یکشنبه, 05 مرداد 1399 - 12:00

چگونه تعامل بهتری با مشتریان در فضای آنلاین داشته باشیم؟

راه‎ اندازی سایت رسمی برای فروش محصولات یکی از راهکارهای قدیمی در عرصه کسب و کار محسوب می ‎شود. بسیاری از برندها از زمان توسعه فناوری اینترنت اقدام به استفاده از این نکته برای جلب نظر هرچه بهتر مشتریان کرده‎ اند. مزیت اصلی بازاریابی به این شیوه کاملا قابل درک است. هزینه ‎های فروش مستقیم و حضوری به مشتریان بسیار بالاست. با این حساب استفاده از فضای آنلاین ایده منطقی و اقتصادی برای برندها خواهد بود. علاوه بر برندهای معمولی، برخی از خرده فروشی ‎ها نیز در طول سال‎ های اخیر اقدام به فعالیت در فضای آنلاین کرده ‎اند. این امر وجه رقابتی به بازاریابی در فضای آنلاین بخشیده است. امروزه بسیاری از برندها و خرده فروشی ‎ها در تلاش برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف هستند. بدون تردید بازاریابی و فروش در فضای آنلاین هزینه بسیار کمتری برای برندها در پی دارد، با این حال نکته مهم در این بخش تلاش برای ایجاد جلوه‎ ای خاص از کسب و کارمان برای مشتریان است. بسیاری از برندها در این مسیر مرتکب اشتباهات رایج و تکراری می ‎شوند.

اشتباهات رایج ساماندهی سایت فروش

اگر کسب و کار ما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از طریق استفاده از راهکارهای تازه و همچنین پرهیز از اشتباهات رایج را نداشته باشد، انتظار جلب نظر وسیع مشتریان و کسب موفقیت گسترده بی ‎جا خواهد بود. هدف اصلی این مقاله بررسی برخی از اشتباهات رایج در زمینه خرده فروشی آنلاین با تمرکز بر روی سایت‎ هاست. بسیاری از کارشناس‎ های بازاریابی به اندازه کافی به سایت برندها توجه ندارند. این امر به دلیل ارزیابی مهم‎ تر برخی دیگر از وجهه‎ های کسب و کار مانند طراحی استراتژی ‎های بازاریابی است. اگر ما سایت مناسب و تاثیرگذاری نداشته باشیم، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در مقیاسی وسیع فراهم نخواهد شد. ما در ادامه به بررسی برخی از رایج ‎ترین اشتباهات سایت‎ های خرده فروشی آنلاین خواهیم پرداخت.

1. نمایش محتوای اذیت ‎کننده

تولید محتوای بازاریابی گام مهمی برای جلب نظر مخاطب هدف است. اغلب سایت ‎ها برای بازاریابی اقدام به نمایش محتوای مخالف برای مخاطب هدف‎شان می ‎کنند. شاید این امر در نگاه نخست جذابیت ‎های بسیار زیادی برای برندها داشته باشند. بازاریابی با طراحی محتوای جذاب و موردپسند مخاطب هدف یکی از راهکارهای قدیمی برای بازاریابی تاثیرگذار است. نکته مهم در این میان توجه به ماهیت اختیاری تماشای محتوای بازاریابی است.

مطلب مرتبط: بازاریابی و تعامل مناسب با مشتریان در قالب سایت کاربردی

برخی از سایت‎ های فروش به طور خودکار برخی از ویدئوها را نمایش می‎ دهند . این امر موجب بروز مشکلات اساسی در تجربه تعامل کاربران با سایت ‎های مورد نظر خواهد شد . توصیه اساسی ما در این بخش راه ‎اندازی وبلاگی خاص برای بازاریابی و نمایش محتوای جذاب به مخاطب هدف است. مزیت اصلی این شیوه امکان پرهیز از وارد ساختن صدمه به تجربه خرید آنلاین مشتریان است.

بسیاری از بازاریاب ‎ها نسبت به پلتفرم سایت‎ ها و تفاوت ‎شان با دیگر بسترهای بازاریابی آگاهی ندارند. همین امر موجب بروز مشکلات جدی در زمینه بازاریابی چنین سایت ‎هایی می‎ شود. اگر شما به دنبال بازاریابی مناسب در سایت خرده فروشی ‎تان هستید ، باید اقدام به همکاری با بازاریاب ‎های حرفه‎ ای نمایید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت.

2. فقدان اطلاعات جانبی

دسترسی به سایت‎ های فروش تمام ماجرای خرید نیست. امروزه بسیاری از کاربران نسبت به خرید آنلاین از سایت‎ های بی ‎نام و نشان تردید دارند. این یک واکنش طبیعی در میان مشتریان است. آنها هیچ علاقه ‎ای به از دست دادن پول‎ شان در طرح ‎های کلاهبرداری ندارند . ما باید پیش از هر نکته دیگری اقدام به جلب اعتماد مشتریان نماییم . در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی آنها را نخواهیم داشت.

یکی از معیارهای مهم برای جلب اعتماد مشتریان توجه به درج اطلاعات دقیق از برندمان در بخش «درباره ما» است. اغلب سایت‎ ها دارای این بخش هستند. اگر کاربران با مراجعه به این بخش با اطلاعات کاربردی و دقیق مواجه نشوند، ارزیابی منفی از کسب و کار شما خواهند داشت.

صحبت از درج اطلاعات دقیق درباره کسب و کار امر تازه ‎ای نیست. پرسش اساسی در این بخش ماهیت اطلاعات دقیق و مناسب است. بسیاری از برندها نسبت به این نکته آگاهی دقیقی ندارند. توصیه ما در این بخش تلاش برای استفاده از اطلاعاتی نظیر آدرس دفتر اصلی، شماره تماس، ایمیل پشتیبانی و شعبه‎ های فروش حضوری در صورت راه‎ اندازی است. شاید در نگاه نخست این موارد بسیار ساده باشد، اما تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف دارد. وقتی اعتماد مشتریان به برند ما بیشتر شود، فرآیند فروش محصولات بسیار ساده ‎تر از قبل خواهد شد.

3. عدم هماهنگی سایت با تجربه کاربران گوشی هوشمند

امروزه شمار قابل توجهی از افراد برای گشت و گذار در شبکه ‎های اجتماعی و همچنین فضای کلی وب از گوشی ‎های هوشمند استفاده می ‎کنند. این امر نوعی رویکرد جالب به عرصه وبگردی محسوب می ‎شود. توسعه گوشی‎ های هوشمند دردسرهای زیادی برای بازاریاب ‎ها و طراحی‎ های سایت ایجاد کرده است. شما به عنوان بازاریاب باید آمادگی استفاده از محتوای سازگار با تجربه کاربری گوشی ‎های هوشمند را داشته باشید . این امر در مورد طراحی سایت نیز تاثیرگذار است. اگر سایت فروشگاه ما با تاخیر برای کاربران گوشی هوشمند بارگذاری شود، تمایل آنها برای خرید به شدت کاهش خواهد یافت. با این حساب شما باید توجه ویژه‎ ای به ایجاد سازگاری میان سایت ‎تان و گوشی‎ های هوشمند داشته باشید.

توصیه ما در این بخش استفاده از دو قالب مختلف برای سایت برند است. این امر در صورت تشخیص کاربران دارای گوشی هوشمند قالب مخصوص را بارگذاری خواهد کرد. به این ترتیب دسترسی به اطلاعات مورد نیاز کاربران در این شیوه همراه با سرعت بسیار بیشتری خواهد بود. امروزه اغلب برندهای بزرگ در زمینه خرده فروشی از همین شیوه استفاده می ‎کنند. به این ترتیب رابطه آنها با مشتریان‎ شان همیشه مطلوب باقی می‎ ماند.

مطلب مرتبط: وضعیت سایت کسب و کارهای کوچک در دوران پساکرونا

4. ابزارهای جست ‎وجوی درون سایتی ضعیف

جست ‎وجوی محصولات یکی از فرآیندهای رایج در سایت‎ های خرده فروشی است . مشتریان تمایل بالایی برای جست ‎وجوی محصولات ، درست مانند خریدهای حضوری، دارند. این امر باید مدنظر طراح ‎های سایت قرار گیرد. هرچه فرآیند جست ‎وجوی محتوا و محصولات مختلف در سایت ما ساده‎ تر باشد، شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهیم داشت.

طراحی بخش جست‎ وجوی محصولات کار چندان دشواری نیست. توصیه اساسی ما در این بخش الگوبرداری از تجربه موفق دیگر برندهاست. شما به این ترتیب امکان تاثیرگذاری سازنده بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت. بسیاری از خرده فروشی ‎ها برای آگاهی از سلیقه مخاطب هدف و طراحی ابزار جست ‎وجوی مناسب هزینه ‎های سنگینی را متحمل می‎ شوند. بدون شک اگر کسب و کار شما در ابتدای مسیر توسعه باشد، چنین هزینه ‎هایی کاملا غیرمنطقی خواهد بود. با این حساب استفاده از چنین تکنیکی کمک شایانی به شما برای صرفه‎ جویی در هزینه ‎های‎ تان خواهد کرد.

5. قالب خشک و بی‎روح

انتخاب قالب مناسب برای سایت خرده فروشی اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از سایت‎ ها در این زمینه عملکرد نامناسبی دارند بنابراین مشاهده تمرکز مشتریان بر روی یک یا دو خرده فروشی آنلاین امری طبیعی خواهد بود. یکی از نکات مهم در زمینه رقابت مناسب با خرده فروشی های مطرح توجه به ظاهر سایت برندمان است. این امر تاثیر بسیار زیادی بر روی تجربه کاربری مشتریان دارد. هرچه ظاهر سایت ما چشم‎ نوازتر باشد، امکان جلب نظر مخاطب هدف بیشتر خواهد شد. این امر یک اصل اولیه در زمینه بازاریابی و فروش محسوب می‎شود.

علاوه بر طراحی ظاهری زیبا و چشم‎ نواز برای سایت برندتان، باید نسبت به نکاتی مانند تغییر و به روز رسانی قالب نیز توجه داشته باشید. برندهای معتبر در سراسر دنیا در بازه ‎های زمانی مشخص اقدام به ترمیم قالب سایت‎ شان می ‎کنند. این امر تجربه کاربری مشتریان را به شدت بهبود خواهد بخشید. امروزه مشتریان نسبت به خرید مداوم از سایتی با ظاهر یکسان احساس خوبی ندارند بنابراین ما امکان جلب نظر آنها با راهکارهای ساده را خواهیم داشت.

6. محتوای بیش از اندازه کوتاه

امروزه تاکید بسیار زیادی بر روی کوتاهی محتوا صورت می ‎گیرد. نکته مهم در این میان ضرورت بیان پیام اصلی کمپین بازاریابی در قالب محتوای کوتاه است. برخی از بازاریاب‎ ها به دلیل کوتاهی بیش از اندازه محتوا در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ندارند. نتیجه این امر ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود. ما همیشه در زمینه تولید محتوا باید به تجربه مشتریان توجه داشته باشیم. یکی از راهکارهای ساده در این میان قرارداد خودمان در جایگاه مشتریان است. به این ترتیب ما امکان درک هرچه بهتر آنها را خواهیم یافت.

بسیاری از برندها به دلیل درگیری ‎های متمادی در زمینه کسب و کار در عمل از زاویه نگاه مشتریان منحرف می‎شوند. نتیجه این امر ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین پیشبرد اهداف برند خواهد بود. محتوای کوتاه همیشه بهترین راهکار برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیست. ما گاهی اوقات نیازمند محتوای طولانی تر نیز هستیم. این امر شامل استفاده از فضای وبلاگی برای طراحی و بارگذاری محتوای طولانی با هدف تاثیرگذاری بر روی مشتریان علاقه ‎مند است. به این ترتیب شما فرصت مناسبی برای تعامل با مخاطب هدف ‎تان در فضایی صمیمی خواهید یافت.

7. ارزیابی ‎های غیرمعتبر از محتوا

ارزیابی و نظرات مشتریان همیشه نقش مهمی در بهبود وضعیت برند دارد. همچنین بسیاری از مشتریان در عمل برای خرید محصولات مختلف اقدام به مشاهده نظرات دیگر مشتریان می ‎کنند. این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی در نگاه برندهاست بنابراین گاهی اوقات برخی از آنها اقدام به استفاده از نظرات جعلی برای بهبود جلوه کسب و کارشان می‎ کنند. این امر نکته مهمی در زمینه بازاریابی و تبلیغات محسوب می ‎شود. ما باید همیشه اصل صداقت در فعالیت برندمان را رعایت کنیم. شاید در نگاه نخست برندها توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از نظرات تقلبی را داشته باشند، اما چنین استراتژی در بلندمدت با شکست رو به رو خواهد شد بنابراین بهترین راهکار تلاش برای استفاده از نظرات، حتی منفی، مشتریان است. این امر به توسعه و بهبود عملی فعالیت خرده فروشی شما کمک خواهد کرد.

8. ناتوانی در مخابره سیگنال اعتمادساز

ایجاد اعتماد در مشتریان همیشه دارای اهمیت است. برندهای موفق به طور مداوم در بازه‎ های زمانی طولانی توانایی تاثیرگذاری مثبت بر روی مشتریان را داشته‎ اند. اگر ما این نکته را مورد بی‎ توجهی قرار دهیم، آنگاه هیچ شانسی برای موفقیت در بازار فروش نخواهیم داشت. مهمترین نکته در زمینه ایجاد اعتماد در مشتریان مربوط به روندهای فروش آنلاین است. بسیاری از برندها در تلاش برای ایجاد روندهای فروش منحصر به فردشان هستند. توصیه ما در این بخش استفاده از شیوه‎ های فروش برندهای بزرگ و موفق است. این امر نقش مهمی در ایجاد اعتماد در مشتریان دارد.

مطلب مرتبط: چگونه مخاطبین بیشتری را برای سایت خود ایجاد کنیم

اعتمادسازی در مشتریان خرده فروشی ‎های آنلاین دشواری‎ های خاص خود را دارد. بسیاری از برندها نسبت به تفاوت این دو حوزه توجه کافی را ندارند بنابراین در نهایت توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را از دست می‎دهند.

بدون تردید بازاریابی و تعامل با مشتریان در صنعت خرده فروشی آنلاین امر دشواری است. ما در این مقاله به بررسی برخی از مهمترین دشواری‎ های برندها در مسیر موردنظر پرداختیم. با تلاش برای پرهیز از اشتباهات مورد بحث شما امکان موفقیت بسیار بهتر و تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید