پنجشنبه, ۱۷ آذر(۹) ۱۴۰۱ / Thu, 8 Dec(12) 2022 /
           
فرصت امروز

راه اندازی فروشگاه آنلاین در دوره و زمانه فعلی یکی از راحت ترین کارهای دنیاست. کافی است سراغ یک تیم طراحی سایت حرفه ای بروید و برای محکم کاری هاست مناسب خریداری کنید. آن وقت روی کاغذ خرده فروشی آنلاین تان متولد می شود. البته از دنیای کاغذها تا واقعیت کسب و کار راه بسیار طولانی وجود دارد. همانطور که خیلی از رانندگان فرمول یک فقط اسم شان در فهرست مسابقات ثبت می شود و هیچ وقت نمی توانند در کورس قهرمانی قرار گیرند، هزاران خرده فروشی آنلاین نیز فقط لقب فروشگاه را یدک می کشند؛ نه چیزی بیشتر.

حضور در دنیای آنلاین نزدیک به دو دهه قدمت دارد، اما در طول چند سال اخیر به خاطر همه گیری کرونا خیلی جدی‎تر نگاه کارآفرینان را جلب کرده است. اگر شما هم از زمان شروع کرونا دیگر حوصله خرید حضوری ندارید، تنها آدم های متفاوت دنیا نیستید. راستش را بخواهید، این روزها دیگر کمتر کسی حال و حوصله خرید از فروشگاه های بزرگ را دارد. خب تا وقتی می شود با چند تا کلیک ساده از آمازون خرید کرد، اصلا چرا باید سراغ فروشگاه های حضوری رفت؟

هزارتوی یافتن محصول مناسب برای فروش آنلاین

اگرچه مزایای فروشگاه های آنلاین مثل روز روشن است، اما این دلیل نمی شود همینطور بی مقدمه وارد این حوزه رقابت شوید. اولین مشکلی که این وسط گریبان تان را می گیرد، انتخاب محصولات مناسب برای عرضه در خرده فروشی هاست. اصلا شما چه نوع محصولاتی باید در فروشگاه تان عرضه کنید؟ بی شک همه کارآفرینان بودجه یا فرصت مناسب برای تبدیل شدن به رقیبی در حد و اندازه آمازون را ندارند. به همین خاطر شما باید انتخاب کنید در چه حوزه هایی فعالیت داشته و چه نوع محصولاتی را عرضه کنید. این انتخاب اگر سخت ترین تصمیم دنیا نباشد، قطعا دست کمی هم از آن ندارد. به همین خاطر ما در مقاله کنونی به دنبال راهکارهایی برای بررسی یک انتخاب درست در این زمینه خواهیم رفت. اگر شما هم مدت هاست ایده راه اندازی خرده فروشی آنلاین روی سرتان رژه می رود، این مقاله کمک تان می کند تا دامنه مناسبی از محصولات را برای خرده فروشی تان انتخاب کنید. 

مطلب مرتبط: چطور وارد دنیای فروش آنلاین شویم؟ یک راهنمای قدم به قدم

محصول مناسب برای خرده فروشی: مهمترین انتخاب دنیا

محصول مناسب برای خرده فروشی: مهمترین انتخاب دنیا

پیدا کردن یک محصول استاندارد برای عرضه در فروشگاه ها امر چندان عجیبی محسوب نمی شود. به هر حال هر فروشگاهی بالاخره یک نوع محصول را عرضه می کند. نکته مهم این وسط نحوه پیدا کردن حوزه تخصصی است. مثل اینکه چرا برندی مثل نایک سر از تولید کفش درآورده و سراغ بقیه کارها نرفته، از آن دست سوالاتی است که کمتر کسی جوابی برای آن دارد. اگر برندهای بزرگ خوش شانس بوده و انتخاب های تصادفی شان برای تولید یا عرضه محصولات درست از آب درآمده، اصلا دلیل نمی شود شما هم چنین دست فرمانی را پیش بگیرید. 

ما در ادامه کمک تان می کنیم در کمتر از نیم ساعت طیف مناسب محصولات برای عرضه در خرده فروشی تان را پیدا کنید. اینطوری کسب و کار آنلاین تان از همان گام اول حسابی در بازار سر و صدا خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ کمربندها را محکم ببندید تا تخته گاز به سمت موفقیت حرکت کنیم!

تمرکز بر روی حل یک مشکل مشخص

همه کارآفرینان در دنیا دنبال حل مشکلی خاص در زندگی روزمره هستند. شاید این مشکل گاهی اوقات به سادگی عرضه شیر گیاهی باشد یا فرآیندی پیچیده مثل تولید توربین های مراکز تولید برق را شامل شود. در هر صورت طراحی محصول بدون در نظر داشتن مشکلی مشخص به ناکجاآباد می رسد. شاید فکر کنید عرضه محصولات دیگر این حرف ها را ندارد، اما راستش را بخواهید واقعیت اصلا این شکلی نیست؛ چراکه مشتریان هم به هنگام زیر و رو کردن فروشگاه های آنلاین دنبال رفع یک نیاز مشخص هستند. هنر کارآفرینی در شناسایی نیازهای مورد نظر و عرضه محصولاتی مناسب برای رفع آنهاست. 

همانطور که یک کارگردان حرفه ای همیشه سلیقه مشتریان را از حفظ است و مطابق آن فیلمی جذاب می سازد، شما هم باید در فروشگاه آنلاین تان همیشه جا برای محصولات محبوب و صدالبته مورد نیاز مشتریان داشته باشید. این طوری حتی یک محصول هم در انبارتان معطل نمی ماند و دائما سفارش های بیشتری از راه خواهد رسید. 

تمرکز بر روی حل یک مشکل مشخص

یکی از دم دستی ترین مثال ها درباره شناسایی مشکل مشتریان و راه اندازی فروشگاه آنلاین پیرامون آن مربوط به برند هیک اوی (HiccAway) است. موسسات این خرده فروشی آنلاین یک مشکل خیلی ساده را مد نظر داشتند و آن چیزی نبود جز سکسکه های طولانی و آزاردهنده. شما را نمی دانم، ولی من که با داشتن سکسکه حتی یک لحظه هم نمی توانم روی کاری تمرکز کنم. بنابراین ایده هیک اوی برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین پیرامون این مسئله خیلی هم بیراه نیست. 

همانطور که می بینید، در مثال بالا مشکلات مشتریان مثل روز روشن است. در نقطه مقابل کارآفرینان هیک اوی هم یک محصول مشخص یعنی شربت رفع سکسکه را عرضه کرده اند. البته این روزها کلی شربت و دارو برای این مشکل وجود دارد اما مزیت هیک اوی استفاده از مواد اولیه گیاهی است که اثرات جانبی دارو را به شدت کاهش می دهد. به همین سادگی هیک اوی محصول مناسب برای عرضه در فروشگاهش را پیدا کرده است. 

مطلب مرتبط: 5 اقدام مهم برای فروش آنلاین موفق در سال 2022

توجه به علاقه مردم 

توجه به علاقه مردم 

آدم ها وقتی یک کاری را دوست داشته باشند، هزینه زیادی برای آن انجام خواهند داد. اجازه دهید این بخش را با یک سوال کلیدی شروع کنیم؛ شما چقدر برای تفریحات مورد علاقه تان پول خرج می کنید؟ اگر عاشق دنیای سینما باشید، احتمالا بخشی از درآمد ماهانه تان به خرید اشتراک نتفلیکس اختصاص دارد. به طور مشابه برای طرفداران دوآتیشه فوتبال خرید اشتراک ESPN از نان شب هم واجب تر است. در همه این مثال ها برندهای مورد نظر علاقه مشتریان را به خوبی شناسایی کرده و همگام با آن قدم برداشته اند. 

فرض کنید شما قصد راه اندازی فروشگاه آنلاین در انگلستان را دارید. در این صورت احتمالا باید خیلی خوب تفریحات عمده مردم آن بازار را بلد باشید. ورزش هایی مثل اسنوکر یا گلف در انگلستان طرفدارهای دوآتیشه ای دارد. به طوری که سالانه خیلی از مردم برای خرید تجهیزات بهتر این دو تا ورزش هزاران پوند ولخرجی می کنند. حالا اگر شما به جای راه اندازی یک سوپرمارکت معمولی سراغ عرضه آنلاین تجهیزات این دو تا ورزش بروید، احتمالا بازخورد بهتری از طرف مشتریان دریافت خواهید کرد. 

یادتان باشد برندهایی که در یک حوزه تخصصی فعالیت دارند، همیشه پرستیژ بسیار بهتری در مقایسه با بقیه دارند. اینطوری شما می توانید مثل آب خوردن در کانون توجه مشتریان قرار گرفته و اسم و رسمی برای خودتان به هم بزنید. 

دنبال عشق و علاقه خودتان بروید

دنبال عشق و علاقه خودتان بروید

بعضی از کارها در دنیا بیشتر از اینکه به مهارت و تخصص افراد بستگی داشته باشد، عشق و علاقه فراوان می طلبد. مثلا برای کسانی که شیفته خودروهای اسپرت هستند، تعمیر اتومبیل های این مدلی بیشتر تفریحی لذت بخش است تا کاری سخت. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان قبل از اینکه بی گدار به آب زده و دنبال کارهای عجیب و غریب بروند، باید به ندای قلب شان گوش دهند. اینطوری مدیریت خرده فروشی از یک کار طاقت فرسا تبدیل به نوعی سرگرمی می شود. ماجرا جالب شد، نه؟

آیا تا حالا فکر کرده اید چرا کسانی مثل ایلان ماسک یا بیل گیتس هیچ وقت از کارشان خسته نمی شوند؟ چنین آدم هایی می توانند روزی 20 ساعت کار کنند و باز هم مثل یک روز تعطیل سرحال و خوشحال باشند. رمز موفقیت این کارآفرینان نه در فرمول های جادویی، بلکه عشق و علاقه فراوان به کارشان نهفته است. فکر می کنم حالا دیگر پیام اصلی این بخش را روشن و واضح دریافت کرده باشید، مگر نه؟

گاهی اوقات کارآفرینان به امید اینکه در یک حوزه کاری موفقیت بیشتری کسب کنند، عملا دور علاقه شان خط می کشند. قبول دارم چنین فداکاری هایی به نظر جذاب می رسد، اما در عمل کمتر کسی با این فرمول به قله موفقیت صعود کرده است. پس کمی با خودتان روراست باشید و دنبال علاقه تان بروید. اینطوری فروشگاه آنلاین تان حس و حال بی نظیری برای مشتریان خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: معمای اولین فروش آنلاین و راهکارهای آن

نگاه به سابقه حرفه ای خود

نگاه به سابقه حرفه ای خود

معمولا هیچ کس در 18 سالگی و وقتی تازه اول مسیر ورود به دنیای کسب و کار است، ایده راه اندازی فروشگاه آنلاین به سرش نمی زند. بنابراین اگر شما دنبال چنین ایده جذابی هستید، احتمالا چند سالی از حضورتان در بازار می گذرد. همانطور که یک بازیگر نقش های کمدی معمولا خیلی سخت دنبال فیلم های جدی یا درام می رود، شما هم به عنوان کارآفرینی که عمری در یک حوزه مشخص کار کرده نباید دائما حوزه کاری تان را عوض کنید. یادتان باشد مردم شما را با سابقه کاری تان به یاد می آورند. بنابراین اگر دائما حوزه کاری تان را تغییر دهید، دیگر فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نخواهید کرد. 

اگر شما کارآفرین کارکشته ای باشید، احتمالا خیلی زود به ما اعتراض می کنید که تغییر حوزه کاری همیشه هم بد نیست. در این مورد تا حدودی حق با شماست اما قرار نیست هر روز سر از یک حوزه کاری تازه دربیاورید. در عوض باید فقط وقتی واقعا از حوزه فعلی تان خسته شده اید، سراغ یک کار تازه بروید. وگرنه از این شاخه به آن شاخه پریدن های این مدلی هیچ کمکی به بهبود اوضاع تان نخواهد کرد. 

بعد از اینکه با کمی تأمل سابقه کاری تان را کاملا زیر و رو کردید، نوبت به استفاده از تجربه بقیه کارآفرینان می رسد. مثلا اگر شما چند سالی در زمینه دستیاری دندانپزشکی فعالیت دارید، می توانید یک خرده فروشی آنلاین برای عرضه محصولات موردنیاز این قشر راه اندازی کنید. اینطوری هم دامنه مشتریان مشخصی دارید، هم لازم نیست خیلی هزینه تبلیغاتی داشته باشید. هرچه باشد خرده فروشی های تخصصی خیلی زود در بازار سر و صدا می کنند!

سرمایه گذاری زودهنگام روی ترندها

سرمایه گذاری زودهنگام روی ترندها

ترندهای بازار همیشه نگاه ها را به خود جلب می کنند. فرقی ندارد شما یک کارآفرین خبره باشید یا کسی که سال هاست از دنیای کسب و کار دور بوده است؛ در هر صورت ترندهای تازه دل همه را به یک میزان می برد. این وسط خرده فروشی هایی که خیلی زود محصولات مطابق با ترندهای تازه را روانه بازار می کنند، همیشه سودهای کلان به جیب خواهند زد. یادتان باشد در بازار باید همیشه دست جنباند. وگرنه رقبا طوری از شما سبقت می گیرند که انگار اصلا در بازار حضور هم ندارید. به علاوه، مشتریان همیشه اعتماد بیشتری به فروشگاه های زرنگ در زمینه انطباق با ترندهای تازه خواهند داشت. پس برای جلب اعتماد مشتریان هم که شده باید واکنش سریعی در قبال ترندها داشته باشید. 

یادتان باشد هر ترندی در بازار به درد خرده فروشی شما نمی خورد. مثلا اگر در زمینه عرضه انواع کلاه فعالیت دارید، وقتی سال نو میلادی فرا می رسد، باید کلاه های بابانوئل را قبل از بقیه شارژ کنید. اینطوری همه مردم برای خرید محصول دلخواه شان یک راست سراغ شما می آیند. بی شک چنین سناریویی برای کسانی که عادت ندارند سیر تا پیاز بازار را تحلیل کنند، بی نهایت سخت خواهد بود. خب در این صورت لازم نیست همیشه کارتان را با حداکثر سرعت شروع کنید. در عوض آهسته و پیوسته بازار را زیر نظر داشته باشید و هر هفته وقت بیشتری برای ارزیابی ترندها اختصاص دهید. اینطوری بدون اینکه متوجه تغییرات برنامه زمانی تان شوید، کلی وقت برای پیدا کردن ترندهای تازه کنار خواهید گذاشت. 

 از آنجایی که خیلی از ترندهای بازار بی سر و ته هستند، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه از کارآفرینان می خواهیم قبل از انتخاب نهایی یک ترند و عرضه محصولات براساس آن از چند نفر مشورت بگیرند. مثلا نظرخواهی از همکاران درباره ترند موردنظرتان همیشه جواب می دهد. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نرفته و ترند انتخابی قطعا در بازار حسابی به کارتان خواهد آمد. 

مطلب مرتبط: 10 راهکار ساده برای افزایش فروش آنلاین

مطالعه نظرات مشتریان درباره محصولات موجود

مطالعه نظرات مشتریان درباره محصولات موجود

آیا مشتریان از محصولات فروشگاه شما راضی هستند؟ این سوالی است که خیلی وقت ها جواب مشخصی ندارد و کارآفرینان هم حوصله پیگیری اش را پیدا نمی کنند. اگر نظر ما را بخواهید، مهمترین نکته برای عرضه یک محصول در فروشگاه آنلاین بررسی بازخوردهای مشتریان است. چه بسا شما فکر کنید همه عاشق محصولات تان هستند و در عمل با هر قدم به سمت سقوط آزاد نزدیک تر شوید. 

خوشبختانه این روزها در همه خرده فروشی های آنلاین بخشی برای درج نظر از سوی مشتریان وجود دارد. این یعنی شما می توانید به سادگی آب خوردن از نظرات مشتریان تان مطلع شده و آنها را زیر ذره بین ببرید. یادتان باشد اگر یک مشتری از محصولات شما استقبال می کند، الزاما به معنای محبوبیت آن محصول در بین همه مشتریان نیست. پس تا می توانید نظرات بیشتری از مشتریان تان را گردآوری کرده و سپس دست به انتخاب بزنید. 

یکی از میانبرهای جذاب برای دریافت بازخورد مشتریان عرضه محدود برخی از محصولات در فروشگاه است. اینطوری شما بدون اینکه بی گدار به آب بزنید، مزه دهان مشتریان را متوجه شده و براساس آن اقدامات تان را مدیریت خواهید کرد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید حرکت با احتیاط فراوان در بازار خیلی بهتر از رو به رویی ناگهانی با ورشکستگی خواهد بود، مگر نه؟

اگر شما کارآفرین سخت گیری هستید و همیشه مثل شرلوک هولمز همه چیز را چندبار زیر ذره بین می برید، آخرین توصیه ما بررسی نظرات مشتریان در بقیه فروشگاه های آنلاین است. بی شک محصول مورد نظر شما برای عرضه قبلا به ذهن دیگران هم رسیده است. بنابراین شما با مرور نظرات مشتریان آنها حساب کار دست تان خواهد آمد.

مطلب مرتبط: 12 راهکار خلاقانه برای افزایش فروش آنلاین

منابع:

https://www.shopify.com

https://www.bigcommerce.co.uk

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ErxO4ppq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه