دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

سال 2023 را می توان سالی تحول آفرین برای هوش مصنوعی قلمداد کرد؛ چرا که این فناوری محبوبیت بالایی پیدا کرد و محور اصلی بسیاری از برنامه های شرکت های بزرگ شد. اکنون که سال 2023 رو به پایان است، زمان خوبی است تا گمانه زنی هایی پیرامون آینده هوش مصنوعی داشته باشیم. با دیجیاتو همراه باشید تا آینده مهم ترین فناوری حال حاضر دنیا را ترسیم کنیم. 

OpenAI یک شرکت محصول محور می شود

پس از تغییرات مدیریتی در نوامبر 2023، ظاهراً شیوه کاری OpenAI نیز دست‎خوش تغییر شده و سیاست محافظه کارانه هیئت مدیره قبلی ممکن است جای خود را به اهداف تیم جدید در عرصه تجاری بدهد. 

چندی پیش، OpenAI فروشگاه GPT را به کاربران معرفی کرد و گزارش ها از راه اندازی آن در دسامبر 2023 حکایت داشت؛ اما به دلیل اختلافاتی که بین اعضای رده بالای شرکت پیش آمد، عرضه رسمی آن تأخیر خورد و احتمالاً در سال 2024 به این فروشگاه کاربردی دسترسی خواهیم داشت. 

این فروشگاه به شما اجازه می دهد تا با تنظیم پارامترهای مختلف ChatGPT مانند لحن و زبان، نسخه های سفارشی مدنظرتان را بسازید و با آن ها را قیمت دلخواه به کاربران بفروشید. همچنین به سایر نسخه های طراحی شده در فروشگاه دسترسی خواهید داشت و می توانید آن ها را ارزیابی کنید. احتمال می رود که این شیوه در آینده توسط سایر شرکت ها نیز به کار رود (برای مثال تعداد زیادی از محصولات گوگل توسط بارد عرضه شود).

هوش مصنوعی انتخابات سال 2024 آمریکا را تحت تأثیر قرار می دهد 

دستیارهای هوشمند و مدل های چندرسانه ای مولد وارد فاز جدیدی می شوند 

پیش بینی می شود در سال 2024، مدل های هوش مصنوعی مانند دستیارهای هوشمند و مدل های چند رسانه ای مولد، در شرایطی بهتر از حالت کنونی شان باشند.

اگر قرار باشد هوش مصنوعی قابلیت هایی فراتر از خلاصه سازی متون و تهیه فهرست درخواست هایتان ارائه دهد، به مواردی همچون دسترسی به برنامه های حمل ونقل، برنامه های صفحه گسترده و خرید بلیط نیاز دارد. به همین جهت در سال 2023، شاهد چندین تلاش آزمایشی برای ارائه این قابلیت ها تحت عنوان «مدل های مبتنی بر عامل» یا «دستیارهای هوشمند» بودیم، اما هیچ یک مورد توجه قرار نگرفتند. انتظار نداریم که فعالیت این مدل ها از سال آینده میلادی آغاز شود، بلکه می خواهیم گامی روبه جلو بردارند، قابلیت های قانع کننده تری از خود نشان دهند و از عهده انجام برخی فرآیندهای دشوار مانند ارسال مطالبات بیمه به خوبی برآیند. 

مدل های چندرسانه ای نیز به مرحله ای می رسند که کاستی های آن ها چندان قابل مشاهده نخواهد بود و با حضور سازندگان ماهر، ویدیوهای تولیدی آن ها به شیوه های سرگرم کننده و جالبی طراحی و ساخته خواهند شد. به همین ترتیب، مدل های موسیقی مولد به برخی حوزه های اصلی مانند بازی ها راه پیدا خواهند کرد؛ جایی که موزیسین ها می توانند از این ابزارها برای ایجاد یک موسیقی متن بی پایان بهره ببرند.

محدودیت های مدل های زبانی یکپارچه آشکارتر می شوند 

تاکنون خوش بینی زیادی پیرامون توانایی های مدل های زبانی بزرگ (LLM) وجود داشته است. درواقع این مدل ها به توانایی هایی فراتر از حد انتظار دست پیدا کرده اند و همسو با افزودن الگوریتم های محاسباتی بیشتر، رشد می کنند. بااین وجود، از آنجایی که تحقیقات در تمامی ابعاد مدل های زبانی بزرگ جریان دارد، پیش بینی سال آینده سخت و تقریباً غیرممکن خواهد بود.

با ادامه تحقیقات در سال 2024، قابلیت های مدل های زبانی بیشتر مورد ارزیابی و مطالعه قرار می گیرند و آن گاه نقاط ضعف شان مانند ضرب اعداد بزرگ، منطقی تر به نظر می رسند. همچنین شاهد کاهش شمارش پارامترها خواهیم بود، به طوری که با وجود نتایج بهتر آموزش یک مدل 500 میلیارد پارامتری، از راه های مؤثرتری برای ایجاد این پارامترها استفاده خواهد شد. 

طراحی یک مدل منفرد، سخت و هزینه بر است، درحالی که قرارگیری مجموعه ای از مدل های کوچک تر، خاص تر و چندوجهی، می تواند به همان اندازه یک مدل منفرد مؤثر واقع شود و از شیوه به روزرسانی ساده تری پشتیبانی می کنند. درنتیجه، سال 2024 را می توان سال متفاوتی در ساخت پارامترهای مختلف دانست. 

دنیای بازاریابی با واقعیت روبه رو می شود 

واقعیت امر این است که دنبال کردن روند تبلیغاتی سال 2023 برای 2024، سخت خواهد بود؛ زیرا در سال جاری میلادی، تبلیغات پیرامون یادگیری ماشین (Machine Learning) بسیار زیاد و غیرواقعی بوده و ادامه این روند، شکست های تجاری و شکایات متعدد را برای شرکت های فعال در این حوزه به دنبال خواهد آورد. درنتیجه آن ها باید در مورد ادعاهای خود مراقب باشند و نسبت به تبلیغات شان وسواس به خرج دهند.

همچنین می توان انتظار داشت که در سال میلادی آینده، تعداد قابل توجهی از مشتریان استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را کنار بگذارند؛ به این دلیل که مزایای ابزارهای مولد نمی تواند بر خطرات و پیامدهای تهدیدآمیز آن ها چیره شود. 

همینطور با مسیر رشد و پیشرفت قابلیت های هوش مصنوعی، ابزارها و محصولات سال 2023 با کاهش تعداد کاربر مواجه خواهند شد و جای خود را به محصولات احتمالی و جدید سال 2024 خواهند داد. 

اپل وارد دنیای هوش مصنوعی می شود

اپل همیشه از الگوی ثابتی برای ورود به یک حوزه پیروی می کند: انتظار، تماشا، یادگیری از شکست های سایر شرکت ها و سپس ورود قوی با دستان پُر. حال ظاهراً زمان آن رسیده تا اپل ورود خود را به صنعت هوش مصنوعی اعلام کند. دلیل این اقدام احتمالاً می تواند به آمادگی اپل برای بهبود این فناوری مربوط باشد، نه قدرتمندترشدن رقبا و چیرگی آن ها بر این صنعت. 

پیش بینی می شود هوش مصنوعی احتمالی اپل، معطوف بر انجام دستورات عملی کاربران باشد و برای این منظور سیگنال ها و اکوسیستم های زیادی را ادغام کند. همچنین این هوش مصنوعی دارای درک چندوجهی (در درجه اول درک تصاویر کاربران) خواهد بود و می توانید انتظار برخی قابلیت های محدود اما چشمگیر را مانند رزرو میز رستوران و سفارش غذا داشته باشید. 

چیزی که کمی پیش بینی ها را سخت کرده، نحوه ارائه این قابلیت های احتمالی است. اپل می تواند این ویژگی ها را از طریق یک سرویس جدید و مجزا عرضه کند، یا اینکه آن ها را با دستیار صوتی فعلی خود، سیری، ترکیب کند و یک «سیری بهبودیافته» را در دسترس کاربران قرار دهد. شاید اپل احساس کند که سیری دیگر کارایی گذشته را ندارد، اما درحال ‎حاضر میلیون ها نفر در جهان هر 10 ثانیه یک بار، عبارت «هی سیری» را به زبان می آورند. بنابراین احتمال می رود کوپرتینویی ها رویکرد دوم را برگزینند. 

پرونده های حقوقی پایان می یابند و پرونده های جدید از راه می رسند

در سال 2023، پرونده های زیادی پیرامون کپی رایت و سایر تخلفات رخ داده از سوی کمپانی های ارائه دهنده خدمات هوش مصنوعی تشکیل شد؛ اما تعداد کمی از آن ها به جریان درآمدند و بسیاری از آن ها هنوز درحالت تعلیق به سر می برند. 

در سال آینده میلادی، احتمالاً بسیاری از این پرونده ها که اصولی و منطقی مطرح شده اند، به حاشیه خواهند رفت؛ زیرا کمپانی ها طلاعات مهمی مانند داده ها و روش های آموزشی هوش مصنوعی را مخفی می کنند تا اثبات ادعاهایی همچون استفاده از هزاران منابع و کتاب دارای حق چاپ را در دادگاه دشوار سازند. 

اگرچه ممکن است پایان این پرونده های حقوقی به پیروزی ختم نشود، اما شهادت ها و کشف اطلاعات، شرکت ها را به حل وفصل این پرونده ها برای جلوگیری از افشای اطلاعات خاص آن ها ترغیب می کند. علاوه براین، در سال 2024 پرونده های قضایی جدیدی پیرامون سوءاستفاده از هوش مصنوعی تشکیل خواهند شد. این پرونده ها می توانند مواردی همچون اخراج بی دلیل کارمندان، عدم بی طرفی در استخدام و وام دهی و سایر فعالیت های سبک هوش مصنوعی را در بر بگیرند. با این تفاسیر، فقدان عدم وجود قوانین جهانی مربوط به حوزه هوش مصنوعی همچنان احساس می شود.

شرکت ها به آرامی با قوانین جدید وقف پیدا می کنند 

اقدامات مهمی همچون ایجاد قوانین هوش مصنوعی وضع شده از سوی اتحادیه اروپا می تواند چگونگی فعالیت صنعت هوش مصنوعی را تعیین کند، اما فرآیند تصویب این قوانین به کندی پیش می رود. برای همین غیر از افرادی که در ایجاد تغییرات جدی هستند، عموم شرکت های فعال در حوزه هوش مصنوعی به آرامی خود را با قوانین تطبیق می دهند. درنتیجه مدت زیادی طول می کشد تا شاهد تأثیرات این قوانین بزرگ باشیم. همچنین صحبت های زیادی با عنوان «ما درحال آغاز فرآیند …» خواهیم شنید و احتمالاً چالش های قضایی پیرامون این قوانین شکل خواهد گرفت. 

درحال حاضر میلیاردها دلار صرف فناوری هوش مصنوعی می شود و احتمالاً در آینده نیز سرمایه گذاری هایی با هدف اطمینان از توسعه ابزارهای مولد همسو با استانداردهای بین المللی یا قوانین مختص هر منطقه انجام می شود. 

متأسفانه انتظار ایجاد تغییرات در مقررات فدرال ایالات متحده طی سال 2024 دور از انتظار است؛ زیرا دولت و رأی دهندگان ایالات متحده بیشتر درگیر انتخابات سال آینده خواهند بود و تمرکز کمی پیرامون قوانین هوش مصنوعی وجود خواهد داشت. 

هوش مصنوعی انتخابات سال 2024 آمریکا را تحت تأثیر قرار می دهد 

یکی از نگرانی های اصلی به سوءاستفاده احتمالی از هوش مصنوعی و ایجاد محتواهای نادرست مربوط می شود. با داغ شدن تنور انتخابات، انتظار داشته باشید که اکانت ها و وبلاگ ها جعلی، 24 ساعته و طی هفت روز هفته به انتشار محتواهای محتواهای پوچ و بیهوده بپردازند. این اکانت ها و افراد پشت آن می توانند محتواهای مختلفی را با تصاویر و اخبار ساختگی در فضای مجازی ایجاد و منتشر کنند. مجموع این اقدامات موجب می شود تا مردم اعتماد خود را نسبت به آنچه می خوانند و می بینند، از دست بدهند. البته که برخی سیاستمداران یا کاندیداها نیز با وجود چنین شرایطی، به تلاش برای رسیدن به اهداف خود ادامه می دهند. 

از سوی دیگر نیز سازمان ها احتمالاً آنالیزهای مبتنی بر هوش مصنوعی را برای بکاپ گرفتن از فهرست رأی دهندگان، چالش های شمارش آرا و سایر موارد پیشنهاد خواهند کرد. 

از تأثیر ویدیوها و محتواهای صوتی هم نباید گذشت. اگرچه این ویدیوها کامل نیستند و از منابع مختلف، مصاحبه ها یا فایل های صوتی برداشت می شوند، اما تأثیر خود را می گذارند. با وجود چنین محتواهایی، این سؤال مطرح می شود که: «چه کسی را باور می کنی؟» پاسخ این سؤال چیزی است که برخی افراد باید بدانند. 

اگرچه تلاش هایی برای جلوگیری از انتشار محتواهای گمراه کننده صورت گرفته، اما حذف پست های این چنینی از سوی گوگل و متا به کندی انجام می شود و عملکرد ایکس (توییتر سابق) در این زمینه نیز تعریفی ندارد. وجود چنین ابزارهایی قطعاً دموکراسی و عدالت انتخابات را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. 

منبع : digiato
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SVpcQhTV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه