محدودیت شدید تبلیغات سیاسی در گوگل - فرصت امروز

جمعه, 08 آذر 1398 - 13:00

گوگل هم با تبلیغات سیاسی خداحافظی خواهد کرد

بحث تبلیغات سیاسی در شبکه های اجتماعی و به طور کلی در اینترنت یکی از موضوعات داغ چند ماه اخیر محسوب می شود. بسیاری از کاربران اینترنت مشاهده حجم وسیعی از تبلیغات سیاسی، به ویژه در زمان برگزاری انتخابات های مختلف، را نامناسب قلمداد می کنند. این ماجرا با رسوایی فیس بوک در زمینه درز اطلاعات و فروش برخی مشخصات کاربرانش شروع شد. در ادامه ماجرا حتی بررسی قضایی از فیس بوک و مارک زاکربرگ در دستور کار قرار گرفت. وقوع چنین اتفاقاتی به طور مشخص بر روی تمام شبکه های اجتماعی و غول های اینترنت تاثیر گذاشته است. گوگل به عنوان بزرگترین موتور جست وجوی دنیا دامنه وسیعی از خدمات آنلاین به کاربران ارائه می کند. یکی از منابع درآمد اصلی گوگل نمایش تبلیغات در سرویس های مختلفش به کاربران است. بدون تردید هیچ کاربری با مشاهده محتوای تبلیغاتی در ازای بهره مندی رایگان از سرویس های مختلف این غول آنلاین مشکلی ندارد. مسئله اصلی همکاری میان گوگل و سایر شرکت های آنلاین بزرگ با سیاستمدارهاست. ماجرای انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری ایالات متحده و جنجال های ناشی از تبلیغات وی در شبکه های اجتماعی هنوز از ذهن کاربران سراسر دنیا پاک نشده است، بنابراین با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده جهت گیری های مشخص غول های اینترنتی در برابر تبلیغات سیاسی امری طبیعی خواهد بود.

گوگل در تازه ترین اظهارنظر رسمی اش خبر از کاهش شدید سطح دسترسی نامزدهای انتخابات مختلف در سراسر جهان به سرویس تبلیغاتی اش داده است. به این ترتیب رقبای انتخاباتی دیگر امکان ادامه بحث های پردامنه میان یکدیگر در تبلیغات گوگل را نخواهند داشت. بدون شک این خبر برای بسیاری از کاربران گوگل خوشایند است. در حقیقت مدیران گوگل در پی درخواست های مکرر کاربران مبنی بر توقف نمایش تبلیغات سیاسی دست به چنین اقدامی زنده اند.

محدودیت شدید تبلیغات سیاسی در گوگل

بی تردید صرف نظر از درآمد ناشی از تبلیغات سیاسی برای شرکت ها دشوار خواهد بود. گوگل در این زمینه مسیر میانه ای اتخاذ کرده است. بر این اساس سیاستمدارها و نامزدهای انتخاباتی به جای تبلیغات کلی فقط توانایی نمایش محتوای تبلیغاتی به دامنه مشخصی از کاربران را خواهند داشت. نکته مهم در اینجا وضع ممنوعیت های مختلف بر روی ماهیت محتوای تبلیغاتی نامزدهاست. این امر در راستای ایجاد فضایی مناسب و هماهنگ با سلیقه کاربران صورت می گیرد، بنابراین تبلیغات سیاسی در گوگل براساس ماهیت فعالیت نامزد موردنظر در محدوده های جغرافیایی مشخص به نمایش درمی آید. پلتفرم اصلی میزبان تبلیغات گوگل به طور مشخص یوتیوب است. این پلتفرم مورد توجه بسیاری از سیاستمدارها قرار دارد. نمایش بخشی از سخنرانی آنها در خلال پخش ویدئوهای مختلف برای کاربران از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در سطح بالایی قرار دارد. تنها نکته منفی این نوع تبلیغات نمایش محتوای موردنظر به دامنه وسیعی از کاربران است، بنابراین شاید محتوای تبلیغاتی در عمل به فردی که هیچ ارتباطی با رویداد سیاسی موردنظر ندارد، نمایش داده شود. اصلاحات و محدودیت های تازه گوگل در این زمینه با هدف کاهش چنین ایرادهایی صورت گرفته است.

مطلب مرتبط: گوگل بحث سیاسی را در فضای کار ممنوع کرده است

تصمیم گوگل در راستای اعمال محدودیت گسترده بر تبلیغات سیاسی تنها چند هفته پس از اعلام رسمی توییتر برای ممنوعیت کامل تبلیغات سیاسی اعلام شده است. یکی از نتایج اصلی اقدام گوگل افزایش فشارها بر رقیب اصلی اش یعنی فیس بوک است. اکنون فیس بوک تنها شبکه اجتماعی بزرگ حامی تبلیغات سیاسی محسوب می شود. رسوایی های اخیر فیس بوک در زمینه درز اطلاعات کاربرانش تردیدها نسبت به ماهیت فعالیت تیم زاکربرگ را دوچندان کرده است.

مارک زاکربرگ در طول چند ماه اخیر به طور مداوم از اعمال محدودیت بر تبلیغات سیاسی در فیس بوک انتقاد کرده است. به عقیده وی فضای تبلیغات و گفت وگو در فیس بوک باید آزادی کافی برای همه افراد به ارمغان بیاورد. این امر شامل آزادی تبلیغات سیاسی از سوی نامزدهای انتخاباتی نیز می شود. شاید ما با تحلیل مدیرعامل فیس بوک درباره ادامه روند تبلیغات سیاسی موافق نباشیم، اما جهت گیری این شبکه اجتماعی همچنان براساس حمایت از تبلیغات سیاسی است. بدون شک اقدام اخیر گوگل در راستای اعمال محدودیت بر تبلیغات سیاسی بر روی فیس بوک نیز تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین مشاهده عقب نشینی احتمالی فیس بوک و پیروی از الگوی توییتر و گوگل چندان دور از ذهن نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی