دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 6 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

هوندا در جست‌ و جوی خوشبختی

6 سال پیش ( 1396/3/21 )
پدیدآورنده : علی آل‌علی  

اگر قرار باشد در مورد شرکت‌های مطرح تولید‌کننده اتومبیل و موتورسیکلت صحبت کنیم، بدون شک نام بسیاری از برندهای ژاپنی به میان خواهد آمد. شاید جالب باشد در مورد جریان توسعه سریع ژاپن در نیمه دوم قرن بیستم صحبت کنیم. با این حال در مقاله حاضر قصد طرح مباحث تاریخی را نداریم. آنچه ایده کنونی را به سوی ژاپن برده است، عملکرد فراتر از انتظار برند هوندا است. پیش از این در مورد این شرکت بزرگ صحبت کرده‌ایم، اما داستان موفقیت «قدرت رویاها» از آنچه مطرح شده پیچیده‌تر است. هوندا در سال 1946 توسط سوییشیرو هوندا بنیان‌گذاری شده است.

شاید پیش از این در داستان زندگی حرفه‌ای تنی چند از کارآفرینان در مورد سیر اتفاقی امور و آنچه حوادث غیرقابل پیش‌بینی نامیده می‌شود، شنیده باشید. بر این اساس کارآفرین موردنظر به صورت اتفاقی در مسیر کسب‌وکار خاصی قرار می‌گیرد.

در مورد آقای هوندا ماجرا کاملاً متفاوت است. به عبارت بهتر، علاقه به کار با اتومبیل و موتورهای مختلف آنها در همان سنین نوجوانی در سوییشیرو تبلور یافت. نخستین فعالیت رسمی این جوان جویای موفقیت ژاپنی در گاراژ دوستانش رقم خورد. در این گاراژها بود که کارآفرین بلندپرواز داستان ما نخستین تجزیه‌وتحلیل‌های عملی از موتورهای مختلف را به عمل آورد. در همین سنین وی رویای شروع کسب‌وکار تولید اتومبیل را در سر پروراند. مدت زمان زیادی لازم نبود تا هوندا بتواند در یک شرکت شغلی دست‌وپا کند.

نخستین قرارداد رسمی وی تهیه رینگ پیستون‌های یک شرکت معروف ژاپنی بود. نام این شرکت شاید خیلی‌ها را متعجب کند؛ تویوتا. این یکی از طنز‌های دنیای کسب‌وکار است. هوندا در نخستین تجربه حرفه‌ای خود برای برندی مشغول به کار شد که در حال حاضر رقیبش در بسیاری از بازارها است. همکاری هوندا با تویوتا مدت زیادی دوام نیاورد. در واقع اندکی پس از انعقاد قرارداد به دلیل آنچه عدم کیفیت مطلوب رینگ پیستون‌های ارائه شده سوییشیرو نام گرفت، همکاری صاحب برند هوندا با تویوتا قطع شد. بر همین اساس هوندا به سراغ بسیاری از کارخانه‌های تولید اتومبیل ژاپن رفت تا راهکارهای بهبود کیفیت رینگ پیستون را کشف کند.

افراد پیگیر معمولا راهکارهای موردنظرشان را به هر سختی که شده پیدا می‌کنند. سوییشیرو نیز با گشت‌وگذار در شرکت‌های مختلف بالاخره راه‌حل تولید رینگ پیستون‌های با کیفیت بدون نیاز به کارگران ماهر را یافت. رینگ‌های تولیدی هوندا خیلی زود توجه تویوتا را دوباره به خود جلب کرد. بر همین اساس قراردادی مجدد در سال 1941 بین آنها به امضا رسید. پس از این نوبت به توسعه کسب‌وکار رسید. در همین راستا مدیر جوان ما اقدام به تأسیس شرکتی به نام توکای سیکی کرد تا محصولات متنوع‌تری را تولید کند. در این مقطع باز هم نقش تویوتا در ماجرای برند هوندا پر رنگ است. خرید 40 درصد سهام شرکت تازه تأسیس سوییشیرو، تویوتا را تبدیل به شریک تجاری این ژاپنی خلاق کرد.

تغییر شرایط کسب‌وکار براساس نظر بسیاری از کارشناسان تا حدی غیرقابل پیش‌بینی است. سوییشیرو نیز پس از تأسیس شرکت توکای سیکی با شرایط دشواری مواجه شد که وی را مجبور به فروش باقی سهام برندش به تویوتا کرد. با این حال این سامورایی دست از ماجراجویی در عرصه کسب‌وکار نکشید. سال 1946 تاریخ تولید برند هونداست. این برند در ابتدا یک مرکز تحقیقاتی به منظور تولید دوچرخه‌های موتوردار بود. در ابتدا برند وی تنها 14 کارگر و فضایی به اندازه 170 فوت داشت.

در سال 1949 این برند تخستین مدل از موتورسیکلت‌های طرح D را تولید کرد. این نخستین موتورهای تولیدی هوندا بود. تا سال 1964 هوندا تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان شد. یک سال قبل هوندا نخستین اتومبیل خود به نام T360 مینی را نیز تولید کرده بود. با این حساب در سال 1964 ما دیگر با یک شرکت تخصصی در زمینه موتور و اتومبیل مواجه هستیم. سال 1986 جهان شاهد معرفی نخستین ماشین لوکس هوندا به نام آکورا بود. در نهایت نیز سال 1991 نخستین نمونه از موتورهای V6 در تولیدات هوندا به کار گرفته شد.

نکته مهم در مورد برند هوندا، عدم اکتفای آن به تولید چند محصول مشخص است. به منظور فهم بهتر این موضوع شاید بهتر باشد نگاهی به محصولات این شرکت بیندازیم. از موتورهای بنزینی و برقی گرفته تا اسکوتر و دوچرخه. اینها تنها بخشی از تنوع محصولات این سامورایی اصیل است. شاید به منظور موفقیت در کسب‌وکارهای مختلف لازم باشد مانند هوندا طیف تولیدات‌مان را افزایش دهیم.

پرسش‌هایی برای پیشرفت

- سوییشیرو هوندا بدون شک یکی از شجاع‌ترین کارآفرینانی است که در طول تاریخ با آن مواجه شده‌ایم. بر همین اساس و با توجه به مطالب ارائه شده در بخش قبلی پرسش اصلی در این ایده به شرح زیر است: برنامه‌تان برای توسعه طیف محصولات‌تان چیست؟

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3gjJTuXd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه