یکشنبه, ۲۵ مهر(۷) ۱۴۰۰ / Sun, 17 Oct(10) 2021 /
           
فرصت امروز

وقتی هر کارآفرینی به ایجاد یک استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی فکر می کند، برخی از پلتفرم ها اول از همه به ذهنش خواهد رسید. امروزه شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و اینستاگرام به اندازه کافی محبوب هستند که هر کس آنها را به خوبی مورد شناسایی قرار دهد. با این حساب شما مشکلی برای شناسایی این پلتفرم های محبوب نخواهید داشت. نکته مهم در این میان وجود برخی از پلتفرم های دیگر در دنیای آنلاین است. شاید این پلتفرم ها شهرت بسیار کمتری داشته باشند، اما به اندازه کافی مهم هستند تا شما را وادار به ارزیابی مزایای‏ شان در فرآیند طراحی برنامه بازاریابی نمایند. 

یکی از تغییرات سریع دنیای شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر مربوط به ظهور پلتفرم های اجتماعی تازه است. انگار هر روز یک شبکه اجتماعی تازه رونمایی می شود. شاید شمار بالایی از پلتفرم های تازه رونمایی شده جذابیت چندانی برای کاربران نداشته باشد، اما همان تعداد اندکی که موفق به جلب نظر کاربران می شوند، به خوبی عرصه رقابتی این حوزه را داغ نگه می دارند. با این حساب هر کسب و کاری باید توجه ویژه ای به پلتفرم های تازه و در آستانه رشد نشان دهد. این امر در کنار سایر پلتفرم های محبوب برای کاربران موجب توسعه هرچه سریع تر شهرت کسب و کار شما خواهد شد. 

انواع شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن برای برندها

بدون تردید بازاریابی در شبکه های اجتماعی بدون انتخاب بهترین پلتفرم ممکن امکان‎ناپذیر است. درست به همین خاطر ما در این مقاله به سراغ برخی از مهم ترین پلتفرم های بازاریابی در دنیا رفته که اهمیت ویژه ای برای بازاریاب ها دارند. نکته مهم اینکه پاسخگویی به سوال درباره بهترین شبکه اجتماعی تا حد زیادی به وضعیت کسب و کار شما بستگی دارد. با این حساب هیچ پاسخ از قبل مشخصی برای شما وجود ندارد. تنها کمک ما در این میان بررسی انواع مختلف شبکه های اجتماعی و کمک به شما برای انتخاب بهترین گزینه با توجه به وضعیت و معیارهای مدنظر کسب و کارتان است. اگر شما هم به دنبال انتخاب یک شبکه اجتماعی مناسب برای بازاریابی آنلاین هستید، هرگز این مقاله را از دست ندهید. 

مطلب مرتبط: ظهور شبکه های اجتماعی جدید در عرصه بازاریابی

انواع پلتفرم های اجتماعی در دنیا

شبکه های اجتماعی صوتی

انواع شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن برای برندها

بدون تردید فرمت صوتی در طول سال های اخیر جان تازه ای گرفته است. این امر تا حدود زیادی ناشی از ارائه پادکست های باکیفیت و حتی عرضه شان در قالب ویدئو برای کاربران بود. به این ترتیب امروزه کاربران بسیار زیادی در سراسر دنیا علاوه فرمت محبوب ویدئو، به فرمت صوتی نیز توجه نشان می دهند. 

وقتی درباره پلتفرم های دارای فرمت صوتی صحبت می کنیم، اول از همه کلاب هاوس و شاید پس از آن اسپاتیفای به ذهن انسان برسد. این امر به خوبی بیانگر اهمیت جذابیت ساختار و محتوای شبکه های اجتماعی است. دلیل این امر نیز محبوبیت بسیار بالاتر کلاب هاوس با عمری بسیار کوتاه در میان کاربران است. 

شاید یکی از دلایل اصلی شهرت روزافزون پلتفرم های صوتی بحران کرونا باشد. شبکه های اجتماعی مثل کلاب هاوس در طول دوران کرونا نقش بسیار مهمی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشتند. این امر به کسب و کارها امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را می داد. مهم تر از همه اینکه کلاب هاوس مکانی برای تعامل کاربران واقعی با هم بود. بسیاری از دوستان دور و نزدیک در طول دوران کرونا با کلاب هاوس همچنان با یکدیگر در تعامل بودند. با این حساب کلاب هاوس نقش مهمی در دوران قرنطینه و بحران کرونا بازی کرد. 

اگر شما به دنبال راه اندازی حساب کاربری رسمی برای برندتان در کلاب هاوس هستید، باید برخی از نکات اساسی را مدنظر قرار دهید. این نکات شامل موارد ذیل است:

•    برگزاری مراسم های کاری در قالب گفت وگوهای تخصصی

•    پوشش مراسم های رسمی برند برای اعلام استراتژی یا صحبت درباره محصولی تازه

•    مصاحبه های مختلف با افراد و کارآفرینان برجسته در سراسر دنیا

•    پخش زنده پادکست برند برای مخاطبان علاقه مند

•    برگزاری دوره های آموزشی منظم با مدت زمان 30 تا 40 دقیقه

بدون تردید شبکه های اجتماعی همچنان به توسعه خودشان ادامه خواهند داد. نکته مهم در این میان مربوط به اهمیت روزافزون فرمت صوتی است. با این حساب شما به خوبی امکان مدیریت فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت. بنابراین به هنگام انتخاب پلتفرم مناسب برای بازاریابی در صورت امکان کلاب هاوس و دیگر شبکه های اجتماعی را مدنظر قرار دهید. 

شبکه های اجتماعی ویدئویی

ویدئو هنوز هم محبوب ترین فرمت در میان کاربران محسوب می شود. این امر دلیل کاملا واضحی دارد: کاربران به راحتی امکان دسترسی به ویدئو و همچنین یادگیری نکات مختلف از دل آن را دارند. با این حساب یکی از ایده های اصلی در زمینه بازاریابی ویدئویی باید مربوط به آموزش نکات کاربردی به مخاطب هدف باشد. این امر کسب و کار شما را به طور قابل ملاحظه ای در صدر فهرست برندهای مورد علاقه مشتریان قرار می دهد. 

امروزه کاربران در شبکه های اجتماعی دیگر فقط به دنبال مشاهده محتوای سرگرم کننده نیستند. انتظارات مشتریان از ویدئوهای بازاریابی به طور روزافزونی در حال افزایش است. با این حساب اگر شما خودتان را با معیارهای مشتریان هماهنگ نکنید، شاید خیلی زود شانس تاثیرگذاری بر روی مشتریان را از دست بدهید. این امر شما را به طور قابل ملاحظه ای در میان مشتریان بدل به برندی کلیشه ای خواهد کرد. 

صحبت کردن درباره پلتفرم های ویدئویی در حوزه بازاریابی آنلاین امر بسیار ساده ای است. امروزه شمار بالایی از پلتفرم های ویدئویی در دسترس برندها قرار دارد. این امر شما را به بهترین شکل ممکن برای انتخاب گزینه ای مناسب راهنمایی خواهد کرد. برخی از بهترین گزینه ها در این میان شامل یوتیوب، تیک تاک، اینستاگرام و فیس بوک است. 

بدون تردید هر فردی در زندگی عادی اش دست کم در یکی از پلتفرم های بالا عضویت دارد. این امر از نظر دسترسی به مخاطب هدف کار تیم های بازاریابی را به شدت ساده می سازد. با این حساب شما مشکل چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.

مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نیمه دوم سال 2021

همانطور که پیش از این بیان کردیم، بازاریابی ویدئویی همراه با انتظارات فزاینده کاربران است. بنابراین شما باید ایده های جدید و مناسبی برای حضور در این فضا داشته باشید، در غیر این صورت شاید توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را خیلی زود از دست بدهید. 

انواع شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن برای برندها

برخی از بهترین ایده های مربوط به بازاریابی ویدئویی در پلتفرم هایی مثل تیک تاک یا یوتیوب به شرح ذیل است:

•    بیان ایده های تازه یا رونمایی از محصولات جدید در یوتیوب

•    نمایش پشت صحنه یا دفتر مرکزی برند در قالب یک پست ریلز اینستاگرام 

•    استفاده از تیک تاک برای نمایش میزان صمیمیت کارمندان با هم و جذابیت کار در برند شما 

شبکه های اجتماعی با محتوای ناپدیدشونده

امروزه بارگذاری محتوا به طور موقت یکی از ایده های جذاب برای هر کاربری محسوب می شود. بخش استوری اینستاگرام، اسنپ چت، فیس بوک و لینکدین امکانات بسیار زیادی در اختیار کاربران قرار می دهد. شاید مزیت اصلی استفاده از استوری عدم نیاز به ویرایش سنگین محتوا و همچنین ناپدیدشدنش پس از 24 ساعت نمایش باشد. هرچه باشد، امروزه استوری ها بخش مهمی در زندگی روزمره کاربران شبکه های اجتماعی محسوب می شود. 

بسیاری از برندها برای بیان اخبار فوری یا نمایش برشی از وضعیت کسب و کارشان از استوری استفاده می کنند. شما به طور معمول امکان بارگذاری محتوایی که اهمیت کمتری در مقایسه با پست های ثابت دارند، در قالب استوری را دارید. این امر از شوغی بیش از اندازه پست های شما جلوگیری کرده و امکان تعامل مناسب با کاربران را فراهم می سازد. امروزه بسیاری از برندها طوری با مشتریان شان تعامل دارند که هر لحظه مشتریان اعصاب شان به هم می ریزد. شما با استفاده از بخش استوری امکان کاهش میزان مزاحمت تان برای مخاطب هدف را خواهید داشت. 

پلتفرم های بحث و نقد 

بحث و نقد موضوعات مختلف یا ارائه راهکارهای جذاب ایده ای عالی برای بازاریابی محسوب می شود. نکته مهم در این میان پیدا کردن پلتفرمی مناسب برای انجام چنین کاری است. بسیاری از پلتفرم های اجتماعی در عمل برای بارگذاری محتوای کوتاه و سریع طراحی شده اند. همچنین هدف اصلی آنها نیز خدمت رسانی به کاربران واقعی و سپس در صورت امکان برندهاست. بنابراین شما به منظور تحقق هدف تان در زمینه بحث و نقدهای حرفه ای درباره موضوعات مختلف با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد. 

اگر شما به دنبال پلتفرم هایی مناسب برای بحث و گفت وگوی طولانی هستید، بهترین گزینه ها ردیت (Reddit) و کورا (Quora) هستند. این پلتفرم ها به شما امکان نقد و بررسی های طولانی در قالب متن را می دهند. نکته جالب اینکه بسیاری از کاربران برای حل و فصل مشکلات شان درباره موضوعات مختلف اول از همه به سراغ چنین پلتفرم هایی می روند. با این حساب شما در صورت سرمایه گذاری مناسب در این حوزه به خوبی امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان را خواهید داشت. 

انواع شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن برای برندها

وقتی شما در تلاش برای بازاریابی در کورا یا ردیت هستید، باید اول از همه به فکر دغدغه های مشتریان تان باشید، در غیر این صورت هیچ کس متن های طولانی شما را مطالعه نخواهد کرد. اگر خودتان را به جای مشتریان بگذارید، ایده های بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا خواهید کرد. همچنین تعامل با مشتریان برند نیز راهکاری عالی برای آگاهی از وضعیت آنها خواهد بود. اگر شما به چنین نکته ای توجه لازم را نشان ندهید، مشکلات تان به طور روزافزونی بیشتر می شود. در نهایت نیز حضورتان در پلتفرم هایی مثل کورا یا ردیت بی معنا خواهد شد. 

مطلب مرتبط: بهترین تقویم های بازاریابی در شبکه های اجتماعی کدامند؟

بدون تردید حضور در پلتفرم هایی مثل کورا و ردیت به دلیل اینکه کمتر شناخته شده هستند، سختی های خاص خودش را خواهد داشت. نکته مهم اینکه شما باید این سختی را برای دسترسی به برخی از بهترین مشتریان بازار تحمل نمایید. کسانی که در ردیت یا کورا عضویت دارند، به طور قابل ملاحظه ای برای تعامل با شما علاقه نشان خواهند داد. بنابراین شما مشکلی برای تعامل با آنها نخواهید داشت. 

پلتفرم های دارای خرید درون برنامه ای

خرید و فروش در شبکه های اجتماعی تا همین چند سال پیش ایده غیرممکن یا دست کم بسیار سختی بود. با این حال امروزه بسیاری از برندها به طور رسمی و خیلی راحت مشغول خرید و فروش در این فضا هستند. دلیل این امر توجه به وضعیت برندها از سوی شبکه های اجتماعی است. این نکته به طور قابل ملاحظه ای در دوران کرونا به برندها برای جلوگیری از ضررهای هنگفت کمک رساند. با این حساب مشاهده محبوبیت روزافزون پلتفرم های دارای خرید درون برنامه ای امر عجیبی نخواهد بود. 

انواع شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن برای برندها

اگر شما محصولی برای فروش به مشتریان دارید، تقریبا همه پلتفرم های اجتماعی از این کار پشتیبانی خواهند کرد. گزینه هایی نظیر پینترست، فیس بوک، اینستاگرام، تیک تاک و شاپیفای در دسترس شما هستند تا به ساده ترین شکل ممکن محصولات تان را عرضه نمایید. بنابراین تنها نکته ای که شما بدان نیاز خواهید داشت، یک ایده عالی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان است. 

پلتفرم های لایو استریم

استریم ویدئو یکی از گزینه های جذاب برای اینفلوئنسرها، برندها و همچنین کاربران عادی محسوب می شود. امروزه پلتفرم هایی مثل توئیچ، یوتیوب، اینستاگرام و همچنین فیس بوک از لایو استریم پشتیبانی می کنند. معنای این امر امکان ارتباط زنده و تصویری با هزاران نفر به طور همزمان است. این گزینه نه تنها در پوشش رویداده ای مختلف تاثیرگذار است، بلکه به شما امکان جلب نظر مشتریان را نیز به سادگی هرچه تمام تر می دهد. 

شاید اولین سوالی که برای بازاریاب ها درباره پلتفرم های دارای لایو استریم پیش بیاید، مربوط به نحوه استفاده از آنها در زمینه بازاریابی باشد. پاسخ مناسب به این سوال در آماده سازی شرایط نهفته است. شما امکان اجرای برنامه پرسش و پاسخ با مشتریان، استفاده از یک مهمان مشهور یا حتی لایوهای مشترک با اینفلوئنسرهای مختلف را دارید. چنین امری برند شما را به طور قابل ملاحظه ای در کانون توجه مشتریان قرار خواهد داد. 

شبکه های اجتماعی مخصوص کسب و کار

این دسته از شبکه های اجتماعی به اندازه کافی مشهور و شناخته شده هستند. پلتفرمی مثل لینکدین به تمام کارآفرینان امکان عضویت و تعامل با هم را می دهد. امروزه بسیاری از برندها برای استخدام نیروی کار جدید به جای اینکه در فضای عمومی آگهی دهند، لینکدین را انتخاب می کنند. دلیل این امر حضور تمام حرفه ای ها در فضای لینکدین است. 

مطلب مرتبط: نکاتی که هر بازاریابی درباره شبکه های اجتماعی باید بداند

بدون تردید پلتفرم هایی مثل لینکدین برای بازاریابی B2B گزینه بسیار جذابی محسوب می شوند. دلیل این امر نیز حضور تمام کارآفرینان و برندهای حرفه ای در این فضاست. نکته جالب اینکه امروزه یکی از معیارهای حرفه ای گری در فضای کسب و کار مربوط به عضویت در شبکه های اجتماعی نظیر لینکدین است. بنابراین شما به عنوان یک کارآفرین نیاز بسیار فوری برای عضویت در چنین پلتفرم هایی دارید، در غیر این صورت شاید هرگز از سوی مشتریان و دیگر برندها جدی گرفته نشوید. 

شبکه های اجتماعی خصوصی

انواع شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن برای برندها

برخی از شبکه های اجتماعی فقط امکان تعامل میان اعضایی که همدیگر را به خوبی می شناسند، فراهم می کند. این امر با هدف رهایی از دست مزاحمت های آنلاین و همچنین برندهای مختلف که فقط قصد بازاریابی به هر قیمتی را دارند، صورت گرفته است. 

پلتفرم هایی مثل دیسکورس، اسلک و فیس بوک گروپس به بهترین شکل ممکن بیانگر وضعیت پلتفرم های خصوصی هستند. عضویت برندها در چنین پلتفرم هایی به طور معمول ایده جذابی نیست، اما در صورتی که شما دامنه مناسبی از مشتریان علاقه مند به برندتان را دارید، راه اندازی یک گروه در قالب انجمن مشتریان ایده خوبی خواهد بود. شما با چنین کاری امکان جلب نظر مشتریان تان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت. همچنین وضعیت تان در مقایسه با دیگر رقبا نیز از نقطه نظر تعامل با مشتریان بهبود پیدا خواهد کرد. اگر کسب و کار شما هم مشتریان وفادار زیادی دارد، راه اندازی یک انجمن در شبکه های اجتماعی فوق ایده جذابی خواهد بود. 

شبکه های اجتماعی انگیزه بخش

انواع شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن برای برندها

برخی از شبکه های اجتماعی با هدف ارائه ایده های تازه و انگیزه بخشی در میان کاربران فعالیت دارند. پینترست، یوتیوب و همچنین اینستاگرام در زمینه چنین پلتفرم هایی جای می گیرند. کاربران در این پلتفرم ها علاوه بر جست وجوی محتوای مختلف امکان پیدا کردن ایده های تازه و الهام گیری از آنها در زندگی روزمره شان را دارند. بنابراین محبوبیت آنها به طور روزافزونی بیشتر می شود. 

مطلب مرتبط: دنیای رنگارنگ بازاریابی شبکه های اجتماعی

بسیاری از برندها حرفه ای جذابی برای مشتریان شان دارند. این امر در صورت توجه به وضعیت شبکه های اجتماعی که در بالا گفتیم، برندها را در موقعیت بسیار عالی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان قرار می دهد. امروزه هر کاربری در سراسر دنیا به محتوای نوآورانه و الهام بخش توجه نشان می دهد. بنابراین شما به سادگی هرچه تمام تر امکان استفاده از اینستاگرام، یوتیوب و پینترست برای پیشبرد اهداف تان در این زمینه را خواهید داشت. نتیجه چنین امری تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن خواهد بود. 

گاهی اوقات برندها دارای ایده های نوآورانه و بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان هستند. این امر باید به طور قابل ملاحظه ای از سوی شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان مدنظر قرار گیرد. اگر شما در این میان از یک پلتفرم خوب مثل پینترست یا یوتیوب استفاده نمایید، به بهترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را پیدا خواهید کرد. 

منبع : blog.hootsuite
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZnY7gU8j
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه