سه شنبه, 01 مهر 1399 - 09:00

طراحی برنامه بازاریابی به صورت ساده

بازاریابی محتوا بستگی به توانایی کسب و کارها برای تولید محتوای جذاب و چشم‎ نواز برای مخاطب هدف دارد. هدف اصلی اغلب کسب و کارها از حضور در عرصه بازاریابی فروش هرچه بیشتر محصولات است. امروزه بازاریاب‎ های بسیار زیادی با طراحی کمپین‎ های جذاب و ارائه محتوای تعاملی موفق به جلب نظر مشتریان و کمک به برندها برای فروش بیشتر می‎ شوند. براساس گزارش موسسه اسمارت اینسایتز، 76 درصد از بازاریاب ‎ها شیوه‎ های تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به خوبی می ‎دانند. با این حساب اغلب برندها باید توانایی جلب نظر مخاطب هدف و فروش مناسب را داشته باشند. نکته مهم در این میان تفاوت مهارت برندها در برنامه ‎ریزی برای بازاریابی است.

اگر برنامه بازاریابی یک برند از کیفیت لازم برخوردار نباشد، امکان جلب نظر مخاطب هدف را نخواهد داشت. سالانه شمار بالایی از برندها به دلیل ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با شکست در زمینه بازاریابی مواجه می ‎شوند. این امر اهمیت طراحی کمپین بازاریابی تعاملی را به خوبی نشان می‎ دهد.

چگونه برنامه بازاریابی برندمان طراحی کنیم

هدف اصلی مقاله کنونی بررسی شیوه های تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در عرصه بازاریابی نیست. برعکس، تمرکز اصلی در این مقاله بر روی تکنیک های طراحی برنامه بازاریابی گذاشته شده است. اگر شما نیز علاقه ‎مند به بازاریابی مناسب و تاثیرگذاری هستید، باید نسبت به کاربست تکنیک ‎های حرفه ‎ای اقدام نمایید، در غیر این صورت توانایی جلب نظر مخاطب هدف به صورت تاثیرگذاری را از دست خواهید داد.

مطلب مرتبط: 5 گام برای درست کردن برنامه بازاریابی

1. ایجاد برند جذاب

گاهی اوقات کارآفرینان فرآیند برندسازی را اضافی و فاقد کاربرد مناسب تلقی می ‎کنند. این امر نوعی گرایش رایج در میان صاحبان کسب و کار محسوب می‎ شود. اگر شما نیز چنین برداشتی نسبت به حوزه برندسازی دارید، به احتمال فراوان در زمینه بازاریابی نیز با چالش مواجه خواهید شد. امروزه مرز مشخصی میان فرآیند بازاریابی و برندسازی وجود ندارد. اگر شما برند جذابی برای مخاطب هدف نداشته باشید، توانایی تاثیرگذاری بر روی آنها را از دست خواهید داد. امروزه مشتریان فقط به برندهای جذاب توجه دارند بنابراین شما باید پیش از طراحی کمپین بازاریابی به دنبال ایجاد برندی جذاب باشید.

وقتی شما در فرآیند برندسازی به دنبال ایجاد یا توسعه برندتان هستید، باید به پرسش های ذیل پاسخ دهید:

• مشتریان هدف کسب و کار شما کدام طیف را تشکیل می ‎دهد؟

• کدام نوع محتوای بازاریابی تناسب بیشتری با سلیقه مخاطب هدف در بازار هدف دارد؟

• آیا کسب و کار ما نیاز به همکاری با دیگر برندها برای توسعه هرچه بهتر فعالیتش را دارد؟

• عملکرد رقبا در زمینه بازاریابی و جلب تعامل مخاطب هدف به چه صورت است؟

• آیا امکان تقلید از رقبا برای طراحی کمپین بازاریابی و برنامه ‎ریزی بهتر وجود دارد؟

پاسخگویی به پرسش ‎های فوق کمک موثری به برندها برای بازاریابی و تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف خواهد کرد. بدون تردید برندسازی گام نخست و اساسی برای بازاریابی و طراحی برنامه در این حوزه محسوب می ‎شود. بنابراین شما باید تمام توان‎تان برای تاثیرگذاری در این حوزه را به کار ببندید.

2. ارزیابی کمپین ‎های جاری

کسب و کارها در طول سال کمپین ‎های بسیار زیادی را طراحی و اجرا می‎ کنند. شاید در نگاه نخست تمام کمپین ‎های یک برند دارای نظم منطقی باشد، اما در عمل کمتر چنین رویدادی قابل مشاهده است. امروزه شمار بسیار بالایی از برندها در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف هستند بنابراین فعالیت شما در عرصه بازاریابی باید با هدف ایجاد تمایز میان رقبای ‎تان باشد. در غیر این صورت کمپین‎ های شما در میان خیل عظیم محتوای در دسترس مخاطب هدف ناپدید خواهد شد.

براساس گزارش رسمی موسسه فوربس، روزانه نزدیک به 70 میلیون پست در شبکه ‎های اجتماعی بارگذاری می ‎شود. این امر بیانگر حجم بالای محتوای در دسترس کاربران در این فضاست. با این حساب اگر شما ایده جذابی برای بازاریابی نداشته باشید، به احتمال فراوان مسیر بسیار دشواری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را طی خواهید کرد.

برنامه ‎ریزی در حوزه بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر شما نسبت به ارزیابی کمپین ‎های بازاریابی قبلی ‎تان اقدام نکنید، هیچ فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دست نخواهید آورد. بسیاری از برندها به طور مداوم در حال سرمایه گذاری برای تولید محتوای بهتر هستند. نکته مهم در این میان عدم ارتباط مفهومی میان کمپین ‎های مختلف چنین برندهایی است. بنابراین آنها در عمل تاثیرگذاری بسیار اندکی بر روی مخاطب هدف ایجاد می‎کنند.

3. انتخاب هوشمندانه اهداف

هر کمپین بازاریابی باید همراه با اهدافی دقیق باشد. اگر هدف بازاریابی شما به دقت تعریف نشده باشد، در مسیر تعامل با مخاطب هدف مشکلات بسیار زیادی را خواهید داشت. این امر فقط به برندهای کوچک اختصاص ندارد، بسیاری از کسب و کارهای بزرگ نیز در مسیر جلب نظر مخاطب هدف با مشکلات بسیار متنوعی مواجه می‎ شوند بنابراین شما باید اهداف ‎تان را براساس نیاز مشتریان و توانایی کسب و کارتان تعریف نمایید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست می‎ دهید.

انتخاب هوشمندانه اهداف بازاریابی فرآیند دشواری محسوب می ‎شود. بسیاری از برندها در این مسیر با ناتوانی برای شناسایی نیازهای دقیق مشتریان مواجه هستند. همین امر موجب کاهش جذابیت کمپین ‎های بازاریابی آنها برای مخاطب هدف می‎ شود. یکی از راهکارهای مناسب برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مربوط به الگوبرداری از رقباست. این امر به طور ویژه ‎ای در مورد رقبای بزرگ و موفق صحت دارد بنابراین در عرصه کسب و کار اگر فرصت الگوبرداری از دیگر رقبا را دارید، باید آن را به مثابه شیوه ‎ای مناسب مدنظر قرار دهید.

4. تعریف دقیق مخاطب هدف

تعامل با مخاطب هدف در فرآیند بازاریابی بدون تعریف درست آنها امکان ‎پذیر نیست. برخی از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی تمام مشتریان حاضر در یک کسب و کار هستند. این امر نتیجه بسیار منفی برای آنها در پی دارد. اگر شما تمام مشتریان یک بازار را مدنظر قرار دهید، باید هزینه بازاریابی گزافی را متحمل شوید. این امر از نظر بار مالی و توجیه اقتصادی قابل دفاع نیست. بنابراین شما نیاز به الگویی بهتر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت.

تعریف مخاطب هدف برند باید براساس وضعیت کسب و کار و میزان علاقه ‎مندی مشتریان حاضر در بازار نسبت به ماهیت برند صورت گیرد. برخی از برندها در این مرحله به خوبی مشتریان مناسب‎ شان را پیدا می ‎کنند بنابراین در ادامه مسیر طراحی برنامه بازاریابی نیازی به بازگشت دوباره به شرایط قبل ندارند.

5. برنامه ‎ریزی برای آپدیت محتوا

طراحی محتوای جذاب و تعاملی برای مخاطب هدف پایان مسیر بازاریابی نیست. شما باید توانایی تاثیرگذاری مداوم بر روی مخاطب هدف را نیز مدنظر قرار دهید. بسیاری از برندها پس از تولید محتوا دیگر به دنبال بهبود کیفیتش نیستند. همه بازاریاب ‎ها نسبت به هزینه‎ های بالای تولید محتوا آگاهی دارند بنابراین در صورت بروز چالش‎ های فراوان برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شاید کسب و کار شما نیاز به صرف بودجه‎ های کلان برای تولید محتوای تازه پیدا کند.

مطلب مرتبط: 6 راهکار جهت ایجاد بهترین برنامه بازاریابی

ایده مناسب در این بخش استفاده از محتوای قدیمی برند برای تعامل با مخاطب هدف است. این امر شامل آپدیت محتوای بازاریابی قدیمی به طور مداوم است. نتیجه این امر امکان تداوم تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود بنابراین شما مسیر بسیار کوتاه و کم‎ هزینه ‎تری برای بازاریابی طی خواهید کرد.

6. تولید محتوای چندرسانه ‎ای

تولید محتوای بازاریابی هرگز کار ساده ‎ای نیست. بسیاری از برندها در طول سال با شکست‎ های متعدد در زمینه بازاریابی مواجه می ‎شوند. یکی از دلایل اصلی شکست برندها در عرصه بازاریابی ناتوانی برای سازگاری با شرایط تولید محتوا در کانال‎ های ارتباطی مختلف با مخاطب هدف است. این امر شامل توجه به تمام شبکه‎ های اجتماعی پرطرفدار در میان مشتریان برند است. اگر شما قصد طراحی محتوای بازاریابی را دارید، باید این محتوا در قالبی تعاملی و چندرسانه‎ ای منتشر شود. این امر نیاز به تولید محتوای جداگانه برای هر شبکه اجتماعی را به شدت کاهش خواهد داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید