جمعه, 09 خرداد 1399 - 10:03

بررسی 6 تغییر عمده کسب و کارها در تعامل با ویروس کرونا

ویروس کرونا بسیاری از معادلات در عرصه کسب و کار را به هم ریخته است. ماه های ابدایی شیوع این ویروس برای تمام کسب و کارها شوکه‎کننده بود. اکنون وضعیت بازگشایی بخشی از شرکت ها به گردش مالی و کسب درآمد برندهای مختلف کمک کرده است بنابراین دیگر شاهد بحران های مالی گسترده برندها در تعطیلی موقت کسب و کارها نخواهیم بود. بسیاری از برندها ایده مشخصی برای دوران پساکرونا ندارند. این امر نوعی تهدید برای آینده دنیای کسب و کار محسوب می شود. با توجه به تجربه بحران کرونا در آینده ما شاهد فعالیت دوباره برندها مانند گذشته نیستیم. در حقیقت بازبینی اساسی در نحوه فعالیت شرکت ها در حوزه های مختلف موردنیاز است. در غیر این صورت شانس بسیار اندکی برای موفقیت پروژه بازگشایی محدود کسب و کارها خواهیم داشت.

هدف اصلی ما در این مقاله بررسی شیوه های تغییر کنونی دنیای کسب و کار است. بدون تردید ضرورت ایجاد تغییر در نحوه فعالیت برندها مدنظر شمار بالایی از کارآفرینان است. به همین خاطر تعداد قابل توجهی از برندها شروع به ایجاد تغییرات اساسی در نحوه فعالیت‏شان کرده اند. این امر به آنها برای مدیریت هرچه بهتر کسب و کارشان کمک خواهد کرد.

تغییرات دنیای کسب و کار بحران کرونا

بدون تردید خطرهای مالی و اقتصادی بحران کرونا جدی محسوب می شود. با این حال به اندازه بحران هایی نظیر جنگ جهانی دوم خطرناک نیست. اغلب اقتصادهای درگیر جنگ جهانی تا مدت ها پس از پایان جنگ مشغول بازسازی خود بودند. خوشبختانه ما در بازه زمانی کنونی با تاثیرات مرگبار بحران کرونا مواجه نیستیم. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به استفاده از ترندهای تازه و کاربردی در زمینه مدیریت کسب و کار است. پس از هر بحران عمده ای در جهان وضعیت کسب و کارها به طور کلی تغییر کرده است. هرچه توانایی ما برای پیش بینی و انطباق با تغییرات پیش روی بیشتر باشد، شانس بالاتری برای بازگشت سریع تر کسب و کارمان به شرایط عادی خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: دوران پساکرونا و 12 اتفاق مثبتی که شاهد آن خواهیم بود

توسعه الگوهای نوین فعالیت کسب و کارها

شیوع ویروس کرونا میزان عدم قطعیت در پیش بینی های اقتصادی را به شدت افزایش داده است. منابع درآمدی شرکت ها در کمترین زمان ممکن در پی شیوع ویروس کرونا تغییر کرده است. متاسفانه برخی از کسب و کارها در پی ناتوانی برای یافتن منابع درآمدی جایگزین به طور کامل از صحنه فعالیت حذف شده اند. اکنون اغلب برندها مجبور به ایجاد تغییر در ساز و کارهای فعالیت شان هستند. در غیر این صورت با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد. خوشبختانه اکنون امکان پیش بینی برخی از ترندها و تغییرات مهم در حوزه مدیریت کسب و کار وجود دارد. ما در ادامه بحث به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

مجازی‏ سازی: اکنون بسیاری از فعالیت های کاری و زندگی شخصی ما در وضعیت مجازی دنبال می شود. اغلب کارکنان شرکت های بزرگ هنوز هم از طریق سیستم های مجازی با هم در ارتباط هستند. این امر در مورد وضعیت تحصیلی دانشجوها نیز قابل مشاهده است. بدون تردید جهت‏گیری کسب و کارهای مختلف به سوی استفاده از سیستم های مجازی برای ساماندهی کسب و کارشان امر طبیعی محسوب می شود، با این حال در صورت عدم آمادگی زیرساخت های نرم‏افزاری تجربه خوشایندی منتظر آنها نخواهد بود بنابراین برند شما باید پیش از اتخاذ استراتژی قطعی برای ورود به عرصه مدیریت مجازی کسب و کار به دنبال زیرساخت های مناسب نیز باشد. استفاده از نرم‏افزار حرفه ای برای ایجاد ارتباط مجازی میان تیم های شرکت امری حیاتی محسوب می شود.

بدون تردید پس از مجازی‏سازی فعالیت های کاری در شرکت ها شیوه رفتار کارمندان و مدیران هم تغییر خواهد کرد. تعامل سازنده و ایجاد ارتباط نزدیک بدون حضور در دفترهای کار و ملاقات های رو در رو امر دشواری محسوب می شود. مدیران بخش های مختلف شرکت شما باید مهارت های ارتباطی شان از راه دور را تقویت کنند. در غیر این صورت حجم بحران های پیش روی توسعه شدید خواهد یافت. نکته جالب اینکه بسیاری از شرکت ها در حال سرمایه‏ گذاری بر روی توسعه پلتفرم های اختصاصی برای ادامه فعالیت مجازی کارمندان شان هستند. این امر به خوبی بیانگر اهمیت زیرساخت های مناسب برای استفاده از ترند مورد بحث است.

انتقال تجربه خرید مشتریان به فضای آنلاین: ویروس کرونا وضعیت مشتریان در صنعت های مختلف را نیز دگرگون کرده است. بدون تردید نیازهای مشتریان برای خرید محصولات مختلف از بین نرفته است. با این حساب ما باید در دشوارترین شرایط نیز اقدام به عرضه محصولات مان کنیم. نکته مهم در این میان سرمایه‏ گذاری بر روی ایجاد تعامل با مشتریان و فروش محصولات در فضای آنلاین است. برخی از شرکت ها به دلیل سرمایه ‏گذاری قبلی در فضای آنلاین شرایط بسیار بهتری در مقایسه با رقبا دارند. دسترسی به حساب رسمی در شبکه های اجتماعی و تولید محتوای جذاب به طور منظم دو عامل مهم برای موفقیت در فضای جدید تعامل با مشتریان محسوب می شود.

فعالیت کسب و کارهایی که به صورت حضوری در حال ارائه خدمات هستند، مانند رستوران ها یا تعمیرگاه های اتومبیل، پس از بحران کرونا دستخوش تغییرات اساسی شده است. عامل بهداشت در رستوران ها دیگر محدود به معیارهای قبلی نیست. اکنون محیط رستوران ها باید براساس الگوی فاصله‏گذاری اجتماعی و سرو غذاها در حالت کاملا بهداشتی دنبال شود. در غیر این صورت صنعت رستوران داری بیشترین ضرر ممکن را خواهد کرد.

مطلب مرتبط: تاثیر کرونا در آینده کسب و کارها موضوع سخنرانی جدید بیل گیتس

الگوی نوین خرده‏ فروشی ها: وضعیت خرده‏فروشی ها در دوران پساکرونا شباهت بسیار زیادی به دیگر حوزه های صنعت دارد. خوشبختانه خرده‏فروشی ها امکان ارائه خدمات به صورت آنلاین را دارند. این مزیت در دوران کرونا امکان ادامه فعالیت بسیاری از خرده ‏فروشی ها را فراهم ساخت. به این ترتیب چنین خرده ‏فروشی هایی در عمل نه‏تنها با مشکل مالی مواجه نشدند، بلکه سودهای بیشتری نیز کسب کردند. بهترین مثال در این زمینه وضعیت شرکت آمازون است. آنها در دوران قرنطینه چندین برابر درآمد عادی شان موفق به فروش شدند.

بازگشایی دوباره برخی از کسب و کارها بر روی ترس مشتریان برای خرید حضوری تاثیر اندکی دارد بنابراین ما تا جای ممکن باید از الگوی ارائه خدمات به صورت آنلاین استفاده کنیم. خوشبختانه بسیاری از خرده‏فروشی های حضوری مانند تارگت به سوی ارائه خدمات در قالب اپ های موبایلی رفته اند. این امر نویدبخش نوآوری های تازه در صنعت خرده‎فروشی است. به این ترتیب میزان رقابت در دنیای خرده‏فروشی آنلاین بیش از هر زمان دیگری خواهد بود. امروزه آمازون سلطه انکارناپذیری بر دنیای خرده‏فروشی آنلاین دارد، با این حال در آینده نزدیک این سلطه با تهدیدهای بسیار زیادی مواجه خواهد شد. جهت‎گیری خرده ‏فروشی های حضوری به سوی الگوی آنلاین برای آمازون چالش مهمی محسوب می شود.

رکود مالی و رقابت: وضعیت نامساعد اقتصادی در اغلب کشورهای جهان امری طبیعی محسوب می شود. به هر حال بسیاری از کسب و کارها برای مدت زمانی طولانی تعطیل بوده اند. بازگشایی کسب و کارها دست‏کم افق روشنی برای بهبود وضعیت اقتصادی طی ماه های آینده است. با این حال نباید نسبت به آینده وضعیت مالی در سطح جهان امید بیش از اندازه داشت. ما هنوز در ابتدای مسیر انطباق کسب و کارها با شرایط تازه هستیم بنابراین باید اندکی صبر و شکیبایی بیشتری برای بهبود شگرف در زمینه وضعیت اقتصادی داشته باشیم.

موفق ترین شرکت ها در دوران پساکرونا باید در زمینه سازگاری و انطباق با شرایط تازه مهارت بالایی داشته باشند. در غیر این صورت هرگز توانایی تجربه دوباره سودهای فراوان سابق را نخواهند داشت. تهدید اساسی برای بسیاری از کسب و کارها تلقی ساده‏انگارانه مدیران شان از وضعیت پساکرونایی است. اگر شرکت ها آینده پیش رو را بیش از اندازه ساده تلقی کنند، به احتمال فراوان با شکست های سنگین مالی مواجه خواهند شد. شرایط کنونی شباهت بسیار زیادی به دوره رکود بزرگ در ایالات متحده دارد. هرچه برندها توان سازگاری یافتن سریع تر با شرایط موجود را داشته باشند، شانس بیشتری برای موفقیت در ادامه مسیر کسب و کارشان خواهند داشت.

هزینه‎یابی: توسعه کسب و کار و موفقیت در زمینه فروش نیازمند تولید محصولات تازه و مطابق با نیازهای جدید مشتریان است. امسال بسیاری از کارشناس ها پیش بینی های جذابی درباره محصولات تازه برندها داشتند، اما شیوع کرونا تمام برنامه های جاری آنها را برهم زد. یکی از نیازهای اصلی کسب و کارها در شرایط کنونی تلاش برای کاهش حداکثری هزینه های شان است.

نکته مهم درخصوص کاهش هزینه ها عدم قطع بودجه بخش های حیاتی برند است. برخی از مدیران در نخستین اقدام بودجه بخش بازاریابی را لغو می کنند. این امر به فرآیند فروش و کسب درآمد آنها ضربه بسیار سنگینی را وارد می سازد. یکی از گزینه های مناسب در زمان کنونی برای کاهش هزینه ها مربوط به سرمایه ‏گذاری بر روی الگوهای کم‏ هزینه و ساده بازاریابی به جای شیوه های تبلیغاتی گسترده و پیچیده است. همچنین طراحی و رونمایی از محصولات ویژه دوران کنونی با هزینه تولید و بالطبع قیمت نهایی پایین نیز ایده مناسبی خواهد بود.

مطلب مرتبط: «کرونا» در کمین کسب و کار

بدون شک شرایط رکود ناشی از ویروس کرونا برای همیشه پایدار نخواهد بود. نکته مهم در این میان توجه به ضرورت تغییر در شیوه فعالیت برندهاست. ما دیگر امکان سرمایه‏ گذاری بر روی حوزه کسب و کار و بازاریابی براساس شیوه های قدیمی را نداریم. موفقیت برندها در دوران پساکرونا ارتباط نزدیکی با توان شان در زمینه انطباق با شرایط جدید دارد. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی برخی از مهم ترین نکات برای سازگاری هرچه بهتر برندها با شرایط تازه بود. پرسش مهم در این میان برای برندها مربوط به میزان آمادگی شان به منظور شروع فعالیت دوباره در دوران پساکروناست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید