یکشنبه, ۴ آبان(۸) ۱۴۰۴ / Sun, 26 Oct(10) 2025 /
           
فرصت امروز
کارشناس صنعت خودرو:

قیمت خودرو هر سه ماه ۲ تا ۵ درصد رشد کند

2 ماه پیش ( 1404/5/29 )
 

به گزارش فرصت امروز به نقل از مهر، منوچهر منطقی معاون پیشین صنایع حمل و نقل وزارت صمت در برنامه «گفت وگوی ویژه خبری» درباره کاهش تولید خودرو، مشکلات قیمت گذاری، زیان انباشته خودروسازان و روند خصوصی سازی موضوعاتی را مطرح کرد.

وی افزود: خصوصی سازی صنعت خودرو در ایران اگرچه به طور کلی پذیرفته شده و هیچ کس با آن مخالفت ندارد، اما نکات کلیدی و چالش های عملی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی با توانایی تصمیم گیری سریع تر و تمرکز بر کیفیت محصولات، می تواند نسبت به دولت چالاک تر عمل کند، اما دو نکته مهم باید رعایت شود. اول اینکه، خصوصی سازی صرفاً برای کسب سود نباشد و مسئولیت اجتماعی نیز در نظر گرفته شود.

قیمت خودرو هر سه ماه ۲ تا ۵ درصد رشد کند

به گفته منطقی، در بسیاری از موارد، بخش خصوصی تنها به دنبال سود خود است و ارزش آفرینی برای جامعه کمتر مورد توجه قرار می گیرد. برای مثال، حذف خودروهای زیر ۶ هزار دلار و تمرکز صرف بر محصولات بالای ۱۰ هزار دلار بدون توجه به نیاز مصرف کننده، نمونه ای از این مشکل است.

وی افزود: وزارت صمت تاکنون در تنظیم این تعادل کوتاهی کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین به مشکلات تأمین ارز و نقدینگی در سایپا اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی سایپا نه کمبود ارز، بلکه عدم توانایی تأمین ریال معادل برای گشایش ارز است. به همین دلیل، این شرکت با محدودیت شدید در خرید و تولید مواجه بوده است، در حالی که بخش خصوصی می تواند از تمام ظرفیت ها برای تأمین ارز و تولید استفاده کند.

در ادامه، منطقی به مسئله قیمت گذاری خودرو و رابطه خودروسازان با قطعه سازان پرداخت و گفت: قاعده این است که حدود ۵۰ درصد قیمت خودرو باید مربوط به قطعات و مواد اولیه باشد، اما در ایران این رقم بین ۸۵ تا ۹۰ درصد است که نشان دهنده ناترازی جدی است. با بررسی صورت های مالی خودروسازان و قطعه سازان، می توان دید که سود اضافی قطعه سازان، ناشی از همین ناترازی است.

وی تاکید کرد: در هیچ جای دنیا بر اساس فرمول های دستوری یا «کاست پلاس» قیمت ها تعیین نمی شوند و نیاز به معیار دقیق و علمی وجود دارد.

منطقی در پاسخ به سوالی درباره نقش شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار، توضیح داد که اگر مرجع قیمت گذاری واقعیت های تولید و شرایط سیاسی و اقتصادی را دقیق تر در نظر بگیرد، قیمت گذاری بهتری انجام خواهد شد.

وی افزود: اگر قیمت ها به صورت تدریجی و با افزایش تولید همراه باشد، فاصله قیمت کارخانه تا بازار به مرور کاهش می یابد و دیگر نیازی به دخالت های مستمر شورای رقابت نیست. برای مثال، افزایش تدریجی ۲ تا ۵ درصدی قیمت ها هر سه ماه، اثر روانی کمتری روی مصرف کننده دارد و بازار را به تعادل می رساند.

در بخش دیگری از صحبت هایش، منطقی به افت تولید و حذف خودروهای پرتیراژ اشاره کرد و گفت: خودروهایی مانند وانت ۱۴۱، وانت نیسان و پارس حذف شده اند، در حالی که این خودروها پرمصرف و محبوب بودند. این کاهش تولید ناشی از دو عامل است: یکی استراتژی غلط خودروسازان در ارتقای محصولات و دیگری فشار استانداردهای جدید که توان تولید ملی را محدود و ارزبری را افزایش داده است.

وی تاکید کرد که حکمرانی مؤثر می توانست این مشکلات را کاهش دهد و نقش دولت در تخصیص ارز، حمایت از تولید و مدیریت واگذاری ها حیاتی است.

با وجود این چالش ها، منطقی نکته مثبتی نیز مطرح کرد و گفت: خودروسازان مونتاژی دو حرکت مثبت انجام داده اند: افزایش درصد خودکفایی و توجه به طراحی محصولات جدید که می تواند کیفیت و تنوع بازار را بهبود دهد.

وی بر این باور است که حل مشکلات صنعت خودرو نیازمند هم زمانی سه عامل است: خصوصی سازی هوشمندانه، حکمرانی مؤثر و سیاست قیمت گذاری علمی. بدون این سه عامل، افزایش کیفیت، تیراژ تولید و رضایت مصرف کننده به سختی ممکن خواهد بود.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/z87Hlj1l
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاور مالیاتیخرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکستور ترکیهتور تایلند ؛ سفر رویایی به سرزمین لبخندهاسایت معتبر خرید طلاکابینت و کمد دیواری اقساطیخرید تاج گل ارزانسرور مجازیکد تخفیف فیلیموبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستم
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه