نکات طلایی بازاریابی برای نسل جوان - فرصت امروز

یکشنبه, 24 شهریور 1398 - 12:32

چگونه نگاه مخاطب نسل Z در شبکه های اجتماعی را جلب کنیم؟

تا همین چند سال پیش نسل Z (افراد متولد بعد از سال 1997 میلادی) اهمیت چندانی برای بازاریاب ها نداشتند، با این حال اکنون نسل جوان بدل به یکی از نیروهای عالی خرید در بازار شده است. برندها برای جلب نظر مشتریان نسل Z کار دشواری پیش رو دارند. این نسل از مشتریان به سادگی تن به خرید محصولات موردنظرشان از برندی خاص نمی دهند. به نکات ذیل توجه کنید:

• نسل Z اکنون 44 میلیارد دلار قدرت خرید دارد.

• از آنجایی که نسل جوان 75درصد از زمان خود را به صورت آنلاین سپری می-کند، داشتن استراتژی آنلاین دقیق برای جلب نظر آنها ضروری خواهد بود. بخش اصلی استراتژی آنلاین ما باید معطوف به شبکه های اجتماعی باشد.

بازاریابی برای نسل جوان z

• استراتژی بازاریابی ما باید توجه ویژه ای به گوشی های هوشمند، افراد تاثیرگذار و مسئولیت پذیری آنلاین داشته باشد.

به موازات افزایش سن نسل میانسال، نسل Z بیش از پیش به سوی اشتغال در بازار کار سوق پیدا می کند. در اینجا منظور اصلی من از نسل Z افراد متولد میانه دهه 90 میلادی تا سال نخست هزار جدید است. این افراد نسل بعدی نیروی کار در اغلب کشورها به حساب می آیند.

براساس آمار رسمی مرکز تحقیقاتی گوگل نسل Z 25.9درصد از کل جمعیت آمریکا را تشکیل می دهد. همچنین آنها قدرت خریدی معادل 44 میلیارد دلار دارند. اگر برند ما برنامه دقیقی برای جلب نظر این دسته از افراد در اختیار نداشته باشد، بخش زیادی از سرمایه و وقت خود را به هدر خواهد داد. آینده حوزه کسب و کار بدون توجه به نسل جوان قابل ارزیابی نیست. به همین خاطر اغلب برندهای بزرگ سرمایه گذاری هنگفتی بر روی این امر کرد ه اند.

مطلب مرتبط: از مشتریان نسل Z چه می دانیم؟

نکته مهم درخصوص هدف گذاری بر روی جلب نظر مشتریان نسل Z تلاش برای شناخت درست آنهاست. این افراد در اوج شکوفایی تکنولوژی دیجیتال رشد کرده اند، با این حساب مهم ترین ابزار در دسترس آنها برای کسب اطلاعات فناوری اینترنت است. امروزه اگر اینترنت را از نسل جوان بگیریم، تقریبا هیچ چیز برای آنها باقی نخواهد ماند. بنا بر گزارش موسسه NRF بیش از 75درصد از جمعیت نسل جوان در سراسر دنیا به طور مداوم از اینترنت استفاده می کنند. به علاوه، 80درصد از آنها برای خرید به شبکه های اجتماعی مراجعه می کنند. مراجعه آنها به شبکه های اجتماعی بیشتر حالت کسب اطلاعات مفید را دارد، بنابراین برندها باید به فکر توسعه اطلاعات مفید در این فضا باشند. اشتباه اغلب برندها تلاش برای فروش مستقیم از طریق شبکه های اجتماعی است.

نسل Z مانند والدین شان به تکنیک های سنتی بازاریابی واکنش مناسب نشان نمی-دهند. در حقیقت آنها از الگوهای سنتی بازاریابی تنفر شدید دارند. امروزه با پیشرفت دنیای اینترنت ابزارهای مسدودسازی تبلیغات نیز توسعه شگرفی داشته است. نسل جوان مهارت بسیار بالایی در استفاده از این ابزارها دارد. راهکار بازاریابی مناسب برای جلب نظر مشتریان نسل Z تلاش برای برقراری ارتباط نزدیک و صمیمی با آنهاست. در حقیقت الگوی بازاریابی ما باید تا حد زیادی تغییر یابد. به این ترتیب امکان جلب نظر مشتریان نسل جوان فراهم خواهد شد.

در ادامه این مقاله سه محور کلیدی برای جلب نظر مشتریان نسل جوان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

1. تمرکز بر روی استراتژی موبایلی

براساس گزارش وبلاگ WPForms حدود 45درصد از بازاریاب ها نسبت به تاثیرگذاری استراتژی بازاریابی موبایلی شان شک و تردید دارند. نکته مهم در این زمینه توجه بسیار بالای نسل جوان به گوشی های همراه است. امروزه کمتر جوانی بدون گوشی همراه مشاهده می شود. به همین خاطر گوشی های هوشمند بدل به منبع اصلی کسب اطلاعات برای نها شده است. وقتی از گوشی های هوشمند حرف می زنیم، شبکه-های اجتماعی به عنوان نخستین انتخاب نسل جوان به ذهن می رسد. آنها از شبکه های اجتماعی برای توسعه سطح ارتباط شان با یکدیگر و آشنایی با برندهای تازه استفاده می کنند.

اخیرا بخش استوری اینستاگرام تگ مخصوص خرید را معرفی کرده است. این تگ به برندها اجازه درج اطلاعات فروش محصولات شان برای فروش مستقیم را می دهد. کاربران با لمس این تگ ها فرصت مشاهده ویژگی های محصولات و در صورت تمایل سفارش مستقیم آنها را خواهند داشت. از آنجایی که 53درصد از جوانان به منظور خرید از گوشی های هوشمند استفاده می کنند، سرمایه گذاری بر روی معرفی محصولات در اینستاگرام ضروری به نظر می رسد.

کسب اطلاعات در مورد محصولات مختلف فقط بخشی از اهمیت شبکه های اجتماعی محسوب می شود. یکی دیگر از نکات مهم در مورد شبکه های اجتماعی تجربه ارتباط مشتریان با برندهاست. براساس گزارش موسسه INC هیچ کدام از کاربران نسل Z اینستاگرام در صورت مواجهه با تجربه ای نامطلوب در زمینه ارتباط آنلاین با یک برند آن را به دوستانش توصیه نخواهد کرد. این امر اهمیت سرمایه گذاری بر روی اینستاگرام به منظور ارائه تجربه بهینه ارتباط با مشتریان را افزایش می دهد.

هر کسب و کاری اگر به دنبال جلب نظر مشتریان نسل Z است، باید به ایجاد هماهنگی میان سایت رسمی اش با تجربه کاربران گوشی های همراه توجه کند. در غیر این صورت تمام زحمات برند موردنظر بی نتیجه خواهد ماند.

2. همکاری با افراد تاثیرگذار

نسل Z نسبت به برندی که محصول مورد نظرشان را از آن خریداری می کنند، بیشتر از نسل میانسال دقت دارند. برخلاف نسل قدیمی، جوان ها تمایل کمی به اعتماد فوری به برندها دارند. بر این اساس برندها باید تلاش بیشتری برای جلب نظر آنها از خود نشان دهند. یکی از ویژگی های اصلی نسل جوان عادت به مطالعه پیرامون برندها و محصولات مختلف پیش از خرید است. این امر ارائه اطلاعات مناسب در مورد محصولات مان در شبکه های اجتماعی و سایت های معتبر را ضروری می سازد. بدون توسعه هویت برندمان در فضای آنلاین نسل Z اطلاعات کافی از ما به دست نخواهد آورد.

نسل جوان اعتماد فوق العاده ای به سلبریتی ها دارد. البته مفهوم سلبریتی در اینحا با اعتبار و اصالت گره خورده است. به این ترتیب نسل جوان به هر نوع فرد مشهوری اعتماد نخواهد داشت. نکته مهم در زمینه اصالت سلبریتی ها عدم تبلیغ صرف هر محصولی برای کسب درآمد است. نسل جوان هوش بسیار بالایی در زمینه تشخیص اصالت فعالیت سلبریتی ها دارد. افراد تاثیرگذار به دلیل فعالیت هوشمندانه در زمینه همکاری تجاری با برندها توانایی بالایی در زمینه کسب اعتماد نسل جوان دارند. همین امر آنها را بدل به یکی از گزینه های جذاب همکاری برای برندها کرده است. مفهوم بازاریابی تاثیرگذار در طول سال های گذشته توسعه زیادی داشته است. به این ترتیب بسیاری از برندهای بزرگ و کوچک از افراد تاثیرگذار برای توسعه جایگاه خود استفاده می کنند.

براساس مطالعه موسسه نیلسن 92درصد از مشتریان اروپایی به توصیه های کسانی که می شناسند، اعتماد می کنند. مزیت اصلی افراد تاثیرگذار نیز ایجاد رابطه ای نزدیک با مخاطب و تلاش برای شناخت دقیق آنهاست. در این زمینه همکاری با افراد تاثیرگذار در مقیاس محلی مفیدتر خواهد بود. این افراد به طور معمول دامنه مخاطب کمتری دارند. همین امر امکان آشنایی بیشتر را به آنها می دهد.

به عنوان بحث پایانی در این بخش باید به سلیقه نسل جوان نیز توجه داشت. گاهی اوقات نسل جوان به یک ورزشکار یا هنرمند خاص علاقه بالایی دارد. در این صورت همکاری تجاری با وی تاثیر انکارناپذیری بر فرآیند فروش برندمان خواهد داشت. البته در اینجا میزان بودجه در دسترس مان نیز اهمیت حیاتی دارد، بنابراین اگر میزان بودجه برندمان محدود است، همکاری با افراد تاثیرگذار در مقیاس محلی باید در دستور کار قرار گیرد. به هر حال هرچه افراد تاثیرگذار مشهورتر باشند، دستمزد بیشتری برای همکاری تجاری تقاضا خواهند کرد.

3. اهمیت مسئولیت اخلاقی برندها در شبکه های اجتماعی

همگام با توسعه شبکه های اجتماعی و توجه مشتریان به این حوزه برای خرید، تداوم تعهد برندها به ارزش ها و هنجارهای اخلاقی نیز افزایش می یابد. نقطه اشتراک نسل جوان و میانسال در تمایل به خرید از برندهای مسئولیت پذیر در زمینه ارزش های اخلاقی مانند حفاظت از محیط زیست است. براساس مطالعه موسسه مارکتینگ دایو نسل جوان سه برابر تمایل بیشتر به خرید از برندهای دارای تعهد زیست محیطی سفت و سخت دارد. راهکار مدرن بسیاری از برندها برای جلب نظر مشتریان اقدام به مشارکت در فرآیند حفاظت از محیط زیست است. البته در این زمینه فقط بحث زیست محیطی در کانون توجه نیست. تلاش برای کمک به مردم محروم آفریقایی یا قربانیان حوادث طبیعی نیز تاثیر انکارناپذیری بر روی مشتریان دارد.

مطلب مرتبط: 10 نکته مهم بازاریابی تاثیرگذاری در سال جدید

امروزه با توسعه شبکه های اجتماعی بخش زیادی از فرآیند امور مشتریان و خدمات پس از فروش به حوزه آنلاین منتقل شده است. پاسخگویی سریع به مخاطب در این عرصه اهمیت بالای دارد. در غیر این صورت مشتریان به سرعت سراغ برندهای رقیب خواهند رفت.

یکی از کمپین های جالب در زمینه نمایش تعهد اخلاقی برند مربوط به شرکت تولید کفش تامس است. این برند در توییتر هشتگ «بدون کفش» را راه اندازی کرد. به این ترتیب در ازای به اشتراک گذاری هر تصویر بدون کفش از سوی کاربران یک جفت کفش رایگان به کودکان نیازمند اهدا می شد. با استفاده از این کمپین برند تامس نزدیک به 300 هزار کودک در 30 کشور جهان را صاحب کفش های باکیفیت کرد.
منبع: business
کلمه: شرح: نکته مهم درخصوص هدف گذاری بر روی جلب نظر مشتریان نسل Z تلاش برای شناخت درست آنهاست. این افراد در اوج شکوفایی تکنولوژی دیجیتال رشد کرده اند و بازاریابی برای آنها مهم است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی