آگهی‌ هایی با هدف فرهنگ سازی تغذیه سالم - فرصت امروز

چهارشنبه, 26 شهریور 1393 - 09:41

آگهی‌های فرهنگی و بهداشتی روزبه‌روز از کیفیت بالاتری برخوردار می‌شوند؛ آگهی‌هایی که با هدف فرهنگسازی در میان عامه مردم ساخته شده و از رسانه‌های جمعی مختلف پخش می‌شوند. ساخت این سبک آگهی‌ها سخت و دشوار است، چون هدف آنها فرهنگ سازی است و باید در زمانی کوتاه، پیام اصلی مورد نظر خود را به مخاطب
برسانند.

 

گاهی نیاز است که صدای گوینده روی آن پخش نشود و طراحان آگهی فقط از طریق تصویر و موسیقی هدف نهایی را به بیننده منتقل کنند. جالب اینکه این آگهی‌ها اگر خوش‌ساخت و بامحتوا باشند به راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی میان مخاطبان منتشر و دست به دست می‌شوند؛ این همان چیزی است که هدف اصلی سازنده بوده و بدون پرداخت هزینه چندانی به آن دست پیدا می‌کند. درنتیجه توجه به محتوای این آگهی‌ها از اهمیت فوق‌العاده بالایی
برخوردار است.
چندی است تعدادی آگهی فرهنگی- بهداشتی از طریق رسانه‌های مختلف درحال پخش است و وزارت بهداشت و درمان و سازمان صداوسیما هم از ساخت آنها حمایت کرده‌اند. در این تیزرهای بهداشتی نحوه تغذیه افراد مختلف جامعه به تصویر کشیده شده است.

تغذیه‌ای که این روزها درمورد آن بحث‌های مختلفی مطرح است و هر روز محصولی به محصولات ممنوعه این حوزه اضافه می‌شود. براین اساس مردم کشور باید نسبت به شیوه تغذیه خود تجدید نظر کنند و نگاه خود را درباره این موضوع تغییر دهند تا عمر سالم و طولانی‌تری داشته باشند.

 



با مهربانی از خود مراقبت کنید
در همین راستا یک آگهی با شعار «با مهربانی از خود مراقبت کنید» چندوقتی است که در حال پخش است. این آگهی مربوط به شیوه تغدیه در طول عمر مفید یک فرد است. آگهی با شیوه فیلمسازی اسپیلیت اسکرین ساخته شده است.

در آن دو تصویر با یک رابط در یک قاب نمایش قرار گرفته‌اند؛ یعنی دوبرداشتی که همزمان دو زندگی متفاوت را در یک تصویر به نمایش درآورده است. یکی از تصاویر پیرمردی را نشان می‌دهد که از کودکی شیوه تغذیه درستی را برای زندگی برگزیده و غذای سالمی را می‌خورد. در تصویر دیگر پیرمردی را می‌بینیم که تغذیه ناسالمی دارد و از کودکی توجهی به این موضوع
نکرده است.
در هر سکانس از فیلم مرحله جدیدی از زندگی این دو پیرمرد نمایش داده می‌شود. برای مثال شروع آگهی بیدار شدن دو کودک را نمایش می‌دهد؛ یکی صبح زود و دیگری ساعتی از روز گذشته.

بعد از آن فیلم با صبحانه خوردن همان دو کودک ادامه پیدا می‌کند، یکی مربا و آب میوه می‌خورد و دیگری ساندویچ کالباس با نوشیدنی غیرسالم. به همین ترتیب کارگردان، سکانس به سکانس جلو می‌رود تا زمانی که پیرمرد با تغذیه ناسالم در بیمارستان است و دیگری همراه با خانواده وقت می‌گذراند.


لحظه آخر آگهی تصویری به یاد ماندنی را در ذهن بیننده باقی می‌گذارد. در این صحنه نوه هر دو پیرمرد در کنار آنها و موقع بوسیدن پدربزرگ‌های خود به تصویر کشیده می‌شوند؛ البته بوسیدن نوه پیرمرد سالم در خانه و بوسیدن پیرمرد ناسالم در بیمارستان. آگهی از کیفیت تصویربرداری خوبی برخوردار است. موسیقی متنی که در اغلب آگهی‌های بهداشتی استفاده می‌شود، نیز در پس زمینه تصویر، بیننده را همراهی می‌کند. این موارد در کنار هم باعث شده آگهی تاثیرگذاری قابل قبولی داشته باشد و ذهن بیننده را حتی برای لحظه‌ای به خود
درگیر کند.
قبل از این هم شاهد ساخت آگهی‌های فرهنگی مختلف در این زمینه بوده‌ایم، اما توجه بیشتر به گروه مخاطبان خاص این آگهی‌ها، می‌تواند توجه بیشتری را از سوی بیننده‌ها در پی داشته باشد. اگر روی این سبک آگهی‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری شود، مطمئنا در آینده نزدیک تاثیرات آنها را در سطح جامعه شاهد خواهیم بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی