بازاریابی صنعت مد و پوشاک در اینستاگرام - فرصت امروز

دوشنبه, 29 ارديبهشت 1399 - 13:02

چرا برندهای صنعت مد و پوشاک علاقه بالایی به اینستاگرام دارند؟

بازاریابی در اغلب تعریف های معتبر به عنوان فرآیند جلب نظر مشتریان شناخته می شود. این امر در دنیای کنونی با دشواری های بسیار زیادی همراه است. امروزه اغلب مردم دارای سلیقه های متفاوت و منحصر به فردی هستند. این امر موجب افزایش انتظارات از برندها برای تولید و ارائه محتوای بازاریابی و تبلیغاتی باکیفیت شده است. نکته مهم در این میان عدم کفایت تولید محتوای باکیفیت به تنهایی است. ما در این میان نیازمند استفاده از کانال ارتباطی مناسب با مشتریان نیز هستیم. یکی از پرطرفدارترین حوزه های کسب و کار برای تبلیغات و فعالیت بازاریابی صنعت مد و پوشاک است. این صنعت توانایی فعالیت مناسب در قالب آنلاین و کسب سودهای سرشار را دارد. امروزه بسیاری از برندهای مشهور حوزه مد و پوشاک در عمل از مزیت های تبلیغات و فروش آنلاین استفاده می کنند.

بدون تردید صنعت های مختلف دارای استراتژی های متنوع برای بازاریابی و تبلیغات در دنیای آنلاین هستند. در این میان وضعیت صنعت مد و پوشاک منحصر به فرد است. هنوز هم بسیاری از مشتریان خرید آنلاین پوشاک را ریسک بزرگی تلقی می کنند. همچنین یافتن پلتفرم مناسب برای تبلیغات و فروش نیز امر دشواری محسوب می شود. بسیاری از تیم های بازاریابی علی رغم تولید محتوای بازاریابی جذاب به دلیل انتخاب پلتفرم بازاریابی نامناسب توان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را از دست می دهند.

برند صنعت مد پوشاک اینستاگرام

امروزه پلتفرم اینستاگرام محبوبیت زیادی میان کاربران دارد. اغلب مردم دست کم یکبار در فضای اینستاگرام حضور داشته اند. این امر در کنار شمار بالای کاربران آنلاین حاضر در پلتفرم موردنظر موجب جلب توجه دامنه وسیعی از کاربران شده است. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی مزیت های بازاریابی در اینستاگرام برای جلب نظر مخاطب هدف است.

برخی نکات کلیدی درباره اینستاگرام

اینستاگرام در طول سال های اخیر همیشه یکی از بزرگ‎ترین شبکه های اجتماعی بوده است. دلیل این امر ارائه دامنه وسیعی از خدمات آنلاین به مخاطب هدف و رونمایی مداوم از امکانات تازه ارزیابی می شود. این امر با خرید اینستاگرام از سوی گوگل سرعت بسیار بیشتری به خود گرفت. براساس پیش بینی های متعدد، اینستاگرام از نظر تعداد کاربران فعال به زودی فیس‏‎بوک را هم پشت سر خواهد گذاشت.

مطلب مرتبط: بازاریابی اینستاگرامی و 6 نکته طلایی

مزیت اصلی اینستاگرام برای برندها دسترسی به دامنه وسیعی از مخاطب هدف است. بسیاری از برندها در زمینه دسترسی به مخاطب ایده‎آل با مشکل مواجه هستند. خوشبختانه اینستاگرام با جلب نظر دامنه وسیعی از کاربران امکان همکاری با هر برندی را دارد. براساس گزارش رسمی اینستاگرام، 96درصد از برندهای فعال در صنعت مد و پوشاک در بازار ایالات متحده دارای اکانت رسمی در این شبکه اجتماعی هستند. این امر نکته مهمی برای بازاریاب ها محسوب می شود. تفاوت اصلی میان اکانت های رسمی و سایر حساب های کاربری در نمایش تیک آبی است. اکانت های رسمی با ثبت درخواست امکان کسب تیک آبی برای نمایش اصالت و اعتبارشان را خواهند داشت.

بدون تردید بازاریابی در اینستاگرام نیز دشواری های خاص خود را دارد. بسیاری از برندها در طول سال هزینه های سرسام‎آوری در حوزه بازاریابی در اینستاگرام انجام می دهند، اما در نهایت نتیجه دلخواه را کسب نمی کنند. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی مهم ترین نکات و تکنیک های بازاریابی در اینستاگرام با توجه به صنعت مد و پوشاک خواهد بود.

بازاریابی با همکاری اینفلوئنسرها

براساس مطالعه موسسه مارکتینگ ویک، کاربران در فضای آنلاین میزان اعتماد بسیار اندکی به الگوهای سنتی بازاریابی دارند. دلیل این امر عدم سازگاری الگوهای سنتی بازاریابی با شرایط حضور در فضای آنلاین است. اگر ما قصد فعالیت در عرصه بازاریابی اینستاگرامی را داریم، باید بازاندیشی کاملی نسبت به استراتژی های جاری مان صورت دهیم. مطالعه فوق در زمینه میزان اعتماد کاربران شبکه های اجتماعی به تبلیغات نیز اطلاعات جالبی دارد. بر این اساس 70درصد از کاربران در شبکه های اجتماعی اعتماد پایینی به تبلیغات دارند. همچنین 58درصد از کاربران نسبت به بی اعتمادی به برندها تا زمان مشاهده خرید و استفاده یک کاربر از محصولات شان اظهار نظر کرده اند. معنای ضمنی تمام این اظهارنظرها، بی‎اعتمادی فراگیر کاربران به برندها در فضای آنلاین است.

بی ‏اعتمادی مشتریان در صنعت مد و پوشاک حساسیت بسیار بیشتری دارد. اغلب کاربران در اینستاگرام نسبت به خرید محصولات آنلاین در حوزه پوشاک بدبین هستند و بدون تردید برندها باید راهکاری برای غلبه بر این شرایط پیدا کنند. یکی از بهترین راهکارها در این میان استفاده از الگوی بازاریابی تاثیرگذار (Influencer Marketing) است. این الگو مبتنی بر همکاری با افراد تاثیرگذار برای افزایش حداکثری تاثیر کمپین های بازاریابی است.

مشکل اعتماد مشتریان به برندها در فضای آنلاین با توجه به سطح دسترسی ما به افراد تاثیرگذار حل خواهد شد. این امر نیازمند انتخاب اینفلوئنسرهای معتبر و دارای تخصص در حوزه مد و پوشاک است. اشتباه بسیاری از برندها تلاش برای همکاری با افراد فاقد مهارت و تخصص قابل توجه در عرصه مد است. به این ترتیب آنها کمترین بهره ای از همکاری با اینفلوئنسرها نخواهند برد.

یافتن اینفلوئنسرهای کارکشته و دارای مهارت در فضای آنلاین کار چندان دشواری نیست. توجه به سلیقه مشتریان و اکانت هایی که دنبال می کنند، ما را به سوی افراد تاثیرگذار هدایت خواهد کرد. همکاری با چنین افرادی همیشه مزیت جلب توجه گسترده مخاطب هدف را به همراه دارد بنابراین ما باید بهترین محصولات مان را برای جلب همکاری چنین افرادی اختصاص دهیم.

مطلب مرتبط:6 نکته مهمی که از بازاریابی در اینستاگرام آموختم

بدون شک اینفلوئنسرها اعتبار بالایی میان کاربران دارند. این امر موجب سختگیری آنها برای همکاری با برندها می شود. بسیاری از برندها به دلیل کیفیت پایین محصولات تولیدی یا حتی شهرت اندک موردتایید افراد تاثیرگذار قرار نمی گیرند. تجربه همکاری با افراد تاثیرگذار برای هر برندی جذاب است. نکته مهم در این میان اولویت کیفیت محصولات بر شهرت است بنابراین با کیفیت بالای محصولات امکان جلب نظر افراد تاثیرگذار فراهم خواهد شد.

استفاده از ویدئو و تصویر

بازاریابی و فروش محصولات عرصه مد و پوشاک بدون تهیه ویدئو و تصاویر با کیفیت امکان‎ناپذیر است. اینستاگرام به دلیل امکان بارگذاری تصاویر و ویدئوها به شکل های مختلف دارای شهرت است بنابراین ما باید از شهرت موردنظر برای بهبود وضعیت کسب و کارمان استفاده کنیم.

بسیاری از برندها از کارمندان شان برای مدیریت امور بازاریابی استفاده می کنند. این امر در صنعت مد و پوشاک مزیت بهره‎مندی از اطلاعات دقیق درباره هر محصول را دارد، اما خالی از ایراد هم نیست. ایراد اصلی چنین رویکردی عدم آگاهی کارمندان موردنظر از تکنیک های بازاریابی است بنابراین در نهایت روند تاثیرگذاری بر روی مشتریان با مشکل مواجه خواهد شد. توصیه اساسی ما در این بخش تلاش برای ترکیب بازاریاب های حرفه ای و اعضای شرکت به منظور تولید محتوای بهتر در صنعت مد و پوشاک است.

تهیه فیلم و محتوای جذاب از محصولات اغلب در حیطه فعالیت عکاس های حرفه ای ارزیابی می شود، با این حال بسیاری از برندها بودجه لازم برای صرف در چنین حوزه هایی را ندارند. راهکار مورد بحث ما در این مقاله استفاده از دوربین های معمولی یا حتی گوشی های همراه برای تهیه محتوای بصری است. امروزه اغلب گوشی های هوشمند دارای دوربین های باکیفیتی هستند. این امر به صاحبان کسب و کار امکان کاهش هزینه های بازاریابی را می دهد.

نکته مهم در مورد تهیه فیلم و عکس از محصولات عرصه مد و پوشاک توجه به نمایش تمام جزییات است. در غیر این صورت مشتریان اعتماد چندانی به ما نخواهد کرد. شاید در مراحل نخست تهیه محتوای بصری با گوشی‎های همراه سخت باشد، اما پس از چند بار تمرین و تکرار تکنیک های اساسی این حوزه را یاد خواهید گرفت.

استفاده از محتوای تولیدی کاربران

تولید محتوای در عرصه بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها برای تولید محتوا اقدام به پرداخت هزینه های سرسام‎آور به آژانس های بازاریابی می کنند. یکی از اهداف مقاله کنونی کاهش هزینه های بازاریابی برندهای بزرگ است. با این حساب ما در صورت استفاده از خدمات حرفه ای آژانس های بازاریابی نیازمند بودجه فراوانی خواهیم بود. نکته مهم در این میان جایگزین های چنین اقدام پرهزینه ای است. توصیه اساسی ما در این بخش استفاده از محتوای تولیدی کاربران (User Generated Content) است.

برندهای مشهور و دارای مشتریان ثابت همیشه با علاقه مشتریان برای تعامل با خود مواجه هستند. این امر در شبکه های اجتماعی در قالب تولید محتوا از سوی کاربران روی می دهد. نکته مهم در این میان استفاده از محتوای تولیدی کاربران در فرآیند بازاریابی برندهاست. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به این نکته توجه کافی ندارند. به این ترتیب استفاده چندانی از محتوای موردنظر برای تولید کمپین نمی کنند. مزیت اصلی محتوای تولیدی کاربران تاثیرگذاری بالا بر روی سایر کاربران است.

همانطور که پیش از این نیز بیان شد، کاربران اعتماد اندکی به تبلیغات برندها دارد، با این حال میزان اعتماد آنها به یکدیگر بسیار زیاد است بنابراین هرچه توانایی ما برای استفاده از محتوای تولیدی کاربران عادی در کمپین بازاریابی مان بیشتر باشد، توان جلب نظر دامنه گسترده تری از مخاطب هدف را خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: مشاوره بازاریابی اینستاگرام

جمع‎بندی

دلایل بسیار زیادی برای علاقه شدید برندهای حوزه مد و پوشاک به اینستاگرام وجود دارد. برخی از دلایل در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند، اما بدون تردید دلایل بیشتری نیز برای این امر وجود دارد. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی شیوه های کم‎هزینه و تاثیرگذار بازاریابی اینستاگرامی برای کسب و کارهای پوشاک و مد بود. مدیریت برندهای فعال در عرصه مد کار ساده ای نیست. امروزه سطح رقابت در چنین کسب و کارهایی به شدت افزایش یافته است. یکی از عوامل مهم تمایز میان برندها در این صنعت میزان موفقیت شان در عرصه بازاریابی و تبلیغات است بنابراین با تبلیغات بهتر و کاربردی امکان جلب نظر دامنه هرچه وسیع تری از مخاطب هدف در این زمینه وجود دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی