آموزه های مدیریتی،ماجرای اسب و شتر - فرصت امروز

پنج شنبه, 21 ارديبهشت 1396 - 11:45

شاید در وهله نخست از مشاهده چنین موضوعی برای یک ایده مدیریتی و تبلیغاتی تعجب کنید، با این حال در پایان به همه چیز پی خواهید برد. تنها لازم است اندکی صبور باشید. براساس باورهای کهن و قدیمی اسب حیوانی نجیب است. با این حال یک تمثیل کمتر دیده شده در خصوص مقایسه اسب و شتر وجود دارد.

در این راستا شتر همان اسبی تلقی می شود که سنجیده تر عمل کرده و به همین دلیل توان زنده ماندن بیشتر در شرایط نامساعد را دارد. به احتمال فراوان دلیل اینکه در ادبیات داستانی ملت های مختلف شتر به عنوان مشاور باهوش تلقی می شود، همین توان حیات در موقعیت های دشوار است. این نوع سنجیده عمل کردن در حوزه کسب وکار و طراحی آگهی به شدت موردنیاز و ضروری است.

صرف نظر از ریشه یابی علت نام گذاری شتر به عنوان مشاوری کارکشته و ضروری استفاده از نظرات کارشناسان در طراحی آگهی، باید به چگونگی انجام چنین اموری در واقعیت نیز توجه کافی کرد. در ادامه به بررسی چنین موضوعی خواهیم پرداخت.

ایده

ایده این شماره از طرح یک شرکت چند ملیتی فعال در زمینه اسناد و خدمات ایمیلی نوشته شده است. در طول چند سال گذشته چهار یا پنج بار با این شرکت چند ملیتی همکاری داشته ام. علاوه بر طراحی آگهی در زمینه ارائه سخنرانی، در سمینار و مشاوره بازاریابی نیز با آنها همکاری کرده ام. تجربه این همکاری به من نشان داده است که برند مذکور براساس آن تقسیم بندی که در ابتدا ذکر کردیم، در دسته شترها قرار می گیرد. با این حال چنین برندی شتری با خلق و خوی اسب است.

هنگامی که بر سر میز مذاکره با مدیرعامل نشستم، سوال ابتدایی من به این شرح بود: «طرح پیشنهادی من باید با چه کسانی هماهنگ شده و نظرات آنها را در کارم لحاظ کنم؟» پاسخ تا حد زیادی کوبنده بود. در واقع مدیرعامل آن شرکت این گونه پاسخ داد: «افراد زیادی نیستند. تنها من، معاونان، دستیاران و مشاورانم به همراه سهامداران ایتالیایی، فرانسوی و پرتغالی شرکت و همچنین واحد داخلی ارزیابی کیفی تبلیغات.

البته باید تأکید کنم که همه اینها در انتها باید به تصویب هیأت رئیسه نیز برسد.» پاسخ داده شده تا حدود زیادی من را در شوک فرو برد. تنها کاری که دوست داشتم انجام دهم، فریاد سر دادن و فرار از اتاق بود. با این حال من به عنوان یک طراح و مشاور ماهر به آنجا رفته بودم. بنابراین تصمیم گرفتم به جای چنین کاری یک راهکار مناسب را در پیش گیرم.

به عنوان گام نخست از مدیرعامل شرکت لیست افرادی را که اصلاحات لازم را روی متن آگهی من انجام می دادند، دریافت کردم. این امر بسیار ضروری بود. در واقع قصد داشتم برای هر کدام از آنها یک نسخه اختصاصی ارسال کنم، همچنین فایل موردنظر در قالب چاپی نبود. به عبارت دقیق، متن آگهی توسط برخی از مشتریان خوانده شده و در قالب یک فایل صوتی ذخیره شده بود.

نکته مهم در اینجا توجه به اهمیت شخصی سازی فایل برای مسئولان شرکت بود. به این ترتیب تا حدی قادر به ایجاد ارتباط صمیمی تر با آنها می شدم.

در پایان بخش ایده باید به یک توصیه حیاتی اشاره کنم. در واقع آسان ترین کار به عنوان یک طراح آگهی تبلیغاتی ارسال متن یکسان برای تمام افراد بلندپایه شرکت است. با این حال اندکی خلاقیت و نوآوری می تواند سرنوشت حرفه ای تان را زیر و رو کند. به عبارت دقیق تر، تلاش کنید متن تهیه شده برای هر یک از مسئولان شرکت را به نوعی  (براساس شخصیت وی) شخصی سازی کنید.

این امر به معنای تغییر ساختار کلی آگهی با توجه به تیپ شخصیتی فرد موردنظر نیست، بلکه منظور اصلی استفاده از المان های فرعی برای جلب رضایت افراد است.

آنچه در عمل باید انجام دهید

- گام نخست شناسایی فرد یا افرادی است که قرار است متن آگهی شما را تأیید نهایی کنند. بر این اساس و با شناسایی افراد موردنظر باید تلاش کنید نظر آنان را نسبت به ایده اصلی تان جلب کنید.

در صورت انجام درست این کار خواهید توانست متن آگهی تان را بدون کمترین تغییری به تأیید مسئولان شرکت برسانید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی