یکشنبه, ۶ آذر(۹) ۱۴۰۱ / Sun, 27 Nov(11) 2022 /
           
فرصت امروز

بررسی چیستی و اصول برندسازی شخصی / هر فرد یک برند

4 سال پیش ( 1396/10/4 )
پدیدآورنده : برندسازی   پدیدآورنده : برندسازی شخصی   پدیدآورنده : علی آل‌علی  

در حوزه برندسازی همیشه خطای رایجی از سوی مخاطب ها در تشخصی تفاوت های میان یک شرکت و برند وجود دارد. در واقع بسیاری از افراد عادی و حتی صاحبان کسب وکار درک و تصور روشنی از مفهوم برند ندارند. باتوجه به موضوع مقاله حاضر توجه به این مرزبندی باریک ضروری به نظر می رسد. مفهوم شرکت یا مؤسسه اشاره به سازوکار اجرایی شامل کارمندان و بخش های مختلف کسب وکار دارد که به منظور کسب سود دور یکدیگر جمع شده اند. در سوی دیگر مفهوم برند زیرمجموعه شرکت و بخش بیرونی آن محسوب می شود. در واقع برند نمای بیرونی و تبلیغاتی شرکت هاست. برهمین اساس امکان وجود شرکتی بدون برند (به مثابه ابزاری تبلیغاتی) وجود دارد.

اگر تا به حال به حوزه برندسازی شخصی ورود نکرده اید، باتوجه به سیر تغییرات دنیای تجارت و بازاریابی به نظر باید در این امر عجله کنید. شاید تمرکز روی برندسازی شخصی اندکی عجیب به نظر برسد. به هر حال انتظار اغلب خوانندگان بحث پیرامون برندسازی برای شرکت ها و سازمان های مختلف به طور عام است. جاناتان لانگ در این مقاله قصد تغییر دیدگاه ما نسبت به برندسازی و بایدهای این حوزه دارد.

به عنوان فردی که نزدیک به یک دهه در حوزه بازاریابی و بردنینگ فعالیت داشته ام، برندسازی شخصی را دارای اهمیت فوق العاده ای می دانم. در واقع امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ علاوه بر برندسازی سازمانی بر برند شخصی مدیران خود نیز تکیه دارند.

به عنوان مثال تصور برند تسلا بدون الون ماسک، اپل بدون استیو جابز و مایکروسافت بدون بیل گیتس امکان پذیر نیست. اگر فرآیند برندسازی شخصی را به طور صحیح و اصولی طی کنید، در نهایت از قدرت و نفوذ بالایی در کسب وکارتان برخوردار خواهید شد. با این حال بیان این مسئله از انجامش بسیار راحت تر است. در مرحله اجرا هر ما موانع گوناگونی را روبه روی خود مشاهده می کنیم. به همین دلیل در ادامه به برخی زمینه های مناسب و کمتر دشوار در برندسازی شخصی اشاره خواهم کرد. پیش از شروع بحث باید اشاره کنم که این مراحل لزوما بهترین گزینه های شما نیستند. در اینجا فقط قصدم ارائه الگوهایی به منظور تشویق افراد به ایجاد الگوی شخصی شان بوده است.

برندسازی با ایمیل شخصی

در حوزه بازاریابی استفاده از ایمیل امری طبیعی است. این روش در سال های اخیر تا حدی تکراری شده است. با این حال به عقیده من انتقال این شیوه به ساحت برندسازی فردی اثر مثبتی روی جریان برندسازی شخصی خواهد داشت. در طول 10 سال گذشته هر هفته یک ایمیل برای همکاران، شرکا و سایر افراد مرتب با کسب وکارم ارسال می کردم. این کار در قالب ایمیل رسمی شرکت صورت می گرفت. سال گذشته این هدف را با ایمیل شخصی ام دنبال کردم. نتیجه کار بسیار متفاوت بود. در واقع هنگامی که به عنوان یک شخص حقیقی پیام هایی را منتشر می کنید، میزان پذیرش آن از سوی مخاطب ها به شدت افزایش پیدا می کند.

دیپ پاتل، پژوهشگر و موسس برند Owlmetrics، در زمینه برندسازی ایمیل محور بر اهمیت تهیه لیستی از افراد به عنوان مخاطب ثابت تأکید دارد: «نه تنها در برندسازی شخصی، بلکه به طور کلی نیز ما با مشکل مخاطب یابی مواجه هستیم. یکی از مهم ترین کارهایی که هر فردی برای موفقیت در زمینه برندسازی باید انجام دهد، انتخاب دقیق مخاطب هاست».

این امر از آن رو اهمیت دارد که تأثیر پیام های هفتگی مان را افزایش خواهد داد: «به این ترتیب پیام مناسب را به دست مخاطب درست می رسانیم». با این حال همه چیز محدود به انتخاب مخاطب نیست. در واقع پیوستگی و انسجام در ارسال ایمیل به طور هفتگی از اهمیت بالایی برخوردار است: «روزنامه نیویورک تایمز بالغ بر 15 سال به طور مداوم برای مشترکانش اخبار داغ هفته را ارسال می کند. با این حساب نباید از موفقیت این برند در زمینه جلب اعتماد و رضایت مخاطب تعجب کرد». در کنار ارسال مداوم ایمیل باید به خاطر داشته باشیم که طرف مقابل را با پیام های متعدد کلافه نکنیم. در واقع در اینجا نوعی تعادل میان سه محور تهیه لیست مخاطب، اطلاع رسانی مداوم و زمان بندی لازم است.

رستگاری با 3 دلار در روز

فیس بوک با نزدیک به 2میلیارد کاربر در سراسر جهان حرف اول را در زمینه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی می زند. همین امر توجه بسیاری از بازاریاب ها را به خود جلب کرده است. با این حال تا به حال کمتر کسی به فکر بهره برداری از کمپین های فیس بوکی در راستای برندسازی شخصی افتاده است. در اینجا قصد بحث روی محتوای کمپین های بازاریابی را ندارم. تنها نکته ای که باید مدنظر داشت، به کارگیری شیوه ای به منظور جلب مخاطب بیشتر است. به عبارت ساده، در محیطی که پر از تبلیغات و کمپین های بزرگ و کوچک است، باید به دنبال راهکاری به منظور بیشتر دیده شدن بود. استفاده از قابلیت کمپین های ویژه فیس بوک با روزانه تنها 3 دلار هزینه به شما در بهتر دیده شدن کمک خواهد کرد.

اگرچه استفاده از بخش ویژه فیس بوک جذاب به نظر می رسد، اما تنها برندهایی که محتوای کمپین شان از به طور رسمی مورد تأیید کارشناسان فیس بوک قرار گیرد امکان استفاده از آن را خواهند داشت. دین استیدمن، مدیرعامل مؤسسه تحقیقاتی Dignity Bio معتقد است مزیت اصلی سرویس فیس بوک دسترسی به مخاطب هدف به راحت ترین شیوه است: «فیس بوک با سرویس هدفمند خود به هر کمپین امکان دسترسی به مخاطب علاقه مند را می دهد. این سازوکار با سامان بخشی هوشمند کمپین ها از سوی موتور تبلیغاتی این غول اینترنتی امکان پذیر شده است.»

براساس آنچه بیان شد، صرف 3 دلار در روز برای کمپین های میان مدت هزینه مناسب به همراه ثمربخشی مطلوب را به ارمغان خواهد آورد.

برندسازی حرفه ای در لینکدین

بسیاری از افراد در لینکدین عضو هستند. با این حال شاید تعداد اندکی از آنها کاربرد واقعی چنین شبکه اجتماعی را به درستی درک کنند. فضایی تخصصی برای اهالی کسب وکار بهترین فرصت به منظور برندسازی شخصی است. خوشبختانه در این شبکه بیشتر افراد در مرکز توجه هستند. برهمین اساس ارائه مطالب تخصصی و طولانی در لینکدین، برخلاف سایر رسانه ها، هیچ مانعی ندارد.

ایمانوئل دبر، مدیر بخش بازاریابی برند Flight Hacks یکی از مشهورترین افراد در لینکدین است. وی رمز موفقیتش در جذب مخاطب بالا را اینگونه بیان می کند: «وقتی در فضایی که همه مشتاق و علاقه مند به تخصص تان هستند، حضور دارید، اشتیاق تان برای بیان مطالب بیشتر خواهد شد. همین امر محیط را برای هنرنمایی افراد مهیا کرده است.»

برخلاف سایر شبکه های اجتماعی، در لینکدین پاسخگویی به کامنت های دیگر افراد ضروری است. در واقع لینکدین محیط تعامل کاربران حرفه ای است. برهمین اساس پرسش ها و نظرات ارائه شده نیز ماهیتی تخصصی دارند.

تهیه پادکست، راهکاری برای فرار از معمای تأمین محتوا

هنگام صحبت از راه اندازی سازوکارهای برندسازی شخصی بیشتر افراد با مشکل محتوای رسانه ای مواجه می شوند. به هر حال افراد باید مطلبی جدید برای ارائه داشته باشند. یکی از راهکارهای مطلوب در این زمینه تهیه پادکست است. اغلب ما در طول روز ایده های جالبی در حوزه کسب وکارمان می پردازیم. تنها باید این ایده های پراکنده را در طول هفته گردآوری کرده و در انتها همه آنها را به هم متصل و پادکستی چند دقیقه ای را ضبط کنیم.

بدون شک کیفیت پادکست های ابتدایی چندان مطلوب نخواهد بود، با این حال تداوم در این کار شما را به تدریج حرفه ای و پخته خواهد کرد. نکته مهم در اینجا بهره برداری از پیشنهادها و انتقادات مخاطبان نسبت به خروجی هفتگی مان است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KDl6anmo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه