سه شنبه, 04 شهریور 1399 - 12:00

بررسی مسیر ایجاد کسب و کار تازه

توسعه کسب و کار تازه از دل ایده‎ های جدید امکان ‎پذیر است. امروزه مشاهده هر برند بزرگی به معنای ارزیابی ایده‏ های جذاب و نوآورانه در دهه‏ های قبل است. بدون تردید یک ایده مناسب در زمان واحد به فکر چند نفر می‎ رسد. نکته مهم در این میان فرآیند تبدیل ایده اولیه استارت ‎آپ ها به کسب و کاری واقعی است. اغلب کارآفرینان در این مسیر با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند بنابراین در عمل تعداد اندکی از کارآفرینان امکان پیاده‎ سازی ایده ‎های ‎شان را پیدا می‎ ‏کنند.

بسیاری از کارآفرینان در طول سال ‎های متمادی زمان، هزینه و تمرکزشان را بر روی یادگیری نکات تازه و تحصیل در حوزه‏ های آکادمیک کسب و کار صرف می‎ کنند. این امر در نگاه نخست موجب ایجاد طیف وسیعی از کارآفرینان تحصیلکرده خواهد شد. نکته مهم در این میان ضرورت تلاش برای اجرای ایده‎ ها به شیوه‎ های مختلف است. با نگاهی کوتاه به حوزه‏ های مختلف کسب و کار امکان مشاهده انواع افراد غیرحرفه ‎ای در حوزه ‎های کسب و کار وجود دارد و منظور ما در اینجا افراد غیرمتخصص از نقطه نظر تحصیلات بالاست بنابراین عرصه کسب و کارآفرینی بدون تحصیلات دانشگاهی نیز امکان موفقیت افراد را فراهم می ‎سازد.

تبدیل استارت آپ کسب و کار

اغلب کارآفرینان در راه اندازی کسب و کارشان با مشکلات زیادی مواجه می ‎شوند. دلیل این امر فقدان برنامه ‎ای منظم برای پیشبرد طرح‎ ها و امور کسب و کار است بنابراین شما نیاز به طرحی دقیق و تاثیرگذار برای اداره کسب و کارتان خواهید داشت. این امر در صورت عدم توجه به ویژگی‏ های کسب و کار مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. بدون تردید تنوع استارت ‎آپ ‎ها در نحوه برنامه ‎ریزی برای آنها تاثیرگذار است. نکته مهم در این میان توجه به برخی از اصول مشترک در میان تمام استارت ‎آپ ‎ها به منظور تبدیل ‎شان به ایده ‎های جذاب و اجرای‏شان است. در ادامه برخی از مهم‏ترین تکنیک‏ ها و مسیرهای فعالیت در حوزه کسب و کار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مطلب مرتبط: چگونه یک کسب و کار را شروع کنیم

1. شروع کار با طراحی برنامه کسب و کار

برنامه کسب و کار تمام گام ‎های اصولی و مهم یک شرکت را شامل می ‏شود. بسیاری از کسب و کارها در مسیر فعالیت و کسب موفقیت با تصمیم‏ های مهمی مواجه می‎ شوند. اگر شما برنامه کسب و کارتان را طراحی نکرده باشید، واکنش‏تان نسبت به رویدادهای مختلف دارای طیف وسیعی از تنوع خواهد بود. نتیجه این امر ناتوانی برای رشد و توسعه کسب و کار در مسیری واحد خواهد بود. امروزه ما با شرکت‎ های دارای تخصص‎ های مختلف در حوزه‎ های گوناگون مواجه هستیم. این امر در بلندمدت مشکلات بسیار زیادی ایجاد می‏کند. یکی از چالش ‏های اساسی پیش روی چنین کسب و کارهایی ناتوانی برای جلب همکاری دیگر برندهاست. امروزه در دنیای کسب و کار نیاز به برندهایی با مهارت تخصصی احساس می‎ شود بنابراین جایی برای برندهای دارای مهارت سطحی در حوزه‎ های مختلف نخواهد بود.

اگر شما در مسیر کسب و کار تازه ‎کار هستید، باید به نکات بسیار زیادی در زمینه طراحی برنامه کسب و کار توجه نمایید. بسیاری از کارآفرینان تازه‏ کار براساس رویکردهای سنتی یا هر آنچه صحیح تلقی می‏ کنند، اقدام به طراحی برنامه کسب و کار می‏کنند. این رویکرد مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. توصیه‎ های اصلی ما در این بخش برای طراحی برنامه کسب و کار به صورت حرفه‎ ای و کاربردی به شرح ذیل است:

• برنامه کسب و کار باید شامل معرفی کسب و کار، مخاطب هدف و محصولات اصلی باشد.

• تمام خدمات جانبی و فعالیت‏ های تکمیلی برند باید در برنامه کسب و کار به طور روشن بیان شود.

• طراحی بخشی برای ایجاد تیم توسعه و تحقیقات ضروری است.

• تعیین بودجه برای حوزه بازاریابی امکان برنامه ‎ریزی به صورت دقیق ‎تر و عدم مواجهه با بحران ‎های مالی را فراهم خواهد کرد.

بدون تردید برنامه ‎ریزی تمام امور فوق به صورت یکجا امر دشواری خواهد بود. بنابراین شما باید از کمک کارشناس‎ های حرفه ‏ای این حوزه به خوبی استفاده نمایید. در غیر این صورت فعالیت برند شما همراه با درصد بالایی از شانس خواهد بود.

2. کسب سرمایه برای کسب و کار

شروع کسب و کار تازه بدون سرمایه اولیه امکان ‎پذیر نیست. دنیای کسب و کار جذابیت‎ های بسیار زیادی برای مردم دارد. نکته مهم در این میان ضرورت تامین مالی برای بقا در این عرصه وسیع است. اگر کسب و کار شما با امید کسب سرمایه در آینده شروع به فعالیت نماید، آینده موردنظر هیچ‎ گاه فرا نخواهد رسید. بسیاری از کسب و کارها پیش از شروع رسمی فعالیت‎ شان تا مدت‎ ها به دنبال سرمایه گذاری بوده اند. این امر شاید در نگاه نخست عجیب به نظر برسد، اما بیانگر ارزش استارت ‎آپ موردنظر برای صاحبانش است. وقتی شما بدون مقدمه وارد دنیای کسب و کار شوید، بسیاری از نکات تازه برای ‎تان ترسناک خواهد بود. آشنایی مقدماتی با دنیای کسب و کار در کنار تلاش برای کسب سرمایه بهترین راهکار برای شروع یک کسب و کار مناسب و استاندارد خواهد بود.

مطلب مرتبط: شروع کسب و کار موفق

امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای تامین سرمایه کسب و کار وجود دارد. بسیاری از کسب و کارها در عمل توانایی یافتن راه‎ های مناسب برای تامین سرمایه را ندارند. اگر شما نیز جزو این دسته از کارآفرینان هستید، به نکات ذیل توجه نمایید:

• ارزیابی وضعیت کلی برنامه کسب و کار نکات مهمی در مورد نیازهای مالی در اختیار شما خواهد گذاشت. تامین سرمایه باید براساس ارزیابی ‎‏های دقیق کسب و کار صورت گیرد.

• شروع فرآیند تامین سرمایه باید از خودتان باشد. شما در حال حاضر چقدر سرمایه در اختیار دارید؟ ارزیابی این بخش باید به صورت دقیق انجام شود.

• همکاری با دیگران برای مدیریت کسب و کار هرگز ایده نامناسبی نیست. بنابراین در صورت یافتن افراد مناسب با آنها شریک شوید.

• ارتباطات در دنیای کسب و کار اهمیت بالایی دارد. اگر شما ارتباطات مناسبی در حوزه کسب و کار دارید، از آن برای تاثیرگذاری بر روی سرمایه‎ گذارها استفاده نمایید.

3. انتخاب محل کسب و کار

اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان محلی هستید، انتخاب محل کسب و کار اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. اگرچه در طول سال‏ های اخیر کسب و کارهای آنلاین توسعه بسیار زیادی یافته ‎اند، اما هنوز هم کسب و کارهای حضوری دارای سودآوری بالایی هستند. این امر ضرورت فعالیت در حوزه کسب و کارهای حضوری را بیان می‎ کند. تعامل رو در رو با مشتریان امکان تاثیرگذاری بیشتر بر روی آنها را به همراه دارد. مهم‎ترین نکته در این میان توانایی برای انتخاب مکان مناسب برای کسب و کار است.

اگر شما قصد تاسیس یک فروشگاه را دارید، باید مکان ‎های پررفت و آمد را مدنظر قرار دهید. یکی از ایرادهای اساسی برندها تلاش برای یافتن مکان ‎های بزرگ ‎تر در حومه شهر است. این امر شاید از نظر اقتصادی قابل توجیه باشد، اما تعداد مشتریان شما را به شدت کاهش خواهد داد. خوشبختانه امروزه آژانس ‎های بسیار زیادی در زمینه یافتن دفترهای کار فعالیت دارند بنابراین شما با مراجعه به چنین آژانس ‎هایی امکان یافتن دفترهای دلخواه‏ تان با قیمت مناسب را خواهید داشت. مزیت اصلی این فرآیند صرفه ‎جویی در زمان در دسترس برندها خواهد بود.

انتخاب مکان مناسب برای کسب و کار باید با توجه به قوانین مالیاتی صورت گیرد. برخی از کشورها در مورد تاسیس شرکت در مناطق مختلف دارای نرخ مالیات ‎های شناور هستند. دلیل این امر اخذ مالیات بیشتر از کسب و کارهای لوکس و واقع در مناطق مناسب است بنابراین در صورت فقدان بودجه مناسب انتخاب مناطق لوکس شهر برای شروع کسب و کار ایده مناسبی نخواهد بود.

4. توسعه و دنبال کردن استراتژی ها

طراحی استراتژی برای عملکرد بهتر در دنیای کسب و کار عادت رایج کارآفرینان است. بسیاری از کارآفرینان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به طراحی استراتژی ‎های مختلف در حوزه ‎های نظیر بازاریابی می ‎کنند. شاید این امر در نگاه نخست مسیرهای جلب نظر مخاطب هدف را به شدت متنوع سازد، اما ایرادهای خاص خود را نیز دارد. اغلب برندها با طراحی برنامه‎ ها و استراتژی ‎های مختلف در عمل مسیر بازاریابی ‎شان را دشوار می ‎کنند. این امر موجب بروز مشکلات بسیار در زمینه بازاریابی و کسب و کار می شود. توصیه ما در این بخش انتخاب یک یا دو استراتژی عمده در زمینه بازاریابی، مانند هر حوزه دیگری، است. نکته مهم در این میان توسعه و به ‎روز رسانی استراتژی بازاریابی برند در طول زمان است.

مطلب مرتبط: کمک به رونق کسب و کار با راه اندازی استارت آپ

امروزه عرصه کسب و کار به سرعت در حال تغییر است بنابراین اگر شما توانایی ایجاد تغییر در حوزه کسب و کارتان را نداشته باشید، به سرعت با شکست مواجه خواهید شد. بسیاری از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب هدف اقدام به همکاری با بازاریاب ‎های حرفه ‎ای می‎ کنند. بدون تردید همکاری با بازاریاب‎ های حرفه‎ ای مزیت‎ های بسیار زیادی دارد. اگر کسب و کار شما بودجه مناسب برای این همکاری را ندارد، باید به دنبال رعایت نکات اساسی بازاریابی از سوی خودتان باشید. مهم‏ترین نکته از نظر سطح حرفه‎ ای بازاریابی توجه به تداوم در زمینه استراتژی‏ های بازاریابی است. بسیاری از برندها پس از مدت کوتاهی نسبت به تغییر کامل استراتژی بازاریابی‏شان اقدام می‎ کنند. این امر در بلند مدت هویت و اعتبار برندها را خدشه ‎‏دار خواهد کرد بنابراین شما باید از تغییر سریع در استراتژی ‎های کسب و کارتان پرهیز نمایید.

5. توسعه سایت کسب و کار

ایجاد سایت رسمی برای کسب و کار ایده جالبی محسوب می ‎شود. بسیاری از کسب و کارها در عمل نیازمند توجهی به راه‏ های ارتباطی برندشان با مخاطب هدف ندارند. همین امر در بلندمدت موجب بروز مشکلاتی برای آنها خواهد شد. تعامل با مشتریان در بازارهای مختلف کار ساده ‏ای نیست. یکی از مهم ترین کانال‎ های ارتباطی برندها با مشتریان‎ شان سایت ‎های رسمی است. امروزه اغلب مشتریان پیش از خرید نهایی از یک برند اقدام به مشاهده محصولات و توضیحات جانبی پیرامون هر محصول در سایت رسمی آن می ‎کنند.

اگر شما سایت رسمی دارید، باید آن را به طور منظم آپدیت کنید. یکی از ایرادات اصلی فعالیت کسب و کارها عدم توجه به سایت رسمی‏ شان در بلندمدت است. اغلب کارآفرینان در ماه ‎های نخست تاسیس کسب و کار به دنبال به روز رسانی سریع سایت هستند. اگر به سایت رسمی اغلب کسب و کارها نگاه کنید، تا مدت ‎های طولانی آپدیت نشده ‎اند. این امر علاقه کاربران برای تعامل بیشتر با برند را کاهش خواهد داد.

برندهای موفق و بزرگ همیشه بر روی حضور موثر در شبکه‏‎ های اجتماعی و طراحی سایت‏ های کاربردی تمرکز دارند. این امر شاید در نگاه نخست دشوار به نظر برسد، اما در صورت ایجاد تیم بازاریابی و تبلیغات مناسب به راحتی امکان توسعه سایت و حضور موفق در دیگر شبکه‎ های اجتماعی فراهم خواهد شد.

مدیریت سئو به عنوان یکی از مهم ‎ترین بخش ‎های مدیریت سایت باید مدنظر کارآفرینان قرار گیرد. امروزه کسب رتبه‎ های برتر در نتایج گوگل دارای اهمیت است. دلیل این امر افزایش شانس تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. کاربران در جست‎ و جوی محتوا به صورت آنلاین فقط به نتایج صفحه نخست گوگل توجه دارند بنابراین اگر سایت شما در صفحات بعدی رتبه‏ بندی شود، در عمل هیچ کاربری بدان توجه نخواهد کرد. امروزه مدیریت سئو یکی از مهم ‎ترین حوزه ‎‏های سرمایه ‎گذاری کسب و کارها محسوب می ‎‏شود. خبر خوش برای کسب و کارهای تازه تاسیس امکان استفاده از مطالب آموزشی مختلف در سطح اینترنت به صورت رایگان است بنابراین شما باید مهارت ‎تان در زمینه مدیریت سئو را به شدت افزایش دهید.

6. سرمایه ‎گذاری بر روی حوزه بازاریابی

بازاریابی برای ادامه فعالیت کسب و کار ضروری است. کمتر کسب و کاری بدون سرمایه‎ گذاری مناسب در حوزه بازاریابی توانایی ادامه مسیر کسب و کارش را دارد. این امر مربوط به تنوع گزینه‎ های در دسترس مشتریان برای خرید محصولات است. اگر شما در زمینه ارائه خدماتی خاص فعالیت دارید، به احتمال زیاد شمار بالایی از برندهای دیگر نیز وضعیت مشابه شما را دارند. این امر موجب بروز رقابت قابل توجهی میان شما و آنها خواهد شد.

بازاریابی به عنوان حوزه اصلی جلب توجه مشتریان بیانگر اوج رقابت میان شرکت ‎هاست. مزیت اصلی برندها برای موفقیت در این فضا توانایی‏شان برای تولید محتوای جذاب است بنابراین شما باید از بودجه‎ تان نهایت استفاده را ببرید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت.

امروزه بازاریابی در شبکه ‎های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین شما باید حضور قابل توجهی در این فضا داشته باشید. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به همکاری با اینفلوئنسرها می ‎کنند. اینفلوئنسرها به دلیل شهرت و دانش در زمینه‏ های تخصصی مورد توجه کاربران در شبکه ‏های اجتماعی قرار دارند. مهم‎ ترین نکته در زمینه همکاری با چنین افرادی توجه به حوزه‎ های تخصصی فعالیت‎ شان است. توجه به تعداد فالوورهای آنها اغلب موجب همکاری با اینفلوئنسرهای غیرحرفه‏ ای در حوزه کاری شما خواهد شد.

7. افزایش سطح تعامل با مشتریان

تعامل با مشتریان اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. امروزه شمار بالایی از کسب و کارها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلات زیادی مواجه ‎اند. بسیاری از مردم در طول زندگی ‎شان با برندهای مختلفی ارتباط پیدا می کنند، با این حال تعداد بسیار اندکی از برندها توانایی ادامه ارتباط و تعامل با مشتریان را دارند. برندهای بزرگی نظیر آدیداس یا اپل به خوبی توانایی تداوم همکاری با مخاطب هدف را دارند. این امر همیشه برای کسب و کارهای کوچک به گونه‏ ای معما شکل است. مهم‎ترین نکته در زمینه تعامل مناسب با مخاطب هدف تلاش برای شناسایی سلیقه‎ شان است.

امروزه بسیاری از برندها برای تعامل با مخاطب هدف بودجه‎ های چند میلیون دلاری صرف می ‎کنند. مواجهه با ناکامی در این زمینه برای اغلب برندها دشوار است. اگر شما تمایل به موفقیت در این حوزه دارید، باید پیش از صرف بودجه‎ های کلان نسبت به شناسایی سلیقه مخاطب هدف اقدام نمایید. این امر وضعیت کسب و کار شما را بسیار بهتر از هر زمان دیگری خواهد کرد.

مطلب مرتبط: چالش های راه اندازی یک استارتاپ

توجه به مشتریان تازه در عین تلاش برای راضی نگه داشتن مشتریان قدیمی چالش بسیاری از کسب و کارهاست. برخی از کارشناس ‏های کسب و کار چنین امری را به طور کامل غیرممکن تلقی می ‏کنند. نکته مهم در این میان تلاش شما برای مدیریت وضعیت به ظاهر غیرممکن پیش روی است. مهم‎ترین نکته در این میان اعطای تخفیف یا دیگر امکانات جانبی مختلف به مشتریان تازه و همچنین قدیمی برند است. تخفیف ‎های شما باید متنوع و غیریکسان باشد. در غیر این صورت نارضایتی یکی از طرفین پدیدار خواهد شد.

بدون تردید تبدیل استارت ‎آپ به کسب و کار واقعی امر دشواری است. هدف اصلی مقاله کنونی بررسی برخی از تکنیک‏ ها و توصیه‏ های مهم برای بهبود فرآیند اجرای چنین فرآیندی است. اگر شما کارآفرین تازه ‏کاری هستید، علاوه بر استفاده از تکنیک‎ های مورد بحث در این مقاله امکان همکاری با برخی از کارآفرینان حرفه‎ ای ‎تر را نیز خواهید داشت. این امر موجب بهره ‎مندی از تجربه آنها برای بهبود وضعیت کسب و کار خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید