دوشنبه, ۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی استراتژی تیک تاک در زمینه پشتیبانی از ویدئوهای طولانی

آیا تیک تاک جای یوتیوب را خواهد گرفت؟

2 ماه پیش ( 1402/11/29 )

تیک تاک در طول سال های اخیر به عنوان پلتفرمی نوآور در زمینه به اشتراک گذاری ویدئو شناخته شده است. از زمانی که این پلتفرم چینی در سال 2020 به طور رسمی وارد دنیای شبکه های اجتماعی شد، تمام رقبا کمابیش دنبال کپی برداری از این پلتفرم بوده اند. مثلا اینستاگرام در واکنش به محبوبیت روزافزون ویدئوهای کوتاه و موزیکال در تیک تام بخش ریلز را راه اندازی کرد. کار به جایی رسید که یوتیوب هم با رونمایی از سرویس شُرتز (Shorts) وارد این رقابت شد. 

شاید خیلی ها پیش خودشان فکر می کردند تیک تاک نهایتا رقیب جدی برای بقیه پلتفرم ها محسوب می شود و دیگران از روی دست آن کپی برداری می کنند. نکته جالب اینکه با گذشت نزدیک به چهار سال از فعالیت رسمی تیک تاک حالا ورق کاملا برگشته است؛ چراکه تیک تاک قصد دارد خیلی زود بدل به رقیبی برای یوتیوب شود. خب یوتیوب از قدیم به عنوان غول دنیای ویدئو شناخته شده و در زمینه اشتراک گذاری ویدئو هیچ پلتفرمی حتی به گرد پای آن هم نمی رسد. با همه این اوصاف، تیک تاک استراتژی تازه ای مبنی بر پشتیبانی از ویدئوهای 30 دقیقه ای را در دست بررسی دارد. این امر به کاربران کمک می کند تا ویدئوهای طولانی‎تر در تیک تاک به اشتراک بگذارند. 

خبر بالا در حالی روز به روز جدی تر می شود که اجرای رسمی آن به مثابه اعلام جنگ به یوتیوب خواهد بود. البته این اتفاق دور از ذهن نیست. خب همین چند سال قبل یوتیوب با اعلام پشتیبانی از ویدئوهای کوتاه رسما وارد بازار تیک تاک شد. به همین خاطر شاید مدیران تیک تاک حالا به دنبال انتقام از یوتیوب باشند. 

آیا تیک تاک جای یوتیوب را خواهد گرفت؟

اغلب مردم دنیا تیک تاک را به مثابه یک پلتفرم سرگرم کننده و صدالبته موزیکال می شناسند. جایی که کاربران به راحتی زندگی روزمره شان را با دوستان به اشتراک گذاشته یا حتی دوست های تازه پیدا می کنند. نکته کلیدی در این میان کمبود ویدئوهای آموزشی یا تخصصی در تیک تاک است. به علاوه، خبری از ویدئوهای تحلیلی نیز در این پلتفرم نیست. در عوض اگر نگاهی به یوتیوب داشته باشیم، در این پلتفرم کلی ویدئو جالب در حوزه های آموزشی پیدا خواهیم کرد. به طور کلی، یوتیوب برای هر کاربر با هر سلیقه ای محتوا دارد. این امر به لطف حضور پررنگ کاربران و افراد متخصص در یوتیوب روی داده است. این در حالی است که تیک تاک اصولا چنین موقعیت برتری ندارد. 

مطلب مرتبط: چطور ترندهای تیک تاک را پیدا کنیم؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تیک تاک سلطه قابل ملاحظه ای در زمینه ویدئوهای کوتاه دارد، اما وقتی صحبت از ویدئوهای متوسط یا طولانی می شود، دیگر وارد قلمرو یوتیوب شده ایم. جایی که خیلی ها قصد خودنمایی داشته اند، اما در نهایت از بازار کنار رفته اند. خب گوگل که به این سادگی ها سهمش از بازار را با دیگران شریک نمی شود!

آپدیت جدید تیک تاک دقیقا چیست؟

آپدیت جدید تیک تاک دقیقا چیست؟

تغییر تازه ای که تیک تاک در طول ماه های اخیر بارها و بارها روی آن کار کرده، در واقع اضافه کردن پشتیبانی از ویدئوهای حداکثر 30 دقیقه ای است. تا قبل از این فقط ویدئوهای 10 دقیقه ای به عنوان بلندترین نوع ویدئو در تیک تاک شناخته می شد. راستش را بخواهید، اولین بار که تیک تاک روانه بازار شد، فقط از ویدئوهای 15 ثانیه ای پشتیبانی می کرد. با این حال در طول زمان پشتیبانی ویدئوها در این پلتفرم به شدت افزایش یافت. به طوری که همین حالا کاربران امکان بارگذاری ویدئوهایی تا 10 دقیقه را دارند. با این حال مدیران تیک تاک حس می کنند در رقابت با یوتیوب نیاز به تغییرات تازه دارند.

اگر بخواهیم کمی دقیق به ماجرای تیک تاک نگاه کنیم، آنها در تلاش برای ایجاد تغییرات اساسی در روند کارشان هستند. این امر به آنها کمک خواهد کرد تا جلوی درجا زدن کسب و کارشان را بگیرند. خب وقتی با دقت به وضعیت سایر شبکه های اجتماعی نگاه کنیم، همه آنها در تلاش برای اعمال تغییرات اساسی در روند کارشان هستند. به همین دلیل تیک تاک اصلا دوست ندارد از روند تغییرات جا بماند. انگار که مدیران تیک تاک به خوبی فهمیده اند «درجا زدن یعنی مرگ تدریجی پلتفرم شان» و دنبال جلوگیری از این روند هستند. 

اگرچه تیک تاک به دنبال تغییر در روند پشتیبانی از فرمت ویدئوست، اما این دلیل نمی شود آن را با سرعت زیاد انجام دهد. اگر از کاربران اولیه تیک تاک باشید، خیلی خوب می دانید آن اوایل اصلا خبری از ویدئوهای بلندمدت نبود. به علاوه، هنوز سیستم پرداخت حق تبلیغات نیز راه نیفتاده بود و کاربران برای دل خودشان دست به تولید محتوا می زدند. حالا اما اوضاع کمی تغییر کرده است. اول از همه محدودیت 15 ثانیه ای به 20 و سپس یک دقیقه افزایش پیدا کرد. بعد هم شاهد ویدئوهای سه دقیقه ای بودیم و این اواخر ویدئوهای 10 دقیقه ای هم پشتیبانی شدند. 

اگر از کاربران دستگاه های هوشمند اپل هستید، همین حالا امکان امتحان نسخه بتا تیک تاک با قابلیت اضافه کردن ویدئو 30 دقیقه ای به طور محدود را دارید. این امر با هدف دریافت بازخورد کاربران صورت گرفته و احتمالا در آینده ای نزدیک شاهد رونمایی آزمایشی اش برای کاربران اندروید نیز خواهیم بود. با این حساب دیگر بحث مربوط به پشتیبانی از ویدئوهای طولانی در حد شایعه نیست. 

مطلب مرتبط: تیک تاک یا یوتیوب: انتخابی برای بازاریاب ها

واکنش احتمالی یوتیوب 

واکنش احتمالی یوتیوب 

خب هر اعلام جنگی طرف دومی هم دارد که احتمالا کاملا عصبانی جریان را دنبال خواهد کرد. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ وقت رقیب دندانگیری برای گوگل به یاد ندارم. از یاهو گرفته تا خودِ اپل در بسیاری از زمینه ها قافیه را به گوگل باخته اند. مثلا درباره اپل، حتی با وجود مرورگری مثل سافاری، بازهم بسیاری از کاربران به گوگل کروم علاقه نشان می دهند. کار به جایی رسید که از چند سال قبل اپل به طور رسمی از اپ های گوگل پشتیبانی کرد. 

واکنش احتمالی گوگل به فعالیت تیک تاک احتمالا تلاش برای جلب نظر اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا به شیوه ای متفاوت خواهد بود. خب همین حالا هم کلی تولیدکننده محتوا در یوتیوب فعالیت دارند و این امر نقطه قوت اصلی گوگل محسوب می شود. به طوری که راه اندازی و مدیریت سراسری کمپین برای گوگل در یوتیوب بی نهایت ساده است. 

از آنجایی که تیک تاک هنوز از نظر تعداد کاربر توانایی رقابت با یوتیوب را ندارد، احتمالا مدیران گوگل واکنش سفت و سختی به این ماجرا نشان نخواهند داد. به زبان خودمانی، گوگل قصد ندارد سر این ماجرا خون به پا کند. با این حال به مانند گذشته دست بردار افزایش کیفیت سرویسش هم نخواهد بود. چه بسا تحول تازه ای در سرویس شُرتز ایجاد کرده و کاربران بیشتری از تیک تاک به سوی خودش جلب کند. 

احتمالا شما هم کسانی را دیده اید که اسم تیک تاک را فقط در بحث های دوستانه شنیده اند. خب هنوز هم بسیاری از مردم دنیا تیک تاک را نصب نکرده و در آن عضویت ندارند. به همین خاطر بلندپروازی های مدیران تیک تاک در آینده ای نزدیک به جایی نخواهد رسید. البته این فرآیند بستر مناسب برای فعالیت تولیدکنندگان محتوا در آینده را فراهم می کند. با این حال تا زمانی که کاربران علاقه ای به تیک تاک، بیشتر از وضعیت فعلی، نشان ندهند همه چیز درهم گره خورده خواهد ماند. 

نکته دیگری که در این میان باید به آن توجه ویژه ای داشت، شهرت امنیتی منفی تیک تاک است. خب این اپ چینی در طول سال های اخیر دائما به نقض حریم خصوصی کاربران و فروش اطلاعات آنها متهم شده است. کار به جایی رسیده که فعالیت تیک تاک در برخی از ایالت های آمریکا به طور رسمی ممنوع شده است. همین امر بر روی روند رشد و توسعه تیک تاک اثر منفی بسیار شدید گذاشته است. کار به جایی رسیده که برخی از مقامات کشورهای اروپایی اخطارهای جدی به مدیران این پلتفرم داده است. با این حساب وضعیت امنیتی تیک تاک حال و روز چندان خوبی ندارد. 

اگر بخواهیم در نقطه مقابل اوضاع گوگل را زیر ذره بین ببریم، ماجرا کاملا متفاوت خواهد بود. خب گوگل در طول سال های متمادی فعالیتش در حوزه آنلاین شهرت خوبی از نظر امنیتی پیدا کرده است. همین امر موجب شده بسیاری از کسب و کارها به گوگل اعتماد ویژه ای داشته باشند. به علاوه، کاربران هم با خیال راحت از سرویس های متنوع این برند استفاده می کنند. همانطور که می بینید، اینجا خبری از شک و تردید به گوگل نیست. به همین خاطر بسیاری از کاربران با خیال راحت از سرویس های متنوعی از جمله یوتیوب استفاده می کنند.

شهرت امنیتی مناسب در دنیای شبکه های اجتماعی امر بسیار مهمی محسوب می شود. دست کم از وقتی اوضاع شرکت متا حسابی به هم ریخت و اخبار درز اطلاعات کاربران به طور رسمی تایید شد، بحث امنیت اطلاعات برای کاربران حیاتی شده است بنابراین در این حوزه هم یوتیوب دست برتر را دارد؛ دست کم فعلا!

مطلب مرتبط: تیک تاک و آینده دنیای بازاریابی

استراتژی تیک تاک برای ترغیب تولیدکنندگان محتوا

استراتژی تیک تاک برای ترغیب تولیدکنندگان محتوا

یکی از دلایل توسعه سریع تیک تاک جهت گیری این پلتفرم به سوی پرداخت سهم تبلیغات به تولیدکنندگان محتوا بود. این دقیقا همان کاری است که از نزدیک به 6-5سال پیش یوتیوب شروع کرده و همچنان با قدرت بدان ادامه می دهد. شاید شما هم تعجب کرده باشید چرا خیلی از تولیدکنندگان محتوا به طور همزمان در یوتیوب و تیک تاک حضور دارند. دلیل این امر مزایای مالی است که هر کدام از این پلتفرم ها به تولیدکنندگان محتوا می دهند. 

بی شک ترغیب کاربران به بارگذاری ویدئوهای طولانی در تیک تاک امر ساده ای نیست؛ چراکه کاربران در طول سال های اخیر به ویدئوهای کوتاه عادت کرده اند. در نقطه مقابل مدیران تیک تاک برای ترغیب کاربران به سوی اعمال شرط و شروط هایی برای تولیدکنندگان محتوا رفته اند. 

اگر بخواهیم به طور خلاصه وضعیت این روزهای تیک تاک را توضیح دهیم، باید گفت مدیران این پلتفرم در حال گروکشی هستند. به این ترتیب که پرداخت نرخ بالاتر حق تبلیغات را مشروط به بارگذاری ویدئوهای طولانی از سوی تولیدکنندگان محتوا کرده اند. این در حالی است که شاید خیلی از تولیدکنندگان محتوا علاقه ای به بارگذاری چنین ویدئوهایی در بستر تیک تاک نداشته باشند. همین امر موجب شده استراتژی احتمالی تیک تاک با خطرهایی رو به رو شود. خب اگر کاربران به طور ناگهانی از این استراتژی استقبال نکرده و سراغ پلتفرم های رقیب بروند، چه؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شرط و شروط های تیک تاک برای تولیدکنندگان محتوا در کوتاه مدت اثرگذار خواهد بود. با این حال نباید خیال کرد تولیدکنندگان محتوا همین طور دست روی دست خواهند گذاشت. شاید مشوق های بیشتری برای جلب نظر این دسته از افراد به دنیای تازه تیک تاک نیاز باشد. پس تا زمانی که تیک تاک این مشوق های تازه را پیدا نکند، کارش به احتمال زیاد گره خواهد خورد. 

تولیدکنندگان محتوا تنها کسانی نیستند که نسبت به استراتژی تازه تیک تاک حس بدی دارند. بسیاری از کاربران نیز ویدئوهای طولانی در این پلتفرم را به مثابه عاملی مخرب در نظر می گیرند که فضای جذاب و تازه تیک تاک را حسابی خراب خواهد کرد. با این حساب مدیران تیک تاک باید فکری به حال واکنش های منفی احتمالی کاربران نیز بکنند وگرنه کلاه شان پس معرکه خواهد بود.

سخن پایانی

تلاش های تیک تاک برای گرفتن جای یوتیوب

تیک تاک فکر و خیال های تازه ای برای تحول دنیای شبکه های اجتماعی در سر دارد. نکته ای که در این میان باید مدنظر قرار دهیم، واکنش های احتمالی به این استراتژی است. هدف تیک تاک مشخص است و شامل سهم خواهی از بازار گسترده یوتیوب در زمینه پخش ویدئوی آنلاین است. با این حال نه تنها یوتیوب در این میان مقاومت خواهد کرد، بلکه کاربران نیز در ابتدا روی خوش به این تغییر نشان نخواهند داد. البته بعید است تیک تاک همینطور بی مقدمه کارش در این حوزه را شروع کرده باشد. به همین خاطر شاید بد نباشد کمی منتظر نتیجه نهایی کار بمانیم. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در تیک تاک به سبک برندهای بزرگ دنیا

ما در این مقاله سعی کردیم تلاش های تیک تاک برای گرفتن جای یوتیوب را بررسی کنیم. پاسخ نسبی که در مقابل این ادعا می توان مطرح کرد، ادامه سلطه یوتیوب بر بازار پلتفرم های ویدئومحور است. با این حال در آینده تنور رقابت در این عرصه داغ تر از هر زمان دیگری خواهد شد بنابراین باید خودتان را برای تغییرات اساسی آماده کنید. 

منابع:

https://rockcontent.com

https://nealschaffer.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/vUmBDsBY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگ
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه