پنجشنبه, ۲۷ خرداد(۳) ۱۴۰۰ / Thu, 17 Jun(6) 2021 /
           
فرصت امروز

فعالیت در دنیای کسب و کار هرگز کار ساده ای نیست. امروزه بازاریابی و جلب نظر مشتریان یکی از مهمترین کارها در زمینه مدیریت استارت آپ محسوب می شود. بدون تردید کمتر مشتریان از کسب و کار شما اطلاع دقیق دارند. به هر حال شما به عنوان یک استارت آپ هنوز در ابتدای مسیرتان هستید بنابراین بازاریابی ابزاری قدرتمند برای معرفی کسب و کار شما به مشتریان خواهد بود. 

استارت آپ ها همیشه برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مشتریان با رقبای بزرگی مواجه هستند. این امر فضای بازاریابی را به شدت دشوار می سازد. اگر شما در این میان برنامه منسجمی برای بازاریابی داشته باشید، امکان تاثیرگذاری بسیار ساده و بهتر بر روی مشتریان را پیدا خواهید کرد. بسیاری از برندها در مسیر تاثیرگذاری بر روی مشتریان در تلاش برای استفاده از برنامه های مشخصی نیستند. این امر ضربه بسیار سختی به استارت آپ ها می زند. 

طراحی برنامه بازاریابی برای استارت آپ ها

برندهای بزرگ همیشه برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مشتریان به دنبال ایده های جذاب هستند. این امر باید به توجه به نکات متعددی مدنظر بازاریاب ها قرار گیرد. اگر شما هم در ابتدای مسیر توسعه استارت آپ تان هستید، استفاده از توصیه های حرفه ای برای ایجاد برنامه ای جذاب و تاثیرگذار ضروری خواهد بود. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از ایده های اساسی و تاثیرگذاری برای بهبود وضعیت کلی برندها در زمینه طراحی برنامه بازاریابی است. 

مطلب مرتبط: طراحی برنامه بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهای کوچک در 27 روز

تعریف هدف نهایی برند

هر برندی در زمینه بازاریابی باید یک هدف نهایی داشته باشد. بدون تردید وقتی یک استارت آپ اقدام به سرمایه گذاری بر روی حوزه بازاریابی می کند، اهداف چندگانه ای را مدنظر قرار می دهد. نکته مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی بازار کسب و کار از طریق طراحی یک هدف نهایی است. این امر نظم مشخصی به فرآیند بازاریابی برند خواهد داد بنابراین دیگر نیازی برای پیگیری اهداف دارای ماهیتی متناقض با هم نخواهد بود. 
اگر شما هدف نهایی برای بازاریابی ندارید، بسیاری از تلاش های تان به منظور تاثیرگذاری بر روی مشتریان بی نتیجه باقی خواهد ماند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کار شما به همراه می آورد. نخستین مشکل اساسی در این میان ناتوانی برای جلب نظر مشتریان حتی با صرف هزینه های بازاریابی بسیار کلان خواهد بود. 

تعیین هدف نهایی برای بازاریابی کار سختی نیست. شما باید به عنوان یک بازاریاب به مهمترین نیاز برندتان توجه نمایید. اگر شما در تلاش برای یافتن مشتریان هرچه بیشتری هستید، مهمترین هدف بازاریابی شما تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تبدیل آن به مشتریان برند خواهد بود. در غیر این صورت شانسی برای طراحی یک برنامه بازاریابی منسجم نخواهید داشت. 

تعیین بازار هدف

هر برندی از یک بازار مشخص برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شروع می کند. اگر شما از همان لحظه نخست به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان در تمام بازارها باشید، نتیجه فعالیت بازاریابی تان به هیچ وجه مناسب نخواهد بود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان باید از یک بازار مشخص و در حد امکان کوچک شروع نمایند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت. 

بازارهای مختلف دارای ویژگی های متنوعی هستند. این امر برای بسیاری از برندها امکان حضور همزمان در بازارهای بزرگ را از بین می برد بنابراین اگر شما کارتان را با سرمایه گذاری بر روی چند بازار بزرگ شروع کنید، به احتمال زیاد شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. 

اگر شما دارای بازار محلی در دسترس هستید، باید ابتدا بر روی همان بازار سرمایه گذاری نمایید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان پیدا نخواهید کرد. بسیاری از برندها برای پیداکردن بازار ابتدایی به منظور شروع به کار بازاریابی زمان زیادی را تلف می کنند. اگر شما یک بازار به نسبت کوچک و مناسب برای شروع کارتان را پیدا کردید، نیازی به تردید درباره شروع به کارتان در این راستا نخواهد بود. هرگونه اتلاف وقتی در این میان فرصت بازاریابی و رقابت موثر با دیگران را از شما خواهد گرفت. 

مطالعه بر روی کلیدواژه ها

هیچ کمپین بازاریابی بدون شناسایی دقیق کلیدواژه ها همراه با موفقیت نخواهد بود. شما برای بازاریابی مناسب باید یافتن کلیدواژه های مناسب را در دستور کار قرار دهید در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت. 

موتورهای جست وجو مهمترین بخش در حوزه بازاریابی محسوب می شود. اگر محتوای شما رتبه های برتری در موتورهای جست وجو پیدا نکند، شانس چندانی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای نتیجه کمپین های بازاریابی به همراه دارد. 

مطلب مرتبط: 5 گام برای درست کردن برنامه بازاریابی

موضوع مدیریت سئو در طول سال های اخیر بسیار داغ شده است. اگر شما هنوز با مدیریت سئو به شکل مناسب آشنایی ندارید، شاید خیلی دیر هم نشده باشد. یکی از مهمترین موضوعات در بحث از سئو مربوط به کلیدواژه هاست. کلیدواژه ها به بازاریاب ها فرصت مناسبی به منظور نمایش محتوای شان به بهترین شکل ممکن برای کاربران علاقه مند می دهد. 

اگر کاربران مدنظر شما علاقه زیادی به محتوای سرگرم کننده دارند، شما باید از کلیدواژه سرگرمی یا دیگر کلمات مشابه دست کم در تیتر یا چند خط ابتدایی محتوای بازاریابی تان استفاده نمایید. این امر محتوای بازاریابی شما را در رتبه های برتر قرار می دهد. 

تعیین معیارهای دقیق برای ارزیابی کمپین

هر کمپین بازاریابی یا در مقیاسی وسیع تر هرگونه فعالیت بازاریابی باید براساس معیارهای دقیق اندازه گیری و ارزیابی شود. بسیاری از برندها در عرصه بازاریابی فقط به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان هستند. اگر این امر همراه با تلاش برای ارزیابی نتیجه بازاریابی نباشد، شما شانسی برای جلب نظر مشتریان تان نخواهید داشت. دلیل این امر ناتوانی برای اطلاع دقیق از نتیجه کمپین های بازاریابی در عمل است. 

بدون شک هر کمپین بازاریابی دارای ایرادات و نقص هایی است. اگر شما امکان اطلاع دقیق از نقص های یک کمپین را نداشته باشید، به طور مداوم برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان با مشکل مواجه خواهید شد. این امر به معنای تکرار اشتباهات بازاریابی به طور مداوم از سوی شما خواهد بود بنابراین باید شیوه ای متفاوت برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در پیش گیرید. 

بسیاری از برندها در زمینه طراحی برنامه بازاریابی وقتی نوبت به تعیین معیارهای دقیق می رسد، هیچ اطلاعی از آن ندارند. این امر به دلیل ماهیت به نسبت پیچیده این بخش طبیعی محسوب می شود. بهترین توصیه در این میان تلاش برای الگوبرداری از میان برندهای بزرگ و موفق است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. 

تعیین بودجه بازاریابی

شما بدون تعیین بودجه مناسب برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان تان نخواهید داشت. بسیاری از برندها برای جلب نظر مشتریان باید به طور مداوم بودجه در دسترس شان را مدنظر قرار دهند. اگر یک برند بدون تعیین بودجه اقدام به بازاریابی نماید، به احتمال زیاد بیش از آنچه باید در مسیر بازاریابی خرج خواهد کرد. این امر به معنای ایجاد کسری در منابع مالی کلی برند و همچنین نیاز برای قرض کردن در همان ابتدای شروع فعالیت استارت آپ خواهد بود. 

تعیین بودجه برند باید براساس تمام منابع مالی در دسترس صورت گیرد. این امر نباید فشار زیادی بر کسب و کارها ایجاد کند. در غیر این صورت به زودی با مشکلات عمده ای برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان مواجه خواهید شد. مرور برخی از شکست های بزرگ در عرصه بازاریابی به خوبی اهمیت آمادگی برای صرف هزینه مناسب در این حوزه را نشان می دهد. 

طراحی سایت رسمی

هیچ استارت آپی بدون سایت رسمی دارای جذابیت کافی برای مشتریان نیست. شما تا زمانی که سایت رسمی نداشته باشید، هویت تان برای مشتریان مبهم است. بی شک هیچ مشتری ای اقدام به خرید از یک کسب و کار دارای هویت مبهم نمی‎ کند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. نخستین مشکل در این میان ناتوانی برای فروش و در نتیجه توسعه کسب و کار به طور طبیعی خواهد بود. 

امروزه هزینه راه اندازی سایت خیلی زیاد نیست بنابراین هیچ بهانه ای از کسب و کارها برای عدم طراحی سایت به موقع پدیرفته نخواهد بود. شما با طراحی سایت هویت آنلاین برندتان را تا حدود زیادی تکمیل می کنید. این امر اهمیت فوق العاده ای برای تعامل بهتر با مشتریان خواهد داشت.

مطلب مرتبط: 6 راهکار جهت ایجاد بهترین برنامه بازاریابی

سایت رسمی یک استارت آپ مسیر همکاری با دیگر برندها را نیز هموار خواهد کرد. بدون تردید کمتر برندی اقدام به همکاری با یک موسسه یا استارت آپ فاقد اطلاعات دقیق یا سایت رسمی می کند. این امر به معنای از دست رفتن فرصت های طلایی پیش روی استارت آپ شما در صورت بی توجهی به طراحی سایت رسمی خواهد بود بنابراین باید به بهترین شکل ممکن با طراحی سایتی جذاب و تعاملی مانع از دست رفتن فرصت های مناسب برای کسب و کارتان شوید. 

انتخاب پلتفرم های اجتماعی مناسب برای استارت آپ

حضور در شبکه های اجتماعی امر مهمی محسوب می شود. اگر شما در این میان اقدام به حضور در تمام شبکه های اجتماعی نمایید، شاید شانس چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نداشته باشید. این امر علاوه بر هزینه مالی فراوان برای حضور در شبکه های اجتماعی متعدد از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مشتریان نیز چندان منطقی نیست. 

امروزه کسب و کارها باید در شبکه های اجتماعی بسیار هوشمندانه عضویت پیدا کنند. در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مشتریان به طور حرفه ای نخواهند داشت. بی شک مشتریان به برندهایی که به طور مداوم در هر شبکه اجتماعی حضور دارند، روی خوش نشان نمی دهند بنابراین شما باید از میان گزینه های مختلف ففط چند نمونه را برای عضویت انتخاب نمایید. در غیر این صورت بدل به برندی کلیشه ای برای مشتریان تان خواهید شد. 

همکاری با اینفلوئنسرها

شاید تا پیش از این همکاری با یک یا دو سلبریتی برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مشتریان کافی به نظر می رسید، اما امروزه مفهوم اینفلوئنسر دارای اهمیت بسیار بیشتری است. اینفلوئنسرها دارای تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف هستند بنابراین اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن هستید، باید دست کم با یک اینفلوئنسر همکاری داشته باشید. 

بسیاری از برندها در زمینه همکاری با اینفلوئنسرها به همکاری کوتاه مدت تمایل نشان می دهند. این امر نه تنها تاثیر مناسبی بر روی وضعیت برندها ندارد، بلکه در بلندمدت تمام مشتریان را نیز از آنها ناامید می سازد بنابراین شما باید برنامه درستی برای همکاری بلندمدت با اینفلوئنسرها داشته باشید.

یکی از نکات مهم در رابطه با همکاری میان برندها و اینفلوئنسرها مربوط به انتخاب براساس نیاز کسب و کار است. شما به عنوان یک استارت آپ نیازی به همکاری با اینفلوئنسرهای بسیار بزرگ و بین المللی ندارید. این امر فقط هزینه های بسیار زیادی بر روی دوش کسب و کار شما قرار می دهد. اگر شما هم در تلاش برای همکاری با بزرگترین اینفلوئنسرهای دنیا هستید، باید همین ابتدای کار نسبت به کاهش هزینه های بازاریابی تان اقدام کنید. در غیر این صورت بخش قابل ملاحظه ای از بودجه تان را بدون هیچ نتیجه مناسبی از دست خواهید داد. 

طراحی تبلیغات برای تاثیرگذاری احساسی بر روی مشتریان

تاثیرگذاری احساسی بر روی مشتریان دیگر یک شعار نیست، بلکه برندها باید با طراحی تبلیغات تعاملی و احساسی اقدام به جلب نظر مشتریان شان نمایند. در غیر این صورت شما در میان برندهای محبوب مشتریان جایی نخواهید داشت. 

طراحی تبلیغات همیشه کار سختی به نظر می رسد. یکی از نکات مهم برای برندها در این میان استفاده از پتانسیل شبکه های اجتماعی است. امروزه تقریبا تمام شبکه های اجتماعی از تبلیغات پشتیبانی می کنند بنابراین شما با پرداخت هزینه امکان نمایش محتوای تبلیغاتی تان در این پلتفرم ها را خواهید داشت. 

مطلب مرتبط:  چگونه برنامه بازاریابی برندمان را طراحی کنیم؟

تبلیغات شما باید به اندازه کافی کوتاه باشد. در غیر این صورت مخاطب هدف حوصله تماشای تمام آن را نخواهد داشت. همچنین برای انتقال احساسات به بهترین شکل ممکن تمرکز بر روی فرمت ویدئویی بهترین گزینه خواهد بود. در غیر این صورت شما شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان نخواهید داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای هرچه جذاب تر ساختن محتوای تبلیغات برندها دارد.

حفظ پیام اصلی بازاریابی برند

کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید پیام اصلی بازاریابی شان را به طور مداوم حفظ کنند. اگر شما در طول زمان پیام بازاریابی تان به طور مداوم تغییر کند، شانس زیادی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت. این امر درست مانند تغییر حوزه فعالیت برند برای شما نامناسب خواهد بود. 

مشتریان برای خرید مداوم از شما باید جلوه هایی از ثبات در عملکردتان را مشاهده نمایند. در غیر این صورت هیچ جذابیتی برای مشتریان نخواهید داشت. این امر یک اصل تغییرناپذیر در حوزه بازاریابی و کسب و کار محسوب می شود. با این حساب شما باید هرچه بهتر به دنبال جلب نظر مشتریان برندتان باشید. 

بدون تردید حفط پیام اصلی بازاریابی برند به معنای عدم به روز رسانی آن نیست. شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان باید به طور مداوم پیام های بازاریابی تان را به روز رسانی نمایید. در غیر این صورت ثبات شما در زمینه بازاریابی بدل به کلیشه ای کسل کننده خواهد شد. 

ارزیابی نتایج بازاریابی

هر برنامه بازاریابی با ارزیابی دقیق نتایج بازاریابی معنا پیدا می کند. اگر شما نتایج بازاریابی برندتان را به بهترین شکل ممکن مدنظر قرار ندهید، شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان نخواهید داشت. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، تکرار اشتباهات در عرصه بازاریابی امر رایجی محسوب می شود. تنها راهکار مناسب برای این مشکل نیز بازنگری اساسی در نحوه ارزیابی نتایج بازاریابی برند است. 

اگر استارت آپ شما در مرحله های قبلی به خوبی معیارهای دقیقی برای ارزیابی وضعیت بازاریابی اش طراحی کرده باشد، اکنون دیگر مشکلی نخواهید داشت. مهمترین نکته در این بخش استفاده عملی از داده های به دست آمده از مراحل قبلی برای ارزیابی دقیق وضعیت هر کمپین بازاریابی است. این امر نه تنها عملکرد شما در کمپین های بازاریابی بعدی را بهبود می‎بخشد، بلکه وضعیت تان در ارتباط با به روز رسانی کمپین جاری تان را نیز متحول خواهد کرد. 

گردآوری تیم مناسب

تولید محتوای جذاب و فعالیت مناسب در حوزه بازاریابی بدون در اختیار داشتن یک تیم ماهر غیرممکن به نظر می رسد. شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان باید دست کم تیمی مناسب در اختیار داشته باشید. شاید شما به عنوان یک استارت آپ بودجه محدودی در دسترس داشته باشید، اما هرگونه بی توجهی به بخش بازاریابی عواقب بسیار خطرناکی برای شما خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: طراحی برنامه بازاریابی در دوران کرونا

بدون تیم بازاریابی حرفه ای رقابت با دیگر برندها غیرممکن است بنابراین حتی با صرفه جویی در بخش های دیگر کسب و کارتان باید بودجه کافی برای تشکیل یک تیم بازاریابی حرفه ای را فراهم نمایید. در غیر این صورت مشکلات بازاریابی تان به طور مداوم ادامه پیدا خواهد کرد. 

طراحی برنامه بازاریابی برای استارت آپ ها هرگز کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها در این میان ایده های متنوعی برای جلب نظر مشتریان دارند. اگر شما به دنبال طراحی یک برنامه کامل و راهبردی برای برندتان هستید، نکات مورد بحث در این مقاله کمک شایانی به شما برای دستیابی به اهداف تان خواهد کرد. 

منبع : business
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bIvSdQW0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه