دوشنبه, 08 ارديبهشت 1399 - 12:23

هر آنچه بازاریاب ها باید از نسل Z بدانند

نسل جوان از چند سال پیش وارد بزرگسالی شده است. این امر به معنای حضور پررنگ آنها در بازار کار و کسب درآمد است. وقتی درآمد یک گروه سنی افزایش پیدا می کند، تمایل شان به خرید محصولات مختلف نیز بالا می رود. همین امر نسل جوان را بدل به گزینه ای جذاب برای برندها کرده است. بازاریابی و جلب نظر نسل جوان، به طور انحصاری نسل Z، در دستور کار اغلب برندهای بزرگ قرار دارد. هر برندی در بازار کسب و کار تمایل به جلب نظر گروه های دارای توان مالی بالا برای خرید دارد. امروزه نسل Z مهم ترین گروه خریدار محسوب می شود.

بازاریاب های حرفه ای و برندهای بزرگ از چند سال پیش شروع به مطالعه پیرامون الگوهای رفتاری نسل Z کرده اند. این امر با هدف گردآوری اطلاعات کاربردی به منظور بازاریابی تاثیرگذار صورت گرفته است. شاید در نگاه نخست بازاریابی برای تمام مشتریان به یک صورت باشد، اما در عمل میان گروه های سنی گوناگون از نظر سلیقه تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. چنین نکته ای در حوزه بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها به دلیل عدم توجه به الگوهای خرید مشتریان مختلف در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی آنها را از دست می دهند.

چالش بازاریابی برای نسل جوان

شیوه رفتار منحصر به فرد نسل جوان در زمینه خرید باید مدنظر برندها قرار داشته باشد. به عنوان مثال، نسل جوان تمایل بیشتری به مطالعه نظرات مشتریان دیگر در مورد محصولات دارند. همچنین میزان وفاداری کمتری به یک برند خاص در آنها مشاهده می شود. این نکته برای برندهایی با دامنه وسیعی از مشتریان وفادار نوعی زنگ خطر محسوب می شود. اگر نسل جوان به سختی با برندها ارتباط پایدار پیدا می کند، بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای بهبود وضعیت برندمان و جلب نظر چنین مشتریانی به صورت حداکثری باشیم.

علاوه بر تفاوت های مورد بحث در سطرهای فوق، نسل جوان به هر نوع محتوای بازاریابی نیز روی خوش نشان نمی دهد. این امر در زمینه تولید محتوا برای بازاریاب ها دردسرهای بسیار زیادی ایجاد می کند. وقتی برندها در تلاش برای بازاریابی هستند، به طور معمول توجه ویژه ای به تفاوت سلیقه مشتریان جوان ندارند. همین امر در عمل برای آنها دردسرساز خواهد شد.

مطلب مرتبط: نکات طلایی بازاریابی برای نسل جوان

یکی از ویژگی های مهم نسل جوان در زمینه خرید محصولات مربوط به وقت‏گذرانی زیاد در فضای آنلاین است. امروزه تقریبا تمام افراد تعلق به نسل Z در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. این امر بازاریابی برای جلب نظر آنها در شبکه های اجتماعی را حیاتی می سازد. همچنین باید به مهارت بالای نسل جوان در نادیده انگاری تبلیغات و کمپین های بازاریابی توجه داشته باشیم. شاید مشتریان قدیمی برندها تمایل بیشتری برای مشاهده محتوای بازاریابی آنها داشته باشند، اما نسل جوان به سختی به تبلیغات و کمپین های بازاریابی روی خوش نشان می دهند.

بدون تردید نسل جوان نیز در زمینه خرید محصولات فعالیت دارد. صحبت از دشواری های تعامل با نسل Z به معنای عدم تمایل آنها برای خرید محصولات نیست. نکته مهم در این میان شناخت درست آنها برای فروش هرچه بیشتر به آنهاست. بسیاری از جوانان برای یافتن محصولات مورد علاقه شان ابتدا به سراغ جست‎وجو در اینترنت می روند. جست‎وجو در شبکه های اجتماعی و مراجعه به وبلاگ های تخصصی نیز در فهرست علاقه مندی های مشتریان نسل جوان جایگاه ویژه ای دارد بنابراین ما با شناخت درست سلیقه مشتریان جوان امکان تعامل سازنده و تاثیرگذاری عمیق بر روی آنها را خواهیم داشت.

ما در این مقاله به بررسی برخی از ویژگی های منحصر به فرد نسل جوان در زمینه خرید محصولات خواهیم پرداخت. توجه به این نکات برای بازاریاب ها و برندهای فعال در زمینه های مرتبط با جوانان اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. البته سایر برندها نیز بی‏نیاز از تعامل با نسل Z نیستند.

نسل Z چگونه در فضای وب گشت و گذار می کند؟

1. علاقه بیشتر به کلیدواژه های طولانی در مقایسه با افراد میانسال

من در تیتر اصلی بخش کنونی از یک جمله طولانی به جای عبارت کوتاه «علاقه به کلیدواژه های طولانی» استفاده کردم. این امر به دلیل شیوه رفتار نسل جوان در فضای وب است. بدون تردید اغلب ما در تلاش برای یافتن محتوای آنلاین به سراغ کوتاه ترین عبارت ها می رویم، با این حال نسل جوان تمایل بالایی به بیان جزییات و نگارش عبارت های طولانی دارد. این نکته باید مدنظر بازاریاب ها و کارشناس های بخش مدیریت سئو قرار گیرد. ما در مدیریت سئو استفاده از کلیدواژه های کاربردی و پرطرفدار برای ارتقای جایگاه سایت مان در موتورهای جست‎وجوگر را مدنظر قرار می دهیم. وقتی نسل جوان تمایل بیشتری به استفاده از کلیدواژه های طولانی نشان می دهد، ما نیز باید در تولید محتوا از چنین الگویی پیروی کنیم.

ایراد اصلی برخی از برندها اقدام بسیار دیرهنگام برای سازگاری با سلیقه مشتریان نسب Z است. به این ترتیب در عمل سایر برندها مدت ها قبل مشغول به تعامل با نسل جوان می شوند. در این صورت کار ما برای رقابت با آنها بسیار دشوار خواهد بود.

نسل میانسال تمایل بسیار زیادی برای جست‎وجوی محتوا با عبارت های کوتاه و فشرده دارد. شاید این امر در نگاه نخست عجیب به نظر برسد، اما اغلب برندها در طول دو دهه اخیر برنامه های شان را اینگونه سازماندهی کرده اند. اکنون ما نیازمند ایجاد تغییر اساسی در زمینه بازاریابی و مدیریت سئو هستیم. در غیر این صورت امکان رقابت در بازارهای مختلف را نخواهیم داشت.

اگر شما هنوز هم علاقه‎مند به جلب نظر نسل جوان نیستید، بازهم باید نسبت به استفاده از کلیدواژه های طولانی در فرآیند بازاریابی و مدیریت سئو اقدام کنید. امروزه یکی از ترندهای پرطرفدار برای جست‎وجوی در سطح اینترنت استفاده از ابزار جست‎وجوی صوتی است. اغلب افراد به هنگام استفاده از چنین قابلیتی به سراغ بیان جزئی خواسته شان می روند، بنابراین ما باید کلیدواژه های طولانی را نیز مدنظر قرار دهیم. این امر در طول یک سال اخیر با توسعه چشمگیر ابزار جست‎وجوی صوتی و استفاده فزاینده از دستیارهای هوشمند اهمیت بیشتری یافته است. تولید برخی از دستیارهای هوشمند مانند کورتانا و سیری نقش مهمی در افزایش انگیزه مشتریان برای استفاده از کلیدواژه های طولانی داشته است.

بسیاری از برندها هنوز هم با الگوی جست‏وجوی صوتی سازگاری ندارند. دلیل اصلی این امر عدم تلقی چنین فناوری هایی به عنوان ابزارهای کاربردی است. بدون تردید در چنین شرایطی سازگاری هرچه بیشتر سایت برند ما با الگوی جست‏وجوی صوتی موجب افزایش بهره ‏وری خواهد شد. توجه به چنین کلیدواژه هایی در سایت رسمی برند موجب افزایش بازدید نسل جوان خواهد شد. تفاوت میان برندها در این زمینه تغییرات محسوسی را نشان می دهد. بنابراین در اولین فرصت اقدام به استفاده از فناوری فوق نمایید.

مطلب مرتبط: از مشتریان نسل Z چه می دانیم؟

2. استفاده مداوم از عبارت های «بهترین»، «ارزان» و «چگونه» در جست‏وجوها

گزارش موسسه Fractl در زمینه رفتار مشتریان علاقه آنها به استفاده از عبارت های توصیفی «بهترین»، «ارزان» و «چگونه» را نشان می دهد. بسیاری از مشتریان میانسال علاقه ای به آگاهی از جزییات محصولات ندارند. این امر ناشی از نوع رویکرد آنها به حوزه فناوری و به ویژه محصولات دیجیتال است. برعکس، مشتریان نسل Z علاقه بالایی به آگاهی از جزییات تمام محصولات دارند. این امر برای بازاریاب ها نقطه مناسبی به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود بنابراین ما باید محتوای مان را براساس الگوی توصیفی فوق ساماندهی کنیم. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری مناسب را نخواهیم داشت.

یکی از دلایل اصلی برای استفاده از عبارت های توصیفی در زمینه جست‎وجوی محصولات تمایل بسیار بالای مشتریان نسل Z برای مقایسه محصولات با یکدیگر است. این امر به طور کلی در فضای اینترنت روی می دهد. برخی از مشتریان نسل جوان در زمینه خرید محصولات اعتماد چندانی به توصیه های فروشندگان ندارند. برعکس، مراجعه به سایت های معتبر یا مطالعه مقالات کاربردی در وبلاگ ها برای آنها جذاب تر به نظر می رسد.

بدون شک محتوای تولیدی در سایت ها و وبلاگ های بزرگ از سوی بازاریاب های حرفه ای نوشته می شود. این نکته در کنار تمایل بالای نسل جوان برای مشاهده نظرات کاربران و خریدارهای قبلی محصولات کار بازاریاب ها را سخت تر خواهد کرد. اغلب بازاریاب ها در ابتدا به سراغ برجسته‏سازی ویژگی های محصولات می روند. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی است، با این حال وقتی نسل جوان بیشتر به دنبال نظرات مشتریان دیگر است، امکان برجسته‏سازی بیش از اندازه ویژگی های محصولات کم خواهد شد.

نسل جوان به طور کلی سطح قیمت محصولات را در کنار کیفیت شان مدنظر دارد. مشتریان میانسال در صورت جست‏وجو برای کیفیت بالا، توجه چندانی به قیمت نخواهند کرد. همچنین در صورت جست‏وجوی محصول ارزان نیز میزان توجه شان به کیفیت کمتر می شود. با این حال نسل Z هر دو عامل را در کنار هم می خواهد. چنین امری کار را برای بازاریاب ها و همچنین برندها سخت خواهد کرد. بسیاری از برندها در این راستا اقدام به توجه به کیفیت و قیمت مناسب محصولات در کنار هم کرده اند، با این حال شاید این راهکار نیز برای جلب نظر مشتریان نسل Z کافی نباشد.

نسل های قبلی بیشتر اطلاعات شان را از کتاب ها و مجلات به دست می آوردند. این نکته در مورد نسل Z صحت ندارد. این نسل بیشتر به استفاده از دستگاه های هوشمند برای کسب اطلاعات موردنیازش توجه دارد. در میان دستگاه های هوشمند مختلف نیز استفاده از گوشی های هوشمند طرفدارهای زیادی دارد. بنابراین کمپین های بازاریابی و تبلیغات برندها باید سازگاری بالایی با گوشی های هوشمند داشته باشد.

3. استفاده فراوان از گوشی های هوشمند

همانطور که در انتهای بخش قبل بیان شد، نسل جوان توجه بسیار زیادی به دستگاه های هوشمند دارد. استفاده از گوشی های هوشمند در میان نسل جوان سه برابر بیشتر از سایر گروه های سنی است بنابراین تمام فعالیت های برندها باید با نیم‎‏نگاهی به قابلیت های گوشی های هوشمند باشد. نکته مهم در این میان ضرورت بازاریابی براساس الگوی سازگار با گوشی های هوشمند است. اگر حجم محتوای بازاریابی ما بسیار بالا باشد، اغلب گوشی ها در نمایش شان دچار مشکل می شوند. نتیجه این امر دریافت بازدید کمتر از سوی مشتریان جوان خواهد بود.

اگر برند شما در زمینه بازاریابی به تعامل با نسل میانسال عادت داشته باشد، درک شرایط نسل جوان بسیار دشوار خواهد بود. نسل Z تمایل چندانی به تعامل حضوری با برندها ندارد. معنای این امر تلاش برای کسب اطلاعات به صورت آنلاین است. برند ما باید مهارت ویژه ای در این زمینه داشته باشد. در غیر این صورت توان رقابت با سایر برندها را نخواهد داشت.

موتورهای جست‎وجو مانند گوگل در طول سال های اخیر به خوبی جهت‎گیری نسل جوان برای استفاده از گوشی های هوشمند را درک کرده است. به همین خاطر سازگاری محتوای سایت ها با کاربری گوشی های هوشمند در رتبه بندی شان دارای اهمیت فوق‎العاده ای است. همانطور که مشاهده می کنید، امروزه حوزه بازاریابی و مدیریت سئو نزدیکی بسیار زیادی به هم دارند بنابراین توجه به یکی از آنها نیازمند ارزیابی شرایط در دیگری است. اشتباه برخی از برندها تلاش برای مدیریت یکی از حوزه ها بدون توجه به دیگری است. نتیجه این امر ناتوانی در زمینه موفقیت در هر دو حوزه بازاریابی و مدیریت سئو خواهد بود.

4. جست‎وجوی بیشتر نسل Z برای محتوای ویدئویی در مقایسه با سایر فرمت ها

تمایل به مشاهده محتوای ویدئویی در میان نسل جوان امر عجیبی نیست. امروزه اغلب کاربران دنیای آنلاین تمایل بالایی نسبت به مشاهده محتوای ویدئویی دارند. این امر به دلیل سهولت مشاهده محتوای ویدئویی و امکان انتقال ساده تر محتواست بنابراین برند ما باید توجه ویژه ای به تولید محتوای بازاریابی در قالب ویدئو داشته باشد.

مطلب مرتبط: همه آنچه بازاریاب های شبکه های اجتماعی باید در مورد نسل جدید بدانند / اصول بازاریابی برای نسل جوان

متاسفانه بسیاری از برندها در این حوزه نیز توجه کافی ندارند. به این ترتیب هنوز هم محتوای بازاریابی متنی در اولویت است.

براساس گزارش موسسه Thinks With Google در میان نسل Z نزدیک به 85درصد به طور مداوم برای جست‎وجوی محصولات به سراغ ویدئوهای یوتیوب می روند. نکته جالب اینکه از میان جامعه آماری مذکور 80درصد تمایل به مشاهده ویدئوهای بازاریابی طولانی دارند بنابراین ما در صورت تمایل برای جلب نظر نسل Z به کمپین مان باید از محتوای ویدئویی استفاده کنیم. مزیت این امر امکان انتقال محتوای طولانی تر به مخاطب هدف خواهد بود. بی‎تردید چنین فرصتی با استفاده از سایر الگوهای بازاریابی فراهم نخواهد شد.

استفاده از ویدئو برای توسعه جایگاه برند در نگاه مشتریان جوان مدنظر بسیاری از برندها قرار دارد، با این حال تعداد اندکی از آنها در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان را پیدا می کنند. دلیل این امر استفاده نادرست از الگوی مورد نظر است. کیفیت محتوای ویدئویی برای نسل جوان اهمیت زیادی دارد. اگر کیفیت محتوای ما پایین باشد، آنها کمترین علاقه ای به مشاهده اش نشان نخواهند داد. همچنین گاهی اوقات با گزارش محتوای بازاریابی ما در شبکه های اجتماعی موجب مسدودسازی اش می شوند. این امر در زمینه تعامل با مشتریان نسل جوان دارای اهمیت بسیار زیادی است بنابراین در صورت تولید محتوای نامناسب از نظر آنها به سختی مجازات خواهیم شد.

5. نسل Z مانند نسل جوان استفاده زیادی از شبکه های اجتماعی برای مقایسه محصولات دارند

شبکه های اجتماعی زندگی اغلب ما را تحت تاثیر قرار داده است. این امر شامل ایجاد ارتباط با دوستان، تولید محتوا برای آنها و همچنین جست‎وجوی محصولات مورد نظرمان می شود. نکته جالب اینکه گاهی اوقات مشتریان گزینه مشخصی برای خرید مدنظر ندارند. در این شرایط تبلیغات در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. صنعت تبلیغات و بازاریابی و شبکه های اجتماعی مهارت بالایی در زمینه ایجاد نیاز و جلب نظر مشتریان به محصولات مختلف دارد. درست به همین خاطر شبکه های اجتماعی توجه بالایی به توسعه ابزارهای بازاریابی و تبلیغاتی دارند. منبع اصلی درآمد شبکه های اجتماعی دریافت هزینه برای توسعه بهتر کمپین های تبلیغاتی است بنابراین موفقیت برندها در این فضا برای پلتفرم های اجتماعی نیز مهم خواهد بود.

امروزه اغلب شبکه های اجتماعی اطلاعات مهمی در اختیار برندها قرار می دهند. به این ترتیب بازاریابی و جلب نظر مشتریان بدل به امری راحت تر شده است. پیش از این برندها باید به طور جداگانه اقدام به گردآوری اطلاعات مختلف برای طراحی کمپین های بازاریابی می کردند، با این حال اکنون کار برای آنها بسیار ساده شده است. خوشبختانه مقالات بسیار زیادی برای استفاده از امکانات آماری شبکه های اجتماعی از سوی نسل میانسال وجود دارد بنابراین با جست‎وجویی ساده بدون نیاز به پرداخت هرگونه هزینه ای از اطلاعات این حوزه بهره مند شوید.

شاید محبوب ترین شبکه های اجتماعی برای افراد میانسال فیس‎بوک و توییتر باشد، اما ماجرا در مورد نسل Z به طور کامل فرق می کند. این امر شامل استفاده از اینستاگرام، اسنپ چت و تیک تاک می شود. بدون تردید نام برخی از شبکه های اجتماعی مورد علاقه جوانان برای بازاریاب ها تازگی دارد. ما به عنوان بازاریاب باید هرچه سریع تر فعالیت مان در شبکه های اجتمای پرطرفدار در میان مشتریان نسل جوان را در دستور کار قرار دهیم. در غیر این صورت تعامل با آنها بسیار دشوار خواهد شد.

استفاده از شبکه های اجتماعی در میان نسل Z فقط معطوف به مشاهده محتوای بازاریابی نیست. برخی از آنها مایل به پیگیری برخی از امور مربوط به پشتیبانی از مشتریان و خدمات پس از فروش در فضای آنلاین دارند بنابراین بخش خدمات پس از فروش برندها باید به طور کامل به حوزه آنلاین انتقال پیدا کند. این امر از نظر اقتصادی برای برندها صرفه‎جویی قابل توجهی در پی دارد بنابراین به غیر از تولید محتوای بازاریابی باید به دنبال تعامل با مخاطب هدف نیز باشیم.

بسیاری از برندها هنوز در شبکه های اجتماعی فعالیت ندارند. این امر نتایج فاجعه‎باری برای برندها از نقطه نظر بازاریابی دارد. اگر ما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نسل Z هستیم باید هرچه سریع تر بازاریابی و تعامل با مشتریان در فضای شبکه های اجتماعی را در دستور کار قرار دهیم.

دسترسی به مشتریان نسل Z در نقاط حساس

تعامل با نسل Z نیازمند تداوم استفاده از برخی تکنیک های عمده بازاریابی است. نسل جوان نیز در هر صورت بخشی از گروه مشتریان جهانی محسوب می شوند. این امر به معنای تاثیرگذاری شمار بالایی از اصول بازاریابی رایج بر روی آنهاست. نکته مهم در این میان اصلاح الگوهای قدیمی برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی نسل Z است.

برخی از برندها در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی به تولید محتوا در نمونه های قدیمی اکتفا می کنند. امروزه شبکه های اجتماعی دارای تنوع چشمگیری هستند بنابراین عضویت ما در فیس‏بوک و توییتر به تنهایی برای جلب نظر نسل Z کافی نخواهد بود. پلتفرم هایی نظیر تیک تاک، اینستاگرام و اسنپ چت در میان پرطرفدارترین گزینه ها برای جلب نظر نسل جوان قرار دارد. بی‎تردید بازاریابی در فضای شبکه های اجتماعی تازه همراه با چالش هایی است. با این حال شروع فعالیت در این فضا موجب آشنایی بیشتر ما خواهد شد بنابراین هیچ وقت ترس اولیه از حضور در شبکه های اجتماعی تازه نباید مانع ما برای بازاریابی تاثیرگذار شود.

مطلب مرتبط: چگونه با نسل جدید تعامل بازاریابی موفق داشته باشیم / الفبای ارتباط با نسل جوان

تمام نکات و تکنیک های بازاریابی در مقاله کنونی اهمیت ویژه ای برای برندها دارد. نکته مهم در این میان استفاده همزمان از تمام آنها به منظور اطمینان از تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. در غیر این صورت شاید نتیجه دلخواه برند شما حاصل نشود. برخی از برندها اقدام به استفاده از برخی نکات اساسی برای مشاهده میزان تاثیرگذاری آنها بر روی مشتریان می کنند. این امر نوعی اشتباه رایج در میان برندها محسوب می شود و وظیفه شما به عنوان بازاریاب اطلاع‎رسانی به برندها در مورد چنین اشتباهاتی است. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان از میان خواهد رفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید