سه شنبه, 01 بهمن 1398 - 10:06

راهکارهای تولید محتوا برای برندهای خاص

اکنون بیش از 3.5 میلیارد کاربر در شبکه های اجتماعی حضور دارند. این امر به معنای رد و بدل شدن میلیاردها لایک، کامنت و بازنشر محتوا در ماه است. نکته مهم درباره افزایش چشمگیر تعداد کاربران شبکه های اجتماعی مربوط به برندهاست. امروزه برندهای مختلف توانایی جلب نظر مخاطب در سطح وسیعی را دارند. این امر به آنها شانس بهبود جایگاه شان در بازار بدون نیاز به صرف هزینه های گزاف را می دهد. پیش از این فقط برندهای بزرگ با بودجه فراوان توانایی حضور گسترده در عرصه بازاریابی و تبلیغات را داشتند، با این حال اکنون همه چیز تغییر کرده است. با جست وجویی کوتاه در شبکه های اجتماعی خیل وسیعی از برندهای کوچک و بزرگ پیش روی ما قرار خواهند گرفت. این امر بسیاری از کارآفرینان را نسبت به آینده حوزه بازاریابی آنلاین امیدوار کرده است.

برندها در دنیای آنلاین و شبکه های اجتماعی اهداف مختلفی را دنبال می کنند. برخی از برندها به دنبال دستیابی به فروش بیشتر هستند. در حالی که برخی دیگر به دنبال کسب فالوور و مخاطب هدف هستند. این تنوع نیازها و خواست برندها در دنیای آنلاین امکان پویایی و خلاقیت گسترده در زمینه تولید محتوای بازاریابی را فراهم کرده است. بسیاری از برندها در شبکه های اجتماعی کمپین های جذابی راه اندازی می کنند. نکته مهم در این میان تاثیرگذاری ماهیت برخی از کسب و کارها بر روی نتیجه نهایی کمپین هاست. برخی از برندها نظیر نایک، آئودی یا اپل به دلیل زمینه فعالیت خاص شان شانس بیشتری برای موفقیت در حوزه بازاریابی دارند. بی تردید این فرصت به گونه ای برابر برای یک کارگاه چوب بری یا شرکت ذوب آهن وجود ندارد. در چنین شرایطی بسیاری از بازاریاب ها و حتی کارآفرینان صنایع مورد بحث را غیرجذاب عنوان می کنند. این امر موجب چشم پوشی آنها از شرایط بازاریابی برای چنین برندهایی می شود. به این ترتیب برخی از صنایع روز به روز از دنیای بازاریابی دورتر می شوند.

بازاریابی خلاقانه در صنایع غیرجذاب

فرض اصلی من در این مقاله امکان بازاریابی خلاقانه برای تمام کسب و کارها، حتی آنهایی که غیرجذاب نامیده می شوند، است. به این ترتیب در ادامه برخی از راهکارهای کاربردی به منظور بازاریابی مناسب برای برندها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مطلب مرتبط: ویژگی های یک محتوای خوب چیست؟

1. حداکثرسازی تعداد فرصت های بازاریابی

آیا شما تا به حال نسبت به مزیت های کسب و کارتان در مقایسه با دیگران تامل کرده اید؟ بسیاری از برندها دارای مزیت های قابل ملاحظه ای در مقایسه با رقبا هستند. این امر باید موجب استفاده بهینه آنها از چنین فرصت هایی به منظور تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر روی مخاطب هدف شود. متاسفانه بسیاری از برندها علی رغم تمایل به بازاریابی خلاقانه چندان تلاشی در راستای یافتن مزیت های برندشان ندارند. این امر موجب فعالیت کلیشه ای آنها در حوزه بازاریابی یا کناره گیری کلی آنها از دنیای بازاریابی می شود، بنابراین نخستین گام در راستای موفقیت در حوزه بازاریابی شناخت مزیت های برندمان است. این امر با توجه به ماهیت برندمان و کسب و کاری که در آن حضور داریم، مشخص می شود.

بسیاری از برندها پس از یافتن مزیت های خود به دنبال بازاریابی و تولید کمپین می روند. از نقطه نظر منطقی هنوز یک گام دیگر برای موفقیت در عرصه کسب و کار باقی مانده است. این گام جای گذاری مزیت های برندمان در الگوهای بازاریابی است. بدون تردید امروزه الگوهای بازاریابی مختلف و پیشرفته ای وجود دارد. هر کسب و کار با توجه به ماهیت و سطح نیازهای خود باید دست به انتخاب یک الگوی بازاریابی بزند. به عنوان مثال، اگر شما در حوزه ذوب آهن فعالیت دارید، مشتریان مستقیم شما نه مردم عادی، بلکه شرکت های تجاری خواهند بود. در این وضعیت ما باید الگوی بازاریابی B2B (بین یک کسب و کار و کسب و کاری دیگر) را انتخاب کنیم. به طور مشابه اگر قصد تمرکز بر روی مشتریان نهایی و عادی را داریم، امکان انتخاب بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی وجود خواهد داشت. این شیوه به ما در زمینه یافتن مخاطب هدف کمک فراوانی خواهد کرد.

2. بیان جذاب محتوا با استفاده از نماد منحصر به فرد

بازاریابی خلاقانه در صنایع غیرجذاب

یکی از مشکلات اصلی در زمینه فروش محصولات در صنایع غیرجذاب نحوه انتخاب تیتر اصلی برای محتوای بازاریابی و حتی طراحی محتوای اصلی است. وقتی ما در زمینه خدمات درمانی، بیمه یا تجهیزات اداری فعالیت داریم، فرصت های بازاریابی معمولی در اختیارمان قرار نخواهد گرفت، بنابراین ما باید به دنبال راهکارهایی برای تعامل منحصر به فرد با مخاطب هدف مان باشیم. این امر دشواری های زیادی خواهد داشت، چراکه نیازمند شخصی سازی الگوهای رایج بازاریابی براساس نیاز برندمان است. اشتباه بسیاری از برندها در این بخش تولید محتوایی بی ارتباط با ماهیت برندشان است. به این ترتیب مخاطب هدف تعامل چندانی با محتوای سایت ما نخواهد داشت. نتیجه نهایی این امر شکست برندها در زمینه بازاریابی است.

یکی از راهکارهای مناسب برای غلبه بر دشواری های بازاریابی در صنایع غیرجذاب ایجاد یک نماد منحصر به فرد برای برندمان است. نمونه موفق این استراتژی از سوی موسسه بیمه GEICO دنبال می شود. این موسسه با انتخاب یک نوع مارمولک نادر و رو به انقراض به خوبی سطح تاثیرگذاری اش بر روی مخاطب هدف را افزایش داده است. گاهی اوقات اید ه های بازاریابی از دل تفکرات ساده ما سرچشمه می گیرد. اشتباه برندها در چنین مواقعی تلاش برای سخت کردن شرایط بازاریابی است. بی تردید بازاریابی در صنایع غیرجذاب دشواری های خاص خود را دارد، اما ما نباید آن را بیش از حد دشوار سازیم.

3. تلاش برای اولین بودن

استفاده از آمارهای رسمی درباره علاقه کاربران به ترندهای بازاریابی مختلف تاثیر انکارناپذیری بر روی موفقیت شرکت ها دارد. در این زمینه برندهای بزرگ از بخش توسعه و تحقیقات استفاده می کنند. به این ترتیب همیشه توانایی استفاده به موقع از ترندهای برتر بازاریابی را دارند. اینکه برند ما پیش از سایر رقبا از یک راهکار تازه بازاریابی و تبلیغات استفاده کند، اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه بسیاری از برندها بیشتر به دنبال فعالیت کلیشه ای در این حوزه هستند. به این ترتیب هیچ گاه موفق به جلب نظر مخاطب هدف به گونه ای تاثیرگذار و متفاوت از دیگران نمی شوند. تفاوت اصلی برندهای بزرگ با برندهای دیگر در همین نکته است. ما باید همیشه از ترندهای بازاریابی به موقع استفاده کنیم. در غیر این صورت جذابیت شان برای کاربران از بین می رود.

هرچه محتوای بازاریابی ما برای مخاطب هدف تازه باشد، میزان تاثیرگذاری آن افزایش خواهد یافت. وقتی از ضرورت کنار گذاشتن شیوه های کلیشه ای بازاریابی صحبت می کنیم، همین نکات را مدنظر داریم. یافتن ایده های جذاب و تازه برای بازاریابی بخش مهمی از فعالیت هر بازاریابی محسوب می شود. امروزه کمتر برندی بدون ایده پردازی خلاقانه و تلاش برای استفاده از ترندهای تازه به عنوان نخستین شرکت توانایی موفقیت در حوزه بازاریابی را دارد.

مطلب مرتبط: اهمیت محتوای جذاب برای موفقیت

4. اهمیت جلوه انسانی در طراحی محتوا

بازاریابی خلاقانه در صنایع غیرجذاب

ایراد اساسی بسیاری از محتوای بازاریابی کسل کننده عدم حضور برند موردنظر به عنوان یک شخصیت انسانی است. وقتی ما قصد بازاریابی برای برندمان را داریم، باید تا حد امکان آن را به زندگی و سلیقه مخاطب نزدیک کنیم. این امر شامل انتخاب نمایی بصری و شعارهایی جذاب برای برند است. تمام این فرآیندها به شخصیت بخشی به برند کمک می کند. ما به هنگام طراحی محتوای بازاریابی باید به شخصیت برندمان توجه داشته باشیم. تلاش برای معرفی برند در قالب یک شخصیت انسانی اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد. کمپین های بازاریابی موفق در زمینه بازنمایی برند به عنوان یک شخص واقعی موفق عمل می کنند. به عنوان مثال کمپین های برند نایک با شعار «فقط انجامش بده» به خوبی شخصیت این برند به عنوان یک مربی ورزشی دلسوز را بازنمایی می کند. به همین خاطر میزان تاثیرگذاری این کمپین در طول سه دهه اخیر کاهش پیدا نکرده است.

بسیاری از کمپین های بازاریابی اطلاعات کاربردی و مهم را بدون هیچ گونه تغییر یا جذاب ساختن در اختیار مخاطب قرار می دهد. این امر در اغلب موارد موجب دلسردشدن مخاطب هدف از محتوای موردنظر می شود. به این ترتیب دیگر امکان جلب نظر مخاطب هدف وجود نخواهد داشت. موفقیت ما در زمینه تعامل با مخاطب هدف بستگی به هنرمان در زمینه افزایش جذابیت اطلاعاتی که به آنها منتقل می کنیم، دارد. هر فردی توانایی بیان اطلاعات بدون هیچ گونه تغییری را دارد. هنر بازاریابی تبدیل اطلاعات و داده های خام به نکات موردپسند مخاطب هدف است. این امر فقط از طریق شخصیت بخشی به برندمان امکان پذیر خواهد بود.

5. اولویت کیفیت بر کمیت

رستوران های بزرگ و مشهور هیچ گاه بشقاب های غذای پر از خوراکی در اختیار مشتریان قرار نمی دهند. بشقاب اغلب رستوران های مشهور از نظر مردم عادی بسیار اندک به نظر می رسد. نکته مهم درخصوص فعالیت چنین رستوران هایی توجه بی نهایت به کیفیت غذا در مقابل کمیتش است. همین نکته شهرت جهانی برای برخی از رستوران ها به ارمغان می آورد. مزیت چنین رستوران هایی در مقابل دیگر رقبای عادی شان طعم فراموش نشدنی غذاهای شان است. این نکته به طور جالبی در حوزه بازاریابی نیز صحت دارد. بسیاری از برندها در تلاش برای ارائه محتوای هرچه بیشتر به مخاطب هدف هستند. این امر در عمل دشواری های زیادی پیش روی برندها قرار می دهد. هدف اصلی ما در زمینه بازاریابی باید ارائه محتوایی جذاب و به یاد ماندنی، درست مانند غذای رستوران های مشهور، باشد. در این میان کمیت محتوای بازاریابی ما اهمیت چندانی ندارد. نکته مهم سطح تاثیرگذاری آن بر روی مخاطب هدف است.

برندهایی که محتوای بسیار زیادی تولید می کنند. به تدریج مورد بی توجهی مخاطب هدف قرار می گیرند. مخاطب ما در طول روز با شمار بالایی از محتواهای بازاریابی مواجه است. تلاش ما برای جلب نظر آنها باید بر حجم محتوای پیرامون شان به طور قابل ملاحظه ای بیفزاید، بنابراین راهکار پیشنهادی من در این بخش تمرکز بر روی تولید محتوای کم حجم و در عین حال تاثیرگذار برای بهبود وضعیت برندمان است.

6. هیچ وقت تاثیر رسانه های بصری را دست کم نگیرید

تصاویر همیشه تاثیر انکارناپذیری بر روی فعالیت برندها دارد. امروزه مردم حوصله چندانی برای مطالعه متن های طولانی ندارند. این امر برندها را به سوی یافتن راهکاری جایگزین برای انتقال محتوا سوق داده است. محتوای بصری از نظر سطح جلب نظر مخاطب و تاثیرگذاری به مراتب از سایر فرمت ها وضعیت بهتری دارد. به همین خاطر امروزه اغلب برندها از این فرمت محتوا برای تعامل با مخاطب هدف استفاده می کنند. براساس مطالعه سایت Hubspot توییت های دارای فرمت بصری تا 20درصد تاثیرگذاری بیشتر بر روی کاربران دارد. همچنین میزان بازنشر چنین توییت هایی دو برابر بیشتر است، بنابراین تمام برندها باید از این الگو به منظور ایجاد تاثیرگذاری بیشتر استفاده کنند.

یکی از نکات مهم در زمینه استفاده از محتوای بصری تلاش برای تولید نمونه های منحصر به فرد برندمان یا دست کم نمونه های کمتر دیده شده است. همچنین بهره گیری از محتوای تولیدی کاربران (UGC) نیز در این میان اهمیت دارد. بسیاری از برندهای بزرگ با استفاده از محتوای تولیدی کاربران اقدام به تولید محتوای بازاریابی جذاب بدون نیاز به صرف هزینه می کنند. این گزینه به طور ویژه برای برندهای درگیر با مشکلات مالی فراوان کاربرد دارد.

مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن

برند شما آنقدر هم غیرجذاب نیست

تولید محتوای بازاریابی جذاب و تعامل برانگیز هر سال دشوارتر می شود. این امر تا حدی ناشی از حضور برندهای مختلف در این عرصه و همچنین عادت کاربران به نادیده گرفتن فعالیت بازاریابی برندهاست. نتیجه اصلی این امر ضرورت بازسازی استراتژی بازاریابی برندمان در نخستین فرصت است.

گاهی اوقات برخی برندها بیش از حد نسبت به ماهیت غیرجذاب کسب و کارشان بدبین هستند. این امر با نگاهی به فعالیت موفق برخی از برندها نظیر GEICO، آل استیت، آمری فیرست، پست ایت، زندسک و بسیاری از برندهای فعال در صنایع در ظاهر غیرجذاب قابل مشاهده است. تمام این برندها با تلاش برای ساماندهی کمپین های جذاب موفق به غلبه بر شهرت منفی صنعتی که در آن فعالیت دارند، شده اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید