پنجشنبه, ۲۷ خرداد(۳) ۱۴۰۰ / Thu, 17 Jun(6) 2021 /
           
فرصت امروز

تولید محتوای جذاب و تعاملی در شبکه های اجتماعی نیازمند یک برنامه دقیق است. برخی از کارآفرینان و تیم های بازاریابی بدون توجه به این نکته در تلاش برای تولید محتوای بازاریابی در لحظه هستند. شاید گاهی اوقات این روش تاثیرگذاری مناسبی بر روی مخاطب هدف داشته باشد، اما در صورتی که برای پیدا کردن ایده بازاریابی به مشکل بخورید، دردسرها شروع می شود. 

کاربران در شبکه های اجتماعی در تعامل با برندها سلیقه بسیار سختی دارند. بنابراین شما با تولید محتوا به طور کلیشه ای یا بی توجهی به بارگذاری محتوا به طور مداوم هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی آنها نخواهید داشت. برندهای بزرگ و موفق در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه از یک برنامه مشخص برای تولید محتوا استفاده می کنند. شما با این کار دیگر نیازی به نگرانی برای کمبود ایده یا نداشتن محتوای مناسب در لحظه نخواهید داشت. بسیاری از برندها نسبت به این نکته مهم توجه کافی را نشان نمی دهند بنابراین مشاهده ناتوانی چنین کسب و کارهایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امر عجیبی نخواهد بود. 

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با برنامه ریزی 10 مرحله ای

طراحی یک برنامه برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی به شما برای کاهش مدت زمان موردنیاز به منظور تولید محتوا کمک خواهد کرد. اگر شما برنامه ای مشخص برای تولید محتوا نداشته باشید، هر بار باید دردسرهای زیادی به منظور جلب نظر مخاطب هدف متحمل شوید. این امر نه تنها زمان بالا، بلکه هزینه قابل ملاحظه ای نیز از شما خواهد گرفت بنابراین بهترین راهکار در این میان تلاش برای طراحی یک برنامه دقیق و کاربردی است.

هدف اصلی در این مقاله آشنایی با طراحی برنامه برای بازاریابی تاثیرگذار است. برخی از برندها در این میان به منظور تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف صرفا از روی دست برندهای بزرگ کپی می کنند. این ایده در زمانه ای که کاربران در شبکه های اجتماعی به شدت باهوش شده اند، هیچ کاربردی نخواهد داشت بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا برنامه منحصر به فرد برندتان را طراحی نمایید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نسل جوان

آگاهی از مخاطب هدف برند

هر برند در بازار دارای دامنه مشخصی از کاربران است. اگر کسب و کار شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی تمام مشتریان باشد، نتیجه مناسبی عایدش نخواهد شد. امروزه مشتریان به برندهایی که علاقه ای به کسب و کارشان ندارند، هیچ توجهی نشان نمی دهند بنابراین سرمایه گذاری شما به منظور تاثیرگذاری بر روی چنین مخاطبی بی فایده خواهد بود. 

شبکه های اجتماعی در صورت شکایت و ابراز نارضایتی کاربران درباره محتوای بازاریابی یک برند اقدامات تنبیهی مختلفی را دنبال می کنند. با این حساب اگر شما برای مدت زمانی طولانی محتوای بازاریابی تان را به مخاطب نادرست نشان دهید، در فهرست سیاه شبکه های اجتماعی قرار خواهید گرفت. 

نخستین گام برای شناسایی مخاطب هدف مناسب برای فعالیت بازاریابی توجه به پرسونای مشتریان است. برندهای بزرگ در حوزه کسب و کار شما چه مشتریانی دارند؟ منظور اصلی ما در این بخش شناسایی ویژگی های چنین مشتریانی است. این امر به طور معمول با پاسخگویی به پرسش های ذیل صورت می گیرد:

•    مشتریان شما چه موقعیت اجتماعی دارند؟

•    شغل اغلب آنها چیست؟

•    نیاز اصلی خریداران احتمالی شما در بازار کدام است؟

•    موقعیت مکانی آنها یا به عبارت بهتر محل سکونت شان کجاست؟

•    فهرست علاقه مندی مخاطب هدف تان شامل چه گزینه هایی می شود؟ آیا کسب و کارتان در این میان حضور دارد؟

•    تمایل مخاطب هدف تان برای صرف هزینه چقدر است؟

پس از اینکه اطلاعات اولیه درباره کاربران را پیدا کردید، باید شبکه اجتماعی مورد علاقه آنها را نیز شناسایی نمایید. در غیر این صورت شاید محتوای بسیار عالی تان در شبکه اجتماعی نامناسبی بارگذاری شود. نتیجه این امر ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دلخواه تان خواهد بود. 

امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مسیر بسیار طولانی را طی می کنند. این امر به دلیل عدم آزمایش درباره پلتفرم مورد علاقه کاربران در همان گام نخست است. اگر شما این کار را به مراحل بعدی بازاریابی تان محول نمایید، شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نکنید. این امر به معنای پایان کار شما در عرصه بازاریابی خواهد بود. 

شما در پایان برای اطمینان از پیدا کردن مشتریان مناسب باید اندکی با آنها تعامل داشته باشید. یکی از ساده ترین راهکارها در این میان طرح پرسش هایی از مشتریان است. اگر مشتریان به پرسش های شما درباره علاقه شان به کسب و کارتان پاسخ مثبت دهند، امکان جلب نظر مشتریان را خواهید داشت. 

تعیین اهداف بازاریابی

بازاریابی بدون هدفی مشخص هیچ سودی برای شما به همراه نخواهد داشت. امروزه هر شرکتی در عرصه کسب و کار به دنبال یک هدف مشخص است. بنابراین شما هم باید برای فعالیت بازاریابی تان هدفی مشخص داشته باشید. در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تولید محتوا خواهید داشت. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک

ساده ترین راهکار برای تعیین اهداف برند کپی برداری از برندهای بزرگ است، اما چنین اهدافی هیچ جذابیتی برای مشتریان ندارد. چرا مشتریان باید به اهداف تکراری در برند شما توجه نشان دهند؟ این پرسش اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید با توجه به وضعیت کسب و کارتان اقدام به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نمایید. امروزه برخی از اهداف مهم برای بازاریابی شامل فروش بیشتر، آشنایی مشتریان با برند و تعامل نزدیک تر با کاربران است. انتخاب هر کدام از اهداف فوق باید براساس نیاز کسب و کارتان صورت گیرد. 

اگر کسب و کار شما در میان مشتریان به خوبی شناخته شده نیست، باید فکری به حال این امر کنید. در غیر این صورت توانایی تان برای فروش نزدیک به صفر خواهد بود. به هر حال تا مشتریان شناختی نسبی از برندتان نداشته باشند، هیچ اقدامی برای خرید نخواهند کرد. 

امروزه برندها در شبکه های اجتماعی برخی ماموریت های جذاب برای خودشان انتخاب می کنند. این ماموریت ها در راستای هدف اصلی برند سامان می یابد. مهمترین مسئله در این میان انتخاب یک ماموریت جذاب برای مشتریان است. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما دارای مشتریان علاقه مند به حفاظت از محیط زیست است، تعیین یک ماموریت در راستای کاهش آلودگی های زیست محیطی از سوی برندتان گزینه خوبی خواهد بود. اگر ماموریت برند شما چندان مورد توجه مشتریان نباشد، هیچ شانسی برای جلب نظر آنها نخواهید داشت و فقط هزینه اضافی پرداخت کرده اید. مشاوره با تمام اعضای شرکت و همچنین دریافت نظرات مشتریان وفادار برند در این رابطه امر مهمی محسوب می شود. 

انتخاب موضوع محتوای بازاریابی

اینکه چه محتوایی در شبکه های اجتماعی باید پست کنید، اهمیتی به اندازه شروع فرآیند بازاریابی دارد. برخی از برندها در این مسیر به طور مداوم هیچ ایده ای ندارند. درست به همین خاطر کمتر مورد توجه کاربران قرار می گیرند. برخی از برندها در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور شانسی عمل می کنند. این امر همیشه تاثیرگذاری محتوای بازاریابی شما را براساس شانس و به طور تصادفی پیش خواهد برد. بدون تردید اتکا به شانس در این رابطه بسیار عجیب و حتی غیرممکن خواهد بود. برندهای بزرگ همیشه برای انتخاب موضوع یا ایده اصلی بازاریابی شان از قبل برنامه ریزی می کنند. چنین امری با توجه به ماهیت حرفه ای و رقابتی حوزه کسب و کار باید مدنظر شما نیز قرار داشته باشد. 

یکی از ایده های مناسب در این میان دریافت بازخورد از مشتریان برای طراحی ایده بازاریابی است. این امر به بهترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به همراه خواهد داشت. به هر حال مشتریان بهترین آگاهی از ایده های مورد علاقه شان را دارند. 

طراحی تقویم محتوایی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با برنامه ریزی 10 مرحله ای

تقویم محتوایی به شما برای بارگذاری محتوا در زمانه ای درست و براساس ایده های کاربردی کمک می کند. وقتی شما ایده های مورد علاقه مشتریان را پیدا کردید، باید در زمانه ای مناسب اقدام به تولید محتوا و بارگذاری اش کنید. متاسفانه بسیاری از برندها توانایی جلب نظر مخاطب هدف براساس این امر را ندارند. دلیل این اتفاق نیز بی توجهی به تقویم محتوایی است. 

ایجاد تقویم محتوایی برخلاف آنچه به نظر می رسد، کار سختی نیست. شما امکان طراحی یک جدول ساده در اکسل و تعیین روزهای مناسب برای بارگذاری هر موضوع را دارید. این امر در هر لحظه به شما امکان آگاهی از محتوای مناسب برای بارگذاری در شبکه های اجتماعی را می دهد بنابراین دیگر نیازی به نگرانی و دستپاچگی به منظور انتخاب محتوای مناسب نخواهد بود. 

انتخاب فرمت محتوایی موردنظر

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با برنامه ریزی 10 مرحله ای

امروزه فرمت های محتوایی بسیار زیادی در دسترس بازاریاب ها قرار دارد. شما باید از میان فرمت های متن، عکس، ویدئو و صوت دست به انتخاب بزنید. البته گاهی اوقات دو فرمت در کنار هم استفاده می شود. به عنوان مثال، اغلب محتوای متنی دارای عکس یا ویدئو به منظور تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف است بنابراین شما جای زیادی برای خلاقیت و نوآوری خواهید داشت. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: افسانه های بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اگر شما به دنبال استفاده انحصاری از یک فرمت محتوایی هستید، راه را اشتباه آمده اید. شما باید از تمام محتواها به طور مناسب استفاده کنید. در غیر این صورت کاربران خیلی زود از برندتان خسته خواهند شد بنابراین هدف اصلی شما در این بخش ایجاد تعادل در زمینه بازاریابی و تولید محتوا با فرمت های مختلف خواهد بود. 

اجرایی کردن ایده بازاریابی

ایده های بازاریابی در نگاه نخست بی عیب و نقص به نظر می رسد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. برخی از بازاریاب ها ایده های خیلی خوبی دارند، اما در مرحله اجرا شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نمی کنند. دلیل این امر اجرای نادرست ایده ها و کاهش کیفیت شان است. 

اجرای هر ایده باید براساس توجه به فرمتش صورت گیرد. اگر ایده اصلی شما براساس فرمت صوتی است، اجرایی کردنش در قالب تصویر بیش از اندازه بی ربط خواهد بود. ایراد اصلی کسب و کارها در همین مرحله روی می دهد. اگر شما از همان ابتدا فرمت موردنظر برای تولید محتوا را در گوشه ذهن تان داشته باشید، فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد. 

بارگذاری محتوا

شاید در نگاه نخست بارگذاری محتوا ساده ترین بخش در ایجاد یک برنامه بازاریابی باشد. مهمترین مسئله در این میان فراموشی ایده بارگذاری دستی محتواست. این امر هیچ مزیتی برای برندها به همراه ندارد بنابراین شما باید آن را فراموش کنید. یک راهکار مناسب در این میان استفاده از ابزارهای بارگذاری خودکار محتواست. این امر به شما فرصت کافی برای تولید محتوا و سپس تعیین زمان مناسب برای بارگذاری آن در قالب پست را می دهد. 

دلیل اصلی استفاده از ابزارهای بازاریابی برای انتشار پست زمان بد بارگذاری شان است. اغلب بازاریاب ها در زمانه ای مناسب برای بارگذاری پست؛ به عنوان مثال بعد از ظهر، همچنان مشغول به کار هستند. این امر شانسی برای برندها به منظور تولید محتوای بازاریابی ایجاد نخواهد کرد. بنابراین شما باید از یک ابزار مناسب به منظور بارگذاری پست در زمان مناسب استفاده نمایید در غیر این صورت دردسرهای بسیار زیادی پیش رو خواهید داشت. 

خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیادی پیش روی بازاریابی قرار دارد. برخی از بهترین ابزارها برای انتخاب از سوی شما به شرح ذیل است:

•    ابزار مدیریت بازاریابی و شبکه های اجتماعی Hootsuite

•    ابزار بازاریابی Buffer

•    ابزار مدیریت بازاریابی و کسب و کار Sprout Social

•    ابزار اتوماسیون بازاریابی Hey Orca

انتخاب از میان این ابزارها نیاز به مقایسه بیش از اندازه ندارد. اگر شما به دنبال ابزاری برای بازاریابی صرف هستید، Buffer بهترین گزینه خواهد بود. سایر گزینه ها نیز در کنار خدمات بازاریابی برخی از خدمات دیگر را نیز ارائه می کند. 

پاسخگویی به پرسش ها و نظرات کاربران

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با برنامه ریزی 10 مرحله ای

بازاریابی در شبکه های اجتماعی همیشه همراه با پرسش های پرتعداد از سوی کاربران است. اگر شما در این میان توجه به چنین پرسش هایی نداشته باشید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. 

پرسش های کاربران باید در مدت زمانی بسیار کوتاهی پاسخ داده شود. این امر نقش مهمی در افزایش اعتبار کسب و کارتان در نگاه مشتریان دارد. همچنین اگر کاربران انگیزه ای برای تعامل با برند شما ندارند، باید آنها را به درج کامنت یا ارسال پیام خصوصی ترغیب نمایید. این امر کلید موفقیت شما در زمینه بازاریابی و تعامل با مشتریان خواهد بود. 

زمان مناسب برای پاسخگویی به سوالات و نظرات کاربران به طور معمول بین 10 دقیقه تا 2 ساعت است. اگر شما در زمان بیشتری اقدام به ارائه پاسخ نمایید، جایگاه تان در میان مشتریان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی

ارزیابی مداوم وضعیت بازاریابی با ابزارهای هوشمند

آگاهی از اینکه وضعیت بازاریابی برندتان در شبکه های اجتماعی به چه صورت است، امری ضروری است. برخی از برندها در این راستا به طور مداوم عملکرد ضعیفی از خودشان نشان می دهند. درست به همین خاطر شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نمی کنند. اگر برند شما به دنبال طراحی یک برنامه کاربردی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است، باید همیشه به ارزیابی نتیجه کمپین های قبلی تان توجه کنید. این امر اطلاعات بسیار مفیدی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در اختیار شما قرار می دهد. 

بهبود کیفیت محتوای بازاریابی به طور مداوم ایده ای کاربردی برای هر برندی است. مهمترین مسئله استفاده از ابزارهای مناسب است. برخی از ابزارها نظیر Hootsuite، SEMursh و از همه مهمتر گوگل آنالیتیکس دارای هوش مصنوعی برای کمک به شما هستند. این ابزارها امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن به لطف پردازش داده‏ های از سوی هوش مصنوعی را فراهم می کند. به عبارت دیگر، چنین ابزارهایی در مدت زمانی کوتاه وضعیت بازاریابی شما را ارزیابی کرده و نتیجه را در اختیارتان قرار می دهند. 

ارائه گزارش عملکرد بازه ای

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با برنامه ریزی 10 مرحله ای

ارزیابی وضعیت هر کمپین برای بهبود وضعیت بازاریابی کافی نیست. برنامه های بازاریابی حرفه ای همیشه دارای یک بخش برای گزارش عملکرد در بازه های زمانی مختلفند. انتخاب بازه زمانی مناسب در این میان به طور کامل برعهده شماست. برخی از برندها در این میان بازه های زمانی بسیار کوتاه مثل ماه به ماه را انتخاب می کنند. توصیه ما در این بخش ارائه گزارش هر سه ماه یک بار است. این امر به معنای تهیه یک گزارش کلی از عملکرد بازاریابی برندتان در هر فصل است. شاید این امر در نگاه نخست بیش از اندازه سخت باشد، اما کمک مناسبی در راستای بهینه سازی اهداف اصلی و استراتژی ها خواهد بود. 

مطلب مرتبط: بهبود بازاریابی شبکه های اجتماعی

گزارش های بازاریابی باید در نهایت اختصار تهیه شود. در غیر این صورت کارمندان و بازاریاب های شما حوصله مطالعه اش را نخواهند داشت. با توجه به این نکات شما باید عملکردتان در این حوزه را به طور قابل ملاحظه ای بهبود دهید. 

طراحی برنامه بازاریابی امر ساده ای نیست، اما اگر در این راستا از نکات مورد بحث در مقاله کنونی استفاده نمایید، مسیرتان بسیار کوتاه و ساده تر خواهد شد. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، طراحی برنامه بازاریابی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای شما خواهد بود. پس همین حالا دست به کار شده و برنامه بازاریابی منحصر به فردتان را طراحی نمایید. 

منبع : learn.g2
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kSEcLHxM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه