شنبه, ۱۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۰ / Sat, 8 May(5) 2021 /
           
فرصت امروز

نسل جوان به سرعت در حال رشد و ورود به عرصه کسب و کار است. امروزه یکی از گروه های اصلی مشتریان برندها شامل نسل جوان می شود. این امر اهمیت بسیار زیادی برای بازاریاب ها دارد. شاید در نگاه نخست بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب نسل جوان درست مانند دیگر گروه های مختلف هدف باشد. این امر نخستین اشتباه بازاریاب ها در تعامل با نسل جوان است. مشتریان این نسل دارای سلیقه متفاوتی نسبت به دیگر گروه ها هستند بنابراین برندها نیاز به استفاده از شیوه های خاص برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفش خواهد داشت. 

اغلب مشتریان نسل های قبلی با محصولات دارای کیفیت عالی، نگرانی نسبت به از دست دادن پیشنهادهای ویژه برندها و تبلیغات شلوغ و پرهزینه برندها روی خوش نشان می دهند. این امر در مورد مشتریان نسل جوان به طور کامل متفاوت است. وفاداری به برند برای مشتریان نسل جوان مسئله محوری نیست. ترجیح این نسل امتحان محصولات برندهای مختلف است بنابراین ترغیب مشتریان این نسل برای وفاداری به یک برند امر بسیار دشواری خواهد بود. 

بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نسل جوان

بسیاری از بازاریاب ها در طول دهه گذشته نسل جوان (Z) را به طور مداوم یک گروه وابسته به والدین شان لحاظ کرده اند. این امر به معنای فقدان اهمیت نظرات آن ها در زمینه خرید محصولات از سوی خانواده های شان است. شاید این امر یک دهه پیش صحت داشت، اما اکنون شرایط به طور کامل متفاوت شده است. نسل جوان اکنون در سن اشتغال قرار دارد. این امر به معنای مراجعه به برندهای مختلف برای خرید محصولات به طور مستقل است. دیگر خبری از اتکای نسل جوان به خانواده های شان نخواهد بود. این امر اهمیت بازاریابی و جلب نظر این نسل برای بازاریاب ها را دوچندان می کند بنابراین برندها باید به دنبال تاثیرگذاری بر روی اعضای این گروه سنی به طور منحصر به فرد باشند. 

مطلب مرتبط: چالش های بازاریابی برای نسل جوان

تولید محتوای بازاریابی جذاب برای نسل جوان باید با محوریت شبکه های اجتماعی صورت گیرد. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارهاست. نسل جوان بیش از هر گروه دیگری در شبکه های اجتماعی حضور دارد. این امر موجب اهمیت محوری شبکه های اجتماعی در زمینه بازاریابی برای این گروه سنی می شود بنابراین برندها باید به بهترین شیوه ممکن بر روی بازاریابی بر روی شبکه های اجتمای سرمایه گذاری نمایند. 

بسیاری از برندها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیاز به توصیه های حرفه ای دارند. این امر در مورد بازاریابی برای نسل جوان بیش از هر زمان دیگری مصداق پیدا می کند بنابراین برندها باید به طور ویژه ای به دنبال توصیه های حرفه ای برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی باشند. در این مقاله ما از توصیه های مدیران ارشد موسسه فن بایتز به منظور ارائه بهترین توصیه های بازاریابی استفاده خواهیم کرد. این موسسه در زمینه استعدادیابی اینفلوئنسرهای تیک تاک و دیگر شبکه های اجتماعی فعالیت دارد بنابراین توصیه های بسیار مهمی برای برندها به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نسل جوان خواهد داشت. 

درک تفاوت میان نسل جوان و میانسال 

بازاریابی برای نسل جوان به معنای درک تفاوت هاست. بسیاری از بازاریاب ها برای مدت زمان طولانی نسبت به بازاریابی برای نسل میانسال اقدام کرده اند. شاید این امر همراه با موفقیت هم باشد، اما در طول زمان بازاریاب ها را نسبت به نوآوری و توجه به دیگر گروه ها مانند نسل جوان غافل خواهد ساخت. آگاهی از تفاوت های رفتاری این دو نسل در شبکه های اجتماعی کمک شایانی به بازاریاب ها برای تاثیرگذاری بر روی آن ها خواهد کرد. امروزه اغلب کاربران نسل جوان به دنبال محتوای جذاب و در عین حال هیجان انگیز هستند. علاقه برای تجربه نکات گوناگون و تاثیرپذیری از هم نسل های شان اهمیتی محوری دارد. بازاریاب ها برای تاثیرگذاری بر روی این دسته از افراد نیاز فوری برای شناخت سلیقه شان خواهند داشت. 

نسل جوان از همان ابتدا در دهه 90 میلادی با دسترسی به فناوری های نوآورانه بزرگ شده اند. این امر نحوه رفتارشان در موقعیت های مختلف را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می دهد. آن ها دیگر حوصله نسل های قبل را ندارند. بنابراین سرعت در زمینه بازاریابی و تعامل با آن ها حیاتی خواهد بود. شاید برخی از مشتریان قدیمی فرصت دوباره ای به یک برند در صورت ارائه محصولات ضعیف به بازار دهد، اما در مورد نسل جوان این امر هرگز روی نخواهد داد. 

یکی دیگر از نکات مهم درخصوص نسل جوان مربوط به تجربه رکودهای اقتصادی بزرگ است. این نسل تجربه رکود اقتصادی در 2 دهه اخیر را دارد. همین امر سلیقه خریدشان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. نسل میانسال از سوی دیگر دارای تجربه بسیار متفاوتی است. این امر وضعیت فعالیت آن ها را به طور قابل ملاحظه ای متفاوت ساخته است. تمایل برای صرف هزینه بیشتر در بازار یکی از تمایلات اصلی گروه میانسال محسوب می شود. این امر با توجه به وضعیت بحران های مالی در میان گروه جوانان بسیار کم روی می دهد. با این حساب نسل جوان صرفه جویی بسیار بیشتری پیرامون هزینه های مالی‎اش صورت می دهد. 

مطلب مرتبط: نکات طلایی بازاریابی برای نسل جوان

ضرورت انتخاب پلتفرم مناسب 

بازاریابی در شبکه های اجتماعی براساس مخاطب هدف دارای تفاوت هایی است. بسیاری از بازاریاب ها نسبت به تولید محتوا و ایجاد تغییرات مشخص برای جلب نظر مخاطب نسل جوان اقدام نمی کنند. این امر شاید در نگاه نخست فاقد هرگونه ایرادی باشد، اما در بلندمدت دامنه مشتریان هدف برند را محدود به افراد میانسال خواهد کرد. این امر مشکلات بسیار زیادی برای مخاطب هدف به همراه دارد. 

بازاریابی برای نسل جوان باید با شناسایی پلتفرم های مورد علاقه شان صورت گیرد. بدون تردید رویکرد نسل های مختلف نسبت به شبکه های اجتماعی یکسان نیست. این امر تفاوت های معناداری در فعالیت بازاریابی برندها ایجاد خواهد کرد. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نسل جوان اقدام به حضور در تمام شبکه های اجتماعی می کنند. نکته مهم در این میان شناسایی 2 یا 3 پلتفرم اصلی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی این نسل است. این امر امکان بهره گیری از کمپین های بازاریابی و همچنین صرفه جویی در هزینه ها را به همراه خواهد داشت. 

امروزه تیک تاک یکی از پلتفرم های محبوب برای نسل جوان محسوب می شود. این پلتفرم اغلب مورد پسند گروه میانسال نیست. دلیل این امر ماهیت ویدئویی و موسیقی محور است. کاربران در این اپ نسبت به تولید ویدئوهای کوتاه، اغلب خنده دار و همراه با موسیقی متن اقدام می کنند. این امر به منای امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف عضو نسل جوان به طور انحصاری خواهد بود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف این گروه سنی نیاز ضروری به حضور در این اپ دارند. 

متاسفانه هنوز بسیاری از برندها نسبت به ماهیت تیک تاک آگاهی دقیقی ندارند. همین امر ترسی در میان برندها برای حضور در این پلتفرم ایجاد کرده است. اگر میزان حضور برندها در تیک تاک با دیگر شبکه های اجتماعی مشهور مقایسه شود، این ادعا به طور کامل تایید خواهد شد بنابراین نخستین گام در زمینه بازاریابی برای نسل جوان تلاش برای شناخت درست تیک تاک است. 

شبکه های اجتماعی دیگر نیز مدنظر نسل جوان قرار دارد. اینستاگرام به عنوان یکی از پلتفرم های جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه جذابیت بازاریابی دارد. نسل جوان نیز در این پلتفرم حضور قابل ملاحظه ای دارد. مهمترین مسئله در این میان استفاده متفاوت کاربران نسل جوان از اینستاگرام در مقایسه با دیگر گروه های سنی است. 

نسل جوان بیشتر از سرویس هایی نظیر استوری و ریلز در اینستاگرام استفاده می کنند بنابراین برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید نسبت به این نکته توجه لازم را نشان دهند. بسیاری از برندها در این میان بر روی بازاریابی در پست ها سرمایه گذاری می کنند. این امر هیچ نتیجه مثبتی برای یک برند به همراه نخواهد داشت بنابراین برندها باید تجدیدنظر اساسی در زمینه شیوه بازاریابی شان صورت دهند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری، دست کم بر روی مخاطب هدف جوان، نخواهند داشت. 

یکی از نکات اساسی برای یادگیری شیوه بازاریابی در پلتفرم ها و سرویس های مورد علاقه کاربران نسل جوان مربوط به الگوبرداری از برندهای بزرگ است. کسب و کارهای بزرگ به طور معمول عملکرد بسیار بهتری در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف جوان دارند بنابراین برندهای تازه کار در صورت الگوبرداری از این برندها شانس بالاتری برای موفقیت خواهند داشت. همچنین دیگر نیازی برای مطالعه دقیق پلتفرم های مورد علاقه مخاطب هدف نیز نخواهد بود. 

توجه به سرویس های تازه شبکه های اجتماعی ایده دیگری برای شناسایی سلیقه مخاطب هدف است. این امر به معنای تلاش برای استفاده از سرویس های تازه مانند ریلز است. نسل جوان در مقایسه با دیگر نسل ها تمایل بسیار بالاتری برای امتحان سرویس های تازه دارند. این امر در مورد مخاطب میانسال به طور کامل متفاوت است بنابراین برندها باید به این نکته مهم توجه لازم را نشان دهند. مراجعه مداوم به چند سایت معتبر در زمینه کسب و کار استفاده از مقالات‎شان درباره نوآوری های تازه در شبکه های اجتماعی به اندازه کافی راهگشا خواهد بود. 

مطلب مرتبط: راهنمای بازاریابی برای نسل جوان

استفاده از محتوای ویدئویی و صوتی

محتوای ویدئویی برای تمام کاربران در شبکه های اجتماعی جذاب است، اما مخاطب نسل جوان واکنش بسیار بهتری به این نوع محتوا نشان می دهد. دلیل این امر تجربه زندگی همراه با دامنه گسترده ای از محتوای ویدئویی است. نسل جوان بیش از هر نسل دیگری به انواع فیلم و سریال دسترسی داشته است. بنابراین مشاهده تمایل این دسته از مشتریان برای مشاهده محتوای بازاریابی ویدئویی طبیعی خواهد بود. 

یکی از مهمترین نکات در مورد مشتریان نسل جوان مربوط به علاقه شان نسبت به محتوای لایو است. ویدئوهای لایو جذابیت بسیار زیادی برای این دسته از مشتریان دارد. دلیل این امر امکان تعامل در لحظه با برندهاست. شاید این امر برای برندها بسیار جذاب باشد، اما در عین حال چالش هایی را نیز به همراه خواهد داشت. وقتی نسل جوان دارای انگیزه مضاعف برای تعامل با برندها در محتوای لایو باشد، پرسش های اساسی را نیز مطرح خواهد کرد. ایراد اصلی کار برندها در این میان فقدان آمادگی برای پرسش های اساسی مخاطب نسل جوان است. این امر اعتبار آن ها در نگاه این مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین برندها باید به بهترین شکل ممکن نسبت به تاثیرگذاری بر روی نسل جوان با آماده سازی پاسخ های مناسب به پرسش های شان اقدام نمایند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی این دسته از کاربران نخواهند داشت. 

محتوای ویدئویی تنها گونه مورد علاقه مشتریان نسل جوان نیست فرمت صوتی نیز طرفدارهای بسیار زیادی در میان این نسل دارد. بدون تردید این امر برای بسیاری از بازاریاب ها عجیب به نظر می رسد. نسل جوان به طور معمول گروه سنتی دارای تمایل برای شنیدن برنامه های رادیویی نیست. نکته مهم نیز درست در همین بخش قرار دارد. ظهور پادکست های مختلف به عنوان جایگزینه ای هیجان انگیز برنامه های رادیویی در میان بسیاری از مردم شور تازه ای به پا کرده است. نسل جوان یکی از علاقه مندان به پادکست های مختلف در سراسر دنیا هستند بنابراین استفاده از فرمت صوتی در قالب پادکست برای تاثیرگذاری بر روی این نسل نکته ضروری خواهد بود. 

اگر کسب و کارها در زمینه ارزیابی سلیقه مشتریان نسل جوان به اندازه کافی دقت نظر به خرج دهند، امکان تاثیرگذاری بر روی این دسته از مشتریان به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. بسیاری از تیم های بازاریابی زمان کافی برای شناسایی رفتار و سلیقه کاربران در شبکه های اجتماعی را ندارند. این امر استفاده از ابزارهای بازاریابی را بیش از هر زمان دیگری مهم می سازد. ابزارهای بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی امکان شناسایی سلیقه مخاطب هدف و دسترسی به اطلاعات ارزشمند را فراهم می سازد. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ از ابزارهای بازاریابی حرفه ای استفاده می کنند. ابزار بازاریابی هاب اسپات در این میان یکی از گزینه های مناسب برای ساده سازی فرآیند بازاریابی خواهد بود. 

مطلب مرتبط: حقایق بازاریابی برای نسل جوان

ضربه سریع به مخاطب هدف

محتوای بازاریابی برای نسل جوان نباید بیش از اندازه طولانی باشد. همچنین نسل جوان حوصله مقدمه چینی های رایج در کمپین های بازاریابی را نیز ندارد. بنابراین ارائه محتوای بازاریابی برای این نسل باید سریع و در عین حال روشن باشد. اگر پیام بازاریابی برندمان دارای ابهام باشد، مشتریان این نسل توجه بسیار اندکی به آن نشان خواهند داد. نکته جالب در این میان رفتار متفاوت مشتریان میانسال است. آن ها اغلب اوقات به محتوای دارای ابهام و اندکی جذابیت جنجالی روی خوش نشان می دهند. 

اهداف بازاریابی برای هر برندی متفاوت است. بیان صریح اهداف بازاریابی از سوی مشتریان نسل جوان با بازخورد بسیار مطلوبی مواجه می شود. شاید این امر عجیب به نظر برسد، اما مشتریان این نسل حتی تمایل به همکاری با برندها در صورت بیان دقیق اهداف شان خواهند داشت. ادعاهای توخالی مانند تلاش برای همدلی با مشتریان برای نسل جوان دارای بار معنایی خاصی نیست، با این حساب صداقت برای این نسل اهمیت زیادی دارد. برندها باید صادقانه نسبت به بیان اهداف شان اقدام نمایند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت. 

بسیاری از برندهای بزرگ در عمل توانایی رعایت صداقت به طور دقیق را ندارند. همیشه محتوای بازاریابی همراه با اندکی اغراق یا بیان مطالب به طور متفاوت است. این امر برای مشتریان نسل جوان به معنای دروغگویی در عرصه بازاریابی است بنابراین باید تا جای ممکن از الگوهای قدیمی بازاریابی برندمان دست بکشیم. 

سرمایه گذاری بر روی تبلیغات

استفاده از محتوای تبلیغاتی دارای اهمیت بسیار زیادی برای برندهاست. امروزه مشتریان نسل جوان نسبت به تماشای محتوای تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی تمایل نشان می دهند. درآمد اصلی شبکه های اجتماعی از طریق نمایش تبلیغات برای مخاطب هدف تامین می شود. اگر کسب و کارها توانایی تولید محتوای بازاریابی براساس داستان یا ارزش های برندشان را داشته باشند، نظر نسل جوان به طور قابل ملاحظه ای جلب خواهد شد. برخی از برندها در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نسبت به استفاده از شیوه های متفاوتی اقدام می کنند. یکی از گزینه های مناسب استفاده از گزینه تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی خواهد بود. برندها با پرداخت مقدار مشخصی هزینه شانس شان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را امتحان خواهند کرد. 

مخاطب هدف نسل جوان به طور معمول دارای انگیزه بالایی برای مشاهده محتوای تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی است. این نسل ارزیابی اش از اهمیت یک محتوای بازاریابی براساس تمایل یک برند برای صرف هزینه به منظور نمایش اش صورت می گیرد. همچنین صرف هزینه تبلیغاتی به معنای توجه برندها نسبت به مشاهده محتوا از سوی کاربران خواهد بود. با این حساب برندها باید به طور قابل ملاحظه ای برای نمایش محتوای شان در قالب تبلیغات در شبکه های اجتماعی اقدام نمایند.

شاید در برخورد نخست میان برند و مخاطب هدف امکان تاثیرگذاری مناسب فراهم نشود. این امر برای بسیاری از برندها روی می دهد. راهکار مناسب در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس تبلیغات است. چنین راهکاری امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. 

استفاده از محتوای تولیدی نسل جوان

اگر تعامل میان برند و مخاطب هدف به طور مناسبی مدیریت شود، امکان استفاده از محتوای تولیدی این نسل نیز فراهم می شود. بدون تردید این امر با توجه به توصیف های مربوط به سختگیری و همچنین عدم علاقه نسل جوان برای وفاداری به یک برند هماهنگی ندارد. نکته مهم در این میان امکان تغییر وضعیت نسل جوان با سرمایه گذاری بر روی بازاریابی به شیوه های متفاوت است. 

مطلب مرتبط: همه آنچه بازاریاب های شبکه های اجتماعی باید در مورد نسل جدید بدانند / اصول بازاریابی برای نسل جوان

اگر نسل جوان نسبت به برند شما علاقه پیدا کند، به احتمال زیاد محتوایی پیرامون تان تولید خواهد کرد. استفاده از چنین محتوایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اهمیت بسیار محوری خواهد داشت. در غیر این صورت مخاطب هدف برداشت مناسبی از میزان توجه کسب و کار شما به مشتریان نخواهد داشت بنابراین باید همیشه نسبت به واکنش مخاطب هدف توجه ویژه ای داشته باشیم. 

منبع : blog.hubspot
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/U3kHdkil
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه