دوشنبه, ۴ مرداد(۵) ۱۴۰۰ / Mon, 26 Jul(7) 2021 /
           
فرصت امروز

امروزه بخش مهمی از فعالیت های بازاریابی بستگی به حضور مناسب در شبکه های اجتماعی دارد. اگر یک برند در این میان ایده ای به غیر از حضور در شبکه های اجتماعی برای تعامل با مشتریانش داشته باشد، به احتمال زیاد پس از مدت زمانی کوتاه با شکست مواجه خواهد شد. درست به همین خاطر بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای هر برندی مهم محسوب می شود. نکته مهم در این میان ضرورت تولید محتوای باکیفیت در بلندمدت است. بدون تردید هیچ کس برندی که فقط چند ماه در سال فعالیت بازاریابی خوبی دارد، مورد توجه قرار نمی دهد. 

مسئله تولید محتوا به طور مداوم برای هر برندی چالش آفرین است. بسیاری از برندها هیچ برنامه ای برای این موضوع ندارند. درست به همین خاطر تعدد برندهای کلیشه‏ ای روز به روز در حال افزایش است. یکی از راهکارهای مناسب در این میان استفاده از تقویم محتوایی است. چنین تقویمی به شما فرصت برنامه ریزی برای انتشار محتوا در زمان مناسب در هر پلتفرم را می دهد. شاید این امر در نگاه نخست بسیار عجیب به نظر برسد، چنین راهکار ساده ‏ای تفاوت میان برندهای برنده و بازنده را مشخص می سازد. بسیاری از برندهای بزرگ برای تعامل با مخاطب هدف شان در عمل از چنین ایده ای استفاده می کنند.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با تقویم محتوایی

تولید محتوا با استفاده از تقویم محتوایی مزایای بسیار زیادی دارد. نخستین مزیت در این میان امکان بارگذاری محتوا به طور مداوم است. شاید شما در برخی از روزهای هفته سرتان بسیار شلوغ باشد و به کلی بارگذاری محتوای در شبکه های اجتماعی را فراموش کنید. تقویم محتوایی به شما امکان آماده سازی هر محتوا به طور پیشاپیش را می دهد. با این حساب شما امکان تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف را پیدا خواهید کرد. 

نکته بعد درخصوص تقویم محتوایی امکان صرفه‏ جویی در زمان است. وقتی شما به خوبی از نیاز به بارگذاری محتوا در یک روز خاص آگاهی داشته باشید، امکان برنامه ریزی مناسب و صرفه‏ جویی در زمان فراهم می شود. شاید شما از آن دست افرادی هستید که ترجیح می دهند کارشان را در دقیقه 90 انجام دهند، اما در دنیای حرفه ای بازاریابی چنین رویکردی هیچ جایگاهی ندارد. بنابراین باید نسبت به تجدیدنظر در فعالیت تان اقدام نمایید در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهید داد. 

مطلب مرتبط: تقویم محتوا: 4 ابزار کاربردی + دانلود نمونه رایگان

یکی از مزایای اصلی تقویم محتوایی امکان برنامه ریزی درست برای زمان بارگذاری محتواست. وقتی شما پیش از شروع ماه زمان های مناسب برای بارگذاری محتوا را تعیین می کنید، در حقیقت به مناسبت های مهم نیز توجه نشان خواهید داد. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. شما به هر حال باید مدتی پیش از هر مناسبت کار طراحی محتوا را شروع کنید بنابراین بدون تقویم محتوایی همه کارها در دقایق پایانی سامان خواهد یافت. 

آخرین مزیت تقویم محتوایی نیز مربوط به تولید محتوای باکیفیت است. اگر کسب و کار شما میلیون ها پست هم تولید کند، تا زمانی که یک محتوای باکیفیت در اختیار کاربران نباشد، هیچ شانسی برای بهبود وضعیت تان نخواهید داشت. تقویم محتوایی به شما زمان کافی برای طراحی محتوا به طور مناسب را می دهد بنابراین دیگر خبری از محتوای بی کیفیت در عرصه بازاریابی شما نخواهد بود.

بدون تردید طراحی محتوا با استفاده از تقویم محتوایی نیاز به آموزش خاصی دارد. بسیاری از افراد فقط فکر می کنند دارای تقویم محتوایی هستند. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نکات مهم در راستای طراحی یک تقویم محتوایی کامل است. در ادامه راهکار طراحی یک تقویم عالی را مرور خواهیم کرد. 

ارزیابی محتوای فعلی برند 

پیش از اینکه یک تقویم محتوایی طراحی کنید، باید نسبت به تمام مسائل اطلاع داشته باشید. یکی از نکات مهم حال و هوای پست های فعلی تان در شبکه های اجتماعی است. اگر شما به این نکته مهم توجه لازم را نشان ندهید، هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. بسیاری از برندها در این میان تلاش زیادی برای جلب نظر مخاطب هدف انجام می دهند، اما فقط برندهایی که خیلی خوب از حال و هوای پست های شان و سلیقه مخاطب هدف آگاهی دارند موفق خواهند بود. 

ارزیابی محتوای فعلی برند در شبکه های اجتماعی به شما فرصت ارزیابی دقیق شرایط را می دهد. اگر اغلب محتوای بازاریابی شما آموزشی است، باید در برنامه تان برای تقویم محتوایی تولید این نوع پست ها را در دستور کار قرار دهید. یکی از اشتباهات بازاریاب ها در زمان طراحی تقویم محتوایی تلاش برای تغییر تمام جزییات برندشان است. این امر منجر به تولید محتوای عجیب و غریب برای مخاطب هدف می شود. بنابراین اگر شما در گام های اولیه همانطور که پیش از این محتوا تولید می کردید، عمل نمایید شانس بسیار بالاتری برای موفقیت خواهید داشت. 

وقتی شما برنامه بازاریابی تان را ارزیابی می کنید، باید به تعداد پست های تولید شده در هر ماه نیز توجه نمایید. این امر برای طراحی یک تقویم محتوایی امر مهمی محسوب می شود. شما بدون چنین اطلاعاتی امکان طراحی یک جدول تاثیرگذار را از دست می دهید. 

انتخاب شبکه های اجتماعی مناسب

بدون تردید هیچ برندی توانایی بازاریابی در تمام شبکه های اجتماعی را ندارد. شاید شما هم مانند بسیاری از بازاریاب های تازه کار این نکته را باور نکنید. در این صورت به احتمال زیاد پس از شکست سنگین در تعامل با مخاطب هدف به این نتیجه می رسید. انتخاب شبکه های اجتماعی باید براساس سلیقه کاربران صورت گیرد. متاسفانه برخی از برندها در این راستا بیشتر از سلیقه خودشان استفاده می کنند. این امر موجب تولید محتوا برای مخاطب نادرست می شود. همچنین همیشه امکان تولید محتوا و ناتوانی برای پیدا کردن مخاطب هدف نیز وجود خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی با برنامه ریزی 10 مرحله ای

برخی از برندها برای انتخاب بهترین شبکه های اجتماعی اقدام به برگزاری نظرسنجی های طولانی می کنند. بدون تردید این امر گزینه جذابی محسوب می شود، اما چندان ضروری نیست. امروزه اغلب برندها از پلتفرم های پرطرفدار در میان کاربران به خوبی اطلاع دارند بنابراین نیاز چندانی برای استفاده از این شیوه نخواهد بود. برخی از مهمترین پلتفرم ها که شما باید بدان توجه کنید، به شرح ذیل است:

•    اینستاگرام

•    توییتر

•    فیس بوک

•    یوتیوب 

•    لینکدین

شاید امکان اضافه کردن شمار بسیار بیشتری از شبکه های اجتماعی به این فهرست باشد، اما تلاش برای حفظ این تعداد امری ضروری محسوب می شود. بدون این نکته شما شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین تولید محتوا برای هر کدام از پلتفرم ها نخواهید داشت. 

یکی از نکات مهم در بازاریابی مربوط به تولید محتوا به طور انحصاری برای هر پلتفرم است. شما بدون این نکته توانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. اگر یک محتوا از سوی شما در تمام شبکه های اجتماعی منتشر شود، خیلی زود کاربران نسبت به فعالیت تان اعتراض خواهند کرد بنابراین باید همیشه برنامه ای خاص برای هر پلتفرم داشته باشید. این امر نیاز به محدودسازی شبکه های اجتماعی موردنظرتان را ضروری می سازد. 

انتخاب منبع معتبر برای داده های موردنیاز

برنامه ریزی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به مهارت و در عین حال داده های دقیق دارد. بسیاری از برندها فقط با اتکا به مهارت و حداکثر تجربه شان در تلاش برای موفقیت در این عرصه هستند. این امر شاید گاهی اوقات تاثیرگذار باشد، اما در بلندمدت به جز شکست چیز دیگری برای شما به همراه نخواهد داشت بنابراین باید هرچه زودتر در تلاش برای بهبود وضعیت موردنظر باشید. بسیاری از برندها در این میان به سراغ گزینه های معتبر برای تامین داده های موردنیاز می روند. سوال اصلی در این میان معنای اعتبار منبع است. 

منبعی که دارای اعتماد بالای کاربران باشد و همچنین فعالیتش نیز کاملا شفاف صورت گیرد، منبع معتبری خواهد بود. اگر شما هم با شنیدن این نکات نام گوگل به ذهن تان می ‏رسد، کاملا حق دارید. امروزه گوگل معتبرترین منبع برای دسترسی به داده های بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تعامل ساده با مشتریان شان نیز از داده های این برند استفاده می کنند.

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی و مسئله زمان بارگذاری محتوا

وقتی شما داده های معتبر گوگل را داشته باشید، شانس تان برای تاثیرگذاری روی مخاطب هدف نیز افزایش پیدا می کند. متاسفانه امروزه برخی از برندها به دنبال استفاده از هر نوع داده ای به اسم داده مناسب برای طراحی تقویم محتوایی هستند. این امر اغلب اوقات نتیجه ای به جز شکست برای برندها به همراه نخواهد داشت بنابراین راستی آزمایی اعتبار منابع موردنظر برای دسترسی به داده ها امر بسیار مهمی محسوب می شود. 

طراحی کتابخانه محتوایی

هر نوع محتوایی که برند شما تولید می کند، روزی باز هم به کار می آید. بسیاری از برندها تمام محتوای تولیدی شان را پس از انتشار دور می ریزند. این کار نه تنها اقدام موثری نیست، بلکه شما را از یک منبع مهم برای تولید دوباره محتوا محروم خواهد کرد. یکی از تکنیک های مناسب در تقویم محتوایی تلاش برای تعامل با مخاطب هدف براساس بازآفرینی محتوای قدیمی است. 

بازآفرینی محتوای قدیمی به شما امکان تعامل مناسب با مشتریان بدون نیاز به تولید محتوای تازه را می دهد. شاید این امر در نگاه نخست بسیار سخت و عجیب باشد، اما شما را به سوی تعامل بهینه با مخاطب هدف راهنمایی می کند. صرفه‏ جویی در هزینه های بازاریابی برای هر برندی مهم است. یکی از راهکارهای اساسی در این زمینه نیز بازآفرینی محتوای قدیمی است. 

اگر شما برنامه ای برای ذخیره سازی محتوای قدیمی برندتان نداشته باشید، باید به طور مداوم در زمینه بازآفرینی آنها با مشکل مواجه شوید. این امر برای بسیاری از برندها امری طبیعی محسوب می شود، اما به لطف تقویم محتوایی دیگر نیازی به از دست دادن محتوای قدیمی برندتان نیست. 

بازآفرینی محتوایی اگر به طور اصولی صورت گیرد، نه تنها در هزینه ها، بلکه در زمان آن نیز صرفه‏ جویی خواهد شد. بی شک تولید محتوای تازه در مقایسه با بازآفرینی اش نیاز به زمان بیشتری دارد. بنابراین بازآفرینی محتوا باید بخشی از برنامه همیشگی شما باشد. این امر فقط با استفاده از کتابخانه محتوایی امکان پذیر خواهد بود در غیر این صورت دردسرهای بازآفرینی محتوا از سوی شما درست به اندازه تولید محتوای جدید خواهد بود. 

طراحی برنامه کاری مشخص

یکی از اجزای اصلی تقویم محتوایی شامل طراحی برنامه فعالیت هر برند است. اگر کسب و کار شما در این میان هیچ برنامه مشخصی نداشته باشد، شاید مدت زمان زیادی صرف تولید هر محتوا شود. امروزه برندهای بزرگ برای ساده سازی فرآیند تولید محتوا اقدام به طراحی روند مشخص برای کارمندان شان می کنند. این امر دردسرهای بسیار زیادی پیش روی کارآفرینان قرار می دهد. 

برنامه کاری مشخص در واقع برنامه ای دقیق برای تولید محتوا از سوی هر کدام از اعضای تیم بازاریابی است. وقتی تکلیف هر فردی در تیم بازاریابی مشخص باشد، فرآیند تولید محتوا بسیار ساده ‏تر از هر زمان دیگری روی خواهد داد بنابراین شما نیازی به نگرانی نسبت به مشکلات این عرصه نخواهید داشت. 

امروزه برخی از برندها بدون اینکه برنامه کاری مشخصی طراحی کنند، در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند. این امر نه تنها زمان زیادی از آنها می گیرد، بلکه در نهایت نتیجه دلخواه را نیز به همراه نخواهد داشت. مهمترین نکته در طراحی برنامه کاری توجه به توانایی های هر کدام از اعضای تیم بازاریابی است. فقط در این صورت شما شانسی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت.

استفاده از نرم افزارهای ارتباط آنلاین برای ساده سازی فرآیند همکاری میان کارآفرینان مختلف نکته بسیار مهمی محسوب می شود. این امر باید در دستور کار هر برندی برای بازاریابی بهتر قرار داشته باشد در غیر این صورت ایجاد سوءتفاهم و ناتوانی برای تولید محتوای مناسب در زمان درست پیش خواهد آمد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک

شروع تولید محتوا

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با تقویم محتوایی

پس از اینکه تا اینجای کار پیش آمدید، دیگر نوبت به تولید محتوا می ‏رسد. شما در این مرحله باید به تیم بازاریابی اجازه کار براساس نکات قبلی را بدهید. مهمترین وظیفه شما از این به بعد نظارت بر روند کار خواهد بود در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. 

بسیاری از کارآفرینان پس از شروع فرآیند تولید محتوا تمایل به دخالت در کار بازاریاب ها دارند. اگر شما هم چنین تمایلی دارید، باید آن را کنار بگذارید. دخالت در کار بازاریاب ها اغلب اوقات نتیجه عکس به همراه دارد. شاید شما برخی از نکات در زمینه بازاریابی را بدانید، اما به طور حرفه ای یک بازاریاب محسوب نمی شوید. همین امر اختلاف های بسیار زیادی میان شما و تیم بازاریابی تان ایجاد خواهد کرد. 

اگر شما در تلاش برای دخالت در کار بازاریاب ها باشید، همیشه از برنامه برندتان عقب خواهید بود. این امر در مورد تقویم محتوایی به یک فاجعه بدل می شود. بنابراین باید در کمترین زمان ممکن نسبت به تجدیدنظر در این رابطه اقدام نمایید در غیر این صورت شرایط‎تان به شدت سخت و پیچیده خواهد شد. 

محتوای تولیدی تیم بازاریابی شما باید تمام ویژگی های موردپسند مخاطب هدف را داشته باشد. این امر نیازمند همکاری تمام بازاریاب ها با هم است. اگر در هر موقعیتی نوعی عملکرد انفرادی از سوی بازاریاب های تان مشاهده کردید، باید نسبت به تغییر شرایط اقدام نمایید. بازاریابی و تولید محتوا همیشه یک برنامه همگانی است بنابراین هرگونه عملکرد فردی باید نفی شود. 

دعوت از تمام اعضای شرکت برای اظهارنظر

پیش از اینکه محتوای بازاریابی تان را بارگذاری کنید، باید به یک مرحله دیگر در تقویم محتوایی توجه نشان دهید. این مرحله نظرخواهی از تمام کارمندان برای بیان دیدگاه شان است. شاید این نکته برای شما بسیار پیش پا افتاده باشد، اما کارمندان خارج از تیم بازاریابی اغلب اوقات ایده های جذابی برای بهبود کیفیت نهایی محتوا دارند. شما در اینجا به عبارت ساده از کارمندان برندتان به عنوان جمعیت نمونه از مشتریان تان استفاده خواهید کرد بنابراین به بهترین شکل ممکن باید همکاری با آنها را مدنظر قرار دهید. 

شما پس از اینکه چنین مرحله ای را پشت سر گذاشتید، باید از نظرات کارمندان تان برای بازنگری نهایی در محتوای بازاریابی استفاده کنید. این امر نکته ای ضروری محسوب می شود در غیر این صورت شاید محتوای تان هرگز موردپسند کاربران قرار نگیرد. بسیاری از برندها فقط از نظر کارمندان برای اعمال تغییرات کوچک استفاده می کنند. اگر ایده کارمندان سایر بخش ها به اندازه کافی جذاب است، شاید حتی باید محتوای تان را از اول تولید کنید به هر حال تولید یک محتوای تازه بهتر از بی توجهی کاربران به محتوای بازاریابی شما و در نهایت شکست خواهد بود. 

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی

شما پس از انتشار محتوای بازاریابی تان باید پس از مدت زمانی اندک آن را مورد ارزیابی انتقادی قرار دهید. این امر فرصت کافی برای آماده سازی تیم تان به منظور تولید محتوای بهتر در آینده را فراهم خواهد کرد. بسیاری از برندها این مرحله مهم را مورد بی توجهی قرار می دهند. درست به همین خاطر اغلب محتوای بازاریابی شان شبیه به هم و دارای ایرادات مشابه است. 

اگر شما تا به حال تقویم محتوایی نداشته اید، وضعیت تان در شبکه های اجتماعی چندان تعریفی ندارد. هدف اصلی در این مقاله کمک به شما برای طراحی یک تقویم حرفه ای بود. شما با استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله امکان شروع کارتان به ساده‏ ترین شکل ممکن را خواهید داشت. 

منبع : blog.hootsuite
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UAFBV8Dj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه