سه شنبه, ۲۸ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Tue, 16 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

با توجه به کاهش صید در سال‌های اخیر وضعیت صیادی در شمال کشور افت کرده و اقتصادی نیست. برخی صیادان کهنسال به دلیل سابقه صیادی و سن بالا و همچنین مشکلات اقتصادی و معیشتی توان پرداخت حق بیمه 27درصدی را ندارند، علاوه بر اینکه قشر صیادی مشمول شرایط سخت و زیان‌آور نیز هستند.

درخواست صیادان شمال از دولت این است که مانند مشاغل دیگر کشاورزی، حق بیمه کمتری از مبلغ کنونی داشته باشند. آنها حتی به پرداخت 17درصدی نیز قانع هستند. در حال حاضر 80درصد صیادان شمال به تامین‌اجتماعی بدهکارند. بر این اساس، در سال 91 پس از 13سال تلاش مستمر اتحادیه صیادان، مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را مبنی بر طرح تعدیل، بازخرید و ساماندهی صیادان تصویب کرد. قرار شد 72میلیاردتومان از محل بودجه به اجرای این طرح اختصاص یابد اما تنها 10میلیاردتومان آن محقق شد که با این مبلغ، 400نفر از جمعیت 11هزارو 700نفری صیادان شمالی بازخرید و تعدیل شدند.

متاسفانه با توجه به آمارهای موجود، هم‌اکنون صیادان شمال از نظر درآمدی زیر دهک سه و از کم‌درآمدترین اقشار جامعه قلمداد می‌شوند، بنابراین اجرا شدن هرچه سریع‌تر این طرح و کاهش بخشی از فشار مالی این فعالان زحمتکش، ضروری به‌نظر می‌رسد.

با توجه به آنچه گفته شد اکنون 62میلیارد تومان از مبلغی که قرار بود برای اجرای این طرح اختصاص یابد، باقی مانده است. اگر این میزان به تعاونی‌های صیادان پرداخت شود، بخش بزرگی از مشکلات صیادان برطرف خواهد شد. این در حالی است که سن 30درصد از جمعیت صیادان بالا رفته و دیگر توان فعالیت‌های صیادی را ندارند. به همین دلیل کل تعاونی‌های صیادی شمال تقریبا غیرفعال شده و برای ادامه فعالیت توجیه اقتصادی ندارند.

متاسفانه وزارت جهادکشاورزی و مجلس شورای اسلامی، در بخش کشاورزی تمرکز و توجهشان به مرغداران، باغداران، دامداران و دیگر بخش‌هاست و گویی صیادان را کمرنگ می‌بینند. این در حالی است که صید و صیادی در کشور ما به شمال و جنوب ختم می‌شود و قسمت عمده‌ای از سهم بازار شیلات را در دست دارد. البته وضعیت صیادان جنوب (خلیج فارس و دریای عمان) بهتر از همکاران‌شان در مناطق شمالی و حاشیه دریای خزر است. انتظار داریم که دولت و مجلس در یک حرکت جدی، نگاه مهربانانه‌تری به این بخش داشته باشند تا بتوانیم با ساماندهی صیادان و مدیریت صید در کشور، نه تنها شاغلان را از مشکلات عدیده‌ای که گرفتار هستند رها سازیم، بلکه بستر صید یعنی دریا را از گزند نابودی و تهدید منابع ملی نجات دهیم. این امر محقق نخواهد شد مگر با اراده دولت تدبیر و امید و تغییر رویکردها و سیاست‌های بخش شیلات کشور.

* رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی کشور

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YGFVpRnv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه