جمعه, ۲۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 10 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

دو سوالی که عمدتاً در مصاحبه های شغلی پرسیده می شوند اینها هستند: «بزرگ ترین نقطه قوت شما چیست؟» و «بزرگ ترین نقطه ضعف شما چیست؟» احتمالاً این سؤالات به دفعات از شما نیز پرسیده شده است و در تمامی موارد پاسخی آماده برای هر کدام داشته اید. بهتر است بدانید که باید به گونه ای متفاوت به این سؤالات فکر کنید و پاسخ هایی ارائه دهید که شما را نسبت به سایرین برتر و برجسته تر نشان دهد.

بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟

براساس فرمول و قاعده ای قدیمی، در پاسخ به این سؤال باید راهی برای تبدیل نقطه ضعف به نقطه قوت پیدا کرد. گرچه تلاش برای رسیدن به این هدف کاملاً صحیح است، اما صحبت راجع به یک نقطه ضعف به صورتی که گویی وجود ندارد، راه درستی برای پاسخگویی به آن نیست. به علاوه استخدام کنندگان در تشخیص اینکه گفته شما از روی ضعف است یا تنها قرار دادن شما در شرایطی خوب، بسیار حاذق هستند.

مطلب مرتبط: چگونه مصاحبه شغلی خوبی داشته باشیم

بهتر است به جای این کار موردی را انتخاب کنید که واقعاً برای شما یک نقطه ضعف محسوب می شود. با صداقت، ذره ای از فروتنی و آسیب پذیری خود را به نمایش بگذارید. هیچ کس عالی نیست و صرف نظر از اینکه شما چقدر فوق العاده هستید، همواره موردی وجود دارد که نیازمند بهبود بیشتری است. زمانی که راجع به یک نقطه ضعف واقعی صحبت می کنید، در حقیقت به کارفرمای خود نشان می دهید توانایی خودآزمایی را دارید. صداقت تأثیر بسزایی دارد و نه تنها توانایی شما را در تشخیص زمینه هایی که نیازمند پیشرفت است نشان می دهد، بلکه اشتیاق تان در انجام آن را نیز به نمایش می گذارد.

تنها راه برای برتری حقیقی، سبک معرفی خود و صحبت از نقاط ضعف تان است. این سبک نباید کلی و در عوض باید با موقعیت شغلی که برای آن اقدام کرده اید، متناسب باشد. اگر در یافتن موردی خاص دچار مشکل شدید، شرح وظایف شغل را بخوانید و به توانایی و مهارت های مهم و یا پیش نیازهای اشاره شده در لیست نگاه کنید. نقطه ضعف شما می تواند توانایی و یا یک جنبه شخصیتی مانند درونگرایی و یا برونگرایی باشد. این نقطه ضعف باید موردی باشد که در حال حاضر مشغول کار بر روی آن هستید، به طوری که توانایی توضیح در چگونگی عقب نراندن شما و کنترل آن را داشته باشید. این فعالیت ها تعهد شما را در بهبود و ایجاد مهارت های جدید نشان می دهند.

هنگام صحبت در مورد نقطه ضعف خود آن را در قالب داستانی بیان کنید. این داستان باید درباره نقطه ضعف، چگونگی تأثیر گذاری آن بر شما و شغل کنونی تان، مراحلی که برای پیشرفت آن طی می کنید و یک مزیت به دست آمده از آن باشد. با این روش نقطه ضعف خود را اعلام می کنید و در عین حال نحوه مقابله خود با آن را نیز نشان می دهید. اتمام داستان با اشاره به درس و عبرتی که گرفته اید، نشان دهنده رشد و پیشرفت شماست و در نتیجه مصاحبه کننده آن را بسیار بیشتر و بهتر از نقطه ضعف تان به خاطر خواهد سپرد.

بزرگ ترین نقطه قوت شما چیست؟

در مواجهه با این سؤال باید با اطمینان کامل و بدون هرگونه خودنمایی پاسخ دهید. مرز بسیار باریکی میان اطمینان و خودنمایی وجود دارد و همین مرز در مصاحبه از اهمیت خاصی برخوردار است. درست مانند نقطه ضعف ، نقطه قوت شما نیز باید مرتبط با شغلی باشد که برای آن اقدام کرده اید. بهترین راه برای برجسته نمایی نقطه قوت، انتخاب مهارتی خاص و ادغام آن با یک وجه شخصیتی خود است. برای مثال می توانید راجع به ارتباط و سبک مدیریتی خوش بینانه، مثبت و انگیزشی خودتان صحبت کنید.

با توجه به این سه نکته که چه مهارتی را نشان می دهید، چه صفاتی را با آن همراه می سازید و با چه مثالی چگونگی استفاده از آن را در زمان مناسب نشان می دهید، داستان خود را ایجاد کنید. شما باید داستان را با روشن سازی یک نقطه قوت خاص شروع کنید و سپس جزییات موقعیتی که از آن استفاده کرده اید را ارائه دهید. در ادامه به چگونگی کارایی این نقطه قوت در وظیفه فعلی اشاره کنید و داستان خود را با موارد استفاده این مهارت در شرکتی که با آن مصاحبه می کنید، خاتمه دهید.

مطلب مرتبط: چه سوال هایی را در مصاحبه شغلی نپرسیم؟

از آنجایی که نمی خواهید شخصی خودنما جلوه کنید، به یاد داشته باشید فروتنی را به داستان خود بیفزایید. درباره دیگر افرادی که سهمی در رویداد موردبحث شما داشته اند، صحبت کنید. راجع به اینکه آن افراد چگونه به شما کمک کرده اند و یا درسی که از همکاری با آنها گرفته اید، حرف بزنید. این گفته ها داستان شما را قابل بازگو یی می کنند و به کارفرما نشان می دهند شما می توانید عضوی از یک گروه باشید.

به خاطر بسپارید راه استادانه پاسخ دادن به این سؤالات صداقت است. زمانی که هنگام صحبت از نقاط ضعف و نقاط قوت خود توانایی یکسانی نشان می دهید، به عنوان گزینه ای چشمگیر دیده خواهید شد. پذیرش نقاط ضعف و همچنین صحبت راجع به نقاط قوت همراه با فروتنی، شما را برای موفقیت آماده می سازد.

منبع : forbes
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nj6fzU4K
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه