز برندها امکان استفاده مناسب از این شیوه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را دارند. نکته مهم در این میان توجه به ضرورت ارائه محتوای ارزشمند برای مخاطب هدف است.

روزهای پانزدهم تا بیست و هفتم: مدیریت سئو به صورت پیشرفته

پس از طراحی کمپین باید به سراغ مدیریت سئو رفت. این امر از نظر منطقی برای بسیاری از برندها مناسب به نظر می ‎رسد. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به وضعیت سئو برند در فرآیند طراحی محتوای بازاریابی است. این امر نوع پیشرفته ‎ای از مدیریت سئو محسوب می ‎شود بنابراین در بخش پایانی مورد توجه قرار گرفته است.

مطلب مرتبط: ضرورت تدوین برنامه بازاریابی

شناسایی سلیقه و نیازهای مشتریان در بازارهای مختلف برای بازاریابی و مدیریت سئو مناسب دارای اهمیت بسیار زیادی است. متاسفانه برخی از برندها توانایی ساماندهی این امر را ندارند بنابراین محتوای بازاریابی ‎شان به طور مداوم مورد بی ‎توجهی مخاطب هدف قرار می ‎گیرد. وقتی محتوای بازاریابی یک برند توجه چندانی از سوی مخاطب هدف جلب نکند، امکان مدیریت سئو به طور تاثیرگذاری نیز کاهش خواهد یافت.

مهمترین نکته برای کسب و کارهای کوچک توجه به مدیریت سئو در بعد محلی است. این امر شامل استفاده از کلیدواژه‎ های محبوب در مقیاس محلی است. اشتباه برخی از کسب و کارهای کوچک تلاش برای کاربست کلیدواژه ‎های جهانی در بازارهای محدود است. این امر همیشه موجب ناتوانی برند برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می ‎شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید