جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

یکی از شیوه ‏های جذب سرمایه برای کشورها، صنعت گردشگری و توریسم است. در این صنعت گردشگران با خودشان سرمایه می‏آورند و به راحتی می‏توانند بسیاری از محصولات کشورهای مختلف را به منظور سوغاتی به کشورهای خودشان ببرند. ایران کشوری است که با تنوع محصولات سنتی می‏تواند از این شیوه، بهره‏برداری خوبی کند. یکی از این محصولات خوشمزه ایرانی، مسقطی است؛ شیرینی محبوبی که در اکثر اعیاد و مراسم‏ها در خانه هر ایرانی پیدا می‏شود.

این محصول سوغات شیراز است و معمولا هر فردی که به این شهر سفر می‏کند‌ از این شیرینی برای دوستانش سوغاتی می‏برد، ولی در اکثر موارد مصرف‏کنندگان این محصول سنتی با یک مشکل مواجه می‏شوند؛ این شیرینی خوشمزه نیز مانند بسیاری دیگر از محصولات مشابه‌ از فقر بسته‏بندی رنج می‏برد. در اکثر مواقع این محصول در جعبه‏های فلزی و مقوایی به فروش می‏رود. معمولا شیرینی‏های سنتی ایرانی حاوی شیره هستند و این شیره در اکثر مواقع از بسته‏بندی بیرون می‏زند و باعث آزار مصرف ‏کنندگان می‏شود.

کتابی به خوشمزگی مسقطی 

با وجود تمام نقایصی که در زمینه بسته‏بندی محصولات سنتی به چشم می‏خورد، اخیرا خلاقیت‏هایی هم از جانب تولیدکنندگان مشاهده می‏شود. به‏عنوان مثال، چندی پیش در یک مهمانی میزبان برای پذیرایی کتابی قرمز رنگ را مقابلم گرفت. با نقوشی که روی کتاب بود در ابتدا فکر کردم می‏خواهد برایش قسمتی از کتاب را بخوانم ولی میزبان کتاب را باز کرد و من تازه متوجه شدم که کتاب بسته‏بندی یک شیرینی خوشمزه ایرانی است. بسته‏بندی متفاوتی که در میانه خود محصول شیرینی سنتی را جای داده بود. این بسته‏بندی جالب مربوط به مسقطی لارستان با برند ترنج بود. بسته‌بندی‏ای که هم برای هدیه دادن مناسب است و هم در مواقع پذیرایی از میهمان به آسانی مورد مصرف قرار می‏گیرد.

این بسته ‏بندی شبیه کتابی است که در طراحی جلد آن از المان‏های ایران باستان استفاده شده است. در نگاه اول طراحی بسته‏بندی مسقطی شبیه کتابی است که عینا نام شرکت و محصول، جای نام کتاب نشسته است و در پشت جلد آن به‌جای خلاصه بخشی از کتاب، جدولی از مواد مورد استفاده و اطلاعات دیگر داده شده است. محصول مسقطی در میان کتاب و به قطعات یکسان در کاوری پلاستیکی قرار گرفته است. رنگ جلد بسته‏بندی مانند رنگ محصول قرمز رنگ است و موقع مصرف نیز به آسانی از بسته‏ بندی جدا می‏شود و مابقی محصولی که مصرف نشده در بسته‏بندی بدون هیچ تغییری در شکل و شمایل باقی می‏ماند.

شاید این شیوه برای این شرکت هزینه زیادی در بر داشته باشد ولی همین هزینه به نوعی سرمایه‏گذاری در بازاریابی و جذب مشتریان است. چون بسته‏ بندی به نوعی به بازاریابی مستقیم برای محصول می‏پردازد. مشتریان حین خرید قبل از دیدن هر نکته و تبلیغی، بسته‏ بندی را از نظر می‏گذرانند. بارها شنیده‏ایم که مصرف‌کننده‏ای در میان نکته‏های مثبت یک بسته‏بندی حتما به مصرف آسان آن اشاره می‏کند. از این گذشته در مورد محصولاتی از جنس مسقطی که معمولا هدیه داده می‏شوند، ظاهر زیبا معیار خوبی برای خرید است.

تعامل صنعت و دانشگاه در تغییر بسته‏ بندی

با تمام این توصیفات نه تنها این شرکت بلکه بسیاری از شرکت‏های تولید‏کننده محصولات سنتی ایرانی به‌تازگی به یاد این افتاده‏اند که تغییراتی اساسی در بسته‏بندی خود ایجاد کنند. برای مثال یکی از تولیدکنندگان گز در اصفهان نیز محصولات خود را با بسته‌بندی‏های متنوع به بازار ارائه کرده است. نکته جالب اینکه این شرکت برای تغییر بسته‏بندی خود به سراغ دانشگاه رفته و از دانشجویان گرافیک و طراحی بسته‏بندی تقاضای دادن طرح به این شرکت کرده است.

این دانشجویان بعد از طی مراحل متنوعی، طرح‏های جالبی را برای محصولات مختلف این شرکت ارائه کردند و بعد از آن نیز طرح‏های این دانشجویان برای بسته‌بندی‏های صادراتی این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است. به گفته خود شرکت این بسته‌بندی‏ها مورد توجه مصرف‏کنندگان بازار خارج از کشور نیز قرار گرفته است. به نوعی این بار تعامل صنعت و دانشگاه جواب داده است. صاحبان این شرکت به دانشجویان تازه‌کار اعتماد کرده و نتیجه این اعتماد را نیز برداشت کرده‏اند.

در واقع این شرکت علاوه بر بهبود وضعیت بسته‌بندی‏های خود به این دانشجویان نیز انگیزه ادامه تحصیل در این رشته را داده است. چون برخی از دانشگاه‏ها به خاطر عدم علاقه دانشجویان دیگر تمایلی به جذب دانشجو در این رشته را ندارند. راهی که اگر مابقی صنایع نیز به آن گرایش داشته باشند، باعث کارآفرینی و رشد جایگاه خود در بازار خواهند شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/QnGULIsa
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه