دوشنبه, 28 مهر 1399 - 15:16

فعالیت در صنعت مد و پوشاک برای بسیاری از کارآفرینان همراه با هیجان ‎های بسیار زیادی است. این عرصه به طور مداوم در حال تغییر و به ‎روز رسانی است. همین امر مشارکت در این حوزه را برای کارآفرینان مختلف جذاب می ‎سازد. برخی از کارآفرینان علاقه‎ مند به حوزه مد و لباس در زمینه راه ‎اندازی بوتیک اقدام می ‎کنند. صنعت مدیریت بوتیک در طول سال ‎های اخیر نظر بسیاری از کارآفرینان را جلب کرده است. افراد فعال در این عرصه امکان خرده‎ فروشی پوشاک و همچنین طراحی مدل ‎های تازه را دارند.

امروزه بسیاری از کارآفرینان در زمینه مدیریت بوتیک دارای برنامه‎ های مشخص برای مشارکت در بازار پرسود این عرصه هستند. نکته مهم در این میان تفاوت میان برداشت‎ های آنها با واقعیت‎ های دنیای مد و لباس است. این نکته بسیاری از کسب و کارهای با ایده‎ های جذاب را در زمینه کسب موفقیت ناکام می ‎گذارد. هدف اصلی مقاله کنونی بررسی برخی از نکات اساسی برای افزایش فروش در زمینه مدیریت بوتیک های مختلف است. در ادامه 10 نکته و استراتژی مهم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

افزایش فروش صنعت مد لباس

1. استفاده از استراتژی ‎های بازاریابی تازه

بازاریابی در زمینه افزایش فروش کسب و کارها اهمیت حیاتی دارد. اغلب برندها در صورت عدم سرمایه گذاری مناسب در بخش بازاریابی امکان کسب فروش بالا و تعامل مناسب با مخاطب هدف را از دست می ‎دهند. این امر در مورد بسیاری از کسب و کارها همراه با  سرمایه گذاری بر روی حوزه بازاریابی و فقدان دریافت نتایج مناسب است. نتیجه چنین امری کاهش انگیزه کارآفرینان برای بازاریابی و تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است. مشکل اساسی در این بخش تمایل پایین کارآفرینان و مدیران بوتیک‎ های بزرگ و کوچک برای تغییر استراتژی بازاریابی‎ شان است. برخی از کسب و کارها به صورت مداوم توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شیوه‎ های تازه را ندارند. یکی از دلایل اصلی این امر وفاداری گسترده به شیوه ‎های قدیمی بازاریابی است.

مطلب مرتبط: 5 سطح بازاریابی محتوایی در صنعت مد و لباس

اگر الگوهای بازاریابی قدیمی یک برند توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نداشته باشد، وضعیت آنها به شدت دشوار خواهد شد. همین امر موجب تلاش برندهای مختلف در صنعت مد و پوشاک برای تغییر مداوم شیوه‎ های بازاریابی‎ شان می ‎شود. امروزه الگوهای بازاریابی به سرعت در حال تغییر است. همین امر شرایط دشواری پیش روی برندها قرار می ‎دهد. اگر یک کسب و کار نسبت به تغییر الگوی بازاریابی‎ اش اقدام نکند، به سرعت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهد داد.

همکاری با بازاریاب‎ های حرفه ‎ای و ارزیابی مداوم وضعیت بازار فروش پوشاک کمک شایانی به برندها برای بهبود استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی ‎شان خواهد کرد. یکی از توصیه‎ های مناسب در این میان فهرست ‎بندی اولویت ‎های کسب و کار و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس آنهاست. گاهی اوقات برندها نسبت به اهداف اصلی‎ شان در حوزه بازاریابی آگاهی ندارند. همین امر فعالیت‎ های پراکنده و تلاش‎ های ناموفق برای تعامل با مخاطب هدف را ناشی می‎ شود.

2. همکاری با صاحبان کسب و کارهای دیگر

همکاری با دیگر کسب و کار برای فروش محصولات استراتژی تازه ‎ای نیست. امروزه بسیاری از کسب و کارها برای حضور بهتر در بازارهای مختلف اقدام به همکاری با هم می‎ کنند. این امر توانایی فروش و بازاریابی برندها را به شدت افزایش می‎ دهد. بدون تردید یافتن برندهای مناسب برای همکاری کار ساده‎ ای نیست. همین امر مشکلات گسترده ‎ای برای برندها به ارمغان می ‎آورد. بهترین شیوه در این میان یافتن کسب و کارهایی با دغدغه ‎ها و اهداف مشابه برندمان است. این امر همکاری بلندمدت و مناسب میان طرفین را تضمین خواهد کرد.

یکی از اشتباهات رایج در زمینه همکاری با دیگر برندها مربوط به انتخاب همکار از کسب و کارهای غیرمرتبط است. شاید در زمینه مد و پوشاک همکاری میان برندها به دلیل رقابت گسترده ایده چندان جالبی نباشد. مهمترین مسئله در این میان توجه به زنجیره کسب و کارهای دیگر است. معنای این امر ضرورت ارتباط کسب و کارهای دیگر با حوزه فعالیت شما در قالب یک زنجیره فروش است. در غیر این صورت همکاری موردنظر هیچ نتیجه مثبتی برای طرفین نخواهد داشت.

3. توسعه برنامه جلب وفاداری مشتریان

مشتریان وفادار نقش اساسی در افزایش فروش برندها بازی می ‎کنند. کسب و کارهای موفق همیشه دامنه وسیعی از مشتریان وفادار را در کنارشان دارند. این امر به آنها برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف و کاهش هزینه ‎های بازاریابی کمک می ‎کند. امروزه بخش قابل توجهی از بودجه کسب و کارها صرف بازاریابی و تبلیغات می ‎شود. اگر یک بوتیک امکان جلب نظر مشتریان به طور مداوم را داشته باشد، بخش قابل توجهی از هزینه ‎های بازاریابی ‎اش کاهش پیدا خواهد کرد. مهمترین مسئله در این میان اطمینان از وفاداری مشتریان به برند و طراحی برنامه‏ هایی برای حفظ چنین مشتریانی است.

الگوبرداری از سایر برندها برای طراحی برنامه جلب وفاداری مشتریان به برند ایده مناسبی محسوب می ‎شود. بسیاری از کسب و کارها در این مسیر شیوه‎ های جذابی را مورد استفاده قرار می‎ دهند. با این حساب الگوبرداری از برندهای موفق در این زمینه کمک شایانی به کسب و کارهای کوچک یا تازه‎ کار خواهد کرد.

4. توجه به وام‎ های کاری

مشارکت در توسعه کسب و کار اقدام رایجی در ارتباط با کارآفرینان و  سرمایه گذارها محسوب می ‎شود. بسیاری از برندهای بزرگ ابتدا با دریافت وام‎ های بانکی یا جلب مشارکت  سرمایه گذارهای مختلف شروع به کار کرده ‎اند. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان واکنش مثبتی نسبت به دریافت وام از دیگر کسب و کارها ندارند. این امر شرایط دشواری برای آنها در زمینه توسعه کسب و کار ایجاد می‎ کند. اگر کارآفرینان دسترسی مناسبی به منابع مالی نداشته باشند، توسعه کسب و کار امری دشوار و زمانبر خواهد بود.

تأمل درباره وام‎ های مختلف بانکی برای توسعه کسب و کار نیاز به آشنایی بالا با سیستم‎ های بانکی و پولی ندارد. نکته مهم توجه به تاثیر مبلغ وام موردنظر بر روی توسعه کسب و کار و همچنین اطمینان از توانایی بازپرداخت وام موردنظر است. بسیاری از کسب و کارها بدون توجه به توانایی بازپرداخت وام اقدام به قبول تعهدات مختلف می ‎کنند، اما در پایان توانایی بازپس دادن وام موردنظر را نخواهند داشت. این امر اغلب اوقات مشکلات گسترده ای پیش روی کسب و کارها قرار می‎ دهد. دریافت وام باید در صورت اطمینان از توانایی کسب و کار برای بازپرداختش صورت گیرد. در غیر این صورت شرایط بسیار دشواری برای کسب و کارها ایجاد خواهد شد.

مطلب مرتبط: بازاریابی صنعت مد و پوشاک در اینستاگرام

5. برگزاری جشنواره فروش

جشنواره‎ های فروش نقش مهمی در توسعه کسب و کار و بهبود فروش دارد. اغلب مشتریان تمایل به خرید محصولات در جشنواره‎ های ویژه همراه با تخفیف‎ های گسترده دارند بنابراین برندها باید نکات مورد علاقه مشتریان را مدنظر قرار دهند.

بازه ‎های زمانی نظیر کریسمس برای تمام برندها فرصت مناسب به منظور ارائه تخفیف و جلب نظر مشتریان است. اگر کسب و کار شما توانایی مالی در زمینه برگزاری جشنواره تخفیف را دارد، باید نسبت به برگزاری چنین رویدادی در بازه ‎های زمانی دیگر نیز اقدام نمایید. ایجاد جشنواره منحصر به فرد برای برند مزیت رقابت تاثیرگذاری با دیگر بوتیک ‎ها را به همراه دارد. امروزه هرچه توانایی یک کسب و کار برای شخصی ‎سازی رویدادهای کاری بیشتر باشد، نتیجه بهتر در پایان کار دریافت خواهد کرد.

6. توجه به بازخوردهای مشتریان

هر استراتژی و اقدامی از سوی کسب و کارها همراه با بازخورد مشخص مشتریان است. شاید یک استراتژی بازاریابی یا فروش از نظر مدیران ارشد یک بوتیک بسیار جذاب به نظر برسد، اما مشتریان واکنش منفی نسبت به آن داشته باشند. ارزیابی دقیق و مداوم نحوه ارتباط با مشتریان فرصت مناسبی در اختیار برندها به منظور بازآفرینی برنامه‎ های ‎شان را خواهد داد.

نظرخواهی از مشتریان گرایش رایجی در میان کسب و کارهای مختلف محسوب می ‎شود. امروزه بسیاری از برندها در عمل برای هر اقدامی از مشتریان ‎شان نظرخواهی می ‎کنند. این امر موجب تعامل بهینه با مشتریان و اطمینان از استقبال آنها از تصمیم ‎های موردنظر می ‎شود. گاهی اوقات برندها به دلیل فاصله گرفتن از مخاطب هدف در عمل با شکست‎ های گسترده مواجه می ‎شوند. با این حساب اطمینان از نظر مساعد مخاطب هدف نسبت به استراتژی ‎های برند گامی مهم برای بازاریابی و توسعه کسب و کار به صورت مطمئن خواهد بود.

7. درخواست همراهی از مشتریان

کسب و کارها در طول سال در رویدادهای مختلفی شرکت می‏ کنند. برخی از رویدادهای حوزه کسب و کار مربوط به حمایت از ارزش‎ های خاصی نظیر حفاظت از محیط زیست است. هر برند براساس تعهداتش باید از رویدادهای مختلفی حمایت نماید. اگر کسب و کار شما در زمینه حمایت از یک رویداد نیاز به اطلاع ‎رسانی یا بازاریابی بیشتر دارد، دعوت از مشتریان برای همکاری با برند بهترین ایده خواهد بود. اگر فرآیند موردنظر شامل مشارکت در یک ارزش مهم برای جامعه باشد، شمار بالایی از مشتریان واکنش مثبتی نسبت به درخواست برندها نشان خواهند داد.

مطلب مرتبط: افزایش فروش با توصیه هایی از مدیران پیشتاز

مهمترین مسئله در دعوت از مشتریان برای همکاری و همراهی با برندها در امور عامل ‎المنفعه توجه به سلیقه مشتریان است. همچنین باید به ارزش‎ های برند نیز توجه داشت. در این صورت کسب موفقیت از طریق درخواست همراهی مشتریان به احتمال فراوان با موفقیت همراه خواهد بود.

8. توجه به شبکه‎ های اجتماعی

اغلب برندهای فعال در زمینه پوشاک و بوتیک ‎های معتبر فقط به سایت رسمی‎ شان توجه دارند. این امر موجب ایجاد فضایی جذاب در فضای اینترنت می ‎شود، اما خالی از نقطه ضعف نیست. اگر برندها به شبکه‎ های اجتماعی توجه نشان ندهند، دامنه وسیعی از مشتریان را نادیده گرفته ‎اند. امروزه اغلب مردم در شبکه ‎های اجتماعی عضویت دارند بنابراین توجه به پلتفرم‎ های اجتماعی باید در دستور کار هر برندی قرار گیرد. بازاریابی و تبلیغات در شبکه‎ های اجتماعی علاوه بر تاثیرگذاری بالا موجب کاهش هزینه ‎ها نیز می ‎شود.

بسیاری از برندها به دنبال ایجاد انجمن مربوط به مشتریان هستند. شبکه‎ های اجتماعی بهترین فرصت برای برندها به منظور ایجاد انجمنی فعال و پویا پیرامون کسب و کارشان است.  سرمایه گذاری درست در شبکه ‎های اجتماعی امکان توسعه اعتبار و همچنین فروش بیشتر را به ارمغان می ‎آورد. این امر به دلیل پشتیبانی اغلب شبکه ‎های اجتماعی از قابلیت فروش درون برنامه‎ای است.

9. تعامل نزدیک با مشتریان

صنعت مد و پوشاک به طور مداوم در حال تغییر و تحول است. کسب و کارها برای بقا در بازارهای مختلف باید به طور مداوم با مشتریان در ارتباط باشند. در غیر این صورت به زودی با دیگر برندها جایگزین خواهند شد. ارزیابی سلیقه مشتریان و تلاش برای معرفی محصولات سازگار با سلیقه‎ شان دارای اهمیت بالایی است. برخی از بوتیک ‎ها در طول سال‎ های متمادی نسبت به تغییر مدل لباس‎ های ‎شان اقدام نمی ‎کنند. نتیجه این امر کاهش انگیزه مشتریان برای مراجعه به بوتیک موردنظر و خرید است.

تعامل بهینه با مشتریان از طریق فضای آنلاین و دیدارهای حضوری بهترین شیوه برای آگاهی از سلیقه‎ شان است. امروزه برندهای بزرگ به طور مداوم محصولاتی مطابق با سلیقه مشتریان رونمایی می ‎کنند. دلیل موفقیت آنها ارزیابی دقیق و مداوم سلیقه مشتریان است. سایر بوتیک‎ ها و برندها در زمین پوشاک نیز باید همین الگو را مدنظر قرار دهند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت.

10. معرفی محصولات تازه

طراحی محصولات پرطرفدار و جلب نظر مشتریان برای مدتی محدود پایان کار بوتیک‎ ها و طراح‎ های لباس نیست. بهترین لباس‎ ها نیز پس از مدتی قدیمی می‎ شود. برندهای معتبر در صنعت مد و پوشاک برای مدت زمانی طولانی محصولات باکیفیت و مورد علاقه مشتریان را معرفی کرده ‎اند بنابراین برندهای تازه کار و بوتیک‎ های تازه تاسیس باید به فکر ارائه محصولات جذاب برای مشتریان در بازه‎ های زمانی طولانی باشند. در غیر این صورت شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف نخواهند داشت.

محصولات تازه باید همیشه امکانات تازه ‎ای برای مشتریان به همراه داشته باشد. اشتباه برخی از برندها معرفی محصولاتی بدون مزیت مشخص است. نتیجه این امر کاهش تعامل میان مشتریان با برندهاست. بسیاری از کسب و کارها در طول بازه ‎های زمانی طولانی اقدام به تغییر در الگوهای تولید محصولات ‎شان می‎ کنند. این امر نقش مهمی در ادامه روند فعالیت مثبت آنها و تاثیرگذاری بر روی مشتریان دارد.

مطلب مرتبط: روش‌ هایی ساده برای افزایش فروش

کسب و کارهای تازه‎ کار در صنعت مد و پوشاک به طور معمول درگیری بسیار زیادی بر سر طراحی محصولات تازه با امکانات متنوع دارند. این امر چالش‎ های زیادی در مسیر افزایش فروش برای چنین کسب و کارهایی ایجاد می‎ کند. بهترین راهکار در این میان توجه به شیوه معرفی محصولات تازه از سوی برندهای بزرگ در حوزه پوشاک است. چنین الگویی بر روی وضعیت فروش و سودآوری بوتیک ‎ها تاثیر خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید