پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امرو به نقل از اعتماد، یک مقام مسوول در شورای رقابت گفت: برای سال آینده قیمت کارخانه ای برخی خودرو های داخلی افزایش می یابد، اما ممکن است در مورد برخی خودرو ها این افزایش قیمت کمتر و در برخی دیگر این افزایش قیمت بیشتر باشد.

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت گفته است: در موضوع افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو نزدیک به واقعیت است، اما واقعی نیست، در واقع بر اساس جلساتی که تشکیل شده این نتیجه حاصل شده که خودرو ها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند، اما در بعضی خودرو ها این عدد می تواند کمتر از ۳۰ درصد و در برخی خودرو ها نیز می تواند بیشتر از ۷۰ درصد باشد لذا در واقع میانگین افزایش قیمت می تواند درست باشد، اما دقیق نیست. او همچنین از مردم خواسته تا «از هر گونه اقدامی خودداری کنند تا در نهایت قیمت جدید خودرو توسط سازمان مربوطه اعلام شود.»

بلاتکلیفی اقتصادی، نرخ ارز و تورم بالا از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار

اظهارات این مقام مسوول در شورای رقابت پس از آن منتشر می شود که به تازگی منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت نیز موضوع شوک ۳۰ تا ۷۰ درصدی به قیمت خودرو در سال آتی را تایید کرده بود. اما چند سوال در این باره مطرح می شود. اول اینکه مجموعه ای متشکل از وزارت صمت، شورای رقابت و خودروسازان بر اساس چه ارزیابی دقیقی چنین برنامه ای را در نظر گرفته اند و این برنامه در میان بحران کنونی حوزه خودرو قرار است جز فشار به جیب مردم چه اتفاق مثبت دیگری را رقم بزند؟ آیا شورای رقابت پیش بینی ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش تورم داشته که چنین رقم هایی به صراحت اعلام می شود؟ آیا به صورت شفاف اعلام شده که چقدر از هزینه های خودروسازان به دلیل نبود بهره وری در این صنایع است و چقدر آن به حوزه نرخ ارز برمی گردد؟ آنالیز قیمتی شورای رقابت برای قیمت گذاری جدید خودرو ها کجاست؟ آیا کسی آن را دیده؟ آیا با شوک جدید به قیمت خودرو، ضرر و زیان خودروسازان بالاخره بعد از دهه ها تمام می شود یا باز هم قرار است این اتفاقات تکرار شود؟ این ها سوالاتی است که گویا شورای رقابت پاسخ به آن ها را به سال آینده موکول کرده است.

خودرو از سبد خرید مردم حذف می شود؟

محمود نجفی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت کارخانه ای خودرو در سال پیش رو معتقد است؛ این فاصله بسیار زیاد و از توان خرید مردم هم خارج است. به این معنی که اگر قیمت خودرویی امروز ۱۰۰ میلیون تومان است در سال ۱۴۰۲ قیمت کارخانه ای آن به ۱۳۰ یا ۱۷۰ میلیون تومان خواهد رسید و اصلا این فاصله ۳۰ تا ۷۰ درصدی قابل درک نیست. مگر آنکه خودرو ها را طبقه بندی و بر اساس آن اعلام کنند که این دسته از خودرو ها ۳۰ درصد و این دسته از خودرو ها تا ۷۰ درصد رشد قیمت خواهند داشت.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه نرخ تورم و نرخ دلار برای سال آینده هنوز مشخص نشده است به «اعتماد» گفت: مبنای این رشد ۳۰ تا ۷۰ درصدی هنوز مشخص نیست. ضمن آنکه برآورد دقیقی هم از تورم پیش رو وجود ندارد و قطعه ساز و تولید کننده مواد اولیه هم در این زمینه در بلاتکلیفی به سر می برد و بعید است در سال ۱۴۰۲ هم تولید خودرو ساماندهی مناسبی داشته باشد.

تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو دور از انتظار است

نجفی خاطرنشان کرد: در صورتی که اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار آزاد همچنان وجود داشته باشد با این قیمت های نجومی دیگر کمتر کسی سمت خرید خودرو خواهد رفت، ضمن آنکه برنامه تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو هم برنامه ای نیست که به راحتی عملیاتی شود؛ مگر آنکه محاسبات دقیقی از نرخ تورم انجام شده باشد و قیمت ارز هم تا حدودی به ثبات برسد و در بخش عرضه مواد اولیه خودرو هم ساماندهی دقیقی صورت گرفته باشد که بتوان به تولید این تعداد از خودرو امیدوار بود.

این کارشناس صنعت خودرو در مورد واردات ۲۰۰ هزار خودرو در سال آینده نیز تصریح کرد: این بخش ممکن است پاسخگوی متقاضیان باشد و افراد خودرو های روز را تهیه کنند البته امیدواریم نرخ دلار از ۵۰ هزار تومان بالاتر نرود در غیر این صورت با افزایش نرخ دلار قیمت این خودرو ها هم افزایش خواهد یافت. او افزود: تورم امسال به شدت رشد داشت و اثرات آن در سال آینده دیده می شود. در بخش خودرو هم تاثیر تورم امروز روی تمام مواد اولیه دیده می شود. هیچ برنامه میان مدت و بلندمدتی هم برای کاهش نرخ تورم وجود ندارد و تولید کننده از امروز نگران سال ۱۴۰۲ است؛ چراکه غیر از افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد ها و قیمت انرژی (آب و برق و گاز) و ... نیز بالا خواهد رفت.
نجفی گفت: چند روز پیش اعلام شد که معوقات قطعه سازان را پرداخت می کنند و بدهی ها را می دهند، اما در صورتی که این بدهی ها پرداخت نشود قطعه سازان هم توان تولید قطعه برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه را نخواهند داشت.

این کارشناس صنعت خودرو در مورد حذف قرعه کشی خودرو برای سال ۱۴۰۲ نیز افزود: تجربه نشان داده این گونه روش ها اصلا منطقی نیست و قرعه کشی خودرو و عرضه آن در بورس کالا را هم امتحان کردند و نتیجه آن را هم دیدند و حال مجدد اعلام کرده اند که می خواهند نوبت دهی را به جای قرعه کشی در سال ۱۴۰۲ انجام دهند. این مساله مانند این است که چرخ را از ابتدا بسازند این در حالی است که همه این مسیر ها از قبل تجربه شده و جواب هم نگرفته اند و دلیل آن هم بلاتکلیفی اقتصادی، بلاتکلیفی برای نرخ ارز و تورم بالای کشور است.

آنالیز قیمتی بدهید

او در مورد نرخ گذاری ها از سوی شورای رقابت نیز گفت: اگر خودروساز با مدارک و مستندات در شورای رقابت از قیمت تمام شده خود دفاع کند و با ارایه آنالیز قیمتی خود و هزینه هایی که داشته مستندات خود را ارایه دهد، نرخ گذاری ها هم منطقی تر خواهد بود. اینکه امروز هزینه های خودروسازان بالاست به دلیل آن است که اجازه اخراج نیروهای شان را هم نمی دهند و به اجبار باید نیرو های خود را نگه دارند.

نجفی تصریح کرد: البته خودروسازان مبالغی هم به ازای فروش هر خودرو به یکسری از ارگان ها پرداخت می کنند که این موضوع هم باید در شورای رقابت مطرح شود. او ادامه داد: در یکی از جلساتی که با خودروسازان فرانسوی داشتیم، خودروسازان فرانسوی قیمت ۳ سال آینده محصولات خود را می دانستند و با محاسبه ۲ درصد رشد سالانه قیمت ها را اعلام می کردند، اما در ایران اصلا نمی توان برنامه ریزی دقیقی از فردای خود داشت و هیچ تولید کننده ای قادر نیست چشم انداز روشنی از وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Je2YtU3H
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه