چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

شکی نیست که بازاریابی آنلاین در جهان توفان به پا کرده است. نه تنها علاقه به محتوای ویدئویی در سرتاسر جهان خواهان دارد و تماشای تلویزیون سنتی را کنار زده است، بلکه به نظر می رسد که مردم دنیا آن را در صدر محتوای مورد علاقه خود قرار داده اند. با این همه، هنوز هم ارزش بازاریابی آفلاین بسیار زیاد بوده و از یادها نرفته است.

بازاریابی مستقیم با پست

یکی از تاکتیک های آفلاین بازاریابی، بازاریابی مستقیم با پست است: فرستادن نامه، کارت پستال ها و یادداشت هایی که برای صندوق پستی مشتریان ارسال می شود.

بازاریابی مستقیم با پست چیست؟

پست مستقیم، شکلی از بازاریابی مستقیم است که در آن مواد تبلیغاتی، از طریق پست برای مشتریان مورد نظر فرستاده می شود.

با افزایش محبوبیت صندوق های پستی آنلاین، دیگر خیلی از چیزهایی که با پست، درب خانه ی افراد فرستاده می شود، جذابیتی ندارد. خیلی از این ایمیل ها، کدهای تخفیف می فرستند تا از مغازه های آنها خرید شود، اما وقتی که صندوق پستی باز می شود، پر از صورت حساب است. غیر از این است؟

الزاماً این طور نیست.

در این نوشته به این مسأله پرداخته می شود که چرا بازاریابی مستقیم با پست، باید هنوز هم در استراتژی های بازاریابی در سال 2019 قرار بگیرد. همچنین، مثال هایی نیز ارائه خواهد شد.

بازاریابی مستقیم با پست چه چیزهایی می تواند ارائه دهد که بازاریابی آنلاین نمی تواند؟

بازاریابی آنلاین عالی است، اما ثابت شده که در مواردی، جایگزین آفلاین آن می تواند نتایج بهتری را به همراه داشته باشد.

مطلب مرتبط: تبلیغات فرد به فرد در بازاریابی مستقیم

رسیدن به مشتریان در بازاریابی مستقیم با پست، آسان تر است

یکی از دلایل بر این مدعا که بازاریابی مستقیم با پست اثربخش تر است، این است که درک آن آسان تر است. در یکی از مطالعاتی که انجام شده است، مشخص شده که افراد برای پردازش چیزهایی که با پست برای آنها ارسال می شود، 21درصد کمتر به زحمت می افتند. این بدان معنا است که دیگر نیازی نیست تا مشتریان زمان و فکر مصرف کنند تا در سایت شما بگردند و جست وجو کنند.

موفقیت هر کمپین بازاریابی، چه به صورت آنلاین انجام شود و چه به صورت آفلاین، بستگی به این دارد که چگونه مشتریان در آن کمپین، ترغیب و تهییج شوند. اگر مشتریان در هر نقطه ای از کمپین دچار سردرگمی شده یا کار با یک برند را سخت ببینند، احتمال کمی وجود خواهد داشت که به سمت آن کسب و کار گرایش پیدا کنند.



بازاریابی مستقیم با پست، بیشتر در خاطر مشتریان می ماند

اگر نگاهی به کمپین های تبلیغاتی در 10سال گذشته بیندازیم، مشخص می شود که بسیاری از برندهایی که بر سر زبان ها بوده است، در کمپین های تبلیغاتی حضور داشته اند. حتی ممکن است این برندها در گوگل هم توسط افراد دیده نشده باشند، اما همواره کمپین های تبلیغاتی آنها اجرا شده است. بازاریابی مستقیم با پست ثابت کرده است که توانسته یک برند را بیشتر در ذهن مشتریان جای دهد.

همچنین، ثابت شده که برندهایی که سال های سال اسم و رسم خود را در کمپین ها و جشن ها به صورت فیزیکی تبلیغ کرده اند، پاسخ های احساسی بیشتری را از سوی بازدیدکنندگان خود دریافت کرده اند، یعنی بیشتر در خاطرها مانده اند. اگر از بازاریابی با پست مستقیم به شکلی خوب و بهینه استفاده شود، احتمال اینکه یک شرکت در کمپین تبلیغاتی نسل بعدی در ذهن ها بیشتر باقی بماند، بسیار بالاتر خواهد بود.



بازاریابی مستقیم با پست، پاسخ های بیشتری را دریافت خواهد کرد

افراد، معمولاً صندوق های پستی مجازی را به صندوق های پستی که پشت درب خانه آنها نصب شده است، ترجیح می دهند. اما معنای این حرف، آن نیست که نسخه آنلاین، اثربخش تر است.

پست های مستقیم، پاسخ های بیشتری را دریافت می کنند. در کمپین هایی که برگزار شده است، 4/4درصد از افرادی که موارد تبلیغاتی را مستقیماً از پست دریافت کرده اند، به دعوت برند پاسخ داده اند، اما در بازاریابی های آنلاین، این عدد فقط 12/0درصد بوده است.

معنای این اعداد چیست؟ این بدان معنا است که اگر در یک کمپین، محصول یک برند برای 1000 نفر مخاطب تشریح شود، آن افرادی که به پست های مستقیم پاسخ می دهند، 43 نفر بیشتر از آن افرادی هستند که به ایمیل ها پاسخ داده اند.

اگر تمام بودجه روی پست های الکترونیک صرف شود، نتیجه خوب و مطلوبی به دست نخواهد آمد. به خصوص این موضوع زمانی بدتر می شود که پست مستقیم، هزینه های کمتری را هم در برداشته باشد.

3 نکته برای موفقیت در کمپین تبلیغات مستقیم با پست

برای آنکه کمپین های بازاریابی موفق باشند و بازگشت سرمایه خوبی را برای صاحبان کسب و کار به ارمغان بیاورند، چند نکته کلیدی باید مد نظر قرار گیرد.

1. خلاق بودن

پست مستقیم باعث می شود تا خلاقیت هم شکوفا شود. اینکه یک نامه خسته کننده برای افراد ارسال شود و پس از تبلیغ محصول، بلافاصله صورت حساب آن برای مشتری فرستاده شود، سودی را به ارمغان نخواهد آورد؛ باید کاری انجام شود که قبل از آن، هیچ کسی به آن فکر نکرده و آن را انجام نداده باشد. مثلاً می توان مخاطب را به یک مهمانی دعوت کرد و آن را در صندوق پستی او انداخت!

برای انجام این کارها، مثلاً می توان موارد زیر را ارسال کرد:

• یک سری کاغذ که هنرمندانه تا خورده اند و شکل های مختلفی را به وجود آورده اند

• کا رت پستال های زیبا و جذاب با طراحی های نو و دوست داشتنی

• نامه هایی برای دعوت به صحبت و تعامل با مشتری

یک مثال فانتزی از این دست کارهای خلاقانه، کاری بود که در کمپین روز جهانی آب از سوی تیم کمپین تبلیغاتی آن انجام شد. موضوع کمپین آب بود، خب، باید آگاهی افراد درباره آب بالا می رفت و توجه آنها به آب جذب می شد. تیم کمپین، چه کاری انجام داد؟ چه خلاقیتی به خرج داد؟ چه باید می کرد که توجه افراد را با ارسال یک بسته پستی، به آب جلب می کرد؟ یک نامه پستی طراحی کردند و به آدرس های پستی مردم فرستادند. خاصیت نامه این بود که کلماتی روی آن نوشته شده بود ولی دیده نمی شد. بر روی آن نوشته شده بود، برای خواندن متن نامه، آن را در آب فرو ببرید! با فرو بردن آن نامه ها در آب، متن های جذاب و زیبایی ظاهر می شد!

مطلب مرتبط: بازاریابی مستقیم؛ روشی برای ایجاد تعامل میان خریدار و فروشنده

نه تنها این کمپین با پست مستقیم، به شکلی خلاقانه توجه افراد را به موضوع کمپین جلب می کرد، بلکه مخاطبین را تحریک می کرد تا به دنبال آن خلاقیت، با تیم کمپین تعامل برقرار کنند. ثابت شده است که محتویات تعاملی، دو برابر بیشتر از همتایان غیرفعال خود به موفقیت دست یافته اند. فوق العاده است، نه؟!

2. باید مخاطبین را تهییج کرد تا چیزی را حس کنند

دومین روشی که می تواند برای موفقیت یک کمپین بازاریابی به کار گرفته شود، این است که کاری انجام شود تا مخاطبین احساسی نسبت به محصول پیدا کنند، محصول را لمس کنند و از مزایای آن اطلاع پیدا کنند. سال های سال است که احساسات و هیجانات، سلاح تبلیغاتی بسیاری از بازاریابان بوده است. بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که در زمان تصمیم گیری برای خرید، اکثر مردم روی احساسات و هیجانات خود تکیه می کنند و اگر صرفاً با منطق با آنها صحبت شود، نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد.

مثالی جذاب برای این مسأله، موزه حیات وحش است. در این کار تبلیغاتی، تیم تبلیغات تلاش کردند تا به مردم بگویند که نسل بسیاری از حیوانات در حال انقراض است و با این کار، سعی کردند تا آنها را با احساسات خودشان درگیر کنند. این تیم تبلیغاتی، پاک کن هایی را طراحی کرد و برای مخاطبین خود ارسال کرد. بر روی این پاک کن ها نوشته شده بود: «برآورد ما چنین است که در هر روز، تا حدود 20 گونه جانوری منقرض می شوند.»

این کار باعث می شد تا مخاطبین آنها هر روز نمایش انقراض را جلوی چشم خود ببینند. دیگر فکر نمی کردند که این مسأله چقدر جدی است، به جای این فکر کردن، سعی می کردند عمل کنند.

اگر موضوع احساسات و هیجانات مردم در کمپین های پست مستقیم مد نظر قرار گیرد، قطعاً پیروزی و موفقیت بیشتری به دست خواهد آمد.

3 منحصربه فرد بودن

معمولاً صندوق های پستی، محیط های جذاب و جالبی نیستند. صورت حساب ها و قبض های خدماتی، اظهارنامه های بانکی و خیلی از نامه های ناخواسته و ناخوشایند، صندوق پستی را پر می کنند، اما باز هم می توان کاری که کمپین بازاریابی با پست مستقیم جذاب شود.

یک روش جالب و جذاب برای این کار، کنار هم قرار دادن است. می توان محصولات و خدمات شرکت را در کنار محصولات و خدمات شرکت های رقیب قرار داد و تمام آن برتری ها و موارد منحصربه فردی که برند می تواند نسبت به رقبای خودش به مشتری ارائه کند، را برای مشتری خاطرنشان کرد. می توان به مشتری ثابت کرد که این برند می تواند نسبت به رقبایش، ارزش های خیلی ارزشمندتری را برای او به ارمغان بیاورد.
کمپین با پست مستقیم که مک بث انجام داد، یک مثال جالب در این زمینه است. تیم طراح این کمپین می خواست مردم را تهییج کند تا از تئاتر آنها دیدن کنند. آنها به جای اینکه از بازاریابی آنلاین استفاده کنند، از فرصت پست مستقیم بهره گرفتند و سعی کردند تا راهی بیابند که در صندوق پستی جذاب جلوه کنند.

مطلب مرتبط: 5 عنصر مهم در بازاریابی مستقیم

خب، اینکه مشخص است که نمی توان یک نمایش شکسپیر را با یک نمایش فست فود مقایسه کرد! اما آنها این کار را کردند و جواب گرفتند.

کنار هم قرار دادن هر دو موضوع، باعث می شود تا مشتری، برای چند ثانیه هم که شده مکث کند و بلافاصله آن ماده تبلیغاتی را لوله نکند و به درون سطح آشغال نیندازد. این کار باعث شد تا خیلی از افرادی که هم به شکسپیر علاقه داشتند و هم به فست فود، وقتی این دو عنصر را کنار هم می دیدند، بیشتر جذب مک بث بشوند.

حرف آخر

بازاریابی مستقیم با پست، هنوز هم در قرن 21، در سال 2019 کار می کند. ارزش آن را اندک نشمارید. هنوز هم صندوق های پستی ارزشمند هستند. هنوز هم خیلی وقت ها ارزش صندوق های پستی پشت درب منازل افراد بیشتر از ارزش صندوق های پستی الکترونیکی روی لپ تاپ آنها است.

کافی است خلاق باشید، به مخاطبین خود حس بدهید و با مقایسه و کنار هم قرار دادن موضوعات، آنها را تهییج کنید.

تهیه و تنظیم: گروه کسب و کار فرصت امروز

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nkrfQ9lw
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه