یکشنبه, ۳۰ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Sun, 21 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز
کیفیت و برندسازی فدای قیمت‌گذاری

تنها برندها به کیفیت پایبندند

9 سال پیش ( 1395/2/7 )
پدیدآورنده : فرشید شکرخدایی  

صنعت غذا یک زنجیره طولانی است که از زمین شروع می‌شود و تا سفره ادامه دارد. این زنجیره گسترده شامل خاک، آب، میزان و نحوه مصرف کود و بذر، تولید نوع محصول و کیفیت آن، شرایط حمل‌و‌نقل، نگهداری، بسته‌بندی و انبار، توزیع در فروشگاه‌ها و نگهداری در منازل تا زمان مصرف را شامل می‌شود که همه و همه در این زنجیره طولانی جای دارند. اگر این زنجیره از ابتدا با کیفیت نباشد، محصول نهایی هم نمی‌تواند سلامت جامعه را تامین کند.

یکی از مشکلات ما در بخش‌هایی از زنجیره صنعت غذا این است که مدیریت و نظارت‌ها بر آن یکنواخت نیست و هر بخشی از این زنجیره مربوط به یک یا دو وزارتخانه می‌شود که بر آن نظارت دارند. برای نمونه وزارت جهاد کشاورزی بر بخش تولید محصولات کشاورزی و دام و طیور نظارت دارد و کنترل صنایع تبدیلی و تکمیلی بر عهده وزارت صنعت است. نظارت بر بخش توزیع و پخش نیز بر عهده اداره اصناف است.

food price

این موضوع چندگانگی در صنعت به وجود می‌آورد در حالی که هر بخش آن به ترتیب مشتری همدیگر هستند. این زنجیره بزرگ یک حلقه تامین‌کننده مشتری را پشت سر خود دارد و حاکمیت مسئول حلقه آخر است تا غذا به سلامت مردم آسیب نزند و وزارت بهداشت و سازمان استاندارد این وظیفه را بر عهده دارند.

اما استاندارد حداقل کیفیت است و بهترین کیفیت نیست. وقتی صحبت از کیفیت می‌کنیم یعنی از استاندارد عبور کرده‌ایم. در حالی که تمامی تاکیدها بر افزایش کیفیت محصولات است اما دولت در بخش خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی به کیفیت بها نمی‌دهد. به باور ما در خرید تضمینی محصولات کشاورزی، موضوع کیفیت باید اولویت نخست دولت باشد که با کمک تشکل‌ها و اتحادیه‌های مربوط می‌تواند آن را اجرا کند. موضوع دیگر قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی است که دولت در دو سال اخیر در این زمینه عقب کشیده اما همچنان بر کالاهای اساسی قیمت‌گذاری می‌کند.

در قیمت‌گذاری دستوری محصولات، همواره کیفیت قربانی شده و خلاقیت و نوآوری در تولید محصولات نادیده انگاشته می‌شود و اصلا برندی شکل نمی‌گیرد. هزینه برند باید روی قیمت کالا کشیده شود و وقتی صنایع نتوانند در قیمت‌گذاری کالای‌شان دخالتی داشته باشند، خود به خود برندینگ نیز فراموش می‌شود. در عین حال تاکید دولت به بخش خصوصی این است که برندسازی کنید اما قیمت‌ها گران نشود!

این درست نیست و شرکت‌ها و صنایع، برندسازی می‌کنند تا گران‌تر بفروشند، چون برند به کیفیت اهمیت می‌دهد. اسم برند در هر صنعتی برای مصرف‌کننده راحتی خیال می‌آورد. در صنعت غذا هم ما برندهای خوبی داریم مثل زرماکارون یا تک‌ماکارون که این همه هزینه برندسازی داده‌اند اما حق افزایش قیمت ندارند و باید همپای سایرین، محصولات‌شان را به یک قیمت عرضه کنند.

در صورت ادامه این روند، در نهایت برندها آسیب می‌بینند و صنایع کوچک برنده می‌شوند چون هزینه برندسازی نداده‌اند. فراموش نکنیم که برندها همیشه به کیفیت پایبند هستند. برندها مشتری ناراضی را راضی می‌کنند چون نمی‌خواهند برندشان آسیب ببیند. برند تنها بزرگ کردن اسم نیست بلکه اعتبار و کریدیت ایجاد می‌کند و مشتریان به آن اعتبار پایبندی نشان می‌دهند. برندها همیشه پاسخگو مشتری هستند و به دلیل دیدگاه اقتصادی‌ای که دارند، نمی‌خواهند هزینه‌های برندینگ‌شان پرت شود. بنابراین کسانی که برند می‌سازند تعهد بیشتری به مشتری دارند.

حالا اگر قیمت‌ها فریز شود و دستوری بگویند کسی نباید بیشتر از قیمت تعیین شده بفروشد، مشخص است که بازنده‌ها چه کسانی هستند؛ آنهایی که برند دارند! در حالی که بی‌نام و نشان‌ها حتی شاید از کمیت محصول بزنند و کسی هم متوجه نشود و سود زیادی به جیب می‌زنند. اما برندها حاضر نیستند چنین کاری بکنند و اعتبارشان را زیر سوال ببرند. پس در این بازی باکیفیت‌ها همیشه بازنده هستند و رقابت و کیفیت نادیده گرفته می‌شود. در حالی که حاکمیت فکر می‌کند به نفع مردم قیمت‌ها را فریز می‌کند اما آثار آن در درازمدت به ضرر مردم خواهد بود.

نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dsNw0fy5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
شماره 2847 روزنامه فرصت امروز صفر تا صد طراحی خبرنامه برای برند تغییر استانداردهای سوخت آمریکا؛ آیا واقعاً به نفع خودروساز و مصرف کننده است؟ قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۲۹ آذر ۱۴۰۴ دیجئو دارایی کلیدی شرق آفریقا را می فروشد؛ تمرکز بر ترازنامه و «خروج انتخابی»  «Nothing» با سرمایه گذاری مردمی ۸ میلیون دلار گرفت؛ رشد برند با جامعه، نه فقط VC بانک مرکزی روسیه نرخ را ۱۶٪ کرد؛ پیامش برای کسب وکارها: «پول هنوز گران است»  ترامپ مدیا با شرکت فیوژن ادغام می شود؛ وقتی «روایت» جای «تناسب کسب وکار» را می گیرد قیمت دلار امروز بازار آزاد شنبه ۲۹ آذر در کانال ۱۳1 هزار تومان تزریق هوش هیجانی به فرهنگ سازمان قیمت طلا و سکه امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ ویزا و مسترکارت ۱۶۷.۵ میلیون دلار برای پرونده کارمزد ATM پرداخت می کنند شاخص کل بازار بورس به دنبال فتح کانال 4 میلیون واحد برنامه ریزی هوش مصنوعی در ایران؛ چگونه در شرایط تحریم تصمیم درست بگیریم؟ قیمت خودرو های پر تیراژ داخلی در اولین روز هفته شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه