جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از خبرآنلاین، در بازار خرید و فروش خودرو، قیمت خودروهای وارداتی روزبه روز در حال افزایش است. طبق خبرهای گزارش شده از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش قیمت خودروهای خارجی با قیمت دلار رابطه مستقیم دارد.

تحریم ها نیز بر افزایش قیمت خودرو خارجی تأثیر مستقیم دارد و با لغو تحریم ها، قیمت خودروهای وارداتی نیز کاهش پیدا می کند. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چرا قیمت خودرو خارجی همیشه در حال افزایش است. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی چیست؟

دلایل افزایش قیمت خودرو خارجی

همانطور که در قسمت فوق بیان کردیم، طبق گفته های وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش قیمت روز خودرو خارجی به مواردی نظیر افزایش و کاهش نرخ دلار، تحریم ها و هزینه های مربوط به گمرک مانند هزینه های ترخیص خودرو از گمرک که شامل هزینه بیمه محموله در گمرک، حقوق گمرکی و سود بازرگانی بستگی دارد.

این عوامل موجب افزایش هر روزه قیمت خودرو خارجی در کشور شده است که در ادامه به بررسی این عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت ماشین خارجی می پردازیم.

۱. اولین فاکتور مؤثر در افزایش قیمت ماشین خارجی، توجه به مواردی نظیر ارزش قیمت خودرو، بیمه خودرو و اجاره خودرو تا بندر مقصد بوده که این قیمت ها در کشور، توسط اداره گمرک تعیین می شود. بنابراین در قسمت هزینه های خرید خودرو خارجی و حمل خودرو از مبدأ تا گمرک ایران باید به شاخص هایی نظیر قیمت پایه خودرو، قیمت آپشن های خودرو، هزینه های حمل در خاک کشور تولیدکننده خودرو، هزینه های حمل تا گمرک ایران و هزینه  بیمه را در نظر گرفت.

۲. دومین فاکتور اصلی تأثیرگذار در افزایش قیمت خودرو خارجی، حقوق گمرکی و سود بازرگانی است. به این صورت که بعد از ورود خودروی خارجی به بندر، واردکننده خودرو باید هزینه های ترخیص خودرو از گمرک را که شامل مواردی مانند هزینه بیمه محموله، حقوق گمرکی و سود بازرگانی را بپردازد.

۳. سومین مؤلفه اثرگذار بر افزایش قیمت ماشین خارجی، هزینه انبارداری خودرو وارداتی، تخلیه خودروهای خارجی، بارگیری و عوارض بندری است. به این صورت که واردکننده خودرو خارجی باید عوارضی نظیر عوارض هلال احمر، عوارض ثبت شده در بودجه سنواتی، هزینه ثبت سفارش، هزینه استاندارد، عوارض وزارت راه و شهرسازی در صورت حمل با ناوگان خارجی، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده، هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تأخیر تأدیه دیون را بپردازد. این هزینه ها حدوداً ۶۰ درصد به قیمت خودرو خارجی وارد شده، اضافه می کند.

۴. در مرحله بعدی واردکننده خودرو خارجی باید هزینه های خودرو را از قبل تحویل خودرو به مشتریان پرداخت کند. این هزینه ها شامل مواردی از قبیل هزینه خدمات پس از فروش، هزینه های انبارداری داخل شرکت و هزینه های بازرسی قبل از تحویل خودرو به مشتری است.

۵. یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ماشین خارجی در ایران، پرداخت ۹ درصد مالیات ارزش افزوده خودروهای وارداتی توسط واردکنندگان خودرو خارجی به خزانه دولت بوده که این هزینه بعد از فروش خودرو در ایران از مشتری دریافت می شود.

بررسی وضعیت قیمت خودرو خارجی پس از نوسانات نرخ ارز

یکی از فاکتورهای مهم و اصلی در افزایش قیمت روز ماشین خارجی در ایران، افزایش و کاهش قیمت دلار و نوسانات مربوط به ارز است. بنابراین با افزایش قیمت دلار، نرخ خودروهای خارجی نیز افزایش می یابد.

بنابر آنچه در اقتصاد نیوز گزارش شد، افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر، موجب افزایش قیمت خودروهای خارجی در بازار خودروهای وارداتی شده، به همین سبب با نوساناتی که در بازار خودروهای وارداتی دیده می شود، خرید و فروش ماشین های خارجی کاهش یافته است.

همچنین با توجه به گزارش تجارت  نیوز، طی یک سال گذشته خودروهای خارجی به دلیل نوسان و افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت زیادی داشتنه اند. برای نمونه، برخی از ماشین های خارجی با افزایش قیمت ۹۰ درصدی در بازار خودرو ثبت شده اند.

بررسی ممنوعیت واردات خودرو خارجی به ایران

با افزایش قیمت خودروهای خارجی پس از صعودی شدن نرخ ارز، مشتریان به خرید خودروهای خارجی قدیمی، مدل پایین  با قیمت مناسب  و ارزان  روی آورده اند. بنابراین خرید و فروش خودروهای خارجی مدل پایین در ایران رونق گرفته و با توجه به شرایط اقتصادی ایران، مشتریان متقاضی خرید خودرو خارجی قدیمی در محدوده قیمتی ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان هستند.

همچنین بنابر موارد گزارش شده در بازار اقتصاد واردات خودروهای خارجی در ایران، ممنوع شدن واردات خودرو برای مدیریت ارزی کشور بوده و برای حمایت از صنعت خودرو داخلی نیست. با توجه به بیانات وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو در سال ۱۳۹۷ برای تراز ارزی کشور ممنوع شد زیرا تحریم ها فشرده تر و فروش نفت کاهش پیدا کرد.

بنابراین برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودروهای خارجی ممنوع شد. این مصوبه تا آخر اردیبهشت ماه فرصت دارد و دولت قصد تمدید این مصوبه را ندارد، بنابراین از اواخر اردیبهشت ماه واردات خودرو خارجی آزاد خواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی عوامل تأثیرگذار و مهم در افزایش قیمت خودروهای خارجی در ایران پرداختیم. بنابراین با توجه به بیانیه نایب رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تنها راهکار تنظیم قیمت خودرو در بازار، واردات خودروهای خارجی به ایران است.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

جدول کامل قیمت محصولات ایران خودرو

جدول کامل قیمت محصولات سایپا

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GkDws3Ca
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه