پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، گفت: 2 هزار و 702 حلقه چاه غیرمجاز در این استان وجود دارد.
رضا نعیمی اظهار کرد: از زمان تشکیل این شرکت تاکنون، 3هزار و 482 حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی و در 780 مورد با متخلفان برخورد شده است.
وی افزود: کمبود اعتبار مانع ساماندهی بیشتر گروه‌های گشت و نظارت بر بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی و برخورد قانونی با متخلفان شده است.
نعیمی اظهار کرد: به علت تعداد زیاد چاه‌های غیرمجاز، برخورد با متخلفان و پر‌کردن چاه‌های غیرمجازی که در حریم چشمه‌ها و قنات‌ها قرار دارند، در اولویت است.
وی اظهار کرد: هرگونه برداشت از این منابع بدون مجوز وزارت نیرو جرم محسوب می‌شود و طبق بند پنج ماده 45 قانون اساسی مستوجب کیفر است. براساس اصل 45 قانون اساسی و ماده یک قانون توزیع عادلانه آب، منابع آب زیرزمینی از مشترکات بوده و در اختیار حکومت اسلامی است تا طبق مصالح عامه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو برداشت غیرمجاز و توسعه و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی را ممنوع اعلام کرده، افزود: حفر چاه‌های غیرمجاز آب و برداشت بیشتر از آنچه در پروانه بهره‌برداری چاه‌های مجاز اعلام شده، موجب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و از بین رفتن آبخوان‌ها شده است.
وی گفت: نشست زمین، خشک شدن چاه‌ها، قنات‌ها و چاه‌های کشاورزی از جمله پیامدهای حفر چاه‌های غیرمجاز است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، ادامه داد: این کار همچنین باعث مهاجرت روستاییان به شهرها، حاشیه‌نشینی و بروز تنش‌های اجتماعی می‌شود.
نعیمی با بیان اینکه ساختار مصرف آب در استان نامناسب و بهره‌وری منابع آب کم است، اظهار کرد: 94 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی، چهار درصد در بخش شرب و دو درصد در صنعت است و این در حالی است که بازدهی آب در بخش کشاورزی بسیار کم و حدود 35 درصد است.
به گزارش ایرنا، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: منابع آب محدود و نیاز به آن نامحدود است و این وضعیت، فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف برای استفاده بهینه از این منبع خدادادی را ضرورت می‌بخشد.
وی افزود: برای این منظور تاکنون 26 تشکل آب بران با عضویت کشاورزان پایاب سدهای استان و چاه داران تشکیل شده است. اکنون در خراسان شمالی دو هزار و 943 حلقه چاه مجاز وجود دارد.

 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hkJS2Ayi
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه