جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
برنامه‌ریزی برای هزینه‌های خرید مواد‌غذایی

خرید خوب، یک هنر است

8 سال پیش ( 1394/11/3 )
پدیدآورنده : تهمینه سهرابی  

آخر ماه است. تلفن همراهش را روبه‌رویش گذاشته و تقریبا تمام سلول‌های تنش گوش شده است. منتظر یک پیامک خوشایند است. همان پیامکی که تنها چند روز او را مسرور می‌کند. چشم‌هایش خسته است. پرونده‌ای را ورق می‌زند و خودش بیش از هر کسی می‌داند که دنبال چیز خاصی نیست. همان داده‌های همیشگی، همان اسامی و همان لیست‌های تکراری. پیامک باید دیروز می‌آمد. شاید تا ظهر بیاید. سرش را به نشانه خدایا شکرت به سمت آسمان می‌گیرد و در حالی که دست‌هایش را در جیب شلوار فاستونی‌اش فرومی‌کند، به ایستگاه اتوبوس پناه می‌برد. حال‌وهوای آغاز ماه همیشه برای او بوی خاصی دارد. بوی اسکناس‌هایی که نیامده می‌روند و برگه‌ای که همسرش با خط کج و کوله‌اش انواع خوراکی‌ها را روی آن یادداشت کرده، در دستش است و قبض‌های‌ طویل پر از اعداد و ارقام هم در جیبش جاخوش کرده‌اند. چیزهایی شبیه قبض روح! رو به همکارش می‌گوید: واقعا این خرج و مخارج کمرشکن شده. این لیست را ببین و همکارش که لیست بلندبالاتری در جیبش دارد، به حال او غبطه می‌خورد.
همه زندگی روی همین خریدهای ماهانه و لیست‌های بلندبالا می‌چرخد. به اهل خانه هم که نمی‌شود گفت ندارم. بالاخره ریسک کرده و تشکیل خانواده داده. از قدیم هم گفته‌اند: هر که طاووس خواهد، جور هندوستان کشد. پس باید فکر دیگری بکند. چون به نظر نمی‌رسد که فعلا از ترفیع رتبه و افزایش حقوق خبری باشد. دوستان و آشنایان هم که تعدادشان را به حداقل ممکن رسانده‌ است اما باز هم 10 روز مانده به پایان ماه کفگیر می‌خورد به ته دیگ. بخش اعظم این هزینه‌های روزمره مربوط به مواد‌غذایی است. هر روز که به سوپرمارکت محل سر می‌زند، حسن آقای بقال با لبخند ملایمی محتویات جیبش را خالی می‌کند و باز روز از نو و روزی از نو. اما او می‌خواهد به راهکارهای موثری بیندیشد. شاید راهی باشد که حقوق کارمندی‌اش را به روزهای آخر ماه هم بکشاند.

buy food 221

برای خرید برنامه‌ریزی کنید

فراموش نکنید که نخستین و مهم‌ترین کار شما برنامه‌ریزی است، نخست باید اطلاعات کامل از مصرف خود داشته باشید، باید بدانید در طول هفته و ماه چه میزان مواد‌غذایی مصرف می‌کنید. لیست خرید خود را منظم کنید و مشخص کنید دقیقا چه چیزهایی می‌خواهید بخرید. حتما پیش از خرید یک میان‌وعده سبک میل کنید و گرسنه به خرید نروید! فقط روی لیست خریدتان تمرکز کنید تا از خریدهای هوس‌انگیز یا اشتباهات پرخرج مثل گرفتار شدن در زرق و برق پاساژها پیشگیری کنید.

خرید از مراکز بورس مواد‌غذایی

خرید مواد‌غذایی از مغازه‌های عمده‌فروشی همیشه راه‌حل مناسبی برای کمتر هزینه کردن است. فروش فله‌ای مواد‌غذایی مانند خشکبار، حبوبات و غیره در این مغازه‌ها موجب شده تا قیمت‌ها تا حدود زیادی کمتر از نمونه‌های مشابه بسته‌بندی شده باشد. مثلا اگر یک کیلو عدس در سوپرمارکت‌ها تا 14هزار تومان است، همین ماده غذایی به‌صورت فله‌ای دو الی سه هزار تومان ارزان‌تر است. کافی است که زحمت رفتن به این مغازه‌ها را به خود بدهید. میدان محمدیه یا همان اعدام سابق مرکز بورس انواع مواد‌غذایی است. خیابان خیام شمالی و جنوبی، خیابان مولوی و خیابان انبار نفت مراکز عمده فروش مواد‌غذایی هستند که انبارهای انواع مواد‌غذایی در آنها واقع شده‌اند. قیمت مناسب و تنوع محصولات، دلیل قانع‌کننده‌ای برای حضور شما در این مکان است. البته فراموش نکنید مواد‌غذایی را که تاریخ مصرف کوتاه‌مدت ندارند و معمولا فاسدشدنی نیستند، به مقدار مصرف چند ماهه خود خریداری کنید. یعنی مثلا حبوبات شش ماه خود را یک‌جا بخرید.

خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای

از آنجایی که تداوم زندگی تنها در کسب درآمد نیست، بهتر است به این نکات نیز توجه کنید که مدیریت هزینه‌های زندگی، اصلی مهم‌تر از پول پارو کردن است. هر چقدر هم که درآمد خوبی داشته باشید، شیوه خرج کردن شماست که در نهایت میزان دارایی‌های شما را تعیین می‌کند. برخورداری از تخفیف‌های ویژه همیشه یک گزینه مناسب برای کمتر پول خرج کردن است. برندها و تولیدکننده‌هایی که محصولات خود را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسانند معمولا تخفیف‌های دائمی یا فصلی را برای کالاهای خود در نظر می‌گیرند. بنابراین خرید از این مراکز می‌تواند کمک زیادی به صرفه‌جویی در هزینه‌های شما بکند.

مواد سالم‌تر را انتخاب کنید، آنها ارزان‌ترند

استفاده از مواد سالم‌تر، در حقیقت صرفه‌جویی در پول شماست. وقتی خانواده‌ها به رژیم‌های لاغری روی می‌آورند، علاوه بر کاهش وزن، هزینه‌های خورد و خوراک آنها هم کم می‌شود. کاهش هزینه‌ها از محل کاهش حجم وعده‌های غذایی و خرید میزان کمتری از غذاهای پرکالری است که باعث هزینه بیشتر خورد و خوراک می‌شود. مردم تمایل زیادی به هزینه کردن برای غذاهای پرکالری دارند. غذاهایی که با وجود کالری زیاد، ارزش غذایی بالایی ندارند؛ مانند نوشیدنی‌ها، شیرینی‌ها و انواع چیپس. اگر ارزش غذایی مواد خوراکی را در هنگام خرید در نظر بگیرید، از پولتان بهتر استفاده خواهید کرد. مثلا نوشیدنی‌های طعم‌دار، نوشابه‌ها، دلستر و غیره را که اغلب دارای کالری‌های بی‌فایده هستند به راحتی می‌توان با آبمیوه‌های صددرصد طبیعی که بسیار کم‌هزینه‌ترند، جایگزین کرد.

از کشاورزان خرید کنید

به دنبال خوراکی‌های فصل باشید؛ خوراکی‌های فصل معمولا قیمت‌گذاری مناسبی دارند. همچنین می‌توانید از فروشگاه محله‌ای کشاورزان با قیمت‌های بسیار مناسب خرید کنید؛ مثلا در اطراف تهران، جاده شهرری یا ورامین، کشاورزان محصولات خود را به‌صورت مستقیم در کنار جاده می‌فروشند، هم تازه هستند و هم قیمت مناسب‌تری دارند چون هزینه‌های حمل‌و‌نقل آنها اضافه نشده است.

در مصرف غذاهای پروتئینی صرفه‌جویی کنید

protein foods3

در صورت امکان، موادغذایی ارزان نظیر لوبیا، تخم‌مرغ، سویا و باقلا را جایگزین گوشت، مرغ و ماهی گران‌قیمت کنید. در هفته یک یا چند وعده سبزیجات سالم را برای صرفه‌جویی در پول‌تان مصرف کنید. تخم‌مرغ منبع عالی و ارزان پروتئینی برای همه وعده‌های غذایی است. همچنین می‌توانید مقدار کمتری از گوشت و مرغ و ماهی مصرف کنید و ظرف غذای‌تان را با حبوبات، لوبیا، تخم‌مرغ و سبزیجات پر کنید. زمانی که گوشت می‌خرید، قطعه‌های کوچک‌تر را بردارید. مثلا برای خرید گوشت گاو، قسمت کمر یا دنده‌ها را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید به جای اینکه بابت تکه‌تکه کردن مرغ به قصاب پول بدهید، یک مرغ درسته بخرید و آن را در قطعه‌های کوچک فریز کنید.

نه اسراف، نه هوس

آمار دقیقی از مواد‌غذایی باقیمانده داشته باشید و مراقب اسراف باشید. در دوره برنامه‌ریزی برای خرید حتما بررسی کنید چه مواد‌غذایی اضافه می‌ماند یا فاسد می‌شود و مصرف آن را کنترل کنید. برای تمام مواد‌غذایی برنامه داشته باشید.

بسته‌بندی‌ها را فراموش کنید

خرید محصولات بسته‌بندی شده، شسته شده یا خرد شده همیشه گران‌تر تمام می‌شوند. ولی ممکن است برای افرادی که تنها زندگی می‌کنند، محصولات فسادپذیر، به‌خاطر بسته‌بندی‌های کوچک و به اندازه نیازشان با وجود قیمت بیشتر، به صرفه‌تر باشد. تا جایی که امکان دارد کارها را خودتان انجام دهید، سیب‌زمینی خرد شده آماده سرخ کردن بسیار گران است، خودتان این کار را بکنید، هم لذت‌بخش‌تر و سالم‌تر است و هم هزینه کمتری می‌پردازید.

عمده خرید کنید و عمده بپزید

اگر معمولا از محصولاتی مشابه استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را از عمده‌فروشی‌ها ارزان‌تر تهیه کنید. خرید عمده، روشی بسیار مفید است تا در طول مصرف آن محصول، در پولتان صرفه‌جویی کنید. همچنین می‌توانید از فروشگاه‌هایی که برای خرید عمده به شما تخفیف خوبی می‌دهند، استفاده کنید. آشپزی عمده، صرفه‌جویی در پول و زمان است. غذای خود را یکجا بپزید و در بسته‌بندی‌های مناسب یک وعده خانوادگی نگهداری کنید. در این صورت در مصرف گاز و آب و غیره هم صرفه‌جویی کرده‌اید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zhQk7jf9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه