شنبه, ۲۵ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Sat, 13 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از محبوب ترین استراتژی های بازاریابی دیجیتال در سال های اخیر محسوب می شود. این استراتژی بر پایه همکاری با اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار در شبکه‎ های اجتماعی شکل گرفته است. از آنجایی که حرف بسیاری از برندها به تنهایی در بازار خریدار ندارد، کاربران سراغ کسانی رفته اند که تعلق خاطری به یک برند خاص نداشته و توصیه های واقعی تحویل شان می دهند. اینفلوئنسرها با تولید محتوای جذاب و مرتبط با مخاطبان خود اعتماد و علاقه آنها را جلب می کنند. به همین خاطر کسب و کارها معمولا برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب اعتماد آنها یک راست سراغ اینفلوئنسرها می روند. این امر موجب تولد یک استراتژی تازه تحت عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ شده است. 

این روزها بسیاری از بازاریاب ها به هر قیمتی در تلاش برای معرفی اینفلوئنسر مارکتینگ به مثابه یک روش بی نهایت جذاب هستند. در این میان تقریبا از هیچ تلاشی برای ترغیب کارآفرینان در زمینه سرمایه گذاری بر روی این حوزه فروگذار نمی شود. نکته اساسی در این میان توجه به روی دیگر سکه است. خب هیچ استراتژی در این دنیا نکات کاملا مثبتی در خودش ندارد. به همین خاطر توجه به ریسک ها یا نقاط ضعف یک استراتژی ضروری خواهد بود. اینطوری شما فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا کرده و دیگر لازم نیست خیلی ماجرا را خوش بینانه دنبال کنید. 

چالش های همکاری با اینفلوئنسرها

با وجود مزایای فراوان اینفلوئنسر مارکتینگ، این استراتژی دارای برخی معایب و ایرادات نیز هست که باید در نظر گرفته شود. ما در این مقاله سعی داریم برخی از مهمترین ایراداتی که هر کارآفرینی در این رابطه باید مدنظر قرار دهد، بررسی کنیم. اگر شما هم دوست دارید برخی از مهمترین نقاط ضعف در این رابطه را بدانید، بد نیست با ما همراه شوید. البته ما فقط به بررسی نقاط ضعف و ریسک های این استراتژی اکتفا نخواهیم کرد در عوض سراغ راهکارهایی برای کاهش ریسک ها نیز می رویم. ماجرا جالب شد، نه؟

مطلب مرتبط: چگونه با اینفلوئنسرها همکاری داشته باشیم؟

فقدان اصالت در تولید محتوا

فقدان اصالت در تولید محتوا

تا حالا چند بار برای تان پیش آمده با اینفلوئنسرهایی کاملا تکراری رو به رو شوید؟ این اتفاق خیلی وقت ها برای کاربرانی که وقت زیادی در شبکه های اجتماعی می گذرانند، روی داده است. دلیل اصلی این اتفاق بی توجهی تولیدکنندگان محتوا به نکاتی مثل استفاده از ترندهای متنوع یا حتی یافتن ایده های خلاقانه است. نتیجه کار هم مواجهه با کلی اینفلوئنسر است که شباهت تعجب آوری به هم دارند. 

ما در روزنامه فرصت امروز کار با اصالت را همیشه ستایش می کنیم. متاسفانه در زمینه تولید محتوا و بازاریابی این نکته کمتر به چشم می خورد. در حالی که در دنیا کلی اینفلوئنسر مختلف مشغول فعالیت هستند، اما تعداد کسانی که واقعا ایده های تازه دارند، کم است. همین امر برندها را به سوی همکاری با این دسته از اینفلوئنسرهای کم تعداد هدایت کرده که متاسفانه هزینه زیادی روی دست تیم های بازاریابی می گذارد. 

اگر شما تازه در ابتدای راه همکاری با اینفلوئنسرها هستید، بد نیست نیم نگاهی به شباهت های این افراد با هم داشته باشید. متاسفانه خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند فوق العاده سریع باید در این حوزه دست به کار شوند. به همین خاطر فورا دور هرگونه مطالعه بیشتر را خط می کشند.

ما در روزنامه فرصت امروز یافتن یک اینفلوئنسر خوب را دقیقا مثل یافتن دوست صمیمی می دانیم. بی شک هیچ کس در دنیا فورا با فردی که تازه در کلاس درس یا سر کار دیده، دوست نمی شود. اگر شما کمی مته به خشخاش بگذارید، احتمالا دوستی های پایدارتری خواهید داشت. این امر به شما کمک می کند تا در بلندمدت روابط دوستانه تان بهتر شکل بگیرد. 

ماموریت شما در این بخش مثل روز روشن است. بسیاری از بازاریاب ها اول از همه به اینفلوئنسرهای مشهور تمایل نشان می دهند. در این میان شما نباید به دنبال صرف شهرت باشید. در عوض با بررسی جنبه های مختلف به این فکر کنید که چقدر یک اینفلوئنسر به شما حس متفاوت تری می دهد. این خودش سرنخ مهمی برای یافتن اصالت است. پس منتظر چه هستید؟ کارتان را از همین امروز شروع کرده و اجازه ندهید معیارهای عجیب و غریب آزارتان دهد.

شاید گاهی اوقات با چند اینفلوئنسر رو به رو شوید که همگی ایده های جذاب و تازه ای در اختیار دارند. در این صورت ارتباط هر کدام از آنها با حوزه کاری شماست که حرف آخر را خواهد زد. خب برندی که در زمینه فست فود فعالیت دارد، بی شک از دل همکاری با اینفلوئنسری که مهارت اصلی اش در حوزه لوازم الکترونیکی است، موفقیت زیادی کسب نخواهد کرد. پس به غیر از تولید محتوای تازه و اصیل به فکر ارتباط میان حوزه کاری تان با اینفلوئنسر موردنظر نیز باشید. اینطوری شانس تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف بیشتر خواهد شد. 

مطلب مرتبط: معمای یافتن بهترین اینفلوئنسر برای کمپین بازاریابی

ناتوانی در اندازه گیری دقیق

ناتوانی در اندازه گیری دقیق

یکی از معایب اینفلوئنسر مارکتینگ، ناتوانی در اندازه گیری دقیق اثربخشی آن است. اینفلوئنسرها معمولا آماری از میزان تعامل مخاطبان خود با محتوای شان ارائه می ‎دهند، اما این آمار نمی‎ تواند به طور دقیق نشان دهد که آیا این محتوا منجر به افزایش فروش یا آگاهی از برند شده است یا خیر. درست به همین خاطر معمولا کارآفرینان هزینه زیادی پای این استراتژی هدر داده و نتیجه دلخواه را نیز کسب نمی کنند. 

معمولا در بازاریابی این نتایج آماری دقیق است که بازاریاب ها را نسبت به بازگشت سرمایه درست توجیه می کند. خب اگر شما هیچ آمار دقیقی در دسترس نداشته باشید، آن وقت کارتان بی نهایت سخت خواهد شد. چه بسا خیلی از بازاریاب ها اصلا عطای این کار را به لقای آن ببخشند. شما را نمی دانم، ولی من که در این صورت هیچ ایرادی از کار آنها نخواهم گرفت. 

برای اندازه گیری دقیق اثربخشی اینفلوئنسر مارکتینگ، کسب و کارها می توانند از روش های زیر استفاده کنند:

•    استفاده از معیارهای دقیق: معیارها می توانند به کسب و کارها کمک کنند تا تاثیر واقعی اینفلوئنسرها بر روی کارشان را مشاهده کنند. خب تا وقتی شما منتظر اینفلوئنسرها باشید تا اطلاعاتی تحویل شما دهند، عملا ابتکار عمل از دست تان خارج است. درست به همین دلیل شما باید همیشه کارتان را به بهترین وجه دنبال کرده و خودتان دست به استخراج اطلاعات بزنید. مثلا یک ماه قبل از شروع همکاری تان ترافیک سایت یا اکانت تان در شبکه های اجتماعی را ارزیابی کنید. سپس در طول همکاری نیز این آمار کلیدی را مدنظر داشته باشید. باور کنید یا نه، خیلی وقت ها همین معیار ساده اطلاعات زیادی درباره نحوه اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به شما می دهد. 

•    استفاده از نظرسنجی ها: کسب و کارها می‎ توانند از نظرسنجی ها برای جمع آوری بازخورد از مخاطب خود در مورد محتوای تبلیغاتی اینفلوئنسرها استفاده کنند. روند کار در این بخش بی نهایت ساده است. وقتی شما بازخورد مثبتی در قالب نظرسنجی از سوی مخاطب تان دریافت می کنید، یعنی مسیر را درست طی کرده اید. این امر نقش مهمی در بهبود روابط تان با اینفلوئنسرها خواهد داشت. معمولا کارآفرینان در ابتدای راه با چند اینفلوئنسر مختلف همکاری می کنند. نظرسنجی ها به شما کمک می کند تا بهترین گزینه را انتخاب کرده و از شر هزینه های اضافی خلاص شوید. 

•    استفاده از ابزارهای تحلیلی: ابزارهای تحلیلی می‎ توانند به کسب و کارها برای درک بهتر سطح همکاری با اینفلوئنسرها کمک کنند. معمولا در چنین شرایطی کارآفرینان برای دسترسی به اطلاعات دقیق درباره هر اینفلوئنسر و میزان محبوبیتش در یک بازار خاص دست به دامن ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس می شوند. اینطوری بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنند، کلی اطلاعات مفید درباره یک اینفلوئنسر جلوی روی شان خواهد بود. 

برای مثال، یک کسب و کار می‎ تواند از معیاری مثل نرخ تبدیل استفاد کرده و به خوبی متوجه میزان اثرگذاری یک اینفلوئنسر بر روی افزایش ترافیک سایتش شود. همچنین می تواند از نظرسنجی ها برای جمع‎ آوری بازخورد از افرادی که محتوای تبلیغاتی را دیده اند، استفاده کند. 

این بازخوردها در نهایت به کسب و کارها برای تصمیم گیری درباره یک اینفلوئنسر کمک شایانی خواهد کرد. خب در نهایت همه محتواهای بازاریابی و تبلیغاتی باید به مذاق مخاطب خوش بیاید. پس اگر در هر بخش از کار نظرات آنها را جویا شوید، سرنوشت بهتری در انتظارتان خواهد بود. 

مطلب مرتبط: چالش همکاری با اینفلوئنسرها

ریسک های مربوط به کلاهبرداری

ریسک های مربوط به کلاهبرداری

در سال های اخیر، کلاهبرداری در اینفلوئنسر مارکتینگ افزایش یافته است. برخی از اینفلوئنسرها با استفاده از روش های غیرقانونی از برندها پول دریافت کرده و بعد هم دیگر هیچ خبری از خدمات درست و حسابی شان نمی شود. این روش ها شامل خرید فالوور و لایک جعلی، استفاده از ربات ها برای افزایش تعامل با محتوا و انتشار محتوای تبلیغاتی به اسم محتوای ارگانیک است. 

بی شک برندهایی که در دام چنین اینفلوئنسرهایی می افتند، نه تنها هزینه زیادی را از دست می دهند، بلکه اعتبارشان در بازار نیز حسابی خدشه دار خواهد شد. به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریاب ها باید عملکرد کاملا متفاوتی از خودشان در عرصه بازاریابی نشان دهند. وگرنه هیچ وقت نمی توانند راهی به سوی موفقیت پیدا کنند.

امروزه اینفلوئنسرهایی که عملکرد خوب و معتبری در بازار دارند، تقریبا قابل شناسایی هستند. پس در وهله نخست شما نباید خودتان را درگیر کسانی که شهرت منفی یا حتی ناشناخته ای در بازار دارند، کنید. این امر شاید از نظر مالی هزینه بیشتری روی دوش کسب و کارتان بگذارد، اما بدون شک سرنوشت بهتری برای تان رقم می زند. پس منتظر چه هستید؟ کمی هم که شده جلوی اوضاع نامناسب تان را بگیرید. 

برای جلوگیری از کلاهبرداری در اینفلوئنسر مارکتینگ کسب و کارها باید نکات زیر را در نظر بگیرند:

•    انتخاب اینفلوئنسر مناسب: قبل از همکاری با هر اینفلوئنسر، تحقیق کنید. مطمئن شوید که اینفلوئنسر موردنظر با اهداف و مخاطبان شما همخوانی دارد. متاسفانه خیلی وقت ها بازاریاب ها از سر عجله اقدام به همکاری با برخی از افراد نامناسب می کنند. این امر احتمال بروز ریسک های متعدد را افزایش خواهد داد. 

•    تنظیم قراردادهای محکم: قبل از همکاری با هر اینفلوئنسر، یک قرارداد محکم تنظیم کنید که حقوق و تعهدات هر دو طرف را مشخص کند. این قرارداد باید شامل مواردی مانند میزان پرداخت، نوع محتوا و نحوه اندازه‎ گیری اثربخشی تبلیغات باشد. اگر این قرارداد را به خوبی تنظیم کنید، دیگر جای نگرانی برای ادامه مسیرتان در دنیای کسب و کار نخواهد بود. خب حتی اگر طرف مقابل شما هم ریگی در کفشش باشد، با مشاهده چنین قراردادی فورا میدان را خالی خواهد کرد. 

•    استفاده از ابزارهای تحلیلی: ابزارهای تحلیلی می توانند به کسب و کارها کمک کنند تا به طور دقیق تری فعالیت های اینفلوئنسرها را بررسی کرده و جلوی هرگونه تقلبی را بگیرند. مثلا مسئله مربوط به استفاده از لایک و کامنت فیک را در نظر بگیرید؛ این مشکل با مراجعه به برخی از ابزارهای تحلیلی به سادگی هرچه تمام تر حل خواهد شد. خب یک فرقی میان لایک واقعی و تقلبی باید باشد، مگر نه؟ این ابزارها می توانند به کسب وکارها کمک کنند تا تشخیص دهند که آیا اینفلوئنسر موردنظر با اصول اخلاقی و حرفه ای به اینفلوئنسر مارکتینگ عمل می کند یا خیر. یادتان باشد، شما باید خیلی زود این مشکلات را پیدا کرده و جلوی شان را بگیرید وگرنه اعتبارتان در بازار حسابی خدشه دار خواهد شد. 

مطلب مرتبط: طراحی استراتژی بازاریابی براساس همکاری با اینفلوئنسرها

سخن پایانی

اشتباهات و چالش های اساسی همکاری با اینفلوئنسرها

یافتن اینفلوئنسری که تاثیر مثبتی بر روی مخاطب هدف برند داشته باشد، دست کمی از یافتن سوزن در انبار کاه ندارد. درست به همین خاطر خیلی از کارآفرینان در این مسیر سخت با مشکلات اساسی رو به رو می شوند. ما در این مقاله برای اینکه خیال شما را راحت کنیم، سراغ برخی از اشتباهات اساسی در این رابطه رفتیم. فکر می کنم شما هم کمابیش با این چالش ها در طول کارتان رو به رو شده اید. نکته کلیدی در این میان یافتن راهکارهایی برای فرار از دست این اشتباهات است. 

شما الان اطلاعات لازم برای دور زدن اشتباهات و چالش های اساسی همکاری با اینفلوئنسرها را دارید. از اینجا به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان بستگی خواهد داشت. یادتان نرود، اشتباهات و ریسک های حوزه اینفلوئنسر مارکتینک یکی دو تا نیست. درست به همین دلیل توصیه نهایی ما برای شما پیگیری منظم درباره چالش هایی است که شاید حتی هنوز هم کسی از آنها خبر ندارد. اینطوری دیگر هیچ وقت غافلگیر نخواهید شد. 

منابع:

https://www.linkedin.com

https://www.brandbassador.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AjzEpwAj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه