یکشنبه, ۳۰ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Sun, 21 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

نامش جیمز برین هوپ است، اما بیش از آنکه او را با نامش بشناسیم با طرح‌های وسوسه‌انگیزش روی آهن می‌شناسیم. امضاهای او پای طرح خودروهایی نظیر کرایسلر، دایملر، جنرال‌موتورز، فورد و اپل نقش بسته است. او حالا از غرب بار سفر بسته و به انتهای جاده ابریشم آمده تا شاید با طرح‌های ابریشمی‌اش معجزه‌ای بیافریند. برای حضور در نشست خبری‌اش به غرفه چری در چهاردهمین نمایشگاه خودروی پکن می‌روم.

نوبت پرسش به من نمی‌رسد و از او می‌خواهم که به پرسش‌هایم اختصاصی جواب دهد. با کمال میل می‌پذیرد و اصرار دارد که مرا پیش از این دیده است. با همین جملات گفت‌وگوی ما شروع می‌شود. قصه کوچ هوپ از ۱۱ سالگی وقتی از کانادا به آمریکا رفته شروع شده، با اینکه مابقی زندگی‌اش را در کانادا نبوده اما با غرور خاصی خود را کانادایی معرفی می‌کند.

او با شرکت‌های خودروسازی بزرگی چون جنرال‌موتورز، فورد و کرایسلر همکاری داشته و سپس به آلمان آمده، سال‌ها در صنعت خودروی آلمان اتود زده و حالا حدود دو سال است که به قول خودش در تلاش است تا به روح صنعت خودروی چین فلسفه طراحی بدمد. جیمز برین هوپ همانند اسمش به رشد صنعت خودروی شرق امیدوار است. با او درباره تفاوت‌های صنعتی شرق و غرب گفت‌وگو کردیم.

شما قبلا با خودروسازان غربی همکاری داشته‌اید و حالا با یک خودروساز شرقی کار می‌کنید، تجربه کار در شرق چگونه است؟

طراحی مانند یک زبان بین‌المللی است و هر کس که طراح می‌شود باید سودای این کار را در سر داشته باشد. اکنون در چری ما یک تیم طراحی داریم که از کشورهای فرانسه، کانادا، ژاپن، کره، استرالیا و... هستند و همراه یکدیگر در قالب یک تیم صمیمی و نزدیک محصولات چری را طراحی می‌کنیم و من خوشحالم از اینکه با چنین تیمی کار می‌کنم.

در طراحی خودرو، برای غربی‌ها چه چیزی اهمیت دارد و برای شرقی‌ها چطور؟

به‌عنوان شخصی که سال‌ها در غرب فعالیت کرده‌ام باید بگویم آن چیزی که در غرب اهمیت دارد کیفیت و موتور است، اما چینی‌ها بیشتر به دنبال ظاهر هستند و رنگ‌ها برایشان معنا دارد. مثلاً چری تعداد زیادی خودروی قرمز دارد زیرا به اعتقاد آنها قرمز رنگ خوش‌شانسی است یا در نامگذاری خودروهایشان از شماره ۴ استفاده می‌کنند زیرا معتقدند شماره ۴ آنها را از مرگ دور نگه می‌دارد.

در هر صورت فرهنگ شرقی‌ها بسیار با غرب فرق دارد و شرقی‌ها به دنبال موضوعات متفاوتی نظیر رنگ، شکل ظاهری یا قطعات الکترونیکی هستند. در حقیقت سلیقه شرقی‌ها با غربی‌ها تفاوت دارد با این حال من به این فرهنگ علاقه‌مند هستم و در قالب یک تیم خوب با آنها کار می‌کنم.

با توجه به همین تجربه‌ای که دارید، آینده صنعت خودروی چین را چگونه ترسیم می‌کنید؟

بررسی شرایط فعلی محصولات چینی نشان می‌دهد که صنعت خودروی این کشور به سرعت در حال کم کردن فاصله خود با جهان است. اکنون همه برندها اجازه ورود به بازار چین را دارند و همین موضوع منجر به شکل‌گیری یک فضای رقابتی می‌شود. من به آینده صنعت خودروی چین امیدوار و خوشبین هستم زیرا امروز این صنعت در حال سازماندهی ساختار طراحی‌های بدیع خود است.

شرکت‌های بزرگ خودروسازی در طراحی خودروها به سمتی پیش رفته‌اند که محصولات هر یک شخصیت خاص خود را دارد، آیا شما در چری همچنین هدفی را دنبال می‌کنید؟

بله، ما یک کانسپت از آریزو۵ درست کرده‌ایم و در محصولات آینده دی‌ان‌ای آریزو۵ مشخص خواهد بود زیرا محصولات بعدی از یک پلتفرم ثابت تولید خواهند شد.

وقتی به محصولات چینی نگاه می‌کنیم به‌طور ناخودآگاه طراحی‌شان ما را یاد محصولات کره‌ای، ژاپنی و دیگر کشورها می‌اندازد. محصول آریزو ۵ هم از این قاعده مستثنا نیست، آیا قرار است شما هم همین روند را ادامه دهید یا آن را متوقف کنید؟

در سال ۲۰۱۴ ما کانسپت آلفا ۵ را در نمایشگاه پکن به نمایش گذاشتیم. امروز صبح من تبلیغ نسل جدید هیوندا النترا را دیدم و متوجه شدم چقدر این دو خودرو شبیه هم هستند درحالی‌که ما طراحی خودروها را خیلی پیش‌تر انجام داده بودیم، در حقیقت می‌خواهم بگویم که این اتفاق طبیعی است زیرا زبان طراحی خودرو در حال نزدیک شدن به‌هم است. به صراحت می‌گویم که در طراحی آریزو ۵ از هیچ برندی کپی‌برداری نشده اما برنامه‌ریزی ما برای آینده مستقل کردن طراحی‌ها و ارائه مدل‌های خاص‌تر و تازه‌تر به بازار است.

درباره صنعت خودروی شرق صحبت کردیم، شما می‌دانید که بخش‌خصوصی ایران یکی از شرکای چری است. آیا اطلاعاتی درباره صنعت خودروی ایران دارید که براساس آن بتوانید درباره مسیر رشد این کشور نظر بدهید؟

اگر صادقانه بگوییم من اطلاعات خاصی درباره صنعت خودروی ایران ندارم. من فقط دسامبر سال گذشته برای رونمایی تیگو۵ به ایران دعوت شدم اما متأسفانه به این دلیل که پاسپورتم در سفارت انگلیس بود نتوانستم به ایران بیایم اما خیلی علاقه‌مندم که با ادامه همکاری‌ام با چری بتوانم به ایران بیایم زیرا شنیده‌ام که ایران مکان‌های دیدنی و کوه‌های فوق‌العاده‌ای برای اسکی دارد و من به‌عنوان یک کانادایی علاقه‌مندم که در این کوه‌ها اسکی کنم.

ارتباط با نویسنده: [email protected]

شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودروهای وارداتی  به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WS7L1afl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
شماره 2847 روزنامه فرصت امروز صفر تا صد طراحی خبرنامه برای برند تغییر استانداردهای سوخت آمریکا؛ آیا واقعاً به نفع خودروساز و مصرف کننده است؟ قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۲۹ آذر ۱۴۰۴ دیجئو دارایی کلیدی شرق آفریقا را می فروشد؛ تمرکز بر ترازنامه و «خروج انتخابی»  «Nothing» با سرمایه گذاری مردمی ۸ میلیون دلار گرفت؛ رشد برند با جامعه، نه فقط VC بانک مرکزی روسیه نرخ را ۱۶٪ کرد؛ پیامش برای کسب وکارها: «پول هنوز گران است»  ترامپ مدیا با شرکت فیوژن ادغام می شود؛ وقتی «روایت» جای «تناسب کسب وکار» را می گیرد قیمت دلار امروز بازار آزاد شنبه ۲۹ آذر در کانال ۱۳1 هزار تومان تزریق هوش هیجانی به فرهنگ سازمان قیمت طلا و سکه امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ ویزا و مسترکارت ۱۶۷.۵ میلیون دلار برای پرونده کارمزد ATM پرداخت می کنند شاخص کل بازار بورس به دنبال فتح کانال 4 میلیون واحد برنامه ریزی هوش مصنوعی در ایران؛ چگونه در شرایط تحریم تصمیم درست بگیریم؟ قیمت خودرو های پر تیراژ داخلی در اولین روز هفته شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه